Jeanette schreef:Goh, heb ik je een probleem bezorgd Ruud?
Je mag van mij best over negers praten hoor zolang je de president van Amerika maar niet zo noemt. Dan dekt de vlag de lading niet.
Waarom dekt de vlag de lading niet? Hij is toch duidelijk negroïde en z'n vader is een Keniaan.
Dus is Obama puur gezien een n*g*r. En dat er mensen zijn die dit als racisme zien is volslagen overtrokken. Je kunt het racistisch gebruiken ja, maar zoals ik het gebruik en gebruikte, is het puur een rasaanduiding. Mag dat niet meer tegenwoordig? Je spreekt toch ook over Arabieren, Joden en moet je kijken wat er bij 'halfbloed' staat:
HALFBLOED
1) Dier 2) Euraziër 3) Geelbek 4) Gemengd ras 5) Halfcast 6) Iemand met gemengd bloed 7) Indo 8) Kind uit twee rassen 9) Kleurling 10) Mesties 11) Metis 12) Mulat 13) Mulattin 14) Persoonsbenaming
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo ... ALFBLOED/1
Zijn dat allemaal racistische, discriminerende, stigmatiserende uitdrukkingen? Neen, ze duiden een bepaald ras of combinatie van rassen aan.
Ik zie er niks fouts in om het woord n*g*r te gebruiken in de goede zin des woords. Ik zet nu maar even sterretjes want wie weet komt er anders een automatische forumcorrectie .....

Het is gewoon ABN.
Tenslotte nog hierover in Wikipedia:
'Deze Amerikaanse gevoeligheden over het woord zijn niet zonder meer naar het Nederlandse taalgebied te transponeren. Hier wordt wel het Afrikaanse leenwoord nikker (of kaffer) doorgaans aan zeer negatieve gevoelens, racisme en discriminatie gekoppeld en als een echt beladen scheldwoord ingeschaald, maar voor het woord 'neger' is dat niet zonder meer het geval. Dit wordt in Nederland en België nog gezien als een gewone, onbeladen aanduiding voor mensen met een (zeer) donkere huidskleur, vergelijkbaar met de term blanke. Het is zelfs maar de vraag of zwarte in ons taalgebied niet eigenlijk een negatievere bijklank heeft - dit dus in tegenstelling tot de gevoelens hierover zoals die in de VS ervaren worden'.
Gosj, we dwalen wel erg van het onderwerp af. Natuurlijk weer elst99 d'r schuld.....