Thais Rijbewijs

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
RuudThai
Expat
Expat

Re: Thais Rijbewijs

#61 Bericht door RuudThai » vrijdag 05 oktober 2012, 15:19

OK, stelletje ongelovige thomassen ;) :crazy: , ik zal 'm morgen (als het kan) kopieëren en hier plaatsen ten bewijze van van wat ik heb geschreven.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#62 Bericht door stevenl » zaterdag 06 oktober 2012, 03:17

dutch schreef:
stevenl schreef:
rdteth schreef:Het maakt mij niet uit of ik gelijk heb of niet. Dat betekent toch al bijna niets in Thailand. Je doet zaken met de persoon aan de andere kant van het glazen venster. Vandaag is het A en morgen B. (B staat hier niet voor Baht - dat geldt elke dag)
Mijn mening is nooit een wet. Ik probeer alleen zaken aan te brengen waarover nagedacht kan worden.
Wel of geen intl. rijbewijs. In NL kost zo'n ding 15 euro en kan hier het verschil betekenen tussen een test doen of niet.
Voor mij maakt het niet uit. Ik heb een 5-jaar rijbewijs en heb alleen moeten aantonen dat ik niet kleurenblind ben, alsof ze de drie kleuren hier willekeurig boven elkaar plaatsen bij een stoplicht!
Dus dient een potentiele thailandganger die wil gaan autorijden na te denken er wel of niet 1 te halen voordat hij/zij gaat.
Ik zou dat dus wel doen.
Mij wel.

Ik geef namelijk graag correcte informatie, op basis waarvan anderen kunnen beslissen wat ze doen.
Dat is rdteth z'n punt niet.
Natuurlijk is correcte informatie uiterst belangrijk,maar.......de mensen achter het loket moeten het maar net (willen) weten.Een kleine "investering van een paar euro" ,kan eventueel narigheid schelen.Gelijk hebben en gelijk krijgen......daar kan ik je nog een paar mooie voorbeelden van geven.
Zoals je zelf zegt Dutch, natuurlijk is correcte infromatie belangrijk.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#63 Bericht door stevenl » zaterdag 06 oktober 2012, 03:19

RuudThai schreef:
nbreeker schreef:Nu Ruud je bent in de war ze mag op een motor rijden van tenhoogste 110 cc met een temperary rijbewijs dat ze ieder jaar moet verlengen totdat ze de leeftijd van 18 jaar bereikt en dan krijgt ze een normaal motorrijbewijs voor 5 jaar en vervalt de 110 cc beperking.
"In de war', ja toe maar, nu ben ik nog in de war ook :shock: :crazy: . Nee meneer nbreeker, ik ben niet in de war maar had tijdens het schrijven van mijn bericht het rijbewijs van mijn dochter voor me liggen. En daar staat op de achterzijde echt 120 cc als maximum. En ze had echt te horen gekregen bij de afgifte dat ze het na 1 jaar kon vernieuwen voor 5 jaar zonder limieten.
Dat moet ze nog doen want ze had wat andere dingen aan haar hoofd zoals het krijgen van een baby maar binnenkort zal ik haar even naar het rijbewijsbureau brengen voor die verlenging/vernieuwing.

Nu dacht Stevennl al dat het maximum 100 cc was, jij 110 en ik zag dus 120 cc. Zou het nou niet weer gewoon overal verschillen, net als bij de immigratiedienst? Per vestiging/provincie een eigen regeling, zoals je van die Thaise prutsers nou eenmaal kan verwachten? :o 8-)
Nee, dit verschilt niet per vestiging/provincie. Ik dacht 100 cc, maar ben daar zoals gezegd niet zeker van, dus als jij met het rijbewijs voor je neus 120 leest ben ik direct bereid dat te accepteren.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#64 Bericht door Duiker » zaterdag 06 oktober 2012, 08:23

Voor degene die het niet weten: Als je in Belgie gaat wonen, en je rijbewijs moet vervangen worden, dan krijg je een rijbewijs net een B erop, in plaats van NL. Het is nu eenmaal zo. Als gevolg daarvan staat er ook een B op het internationaal rijbewijs. Het int. rijbewijs is niet in europa geldig. Hier een voorbeeld van hety int. rijbewijs.

Afbeelding
Opvallend is dat op de voorkant niet in het engels staat dat het een int. rijbewijs is.

Afbeelding

Afbeelding
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#65 Bericht door nbreeker » zaterdag 06 oktober 2012, 11:43

RuudThai schreef:
nbreeker schreef:Nu Ruud je bent in de war ze mag op een motor rijden van tenhoogste 110 cc met een temperary rijbewijs dat ze ieder jaar moet verlengen totdat ze de leeftijd van 18 jaar bereikt en dan krijgt ze een normaal motorrijbewijs voor 5 jaar en vervalt de 110 cc beperking.
"In de war', ja toe maar, nu ben ik nog in de war ook :shock: :crazy: . Nee meneer nbreeker, ik ben niet in de war maar had tijdens het schrijven van mijn bericht het rijbewijs van mijn dochter voor me liggen. En daar staat op de achterzijde echt 120 cc als maximum. En ze had echt te horen gekregen bij de afgifte dat ze het na 1 jaar kon vernieuwen voor 5 jaar zonder limieten.
Dat moet ze nog doen want ze had wat andere dingen aan haar hoofd zoals het krijgen van een baby maar binnenkort zal ik haar even naar het rijbewijsbureau brengen voor die verlenging/vernieuwing.

Nu dacht Stevennl al dat het maximum 100 cc was, jij 110 en ik zag dus 120 cc. Zou het nou niet weer gewoon overal verschillen, net als bij de immigratiedienst? Per vestiging/provincie een eigen regeling, zoals je van die Thaise prutsers nou eenmaal kan verwachten? :o 8-)
Ja 16 jaar en een baby dan blijf ik er bij dat ze toch het verkeerde rijbewijs heeft.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

RuudThai
Expat
Expat

#66 Bericht door RuudThai » zaterdag 06 oktober 2012, 14:44

nbreeker schreef: Ja 16 jaar en een baby dan blijf ik er bij dat ze toch het verkeerde rijbewijs heeft.
Jaja, als ze toch dáárvoor een rijbewijs moesten hebben dan kregen ze dat van mij niet onder de 20.... ;) :cheesy:

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#67 Bericht door SiamTon » donderdag 11 oktober 2012, 11:16

Met wat vertraging heb ik de twee documenten vandaag ontvangen. Het rijbewijs voor de auto kreeg ik direct op vertoon van diverse documenten. Kosten THB 250. Het rijbewijs voor de motor kreeg ik pas nadat ik zowel een theoretisch als wel een praktisch examen had afgelegd. Beide examens vielen erg mee. Ik raad het dan ook iedereen af om dit document eventueel op illegele wijze trachten te bemachtigen. Het kost slechts THB 55 en het gehele proces van aanvragen en examen doen duurt nog geen 5 uur. Moest wel even een motorbike huren voor het praktische gedeelte. Kosten THB 100. Ogentest en reactietest kwamen er nog even bij, maar stelde eigenlijk niets voor. Als je tenminste b.v. niet kleurenblind bent.

De mensen op het Land and Transportation Office zijn allemaal zeer vriendelijk en beleefd en bleken zeer behulpzaam. Al met al toch wel een leuke dag.

Bij dezen iedereen bedankt voor de verstrekte informatie.
Niets is zeker, zelfs dat is niet zeker.
Een mens die gekweld wordt door afgunst op een ander ontbreekt het aan zelfrespect. En dat is intriest, want dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#68 Bericht door carpediem » vrijdag 12 oktober 2012, 06:27

SiamTon schreef:Met wat vertraging heb ik de twee documenten vandaag ontvangen. Het rijbewijs voor de auto kreeg ik direct op vertoon van diverse documenten. Kosten THB 250. Het rijbewijs voor de motor kreeg ik pas nadat ik zowel een theoretisch als wel een praktisch examen had afgelegd. Beide examens vielen erg mee. Ik raad het dan ook iedereen af om dit document eventueel op illegele wijze trachten te bemachtigen. Het kost slechts THB 55 en het gehele proces van aanvragen en examen doen duurt nog geen 5 uur. Moest wel even een motorbike huren voor het praktische gedeelte. Kosten THB 100. Ogentest en reactietest kwamen er nog even bij, maar stelde eigenlijk niets voor. Als je tenminste b.v. niet kleurenblind bent.

De mensen op het Land and Transportation Office zijn allemaal zeer vriendelijk en beleefd en bleken zeer behulpzaam. Al met al toch wel een leuke dag.

Bij dezen iedereen bedankt voor de verstrekte informatie.
Keurig geregeld Siam Tom.
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#69 Bericht door prajak » vrijdag 12 oktober 2012, 09:42

Dus je komt binnenkort op de motor opstijgen naar hier ?

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#70 Bericht door SiamTon » donderdag 18 oktober 2012, 05:21

prajak schreef:Dus je komt binnenkort op de motor opstijgen naar hier ?
Nou Prajak bedankt voor de uitnodiging, dat lijkt mij een reuze leuk idee en ben ik bijgevolg dan ook van plan. Lijkt mij wel een leuke belevenis met de motor door de Isaan te rijden. Maar heb eergisteren tijdens mijn visarun een grote teen gebroken, dus moet ik mijn reis naar NongKhai even uitstellen. Daar komt nog bij, dat mijn vriendin het geen verstandig idee vindt, omdat ik nog nooit op een motor gereden heb. Zij is er absoluut op tegen dat ik met de motor naar NongKhai ga. Daar heeft zij natuurlijk wel een punt, maar als ik rustig aan doe dan moet het toch lukken. Eens moet ten slotte de eerste keer zijn. Anders leer je nooit motorrijden. Heb in Pattaya al een adresje gevonden, waar hele mooie shoppers te huur worden aangeboden. Dus je hoort nog van mij.
Niets is zeker, zelfs dat is niet zeker.
Een mens die gekweld wordt door afgunst op een ander ontbreekt het aan zelfrespect. En dat is intriest, want dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#71 Bericht door greenthaiway » donderdag 18 oktober 2012, 06:28

@ SiamTon

Laat het voorlopig bij die teen is mijn avies.
Als je naar Nong Khai wilt gaan zou ik het vliegtuig nemen naar Udon Thani, dan iets van 54 km door naar NK via een busdienst.
Zo bespaar je op hotelkosten onderweg.

Het is, IMHO, onverstandig om, gezien ook de geringe of geheel afwezige ervaring, meer dan 800 kilometer af te leggen.
Je wilt w.s. ook terug, dat is 1600 kilometer op zijn minst en dat terwijl je ternauwernood weet hoe je zo'n ding moet besturen onder diverse weersomstandigheden.

Kom w.s. met een ongevraagd negatief reisadvies maar denk goed na voor je eraan begint.
Ook, ja ik ga nog ff door, hahaha, raad ik je ten zeerste af om een shopper te gaan huren in Pattaya.
Ga eerst eens na hoeveel dodelijke ongelukken met deze motoren de laatste jaren in en rond Pattaya hebben plaats gevonden.
Het moeten er tientallen geweest zijn.

Mijn ex en ik zijn in Udon Thani nog eens wezen kijken naar een Honda Steed motor.
Afgehaakt nadat er bij ons in de buurt een buitenlander finaal doormidden was gereden door een scharende vrachtwagen.
In Udon Thani zie je vaak een die-hard op een shopper rijden, de goede baas heeft twee geamputeerde benen, rijdt met kunstbenen op zijn shopper.
Weet eerlijkheidshalve niet of hij die benen door een motorongeluk heeft verloren...

Wees voorzichtig met motoren en brommers...

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#72 Bericht door prajak » donderdag 18 oktober 2012, 07:31

Een grote teen breken is een groot probleem. Als dat niet goed heelt kun je opnieuw leren lopen dus neem die tijd en doe wat de dokter zegt, al heb ik makkelijk praten....

Ik ben het niet eens met Greenthaiway over de gevaren van motorrijden maar het verleden leert dat we het daar nimmer over eens zullen worden. Er gebeuren ook veel ongelukken met auto's en bussen al zit je daar wat veiliger in dan op een motocy. Wel is vliegen en bussen naar NK veel goedkoper dan benzinekosten en hotels. Maar er zijn plaatsen in Thailand waar je niet zo gemakkelijk komt als in NK. Waar je uren in een stinkbusje moet zitten over hobbelige lokale wegen. Geef me dan maar de motor hoor.

dutch
Expat
Expat

#73 Bericht door dutch » donderdag 18 oktober 2012, 07:48

prajak schreef:Een grote teen breken is een groot probleem. Als dat niet goed heelt kun je opnieuw leren lopen dus neem die tijd en doe wat de dokter zegt, al heb ik makkelijk praten....

Ik ben het niet eens met Greenthaiway over de gevaren van motorrijden maar het verleden leert dat we het daar nimmer over eens zullen worden. Er gebeuren ook veel ongelukken met auto's en bussen al zit je daar wat veiliger in dan op een motocy. Wel is vliegen en bussen naar NK veel goedkoper dan benzinekosten en hotels. Maar er zijn plaatsen in Thailand waar je niet zo gemakkelijk komt als in NK. Waar je uren in een stinkbusje moet zitten over hobbelige lokale wegen. Geef me dan maar de motor hoor.
Voorop gesteld...ik ben totaal geen motorrijder :crazy:
Is het rijden met een vierwielig voertuig over (ik citeer)"hobbelige lokale wegen", niet minder gevaarvol dan wanneer op die 2 bandjes voortbewogen wordt?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#74 Bericht door greenthaiway » donderdag 18 oktober 2012, 08:01

prajak schreef:Een grote teen breken is een groot probleem. Als dat niet goed heelt kun je opnieuw leren lopen dus neem die tijd en doe wat de dokter zegt, al heb ik makkelijk praten....

Je bent het niet eens met mij maar geeft wel via een U-turn bocht aan dat je mij gelijk geeft...
Kan ook, logisch denkend, niet anders...
Ik hoef de verzekeringstabellen niet onder ogen te krijgen om te weten dat er ongelooflijk meer slachtoffers vallen in Thailand onder motor-en brommer rijders dan onder hen die zich, beschaafd, LOL, via een auto langs 's heren wegen voortbewegen [|)
Al was het maar omdat deze veruit in de meerderheid zijn.

RuudThai
Expat
Expat

#75 Bericht door RuudThai » donderdag 18 oktober 2012, 09:19

greenthaiway schreef:

Je bent het niet eens met mij maar geeft wel via een U-turn bocht aan dat je mij gelijk geeft...
Kan ook, logisch denkend, niet anders...
Ik hoef de verzekeringstabellen niet onder ogen te krijgen om te weten dat er ongelooflijk meer slachtoffers vallen in Thailand onder motor-en brommer rijders dan onder hen die zich, beschaafd, LOL, via een auto langs 's heren wegen voortbewegen [|)
Al was het maar omdat deze veruit in de meerderheid zijn.
Greenthaiway heeft groot gelijk als hij wijst op de grote gevaren om onvoorbereid grote afstanden af te leggen op een vervoermiddel dat betrokken is bij 90 % van de verkeersongelukken in Thailand. En soms komt dat niet door de motorrijder maar door de vierwielige weggebruikers die vaak totaal geen respect aan de dag leggen voor 2-wielers en 2-beners.

Ik kwam dinsdag in de namiddag via Kalasin terug uit Khon Kaen en vlakbij Sakon Nakhon, eigenlijk al binnen het stadsgebied, 2 ongelukken binnen 200 meter van elkaar aan de andere kant van de weg. In beide gevallen lag er een verpletterde motorcy op de straat met ambulances eromheen. En de auto's die de brommers hadden geraakt. Bij het ene ongeluk had die auto niks, maar in het andere geval was die waarschijnlijk afgeweken van z'n lijn en tegen een andere auto geklapt. Beide zagen er niet erg nieuw meer uit..... [|(

Ik hoop dat de motorrijders het hebben overleefd maar gezien de toestand van hun zielige voertuigjes vrees ik het ergste.

Motorrijden in de Isaan, ja geweldig..... :( [|(

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”