Wel of geen bofkont ?
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Wel of geen bofkont ?
Woensdagmorgen, junior van bijna 10 klaagt. Pijn in de hals. Wijst een plekje aan: au ! Niks te zien. Maar wel au. Duidelijk au. Gestoken ? We doen er wat zalf op, een zalf die we zelf nemen bij huidwondjes. Au !
Donderdagmorgen. Er zit een bultje in de hals. Op de plaats waar de lymfeklieren zitten. Alleen aan de rechterkant. Een bobbeltje, niet eens een duivenei. Maar het doet au. Meneertje krijgt de thermometer in de mond: 36,6. Niks aan het handje. Vandaag naar de dokter. Waar denken we aan ? Amandelen, of een kies want hij is aan het wisselen.
Internet op. Die klieren zetten snel op bij kleine infecties en gaan ook snel weer weg. Een stevige kou en je kunt het in de hals voelen.
17 uur. Kai en junior naar de kliniek maar dat is geen kliniek, gewoon een spreekuur ergens in een shophouse. Komen terug met drie zakken pillen. Daar komt het woordenboek: ontsteking speekselklieren en de bof.
De bof ? Daar heb ik een andere voorstelling bij. Opgezwollen wangen en pijn met slikken en koorts. Meneertje heeft geen koorts. En tegen de bof bestaan geen pillen....
Die pillen maar eens bekeken. Krijg het heen en weer ! Drie zakjes zonder enige omschrijving om het maar niet te hebben over bijsluiters. Een zakje bevat doordrukdingen en ik kan ontcijferen Rothricin.
Nou, het internet op. Rothricin wordt gebruikt tegen infecties in lucht- en gehoorwegen, sinus, longontsteking en verder ook nog tegen akelige ziektes die je kunt oplopen als je de rubbertjes vergeet als je ‘van bil’ gaat.
Nou ja, het is te laat om iets te ondernemen. Morgen zien we wel verder; kinderen hebben snel wat en het kan snel weg zijn. Maar ik ben wel vrijdag tot en met zondag alleen met junior want Kai en oma gaan naar Sakon Nakhon. En de bof schijnt besmettelijk te wezen.....
Donderdagmorgen. Er zit een bultje in de hals. Op de plaats waar de lymfeklieren zitten. Alleen aan de rechterkant. Een bobbeltje, niet eens een duivenei. Maar het doet au. Meneertje krijgt de thermometer in de mond: 36,6. Niks aan het handje. Vandaag naar de dokter. Waar denken we aan ? Amandelen, of een kies want hij is aan het wisselen.
Internet op. Die klieren zetten snel op bij kleine infecties en gaan ook snel weer weg. Een stevige kou en je kunt het in de hals voelen.
17 uur. Kai en junior naar de kliniek maar dat is geen kliniek, gewoon een spreekuur ergens in een shophouse. Komen terug met drie zakken pillen. Daar komt het woordenboek: ontsteking speekselklieren en de bof.
De bof ? Daar heb ik een andere voorstelling bij. Opgezwollen wangen en pijn met slikken en koorts. Meneertje heeft geen koorts. En tegen de bof bestaan geen pillen....
Die pillen maar eens bekeken. Krijg het heen en weer ! Drie zakjes zonder enige omschrijving om het maar niet te hebben over bijsluiters. Een zakje bevat doordrukdingen en ik kan ontcijferen Rothricin.
Nou, het internet op. Rothricin wordt gebruikt tegen infecties in lucht- en gehoorwegen, sinus, longontsteking en verder ook nog tegen akelige ziektes die je kunt oplopen als je de rubbertjes vergeet als je ‘van bil’ gaat.
Nou ja, het is te laat om iets te ondernemen. Morgen zien we wel verder; kinderen hebben snel wat en het kan snel weg zijn. Maar ik ben wel vrijdag tot en met zondag alleen met junior want Kai en oma gaan naar Sakon Nakhon. En de bof schijnt besmettelijk te wezen.....
-
- Volwaardig lid
Re: Wel of geen bofkont ?
Jij hebt de bof toch al gehad?
Je verhaal bewijst mijn ervaringen in de afgelopen weken. Als je er als farang niet bij bent, dan laat een Thaise zich door de "dokter" rustig een paar pillen voorschrijven, die niet ter zake doen. In Cha'am gingen wij naar een arts voor Dillan's diarree. Onze eerste ervaringen in het ziekenhuis waren goed, maar dit ging van begin al minder goed. De arts en ik lagen elkaar niet. Deze arts was duidelijk niet gewend aan iemand die haar zijn mening vertelde en desgewenst een dokter's mening in twijfel trekt.
Gezien de drukte, die onze jongens maakte, werd mij verzocht op hen te letten. Dat kwam me al vreemd over, maar ik had ook geen zin om stennis te maken over een stukje babysit. In de tussentijd nam de arts de conclusie van haar onderzoek met mijn vrouw door. Resultaat was dus een antibiotica, ORS en een syroop voor de keel. Dillan kwam voor diarree en ging naar huis met een antibiotica voor een luchtweginfectie. Als ik er gezeten had, dan hadden we dus geen zak medicijnen meegekregen, maar mijn vrouw gaat niet in tegen een arts. Ter verdediging van de arts' analyse kan ik melden dat de jongen net gespuugd had, dus misschien zag het er geirriteerd uit.
Die antibiotica heb ik dus geweigerd te geven, en we zijn maar teruggegaan naar Bumrungrad, BKK. De conclusie in Bumrungrad: er is helemaal geen luchtweginfectie.
Je verhaal bewijst mijn ervaringen in de afgelopen weken. Als je er als farang niet bij bent, dan laat een Thaise zich door de "dokter" rustig een paar pillen voorschrijven, die niet ter zake doen. In Cha'am gingen wij naar een arts voor Dillan's diarree. Onze eerste ervaringen in het ziekenhuis waren goed, maar dit ging van begin al minder goed. De arts en ik lagen elkaar niet. Deze arts was duidelijk niet gewend aan iemand die haar zijn mening vertelde en desgewenst een dokter's mening in twijfel trekt.
Gezien de drukte, die onze jongens maakte, werd mij verzocht op hen te letten. Dat kwam me al vreemd over, maar ik had ook geen zin om stennis te maken over een stukje babysit. In de tussentijd nam de arts de conclusie van haar onderzoek met mijn vrouw door. Resultaat was dus een antibiotica, ORS en een syroop voor de keel. Dillan kwam voor diarree en ging naar huis met een antibiotica voor een luchtweginfectie. Als ik er gezeten had, dan hadden we dus geen zak medicijnen meegekregen, maar mijn vrouw gaat niet in tegen een arts. Ter verdediging van de arts' analyse kan ik melden dat de jongen net gespuugd had, dus misschien zag het er geirriteerd uit.
Die antibiotica heb ik dus geweigerd te geven, en we zijn maar teruggegaan naar Bumrungrad, BKK. De conclusie in Bumrungrad: er is helemaal geen luchtweginfectie.
- -
- RuudThai
- Expat
Gaarne een inreisverbod voor Sakon Nakhon voor Kai en oma.....
Ik zal de bevoegde geneeskundige epidemologische autoriteiten waarschuwen!

Ik zal de bevoegde geneeskundige epidemologische autoriteiten waarschuwen!

-
- Volwaardig lid
Ik vind het ook jammer, als de kinderen al zo vroeg met antibiotica vertroetelt worden.Wereldvreemd schreef:Die antibiotica heb ik dus geweigerd te geven...
Hartelijke groetjes uit Bern en Ban Muang! michaleo มิคาเอล
-
- Volwaardig lid
In Thailand is het algemeen aanvaard dat hoe beter de dokter is, des te meer pillen en poeders hij voorschrijft.michaleo schreef:Ik vind het ook jammer, als de kinderen al zo vroeg met antibiotica vertroetelt worden.
Het wachten is nog op de winkelwagentjes bij de outlet van echte topdokkies

-
- Volwaardig lid
nu prajak
ik heb ongeveer een 25 jaar geleden ik werd wakker en ook een dikke
hals maar geen pijn of zo .
mijn vrouw zei is niet goed ik zeg heb geen pijn niets ja maar ga toch
maar naar een dokter was op een zaterdag ok ik naar een dienstdoende arts
kom daar hij eens kijkken ja je heb de bof he dat is toch aleen bij kinderen
nee vertelde hij mij ok .
en nu weet niet meer zeker een week mocht niet werken van wege eventule
complicaties ok .
totaal geen medicijnen gehad maar goed mischien is dit bij kinderen anders?
en ook mijn kinderen hadden nergens last van
dus ja mischien kijkken ze er hier anders naar als arts en dan bij kinderen zeker.
complicaties ok .
dus ja mischien kijkken ze er hier anders naar als arts en dan bij kinderen zeker.
-
- Volwaardig lid
yandre schreef:nu prajak
complicaties ok .
Bof is ook bij kinderen niet ongevaarlijk.
Daarom is vaccinatie tegen Bof opgenomen in het vaccinatieprogramma voor kinderen in Nederland sinds 1987.
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Onderwer ... iekten/Bof
Live your dream, don't dream your life.
-
- Volwaardig lid
Ondanks de enting heeft mijn zoon van nu 18 het toch gekregen. Het is inderdaad wel veel meer dan een zwelling in de hals. Het was net of zijn nek overging in een opgeblazen hoofd. Mijn man kreeg het overigens als eerste.
-
- Volwaardig lid
"...in een opgeblazen hoofd..."
Nou, dan heeft een gemiddeld forumlid hier dus de bof
Het zal er bij horen... 
Nou, dan heeft een gemiddeld forumlid hier dus de bof

-
- Volwaardig lid
Dit zou dus bij een THAISE apotheek kunnen zijn....
Foto weggehaald wegens mogelijk auteursrecht.
Foto weggehaald wegens mogelijk auteursrecht.
Laatst gewijzigd door prajak op zaterdag 30 maart 2013, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Volwaardig lid
Nou niet in een tent geslapen maar, keelpijn, oorpijn, snotverkouden en een beetje koorts, lig zielig te wezen!
Paracetamol,, neusspray, groc en in bed, hopelijk morgen weer beter!
Mijn À-hulp (zonder inkomen) doet ijverig zijn best!
Paracetamol,, neusspray, groc en in bed, hopelijk morgen weer beter!
Mijn À-hulp (zonder inkomen) doet ijverig zijn best!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!
-
- Volwaardig lid
Ach, Elst99, tis de leeftijd, we zijn semi-ouwetjes geworden en de bronchiën gaan piepen, de knoken gaan rammelen en zelf zijn we ook niet goed. Vanavond kreeg ook junior's vriendje Dton, die in de weekenden bij ons slaapt, een ernstige ongesteldheid en zijn pa heeft hem net opgehaald. Junior voelt zich wat beter maar neemt uit zichzelf de medicijnen en DAT kan geen goed teken zijn....
Kai en oma zijn niet naar Sakon Nakhon gegaan want Ruud had er bezwaren tegen en ze hadden prive vervoer pas om 21 uur vanuit mijn huis en dat heb ik verboden, zijn ze nou helemaal mesjogge, op dat tijdstip 180 km de baan op, en dat gaf een scene maar men is nu akkoord. Morgen 07 uur gaat Kai naar Udon en zet aldaar een paar tassen met rommel op de bus naar haar oude woonst in Ruud's provincie.
't Is altijd wat in dit land. Maar het bevalt me uitstekend hoor....
Kai en oma zijn niet naar Sakon Nakhon gegaan want Ruud had er bezwaren tegen en ze hadden prive vervoer pas om 21 uur vanuit mijn huis en dat heb ik verboden, zijn ze nou helemaal mesjogge, op dat tijdstip 180 km de baan op, en dat gaf een scene maar men is nu akkoord. Morgen 07 uur gaat Kai naar Udon en zet aldaar een paar tassen met rommel op de bus naar haar oude woonst in Ruud's provincie.
't Is altijd wat in dit land. Maar het bevalt me uitstekend hoor....