Voedsel voor kleine kinderen

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Voedsel voor kleine kinderen

#1 Bericht door Wereldvreemd » donderdag 04 oktober 2012, 21:36

Velen op dit forum hebben een Thaise vrouw en misschien wel 1 of meerdere kinderen. Wat ik me afvraag is, wat geeft de Thai zijn jonge (0 - 3 jaar) kinderen?

Het enige Thaise eten, wat er voor mijn kinderen klaar gemaakt wordt, is rijst. Dat vind ik nog al een karige maaltijd en het is knap eentonig. Nog nooit heb ik een groente langs zien komen, of een "kindvriendelijk" vleesgerecht. Natuurlijk kunnen ze ook af en toe noodles eten, maar dat is ook niet de beste maaltijd.Diverse malen heb ik mijn vrouw gevraagd, wat de kinderen in Thailand eten en steevast luidt het antwoord: in Thailand leren ze vanzelf Thaise pot te eten.... In Nederland eet mama iedere dag Thais, maar de kinderen eten brood (of aardappels, pannekoeken, etc) ....

Om kort te gaan: wat krijgen de kinderen bij jullie te eten?
- -

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Voedsel voor kleine kinderen

#2 Bericht door Duncan » vrijdag 05 oktober 2012, 00:49

Heb het mijn vrouwtje een tijd geleden ook gevraagd en bij ons is het zo ongeveer hetzelfde als de volwassenen ( rijst met groenten dus, Isaan food ) , alleen minder scherp.
Edit: het ging in dit geval om het neefje van toen 3 jaar oud.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » vrijdag 05 oktober 2012, 01:05

Ik heb er een van 9, en oma is 77, nogal een verschil maar niet aan tafel. RIJST is het hoofdspul en daarnaast eten ze rijst en rijst en rijst. Als je goeie ogen hebt -maar ik heb ook een leesbril- kun je flinterdunne sprieten ontdekken en dat is dan groente al liggen er soms grotere stukken op hun bord die er dan steevast afgeschoven worden naar mijn bord.

Paprika staat vaak op ons menu met name als Kai curry maakt; bloemkool en broccoli, peulen, ik jaag wel eens een pot groene of bruine bonen in de pan maar in de regel moet ik dat zelf consumeren...

Nu heeft oma een fietsenstalling en kan niet goed kauwen en is pleegjunior aan het wisselen en kan geen harde dingen kauwen maar ik zie bij de buren het zelfde. Groente halen ze uit tuin of van de boom maar er is niet veel op het bord te vinden, en fruit lusten de kinderen niet want ze weten niet wat het is. Ik koop regelmatig 'Samsoms' en appels -ook voor de buren- en ben blij als een deel naar binnen gaat. De resten en wat te lang blijft liggen gaat naar de koeien....

Eentonig eten en vooral rijst. Dat ze niet allemaal moddervet worden snap ik niet want men lust wel chips en chocola en pakjes met de naam Milo en als men brood eet (nee, geen echt brood maar dat Tesco toastbrood, goed Duits brood gaat er niet in...) dan komt er geen roomboter of margarine met olijfolie op tafel maar een zoete substantie van het merk Best Foods dat zo stijf staat van vetten dat je dat eerst in een bakje warm water moet opwarmen.....

En je kunt praten als brugman, 'zo is het en niet anders'. Ik heb het opgegeven, mijn bord is wel goed voorzien van groente en ik eet veel fruit en de rest zoeken ze maar uit. Ho, niet als Kai weg is. Dan eet pleegjunior ineens wel wat fruit en groente maar misschien uit respect voor 'die ouwe'..... En ja, hagelslag en dergelijke zoetigheden lust meneertje wel...

Maar als ik eens om me heen kijk, ze worden er allemaal groot van dus misschien ligt het wel aan hun stofwisseling. Ik snap nu wel waarom iedere arts niet alleen pillen geeft maar ook zakjes pitamientjes... Die hebben het denk ik wel in de gaten.

RuudThai
Expat
Expat

#4 Bericht door RuudThai » vrijdag 05 oktober 2012, 03:12

De oudere kinderen en de volwassenen compenseren hun gebrek aan groente bij de "warme maaltijd" door het eten van somtam, veel somtam! Dat is goedkoop en door toevoeging van de diepverrotte vis, de plaa raa, en wat krabbetjes komen er ook nog wat eiwitten in (denk ik).

En kleine kinderen vanaf een half jaar (maar met 3 - en soms nog langer - hangen ze hier vaak nog aan de borst) krijgen rijstpap/soep met gebakken ei er doorheen. En soms wat ze bijelkaar scharrelen aan kikkers/visjes en wat ondefinieerbaar vlees. Dat zag ik tenminste in ons dorp, waar overigens veel vis werd gegeten uit het meer dus aan eiwitten geen gebrek.
Peuters/kleuters zie je ook vaak die stokjes met visballetjes o.i.d. en vette worstjes eten die je overal bij stalletjes kunt kopen.
De echte armoe is een beetje verdwenen denk ik, want vroeger konden ze die niet kopen maar tegenwoordig zie je de kinderen vaak met dit eten en met snoep.

Onze kinderen zijn gewend brood met beleg te eten, zoonlief van bijna 8 heeft een favoriet ontbijt van 2 boterhammen met chocola oftewel Nutella en soms kaas of worst (salami/cervelaat/pepperoni).
's Middags eet hij op school, iets simpels van rijst met een vleugje vleessmaak, en 's avonds eten we afwisselend Thais of Europees (onze Hollandse kost, iets KFC-achtigs of spaghetti/pizza enz.).
Fruit is niet aan te slepen, vooral appels gaan erin als koek. Maar ook bananen, kiwi's, mango's, druiven en aardbeien worden graag gegeten.

joepattaya
Expat
Expat

#5 Bericht door joepattaya » vrijdag 05 oktober 2012, 03:41

Ik heb de twijfelachtige eer gehad om van dichtbij een 0-1 jaar oud kind gevoed te zien worden (tot op zekere hoogte dan).

Vanaf de geboorte is het ook in Thailand normaal, dat een kind totdat ze een maand of 6 zijn gevoed worden met moedermelk of een subsituut. Vanaf dat moment begin je met pap-achtige substanties en werkt naar min-of-meer volledige maaltijden toe, rekening houdend met het gemis aan een kauwgebit.

De dochter van His Lordship en Hare Narigheid kreeg vanaf dag 6 of 7 van oma een prakje rijst met banaan :crazy:
Het kind werd daar knap lastig van, want de spijsvertering was nog niet op gang en al snel leek het kind op een levende banaankroket!!
Ik maakte duidelijk aan HL, dat ze onmiddellijk moesten stoppen met dat eten en alleen nog maar moedermelk moesten voeieren. Uiteraard werd me dat niet in dank afgenomen, maar na het eerste bezoek aan de arts kwam er ineens geen rijst-met-banaan meer op de proppen.

Ka2le
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Ka2le » vrijdag 05 oktober 2012, 05:03

Da's toevallig. Een vriend van me vond dat er een gebrek was aan gezonde voeding voor baby's en is daarom zijn eigen bedrijfje begonnen: Peachy baby food.

http://www.peachy.co.th/en/about.php
"We created to make it easier for parents like us to feed their babies and toddlers with healthy, natural food. Our first range of products are all-natural fruit and vegetable purees in innovative pouch packaging, suitable for infants and young children from six months and up."

en
https://www.facebook.com/peachybabyfood

P.S. Als dit als reclame gezien wordt, oke, maar wel relevante reclame :clap:

joepattaya
Expat
Expat

#7 Bericht door joepattaya » vrijdag 05 oktober 2012, 06:01

Nergens voor nodig om nog eens apart babyvoeding te gaan produceren.......er is werkelijk voldoende te krijgen.
Melk voor de eerste 2 jaar, 'vaste' voeding, pap, Olvarit, je kunt het zo gek niet bedenken.........alleen..........het is vaak peperduur (voor Thaise begrippen) en dan is de "mem" en een prakkie rijst vaak al voldoende.

Een potje Olvarit kost al gauw THB 45
Een pak melkpoeder komt al snel op THB 599 voor 500 gram
Een pak pap-met-een-smaakje varieert van THB 49 - THB 98

Alleen als baby-peach betaalbare voeding kan maken zal het interessant zijn. En dan mag een fruithapje niet meer kosten dan een baht of 10.

Ka2le
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Ka2le » vrijdag 05 oktober 2012, 07:07

joepattaya schreef:Nergens voor nodig om nog eens apart babyvoeding te gaan produceren.......er is werkelijk voldoende te krijgen.
Dank voor je snelle marktanalyse. Wat is betaalbaar?
Wellicht vind je het interessant om te horen dat Peachy zich richt op de groep ouderen die iets meer te besteden hebben, van gemak gediend zijn, gezonde voeding willen en een alternatief voor Olvarit. Inderdaad, dat is niet voor iedereen, maar voor veel mensen is 50 baht per maaltijd betaalbaar.

En in Thailand is de selectie aan babyvoeding toch echt kleiner dan in bijv. Europa.

Een beetje zoals supermarkten in Nederland: nergens voor nodig om kant-en-klare salades aan te bieden, maar het verkoopt wel.

En ja, ik ben bevooroordeeld :cheesy:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door prajak » vrijdag 05 oktober 2012, 11:12

Vandaag op tafel bij ons, de foto helaas wat bewogen....

een bord peulen waarin ook gebakken spekjes
een bord met omelet
een bord met kippenbout, een paar piepers en paprika's
een bord nassi voor mij
borden en kommetjes gewone witte rijst voor de anderen waaronder Nongnaai's vriend Dton en diens jongste broertje Dek
(de tafel wordt zo wel vol...)

en dat was het dan.

Afbeelding

En na het eten als ik als semi-oudere ga uitbuiken.....

Afbeelding

janjaap
Standaard Lid
Standaard Lid

#10 Bericht door janjaap » vrijdag 05 oktober 2012, 19:13

kanom moeten ze hebben vinden ze lekker
Ubi bene, ibi patria

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Wereldvreemd » vrijdag 05 oktober 2012, 21:24

Bedankt voor jullie reacties. Als ik het zo lees, dan heb ik het dus goed begrepen wat betreft de eentonige maaltijden voor kinderen. Ik begin me nu af te vragen of groenten wel zo nuttig zijn. De gemiddelde Thai groeit tenslotte ook en overleeft temidden van vele tropische ziekten.
- -

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Jim » vrijdag 05 oktober 2012, 23:03

de gemiddelde thai is dan ook 1 meter 50 ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Wouter_Udon » zaterdag 06 oktober 2012, 09:17

Wereldvreemd schreef:Bedankt voor jullie reacties. Als ik het zo lees, dan heb ik het dus goed begrepen wat betreft de eentonige maaltijden voor kinderen. Ik begin me nu af te vragen of groenten wel zo nuttig zijn. De gemiddelde Thai groeit tenslotte ook en overleeft temidden van vele tropische ziekten.
Ik zou groenten gewoon weglaten. ;)
Al die onderzoeksresultaten over het menselijk lichaam dat bepaalde bouwstoffen en vitamines nodig heeft zijn tenslotte allemaal fake. :shock: :crazy:
Live your dream, don't dream your life.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”