Volkleuren folklore.

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Volkleuren folklore.

#1 Bericht door prajak » zondag 06 januari 2013, 01:29

Er is weer eens wat te vieren. Niet volgens mijn bureauagenda want daar staat helemaal niks in op 26 december. Maar Kai sleept op de 24e attributen en een fraai pakje naar binnen en vertelt me dat op de 26e een optocht is. Van school, en kleinjunior en zijn vrienden doen mee.

Dan hoor je op de avond van de 25e december dat de wekker moet worden gezet op 04.30 uur. Grump, denk ik dan, want op dat uur pleeg ik een keer te pissen en me weer in bed te nestelen. Nee, dat zit er niet aan.

Enfin, na ontbijt vertrekken Kai en junior en ik kruip mijn nest weer in. Ik hoor een tuktuk en brommers starten en weet dat ze in ieder geval tijdig op weg zijn naar de schminkpartij op school.

En om half 9 ga ik naar een van de koffietentjes langs Prajak Road, tegenover de school. En dan komt de stoet langs….

Waar het feessie voor is ? Geen idee. De grote foto van de majesteit op een auto is er altijd bij en de afbeelding van Boeddha ook.
Laatst gewijzigd door prajak op maandag 16 juni 2014, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Volkleuren folklore.

#2 Bericht door prajak » zondag 06 januari 2013, 01:30

Vervolg
Laatst gewijzigd door prajak op maandag 16 juni 2014, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

printen44
Expat
Expat

#3 Bericht door printen44 » zondag 06 januari 2013, 04:55

In Ngao was er ook elk jaar zo'n optocht. Volgens de Thais was dat omdat er dan een "sportdag" was. Men verzamelde zich bij het gemeentehuis, in prachtige kleding, en marcheerde met de muziek voorop en de vaandels voor elke school, naar de "High School". Die had een redelijk grote sportcomplex.

Daar stonden dan de kinderen in rijen. Elke school met een verschillende kleur kleding en banier en op een verhoog zaten de "hotemetoten".

Die leverde verschillende ellenlange toespraken af, men zong het Volkslied en tegen het middag uur was alles voorbij. Op mijn vraag wanneer de sport zou beginnen, keek men mij verbaasd aan. "Sport?", Sport word niet beoefend op een "Sportday". Wat kunnen die farangs toch dom zijn. [8) [8) [8)

Ais
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Ais » zondag 06 januari 2013, 05:04

Het is inderdaad bedoeld voorafgaand aan de sportdag.

Bij ons was het half december, na de optocht mogen de kleintjes naar huis en zijn de volgende dag ook vrij.

De oudere leerlingen moeten blijven en volgens mij aan sport doen maar dat weet ik niet zeker als ik Printen44 mag horen
- Wie z'n billen brand, mag blij zijn dat hij niet andersom stond -

jomel17
Expat
Expat

#5 Bericht door jomel17 » zondag 06 januari 2013, 14:31

Prajak, ik ben blij dat je hier weer schrijft en foto,s neerzet.
หลงรัก

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”