Ergernissen, boze blikken en verdriet…

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat

Re: Ergernissen, boze blikken en verdriet…

#61 Bericht door printen44 » donderdag 29 november 2012, 18:44

RuudThai schreef:
prajak schreef:"...en te zeggen in het Engels dat hond ons hek heeft vernield en dat ..."

Als je Thais leert dan kun je zelf communiceren met jouw buren. Dan zou je de buurman kunnen vragen eens te komen kijken en kun je hem vragen wat er nu is te doen tegen zijn hond..... Dan verliest hij zijn gezicht. Nu ben jij je gezicht verloren want jouw vrouw moest bijspringen met vertalen.
Prajak, ik denk eerder dat zij hun gezicht hebben verloren want ZIJ spreken geen internationale taal en alleen dat boerenkinkeltaaltje - wat Nederlands uiteraard ook is - wat het Thais is. Dus qua educatie sta ik ver boven ze zullen ze zo voelen vermoed ik. Misschien dat ze daarom niet durven langskomen omdat ze zich zo boerenkinkelig voelen... ;) :giggle:
Ruud, net zoals ik, bij jij vrijwillig naar Thailand verhuisd. Net zoals jij, heb ik het nodige kritiek op Thailand. Maar wij worden niet verplicht een inburgeringscursus te volgen. En niet verplicht om Thais te leren. Ook wordt het ons redelijk gemakkelijk gemaakt om hier te wonen. Wil je als Thai emigreren naar Nederland is dat wat moeilijker.

Kritiek hebben op Thailand en Thailand met een westerse bril bekijken is prima, maar verlaag je niet door te denken dat wij, westerlingen "ubermenschen' zijn. Dat zijn we niet, zullen we ook nooit worden en Thais zijn anders dan Nederlanders, net zoals Nederlanders anders zijn dan Russen. In taal en gewoontes.

Ruud, omdat een Thai niet doet wat jij graag wilt, dan zijn de Thais een onderontwikkeld volk? Ik ben het vaak eens en/of oneens met je, maar hier ben ik het uiterst oneens met je. En dan druk ik mij nog heel netjes uit.

mai mi tang
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#62 Bericht door mai mi tang » donderdag 29 november 2012, 19:46

Je drukt je inderdaad zeer correct en héél erg netjes uit. Respect. :thumbsup:
Ik ga wat vaker op die lat zitten. In plaats van 'm steeds hoger te leggen…

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#63 Bericht door v@go » donderdag 29 november 2012, 23:22

mijn schoonmoeder zegt altijd:

"jouw norm is niet de wereldstandaard en je hoeft hem dan ook andere niet op te dringen"
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

RuudThai
Expat
Expat

#64 Bericht door RuudThai » vrijdag 30 november 2012, 01:01

Laat ik eerst en vooral vooropstellen dat ik mij absoluut niet verheven voel staan boven enig medemens dus ook niet boven Thaise mensen.
Maar ik probeerde puur mij te verplaatsen in de gedachtengang van die buren waarom ze NIET naar ons zijn toegekomen om te kijken naar de door hun hond aangerichte schade, daarvoor hun excuses aan te bieden en aan te bieden om de schade te vergoeden.
Toch een normale menselijke reactie zou ik zo zeggen zonder mijn normen en waarden aan anderen op te willen leggen?

Dus vroeg ik mij af waarom niet: uit desinteresse, uit lompheid of uit verlegenheid omdat zij als middleclass mensen zich niet in een internationale taal kunnen uitdrukken? Als het dat laatste zou zijn dan hadden ze zich gewoon met mijn vrouw kunnen verstaan en daarom ben ik geneigd om die reden te schrappen. Blijven de 2 andere redenen over, kiest u maar! :mrgreen:

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#65 Bericht door Pieter » vrijdag 30 november 2012, 02:21

Gisteren naar andere tijden bij BVN zitten kijken ging over de Jordaan begin vorige eeuw

je wil niet weten hoe toen de "mensen" daar "leefden"

Thailand is aan het ontwikkelen en dat gaat met horten en stoten

en educatie is heel belangrijk

Ik durf te wedden dat thailand zich sneller ontwikkeld dan nl van zeg 1920 tot 1960

Maar dat gaat niet vanzelf

en in NL hoe je het ook wend of keert heeft het geloof in Kerk en geloof (in het zweet des aanschijns zult Gij Uw brood verdienen)
en in de toekomst (na WOII)

een bedelende oranje jurk die verder de hele dag vooral weinig doet is dan een minder goed voorbeeld

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#66 Bericht door Pieter » vrijdag 30 november 2012, 02:28

Natuurlijk denk een Thai anders

en wie zijn wij daar over te oordelen

Maar voorbeeld:

kinderen stelen arm afhakken of inspuiten zodat ze verlamd raken en elke dat op straat dumpen om voor inkomsten te zorgen

maar in NL denk je dat is beschaafd........ wel nee joh

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#67 Bericht door elst99 » vrijdag 30 november 2012, 02:54

Mijn vraag aan Ruud, haar echtgenoot of partner is dat ook een Thai, omdat je schrijft dat het een rijke
Mo baan is, kan ik me voorstellen dat zij met een farang getrouwd is en is daar niet mee te praten?
Stel je voor het gebeurt in Nederland en het is jouw hond, de Thaise begint in Thais tegen jou te foeteren, hoe zou jouw reactie zijn? Leer Nederlands!
Natuurlijk ook ik erger me aan blaffende honden, die de hele nacht doorgaan en als je vraagt er wat aan te doen, zeggen ze het gebeurt in mijn tuin en daar mag hij blaffen, het gekke is geen Thai stoort zich eraan.
Of ze horen het niet, daar snappen wij ook niks van! TIT is Thailand, overlast kennen ze niet, lijkt wel!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#68 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 30 november 2012, 07:22

RuudThai schreef:Laat ik eerst en vooral vooropstellen dat ik mij absoluut niet verheven voel staan boven enig medemens dus ook niet boven Thaise mensen.
Maar ik probeerde puur mij te verplaatsen in de gedachtengang van die buren waarom ze NIET naar ons zijn toegekomen om te kijken naar de door hun hond aangerichte schade, daarvoor hun excuses aan te bieden en aan te bieden om de schade te vergoeden.
Toch een normale menselijke reactie zou ik zo zeggen zonder mijn normen en waarden aan anderen op te willen leggen?

Dus vroeg ik mij af waarom niet: uit desinteresse, uit lompheid of uit verlegenheid omdat zij als middleclass mensen zich niet in een internationale taal kunnen uitdrukken? Als het dat laatste zou zijn dan hadden ze zich gewoon met mijn vrouw kunnen verstaan en daarom ben ik geneigd om die reden te schrappen. Blijven de 2 andere redenen over, kiest u maar! :mrgreen:
Je kunt toch gewoon aan hen vragen waarom ze niet zijn komen kijken?
Live your dream, don't dream your life.

RuudThai
Expat
Expat

#69 Bericht door RuudThai » vrijdag 30 november 2012, 07:32

elst99 schreef:Mijn vraag aan Ruud, haar echtgenoot of partner is dat ook een Thai, omdat je schrijft dat het een rijke
Mo baan is, kan ik me voorstellen dat zij met een farang getrouwd is en is daar niet mee te praten?
Stel je voor het gebeurt in Nederland en het is jouw hond, de Thaise begint in Thais tegen jou te foeteren, hoe zou jouw reactie zijn? Leer Nederlands!
Natuurlijk ook ik erger me aan blaffende honden, die de hele nacht doorgaan en als je vraagt er wat aan te doen, zeggen ze het gebeurt in mijn tuin en daar mag hij blaffen, het gekke is geen Thai stoort zich eraan.
Of ze horen het niet, daar snappen wij ook niks van! TIT is Thailand, overlast kennen ze niet, lijkt wel!
Elst, het is hier Hua Hin niet met op elke hoek van elke straat 10 farang! In Sakon Nakhon moet je ze bijna met een lantaarntje zoeken. Onze moo baan telt 69 huizen en ik denk dat er totaal 3 farang wonen en dat er nog eens 3 één keer per jaar kort verblijven, de rest van dat jaar staat het huis leeg. Zoals er tenminste 10 bijna altijd leegstaan, zeker voor belegging gekocht.
Dus de betrokken buren zijn beiden Thai en beiden werkzaam in overheidsdienst. De man is politieofficier en de vrouw heeft ook zo'n ondefinieerbaar lichtbruin uniform aan die gebruikelijk zijn bij de overheid of bij scholen. Een groot aantal van de bewoners van deze moo baan loopt in die bruine pakkies want als je bij de overheid werkt kun je bij de banken heel gemakkelijk terecht voor het sluiten van hypotheken en leningen tegen een lage rente.

Verder begon ik niet in het Nederlands tegen die mevrouw te praten maar in het Engels, dé internationale taal die toch elke enigszins gestudeerde bewoner van een land met een kleine taal zou moeten kennen. Als een buitenlander in een onbekende taal tegen mij begint uit te varen dan vraag ik hem om Engels te gebruiken. Vind ik logisch maar hier in Thailand hebben ze geen interesse om goed Engels te leren. Want het is Thailand Thailand über alles en de rest is niks!
En wat dat leren van de taal betreft: ik vind dat je de taal in ieder geval verplicht moet leren als je nog in het studieproces of arbeidsproces actief bent. Maar als iemand buiten die groepen in Nederland komt en hij spreekt behoorlijk Engels, dan hoeft hij van mij geen door de staat verplichte inburgeringscursus te volgen. In Nederland spreekt de overgrote meerderheid van de bevolking onder de 50 jaar immers redelijk wat Engels? Dus dan kun je je toch verstaanbaar maken?
En hier? Ik heb toch mijn echtgenote voor de echt moeilijke dingen? ;)

Dit is ons huis:
Afbeelding
en uiterst rechts zie je dus het begin van de ingang en in de schuifdeur heeft die hond de onderste halve meter over een lengte van enkele meters geheel vernield. Mag ik daar dan niks van zeggen tegen de eigenaren van de hond?
Een blaffende hond vind ik ook niks, schuin achter ons hebben ze 2 van die kleine keffertjes en die raken bij het minste geringste opgewonden en dan keffen ze een half uur lang. Maar daar raak je aan gewend, soms hoor je het nauwelijks meer. Die andere hond blaft niet, die bijt alleen maar mijn hek kapot, daarmee de juistheid van de uitdrukking 'blaffende honden bijten niet' aangevend.... :crazy:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#70 Bericht door prajak » vrijdag 30 november 2012, 07:43

Dat is het probleem van een moo baan; je zit boven op elkaar. En men heeft helaas van die blafbeesten omdat men geen vertrouwen heeft in medemensen want er zijn er te veel die graag dingen komen jatten...of erger. Had ik geen alarmding dan was er ook een hond gekomen.

Die schuifdeur repareer je met dezelfde houtrommel die er zat alleen span je er nu prikkeldraad tegenaan. Wat je ook kunt doen is de naay chaang vragen dwarsstripjes te lassen van ijzer/staal van een halve cm dikte en 5 cm uit elkaar. Komt echt geen hond doorheen, helemaal niet als je daar puntjes zoals in prikkeldraad op zou laten lassen.

Pas op, prikkeldraad en puntjes kunnen link zijn voor spelende kinderen....

Tenslotte zou je nog de truc kunnen uithalen met flessen met water; om de 20 cm zet je een fles neer vlak tegen de deur aan. De fles valt om en de hond jonkert weg.... Jammer dat je zelf ook wel eens door die deur moet......

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#71 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 30 november 2012, 07:51

Prikkeldraad met 220V erop en de hond doet het gegarandeerd nooit meer. :Whistle: ;)
Live your dream, don't dream your life.

RuudThai
Expat
Expat

#72 Bericht door RuudThai » vrijdag 30 november 2012, 07:55

Ik denk om als tijdelijke oplossing opnieuw gaas te gebruiken, maar dan geen plastic meer maar metaal. En dan niet het volièregaas want dat is hier ook niet erg stevig, maar kippegaas of iets dergelijks. Dat zet ik gewoon met dun metaaldraad vast op het frame.
Misschien een schrikdraadinstallatie erbij.... :Whistle:

Een minder fraai aanzicht, met al die ertussen uit gebeten bruine strips, maar ja, de definitieve oplossing is een hek van smeedwerk en dat is nu even wat begrotelijk.

serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#73 Bericht door serpay » vrijdag 30 november 2012, 08:05

En wat dat leren van de taal betreft: ik vind dat je de taal in ieder geval verplicht moet leren als je nog in het studieproces of arbeidsproces actief bent. Maar als iemand buiten die groepen in Nederland komt en hij spreekt behoorlijk Engels, dan hoeft hij van mij geen door de staat verplichte inburgeringscursus te volgen. In Nederland spreekt de overgrote meerderheid van de bevolking onder de 50 jaar immers redelijk wat Engels? Dus dan kun je je toch verstaanbaar maken?
dit is nu echt een uitspraak van een ambtenaar.
zij wel maar ik niet
vind gewoon dat je de taal normaal moet kunnen spreken in het land waar je je vesticht
zeer grote gedeelten van azie en afrika spreekt men GEEN engels(jouw wereld taal) dus moet je je gewoon ook daar aanpassen.
zoals je ook in nederland of zoals ik in duitsland moeten aanpassen en de taal leren.
dit is gewoon een must want met engels hier in duitsland kom ik GEEN meter verder want hier leert men duits op school,
engels wordt bijna niet gegeven is niet verplicht.zo ook in het zuiden van europa.
dus ruud oogklepjes af en zie de WERELD om je heen
Alfisti rebeli

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#74 Bericht door elst99 » vrijdag 30 november 2012, 09:19

Het ziet er leuk uit Ruud, mooi huis! Nou nog gezellige buren en honden,heb je het leuk voor mekaar! ;)
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

frans49
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#75 Bericht door frans49 » vrijdag 30 november 2012, 11:10

elst99 schreef:Het ziet er leuk uit Ruud, mooi huis! Nou nog gezellige buren en honden,heb je het leuk voor mekaar! ;)

Dit is speciaal. Dit is de allereerste keer dat Elst99 iets aardigs schrijft richting Ruud. In ieder geval wat er voor door moet gaan.
Bravo Elst99. :giggle2: :giggle:
Bangkok diedeldiedeldie.
Bangkok is the place for me.
You can go ........

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”