Thailand is geen echt sportland. Er is weinig gelegenheid tot georganiseerde sport, de warmte nodigt ook niet uit tot zweetopwekkend gedrag en waar het zou moeten worden gestimuleerd, de scholen, daar gebeurt het niet. Ja, je moet voor je kind een soort padvindersuniform aanschaffen dat ze op een vaste dag in de week moeten dragen en idem een sportuniform. Maar doen ze aan sport en aan buitenactiviteiten? De scholen waar onze kinderen op zitten of hebben gezeten hebben geen gymzaal met allerlei toestellen, geen schoolzwemmen en een sportveld van lik-me-vestje.
Je ziet dan ook steeds meer veel te dikke kinderen, ook omdat er bij de school meestal een snoepwinkel is of van die thaisnacks-verkopers, wat bestaat uit vette worstjes, melige visballetjes en andere dikmakers. En ze zijn meestal te lui om uit hun ogen te kijken laat staan sportieve bewegingen te maken...
Samen met een paar andere Nederlanders gaan we een paar keer per week naar het zwembad. Dat zwembad is het enige goede in de stad en ligt op het terrein van een technische school. Dan zou je verwachten dat de leerlingen na schooltijd lekker gaan zwemmen. Mis! Je ziet er geen eentje, wat er komt zwemmen zijn farang met hun vrouwen en wat kleine kinderen.
Ja, in het weekend en in de schoolvakantietijd komen er ook wat pubers, maar die zijn er niet om te sporten maar om hun verveling te verdrijven en om te klieren met elkaar.
Terwijl zwemmen juist een Thaise sport zou moeten zijn want je hebt geen last van de warmte...
Natuurlijk is sporten niet voor de minima weggelegd want dat kost gauw teveel. Maar dat de scholen er niet meer aan doen vind ik zeer negatief. Mevrouw de première Guusje Geluk YSmuts had de scholen tablets beloofd voor de leerlingen in de 1e klas Pratom (7-jarigen), nou, ik denk dat die alleen maar op de HiSo scholen komen en ze kon beter al dat geld steken in het gymnastiek- en sportgebeuren op alle scholen voor alle leerlingen

.