Gesplitst: Actie na verkrachting van dochter - discriminatie

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Bericht
Auteur
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Gesplitst: Actie na verkrachting van dochter - discrimin

#46 Bericht door Jim » woensdag 28 november 2012, 00:09

Wereldvreemd schreef:En zo gaan we maar hakketakken over Suriname. Een kolonie wordt naar mijn beste weten niet als volwaardig landsdeel gezien, maar in meer of mindere mate als wingewest of een gebied met strategisch belang. Waarom hebben we anders bij hun onafhankelijkheid een grote zak geld meegegeven? Natuurlijk kan ik dat fout hebben, maar ik ben nooit te oud om te leren.
het gaar niet om suriname maar om het feit dat een limburger nooit hoeft "op te rotten naar z'n eigen land" maar een surinamer of antiliaan wel, terwijl de laatste 2 gebieden toch echt langer bij nederland horen dan limburg.

met een verschil, de zwarte limburger zal het zeer waarschijnlijk vaker te horen krijgen dan de witte surinamer of antiliaan (ja die zijn er ook).

een mooier voorbeeld van racisme is er volgens mij niet.

btw, iedereen die voor de onafhankelijkheid in de west-indien geboren is, is toch echt een nederlander hoor.. wingebied of niet.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#47 Bericht door ron » woensdag 28 november 2012, 14:07

De eerste Limburgse zwartjoekels......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ron. :crazy:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#48 Bericht door prajak » woensdag 28 november 2012, 15:27

Doe kins mich de poekel roetsjen, Ron :giggle2:

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#49 Bericht door Wereldvreemd » woensdag 28 november 2012, 16:15

Jim schreef: btw, iedereen die voor de onafhankelijkheid in de west-indien geboren is, is toch echt een nederlander hoor.. wingebied of niet.
Per wanneer kregen zij de Nederlandse nationaliteit? En vergelijk dit dan ook gelijk even met het moment dat Limburgers de Nederlandse nationaliteit kregen.

En als je wilt blijven zwartepieten, dan moet je ook maar eens op de proppen komen met een fatsoenlijke onderbouwing dat zwarte piet op racisme gebaseerd is. Zwarte Piet komt tenslotte voor het eerst voor in een boek uit 1850, een periode die zich juist kenmerkt door afschaffing van slavernij.

Ach, waar ben ik mee bezig? Een stijfkop te bekeren?
- -

RuudThai
Expat
Expat

#50 Bericht door RuudThai » woensdag 28 november 2012, 16:22

Wereldvreemd schreef: Ach, waar ben ik mee bezig? Een stijfkop te bekeren?
:D :D Ik heb het al opgegeven, HIJ citeert uit een Nederlands woordenboek voor de betekenis van 'neger' en ik haal wikipedia aan, waar het wat genuanceerder staat, maar HIJ blijft ijzereheinig volhouden dat HIJ de waarheid in pacht heeft.
Dus: 'I rest my case' (hoewel het in wiki gewoon juist beschreven staat :thumbsup: ). :angel: :worshippy:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#51 Bericht door prajak » woensdag 28 november 2012, 16:29

Een witz moet kunnen maar verder ben ik tegen discriminatie en negers...... :giggle:

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#52 Bericht door Jeanette » woensdag 28 november 2012, 21:35

elst99 schreef:Ja en die heb je onder blanke, zwarte, Gele, Rode, blauwe of te Wel in alle rassen.
Begrijp nu waarom Ruud bij de groenen zit ;)
Omdat tie misselijk is? :mrgreen:

Maar ik ben klaar met negers négeren of negéren. [|(

[8)

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#53 Bericht door Jim » donderdag 29 november 2012, 12:07

Wereldvreemd schreef:
Jim schreef: btw, iedereen die voor de onafhankelijkheid in de west-indien geboren is, is toch echt een nederlander hoor.. wingebied of niet.
Per wanneer kregen zij de Nederlandse nationaliteit?
bij de geboorte?
surinamers bestaan pas sinds 1974 en daarvoor zullen ze iets moeten zijn geweest..
En vergelijk dit dan ook gelijk even met het moment dat Limburgers de Nederlandse nationaliteit kregen.
ik schat in dat het ook ongeveer bij de geboorte moet zijn geweest.

En als je wilt blijven zwartepieten, dan moet je ook maar eens op de proppen komen met een fatsoenlijke onderbouwing dat zwarte piet op racisme gebaseerd is. Zwarte Piet komt tenslotte voor het eerst voor in een boek uit 1850, een periode die zich juist kenmerkt door afschaffing van slavernij.
had je zelf ook even kunnen wikipedia-en schreef:Zwarte Piet werd als Moorse knecht van Sinterklaas in 1850 door de onderwijzer Jan Schenkman geïntroduceerd in het boekje "Sint Nicolaas en zijn Knecht". Hij heeft zich er nooit over uitgelaten, dus wat werkelijk zijn idee was zal wel nooit bekend worden. In de eerste druk van het boekje is de knecht een neutrale figuur die zich slechts op de achtergrond begeeft. Wel is het zo dat hij het publiceerde op het moment dat de tijdgeest aan het veranderen was; de slavernij stond onder druk of werd al afgeschaft. Schenkman heeft zich mogelijk laten inspireren door publicaties uit zijn tijd. Zo publiceerde Heinrich Hoffmann vijf jaar eerder Struwwelpeter, waarin een zwarte jongen door een figuur Nikolas, die uiterlijke overeenkomsten vertoont met Sinterklaas, beschermd wordt voor pesterijen van blanke kinderen.

Een ander verhaal dat hem kan hebben beïnvloed, werd in het tijdschrift Timotheus gepubliceerd, en ging over een gewezen slavenbezitter, een edele en voorname oude man met witte haren, die zich op zijn ziekbed verzoent met zijn bediende, de zoon van een van zijn ex-slaven, en oproept tot afschaffing van de slavernij. Desalniettemin kan er in de loop der tijd een racistisch element in de rol van Zwarte Piet zijn geslopen, of kan dat als zodanig worden ervaren.
daarbij is zwarte piet verzonnen, zoals je zelf als zei, in de eind dagen van de slavernij.. wat zeer zeker een trending topic op twitter zou zijn geweest als dat in die tijd bestaan had.

met die feiten in het hoofd moet je echt onnozel zijn om te denken dat zwarte piet zwart is door de schoorsteen.

dan heb je nog blackface (google zelf maar) en nog een hele zooi wat ik al in vorige sinterklaas topics heb gemeld.
Ach, waar ben ik mee bezig? Een stijfkop te bekeren?
hoe denk je dat ik me voel :giggle:
ik heb het gevoel dat ik oude zuid-afrikaanse boeren aan het overtuigen ben dat apartheid, al was het dan een lange traditie, nogal racistisch is.

..en dat is eigenlijk net zo nutteloos als deze discussie.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#54 Bericht door Jim » donderdag 29 november 2012, 12:11

RuudThai schreef:
Wereldvreemd schreef: Ach, waar ben ik mee bezig? Een stijfkop te bekeren?
:D :D Ik heb het al opgegeven, HIJ citeert uit een Nederlands woordenboek voor de betekenis van 'neger' en ik haal wikipedia aan, waar het wat genuanceerder staat, maar HIJ blijft ijzereheinig volhouden dat HIJ de waarheid in pacht heeft.
Dus: 'I rest my case' (hoewel het in wiki gewoon juist beschreven staat :thumbsup: ). :angel: :worshippy:
niet een nederlands woordenboek, maar het nederlands woordenboek :thumbsup:

bij een definitie van een woord hoort geen nuance ;)
bij definities horen uberhaupt geen nuances..

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#55 Bericht door Jim » donderdag 29 november 2012, 12:23

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#56 Bericht door Wereldvreemd » donderdag 29 november 2012, 23:22

Jim, je weet dat dit niet kan. Op dit forum is de enige serieuze bron van nieuws, de krant met de V, oftewel De Volkskrant. En nu durf je een artikel aan te halen wat gaat schoppen tegen de Volkskrant? Jim, Jim, dat kan toch niet.

Maar goed, ik ben niet gebonden aan een vaste bron van informatie en sta open voor andere bronnen. Alleen zo'n opinie stuk van een zwaar gefrustreerde schrijver helpt je niet echt. Als je het werk van mensen zoals Malcolm X en James Baldwin weet te betrekken in je strijd tegen Zwarte Piet, dan ben je absoluut de zaken uit het verband aan het trekken.
De schrijfster ken ik niet zo goed, maar zij weet de kolonie op een duistere wijze tot onderdeel van Nederland te maken, lang voor Juliana de koloniën min of meer als onderdeel van het koninkrijk beschouwde. Een foutje met feiten kun je maken, maar een dergelijke fout voor een universitair geschoolde is ronduit een blunder of stemmingmakerij.

Overigens is het voor de toevallige lezer(es) ook wel nuttig om te weten dat de schrijfster anekdotes aanhaalt, die buiten haar belevingswereld vallen. De schrijfster is tenslotte een blanke, die op geen enkel moment een argument naar voren kan brengen dat Zwarte Piet op racisme gestoeld is. Ja, ze heeft een foto (met argumenten van een ander) om ons de overeenkomsten te laten zien tussen Zwarte Piet en de gemiddelde neger.
Leuk is overigens dat ze begint over de vrijheid van meningsuiting en die vervolgens gebruikt om een groep mensen, die geen racistische intenties heeft, jouw wil op te leggen.

soms vind ik ze hierop het forum te ver gaan met hun adoratie van de Volkskrant, maar dit opiniestuk is niet gestaafd op feiten. Door in te spelen op de gevoelens jegens racistische uitlatingen, wordt getracht de Nederlanders een schuldgevoel aan te smeren. Triest is het als mensen zich verlagen tot dit soort stemmingmakende artikelen. De schrijfster kan wat dat betreft nog wel iets leren van Geert Wilders.
- -

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#57 Bericht door Jim » vrijdag 30 november 2012, 10:53

ik vond het eigenlijk wel goed geschreven :giggle: en jouw reactie is eigenlijk een bevestiging dat de schrijver (ster?) de spijker op de kop slaat.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#58 Bericht door Wereldvreemd » vrijdag 30 november 2012, 12:38

Krijg nou wat, jij vindt dat je je gelijk haalt, als het aangehaalde artikel totaal nergens opslaat. Sterker nog, je kent niet eens de achtergrond van de schrijfster....

Dit is natuurlijk doelbewust mij uit de tent lokken, maar dat geeft niet. Om nog even op het artikel terug te komen: als je de redenering van de schrijfster volgt, dan hadden de slaven uit vroegere dagen de Nederlandse nationaliteit.... Ik vraag mij af of die slaven daar ook zo over dachten. Sterker nog ik vraag mij spontaan af, of de slaven van weleer, wel gelukkig zouden zijn dat hun nakomelingen de Nederlandse nationaliteit hebben. Dat zou namelijk mijn eer te na zijn.
Om na 150 jaar nog steeds te mekkeren over dat stuk geschiedenis slavernij, gaat mij te ver. De gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog zijn meer vergeven, dan de slavenhandel. Mensen, die zo klagen over het hedendaags rascisme en dat zwarte piet zou staan voor slavernij, zouden zich ook eens moeten afvragen waar ze zouden staan zonder dit duistere stuk geschiedenis slavernij. Zouden deze mensen wel zo gelukkig zijn om nu rond te sjokken door een land als Congo, Zaire, of Angola?

Jouw redeneringen volgende kunnen we ook wel Sinterklaas himself en de kerstman als een rascistische uiting beschouwen. Tenslotte wordt door beide personen het stereotype beeld van de vrijgevige blanke weergegeven. ;)
- -

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#59 Bericht door Jim » vrijdag 30 november 2012, 14:55

ja, ik had niet zoveel zin om te typen.. had er een werkdag van 20 uur op zitten.

anyways,

je vind dat de schrijfster geen recht van spreken hebt omdat jij denkt dat ze wit is.
waarom denk je dat je zelf wel recht van spreken hebt?

..nationaliteit.
Nationaliteitsregelingen

1838 kwam de eerste regeling in het Burgerlijk Wetboek: iedereen die in Nederland of in de koloniën was geboren uit daar gevestigde ouders bezat de Nederlandse nationaliteit. Dus: praktisch de gehele bevolking van Nederland en zijn koloniën bezat de Nederlandse nationaliteit.
http://www.nedindie.nl/N.htm
Om na 150 jaar nog steeds te mekkeren over dat stuk geschiedenis slavernij, gaat mij te ver. De gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog zijn meer vergeven, dan de slavenhandel.
zal ik je even voor rekenen..

2de wereld oorlog duurde 5 jaar en is 67 jaar geleden en daar wordt nog steeds over gemekkerd.
elk jaar een herdenking, talloze herdenkingsmonumenten.

nederlandse slavernij: 1528 - 1863.. is 335 jaar! en bij het oprichten van 1 monumentje in zeeland mekkert half nederland dat er niet zo gezeurd moet worden :lol:
Mensen, die zo klagen over het hedendaags rascisme en dat zwarte piet zou staan voor slavernij, zouden zich ook eens moeten afvragen waar ze zouden staan zonder dit duistere stuk geschiedenis slavernij. Zouden deze mensen wel zo gelukkig zijn om nu rond te sjokken door een land als Congo, Zaire, of Angola?
nou m'n bek valt open... echt :shock:
hopelijk bedoel je dit als eoa (misplaatst) grapje.
Wereldvreemd schreef:Jouw redeneringen volgende kunnen we ook wel Sinterklaas himself en de kerstman als een rascistische uiting beschouwen. Tenslotte wordt door beide personen het stereotype beeld van de vrijgevige blanke weergegeven. ;)
och och och er is zoveel fout aan deze uitspraak..
je doet je nickname echt eer aan.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#60 Bericht door prajak » vrijdag 30 november 2012, 15:31

Ik wil de discussie graag uitbreiden met de kerstkalkoen en de paashaas.

Dat schandelijk vreten dat wij witneuzen doen terwijl de negertjes en grote groepen spleetogen niets te eten hebben en in Nederland veel Nederlanders, Amlokezen en Urbulanten naar de voedselbank moeten en in huizen van het Leger des Heils moeten slapen omdat wij ons volstoppen. Dit is een ernstig punt van aandacht, heren discussianten !

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”