windmolen / zonnepanelen
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Re: windmolen / zonnepanelen
Hier staat het eea over terugleveren aan het net:
http://www.energiewereld.nl/nieuws/teru ... troom.aspx
Live your dream, don't dream your life.
-
- heeft ervaring
Deze link is recenter, volgens mij is de link van Wouter niet meer relevant.
http://www.wijwillenzon.nl/faq/4/financ ... eving.html
http://www.wijwillenzon.nl/faq/4/financ ... eving.html
Wouter_Udon schreef:Hier staat het eea over terugleveren aan het net:
- v@go
- Volwaardig lid
hier in Belgie heb ik een installatie van 4300 kWh per jaar.
Mijn meter loopt terug als er teveel wordt geproduceerd en vooruit als ik meer gebruik.
Onder de streep per jaar 0000
iedere kWh kost 0,22 € en 0.25 € subsidie 20 jaar gegarandeerd.
Mijn installatie is terugverdiend in 6 jaar.
Zonneboiler levert water bij een temperatuur van 98 graden en dan is er geen bacterie die het overleefd.
Tijdens watergebruik wordt er gewoon voldoende koudwater toegevoegd zoals gebeurt in een ander warmwater toestel.
Mijn meter loopt terug als er teveel wordt geproduceerd en vooruit als ik meer gebruik.
Onder de streep per jaar 0000
iedere kWh kost 0,22 € en 0.25 € subsidie 20 jaar gegarandeerd.
Mijn installatie is terugverdiend in 6 jaar.
Zonneboiler levert water bij een temperatuur van 98 graden en dan is er geen bacterie die het overleefd.
Tijdens watergebruik wordt er gewoon voldoende koudwater toegevoegd zoals gebeurt in een ander warmwater toestel.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก
ความลับไม่มีในโลก
-
- Volwaardig lid
Vier personen, twee douches die niet nevelen want er komt een vette straal uit. Ik zie weinig kans dat die bacterie zich vermenigvuldigt.
- Jim
- Volwaardig lid
wat kost zoiets als je het in thailand wilt (laten) bouwen?
dat gesleep met pannetjes heet water of douchen met koud water irriteert erg snel
ik had al gekeken voor een paar van die boilertjes, maar die zijn inclusief installatie toch ook al 5k per stuk.
een soort lakmoespapier, maar dan voor legionella
dat gesleep met pannetjes heet water of douchen met koud water irriteert erg snel

ik had al gekeken voor een paar van die boilertjes, maar die zijn inclusief installatie toch ook al 5k per stuk.
is er geen goedkope test voor die je eens per week kan doen?prajak schreef:Echter, als de legionellabacterie groeit en zich explosief vermenigvuldigt, kan het gevaarlijk worden. De legionellabacterie neemt in aantal toe als het water voor langere tijd stilstaat en zich op allerlei plekken kan nestelen. Verder moet de temperatuur van het water tussen de 25 en 55 graden Celsius zijn. In deze temperatuur gedijt de bacterie goed, bij 60 graden gaat hij dood.
een soort lakmoespapier, maar dan voor legionella

Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”
- Jim
- Volwaardig lid
ik heb hier ook naar zitten kijken, maar het wordt pas echt interessant als je met een winddeel je meter terug kunt laten draaien.future expat harm schreef: Je kunt die winddelen kopen voor 351 euro eenmalig
nu werkt het zo dat dat alleen mag als je de energie thuis opwekt.
stel dus dat je 500kwh per jaar verbruikt en je 1 winddeel hebt dan zou je (op de onderhoudskosten van de windmolen na) dus eigen niets moeten betalen.
maar, je krijgt dan gewoon nog een rekening voor 500 x 14ct energiebelasting.
als de energiebelasting sneller stijgt dan de stroomprijs (iets wat ik wel verwacht) word je winddeel steeds minder rendabel.
-
- Volwaardig lid
Wat jij boiler noemt is denk ik een geyser. Voor een goeie kwaliteit 5 k en denk aan de waterdruk anders komt hij niet in.
Ik heb Stiebel Eltron geysers en die bevallen me prima, zitten in die prijsklasse. Je kunt ook goedkoper gaan maar daar heb ik slechte ervaring mee.
Ik heb Stiebel Eltron geysers en die bevallen me prima, zitten in die prijsklasse. Je kunt ook goedkoper gaan maar daar heb ik slechte ervaring mee.
- Jim
- Volwaardig lid
ja, idd. geyser.
daarom lijkt 't me wel wat om het water te verwarmen met zonne-energie.
waterdruk is er amper en 's middags is er helemaal geen water
ook zit het vol met zand en kleine kiezeltjes dus zal er ook een redelijke filter tussen moeten komen.
daarom lijkt 't me wel wat om het water te verwarmen met zonne-energie.
waterdruk is er amper en 's middags is er helemaal geen water

ook zit het vol met zand en kleine kiezeltjes dus zal er ook een redelijke filter tussen moeten komen.
- Jim
- Volwaardig lid
dit is wel interessant.
solar powered warm water, koelkasten en zelfs airco's.
ze zitten in bangkok.
http://www.saveenergyasia.com/products/ ... iphon.html
solar powered warm water, koelkasten en zelfs airco's.
ze zitten in bangkok.
http://www.saveenergyasia.com/products/ ... iphon.html
-
- Volwaardig lid
Twee kennissen hebben dat anders opgelost.
EEN heeft een 50 m rubber slang in de tuin liggen daar waar de zon het langst staat. Gewoon in het gras. Het water wordt zo warm dat hij kan douchen. Wel met een pomp er achter.
TWEE heeft een hoge woning en heeft op de eerste verdieping onder het dak (van stenen platen, geen golfplaten) de alu tanks staan en die doen in ieder jaargetijde zoveel warmte op dat hij kan douchen en gezien het hoogteverschil zonder pomp. De pomp staat VOOR de tanks anders komt het niet naar boven. Net als bij mij is de waterduk laag. Maar zijn woning is net gebouwd, hij is bouwkundige en heeft op tekening met de contructie rekening gehouden.
Er zijn gebieden in Thailand waar 'kraanwater' een bruine substantie is; op korte afstand van Nongkhai komt dat nog voor. Mensen daar douchen met regenwater dat ze opvangen in grote ronde stenen bakken. Daar heb ik filters en pompen gezien. Filters niet alleen tegen gruis en bladeren maar ook tegen andere verontreiniging. Of ze die filters iedere zes maanden tot een jaar vervangen ? Geen idee.
EEN heeft een 50 m rubber slang in de tuin liggen daar waar de zon het langst staat. Gewoon in het gras. Het water wordt zo warm dat hij kan douchen. Wel met een pomp er achter.
TWEE heeft een hoge woning en heeft op de eerste verdieping onder het dak (van stenen platen, geen golfplaten) de alu tanks staan en die doen in ieder jaargetijde zoveel warmte op dat hij kan douchen en gezien het hoogteverschil zonder pomp. De pomp staat VOOR de tanks anders komt het niet naar boven. Net als bij mij is de waterduk laag. Maar zijn woning is net gebouwd, hij is bouwkundige en heeft op tekening met de contructie rekening gehouden.
Er zijn gebieden in Thailand waar 'kraanwater' een bruine substantie is; op korte afstand van Nongkhai komt dat nog voor. Mensen daar douchen met regenwater dat ze opvangen in grote ronde stenen bakken. Daar heb ik filters en pompen gezien. Filters niet alleen tegen gruis en bladeren maar ook tegen andere verontreiniging. Of ze die filters iedere zes maanden tot een jaar vervangen ? Geen idee.
-
- Volwaardig lid
Goeie vondst, die site. 

- Edje
- Expat
Klopt helemaal. De politiek heeft hier niets mee te maken maar de E-maatschappen zijn hier niet gelukkig mee. Deze willen alleen maar beuren, niet terug betalen.mooatje schreef:Hier in Europa,als het in Nl een heikel punt is,dan is dat door de politiek.Maar praktisch is dat helemaal geen probleem.
Groetjes; Edje
- Edje
- Expat
Een geyser werkt op gas. De ons bekende 'geysers' op electro heten elektrische doorstroom apparaten.prajak schreef:Wat jij boiler noemt is denk ik een geyser. Voor een goeie kwaliteit 5 k en denk aan de waterdruk anders komt hij niet in.
Groetjes; Edje
- Edje
- Expat
Kan wel degelijk een Boiler zijn. Deze gebruik ik nl ook in combinatie met een zelf gefabriekt zonnepaneel, werkt voortreffelijk.prajak schreef:Wat jij boiler noemt is denk ik een geyser. Voor een goeie kwaliteit 5 k en denk aan de waterdruk anders komt hij niet in.
Indien zonne energie het laat afweten springt electro bij. Altijd voldoende warm water voor wel tientallen douche beurten en keuken gebruik.
Met dit sijsteem blijft het water constant circuleren, geen legionella dus. Heb ik hier in Th. overigens nog nooit van gehoord. Typisch NL verschijnsel.
Groetjes; Edje
-
- Volwaardig lid
Water Heater heet dat blijkbaar hier, indien op stroom. Die heb ik dus, ik heb geen boilers. Een geyser loopt hier op lpg en dat betekent weer zorgen voor afzuiging en veilige leidingen en vervanging van gastanks. Ik hou het maar zo, ben er tevreden mee.