De Vereniging van Eigenaren

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#1 Bericht door Hua Thale » dinsdag 08 januari 2013, 02:19

Wie heeft hier nog meer werkervaring mee in Thailand uiteraard.
Hoor het graag hier mijn ervaring in de korte versie.

Heb zelf een huis in een resort sinds 2003 waar wij van vrijwel het begin af aan een vereniging van eigenaren hebben ,nou ja hebben,hadden hebben en zo voort :cheesy:
In het begin was het de bouw/verkoop/onderneming die dit op "poten" heeft gezet.
DAAR ging het eigenlijk al fout de betaling voor de vereniging van eigenaren is niet vastgelegd in kooppapieren eigenlijk niks het is een op zich staande club.
Er kan dus geen enkele eigenaar tot iets verplicht worden.
Niettemin alles ging redelijk goed reden nieuwe woonwijk (resort) men wilde de boel leuk houden en bovenal een beveiliging (Soort van status)
Zag dit alles het grootste gedeelte van het jaar vanuit Nederland aan.
Na enige tijd gooide de club(de vereniging) toch de handdoek in de ring reden betalingen werden maar door een 2/3 van het geheel gedaan en daardoor kwam er een tekort en wat wrijving her en der.
Na enige tijd dus club twee was vrij snel duidelijk voor mij stokje overgenomen maar alles bleef het zelfde.
De tendens van "IK ben voorzitter of bestuur van de vereniging" was gezet.
Ben zelf in 2008 hier gaan wonen kreeg dus wat meer mijn aandacht club twee is een tijdje daarna te zielen gegaan.
Heb toen nog eens met een MedeNederlander de stoepranden geel geverfd langs de hoofdstraat in het resort.
En wat groen (Struiken) kort geknipt.
Dit was een rode lap voor een stier (Hoe dom kon ik zijn en Thai voor schut zetten)
Club drie was daar, erg snel.
Resultaat na een jaartje :(
Haal de schouders maar op maar ben wel een beetje verdrietig.
Wat een @#$%^&*()_+ zijn het toch :angel:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: De Vereniging van Eigenaren

#2 Bericht door Pieter » dinsdag 08 januari 2013, 02:38

Daarom moet je ook zeker geen condo kopen
Onderhoud is dan aan de goden/ purts thais overgeleverd
zodat na 15 a 20 je een bouwval hebt

Bij ons is het nu zo dat wij in een apart deel van de (grote) Moo Baan wonen en met 17 huizen ons eigen plan trekken
we hebben onze eigen bewakert, we zorgen voor onze eigen electro en hebben onze eigen birmese tuin knippers

De grote Moo Baan heeft wel dat probleem maar dat wordt vooral door het mislukken van de laatste facs en eigenlijk al de fase daarvoor van het project
de grootste wan betaler is dus het moo baan project zelf dus ... maar die betalen niet en de pot is leeg surceance van betaling enzo

af en toe kunnen we zwemmen dan weer een jaartje niet

af en toe bewaking bij de hoofdingang en verlichting ... sinds 1 januari weer niet

dus dat hetken ik wel

Voor degene die bij ons deel niet betalen heb ik de andere thais al zover dat
we alle auto's die daar op bezoek komen niet toelaten of anders na veel getreuzel
en we vragen parkeer geld (dat zijn er 2 a 3)

probleem bij mij direct in de buurt is vooral de stukken (en soms ook met huis) die gekocht zijn en dan totaal
zonder enige vorm van onderhoud worden achtergelaten

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Hua Thale » dinsdag 08 januari 2013, 09:23

Een huis is genoeg Pieter.
Mocht ik zonder huis komen vanwege relatieproblemen is huren een betere optie.
Condo eigenaren zullen zo ook hun "problemen" hebben.
Maar goed de vereniging is puur openbare locatie de buitenmuren van je eigendom mag je zelf verfen.
Een minimale hoeveelheid activiteiten veelal bellen.
En heel eigenlijk zou je die met een paar uurtjes per week kunnen regelen.
Openbare verlichting paar keer per jaar controleren en vernieuwen indien nodig. (Rondje fietsen en bellen)
Openbare bestrating en groenvoorziening schoonhouden en kort periodiek (Tuinman)
Bewaking regelmatig een functie omschrijving laten lezen (het is werk en geen ondersteuning van de oudendag voorziening alhier.)
Leden periodiek overzicht sturen (Bank/lopende zaken/leden die betaald hebben en niet :cheesy: )
Zorgen dat afspraken ook eens gedaan worden.
Fluitje.............. nogwat dus.
Helaas valt bij vele Thaien iedere vorm van meedenken weg bij de erfafscheiding onder het mom is niet van mij dus doei.

Separatie, afscheiding ja als dat mogelijk is kan helaas niet bij ons een lange laan met elf doodlopende zijwegen waar de huizen staan.
Daarnaast zou het een optie zijn krijg je de Thaise gemeenschap toch echt niet mee.
De verhouding bewoners is ongeveer 20% Farang en 80 % Thai ons straatje drie Farang bewoners minderheid dus.
De boel eens even op de kast jagen is natuurlijk wel een mogelijkheid met het gerucht :clap:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

joepattaya
Expat
Expat

#4 Bericht door joepattaya » woensdag 09 januari 2013, 01:59

Een vereniging van eigenaren ziet vaak een jaar of meer nadat de bouw is opgeleverd (lees: het resort klaar is) het levenslicht.
Meestal zit in de koop van een woning een x-bedrag aan service kosten begrepen en meestal wordt bij de koop van een woning het eerste jaar aan servicekosten betaalt.

Tot zover gaat alles goed, de onroerend goed-ontwikkelaar regelt zaken als zwembad, tuinonderhoud, schoonmaak, afvalophalen en security, maar als zijn service-kosten-pot op raakt dan weet de bouw-ontwikkelaar net zo goed als ieder ander, dat het innen van de vervolg-betalingen een bijna onhaalbare zaak is.

Er zijn diverse manieren om de betaling van de servicekosten af te dwingen:
- vuil wordt niet meer opgehaald
- je naam wordt op een "blacklist" gezet en voor iedereen te lezen
- er worden passen en stickers uitgereikt voor auto's en brommers, maar dan alleen als je servicekosten betaald hebt
- etc.

Het probleem schuilt 'm vaak in de woningen die verhuurt worden; is er met de huurder overeengekomen WIE de servicekosten betaalt? Zo niet, dan denkt de huurder dat het niet zijn probleem is en denkt de verhuurder dat het de huurder zijn pakkie an is.

Laat je dus als huurder niet verassen en zorg dat in het huurcontract staat wie er op draait voor de servicekosten (meestal de verhuurder). Laat er ook in opnemen, dat de verhuurder mogelijkerwijs de servicekosten betaalt en deze mag verrekenen met de huur.

De hoogte van de servicekosten kan natuurlijk nogal varieren; ik ken resorts waar de kosten THB 1000 per maand zijn, maar ik ken ook resorts waar deze kosten THB 5000 per JAAR zijn.

Een vereniging van eigenaren is eigenlijk nergens voor nodig..........er zijn bedrijven genoeg (PCS is er zo 1) die de zorg voor een resort graag op zich nemen en dit zijn professionele jongens. Niet meteen de goedkoopsten, maar als er iets scheef gaat, dan wordt dit professioneel opgelost zonder een hoop gezichtsverlies aan alle kanten.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”