Thais Rijbewijs

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

Re: Thais Rijbewijs

#46 Bericht door stevenl » vrijdag 05 oktober 2012, 09:09

rdteth schreef:Alhier te KonSong Rayong krijg je echt geen thais rijbewijs zonder een geldig intl. rijbewijs te laten zien.

Dat je met een NL rijbewijs door een controle komt zegt meer over de controlerend ambtenaar dan over het overhandigd dokumentje. Zelfs een biljet van 100 Baht voldoet meestal prima.
Nederlands rijbewijs violdoet aan de wettelijke Thaise eisen. Dus de ambtenaar heeft helemaal gelijk om iemand door te laten met Nederlands rijbewijs. In Rayong en omgeving: zie Thai Visa, heel veel informatie van mensen die met buitenlands rijbewijs gewoon een Thai rijbewijs krijgen.

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#47 Bericht door nbreeker » vrijdag 05 oktober 2012, 09:11

RuudThai schreef:
stevenl schreef:
prajak schreef:Ik had in NL geen motorrijbewijs; ik ontdekte op mijn nieuwe NL rijbewijs een figuurtje van een rijwiel met hulpmotor en op dat dingetje heb ik nu een Thais motorbewijs. Ik denk dat men hier geen onderscheid maakt tussen tot 50 en 50/50+ cc.
Het enige onderscheid dat men hier maakt is: tot 16 jaar op maximaal 100 cc, daarna is een rijbewijs geldig voor alles van 75 tot 1300 cc of zelfs meer.

@ op: officieel moet je examen doen voor motor, maar of je het echt moet doen hangt van het kantoor af, van de ambtenaar, etc.
Onze dochter kreeg op haar 15e het motorrijbewijs (wel ná examen!) en daarop stond vermeld dat ze op een motorcy van ten hoogste 120 cc mocht rijden. Nu ze 16 is en een jaar in het bezit van dit rijbewijs mag ze het vernieuwen en dan mag ze desnoods op een Harley rijden..... :cheesy:
Nu Ruud je bent in de war ze mag op een motor rijden van tenhoogste 110 cc met een temperary rijbewijs dat ze ieder jaar moet verlengen totdat ze de leeftijd van 18 jaar bereikt en dan krijgt ze een normaal motorrijbewijs voor 5 jaar en vervalt de 110 cc beperking.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

rdteth
Expat
Expat

#48 Bericht door rdteth » vrijdag 05 oktober 2012, 09:52

Title 3: Driver's License

Section 42
Anyone who wishes to drive a motor vehicle on public roads must possess an appropriate driver's license. The driver must carry the driver's license and a photocopy of the registration book and show them to competent officers upon request. This does not apply for those who are learning to drive a motor vehicle according to the provision of Section 57.

If the driver is an alien who doesn't have an immigrant visa, he may drive a motor vehicle with a driver's license specified in the Section 42-2. In such a case, he must carry documents specified by the treaty between the Thai government and the government which issued such driver's license, and show them to competent officers upon request.

Section 42-2
In case there's a treaty between the Thai government and a foreign government regarding mutual acceptance of driver's license, an alien who doesn't have an immigrant visa may drive a motor vehicle with a driver's license issued by such a foreign government, or an automobile association authorized by such a foreign government.
En voor de volledige -vertaalde- tekst:
http://www.bkkriders.com/law/motorvehicle.html

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#49 Bericht door stevenl » vrijdag 05 oktober 2012, 10:05

rdteth schreef:

Section 42
Anyone who wishes to drive a motor vehicle on public roads must possess an appropriate driver's license. The driver must carry the driver's license and a photocopy of the registration book and show them to competent officers upon request. This does not apply for those who are learning to drive a motor vehicle according to the provision of Section 57.

If the driver is an alien who doesn't have an immigrant visa, he may drive a motor vehicle with a driver's license specified in the Section 42-2. In such a case, he must carry documents specified by the treaty between the Thai government and the government which issued such driver's license, and show them to competent officers upon request.

Section 42-2
In case there's a treaty between the Thai government and a foreign government regarding mutual acceptance of driver's license, an alien who doesn't have an immigrant visa may drive a motor vehicle with a driver's license issued by such a foreign government, or an automobile association authorized by such a foreign government.
En als je die tekst goedleest en begrijpt staat daar dat je geen internationaal rijbewijs nodig hebt: "may drive a motor vehicle with a driver's license issued by such a foreign government". Niets tegen IDP, maar het voegt niets toe.

dutch
Expat
Expat

#50 Bericht door dutch » vrijdag 05 oktober 2012, 10:11

stevenl schreef:
rdteth schreef:

Section 42

Section 42-2
En als je die tekst goedleest en begrijpt staat daar dat je geen internationaal rijbewijs nodig hebt: "may drive a motor vehicle with a driver's license issued by such a foreign government". Niets tegen IDP, maar het voegt niets toe.
Ik lees daar ,dat elke farang die hier op (semi) permanente basis woont en dus op een Non Imm O hier verblijft WEL een IDP nodig heeft. ;)
Als ik mijn (nog geldige) linnen vod bekijk dan is daar nergens een woord vreemde taal te vinden.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#51 Bericht door stevenl » vrijdag 05 oktober 2012, 10:15

dutch schreef:Ik lees daar ,dat elke farang die hier op (semi) permanente basis woont en dus op een Non Imm O hier verblijt WEL een IDP nodig heeft. ;)
Als ik mijn (nog geldige) linnen vod bekijk dan is daar nergens een woord vreemde taal te vinden.
Nee, je hebt dan een Thais rijbewijs nodig. Thuisrijbewijs of Internationaal is niet geldig als je geen toeristenvisum hebt.

In aanvulling uit een onderzoek onder verhuurbedrijven en verzekeringsmaatschappijen:
"Pure Car Rent:

"Thank you for your email. Intenational drivers license is no need to translate because when it says International it should already in English and it is permited to use internationally.
About insurance coverage, for Pure Car Rent‘s insurance, Thai,
overseas or international driver’s license is acceptable for our
insurance companies. So if you drive Pure Car Rent‘s car with
driver’s license issued by your country, you and the car are covered
by insurance.”

HertzThailand.com:

"Rental Qualification :
Minimum renter age is 21 years.
Must hold a valid Thai driving license or a driving license from a
renter’s country of residence (with an English translation), or an
international driving license."

Budget.co.th:

Drivers License
All drivers must hold a current, non-probationary license.
The license may either be Thai, or from a renter's country of
residence (with an English translation) or an international drivers
permit. Licenses (and a valid passport) must be carried at all times
when driving.

AA Insurance Thailand:

"Your 'home' license is legal in Thailand - as long as it is legal in your own country i.e. not suspended !"

Viriyah Insurance:

“We acknowledge receipt of your e-mail and
very sorry for late reply. Regarding to your question, please be
inform that your legal drivers license issued by The United States of
America (date of license valid) is acceptable to use and drive the car
in Thailand and The Viriyah car insurance will be cover while have an
accident (Just in Thailand). Thank you for your kind interested.”

Bupa Insurance:

"For the international IDP is not a problem sir. As I have check with Bangkok. It’s not a problem for Bupa.
No problem with that and the insurance will be covered you for all.
-Prayurapong Pisanaka, Prayurapong Pisanaka, Executive Health & Financial Manager - Head Office
American International Assurance Company, Limited"

En uit de praktijk:
"And lastly, on the separate issue of whether or not an IDP is needed in order to convert your home license to a Thai DL, it does seem some LTD's are asking for this but based on what I have read it would appear that this is only so they can verify what class the license is. The Thai DLT has no idea what "Class C, M1" means for example. They did not ask me for an IDP in Phuket, but they did ask me for a computer printout of the California DMV webpage which explains the classes. If you want to convert your home DL into a Thai one (which will allow you to skip the written and driving tests) and it doesn't have a picture of the classes on it, such as UK and EU licenses do, then bring this printout describing the classes or an IDP."

rdteth
Expat
Expat

#52 Bericht door rdteth » vrijdag 05 oktober 2012, 10:16

Het zal wel aan mij liggen, maar wordt er ook niet iets vermeld over je visa?
Heb jij een toeristen visa?
En zo ja, heb jij een kopie van de bilaterale overeenkomst tussen NL en Thailand in je binnenzak?

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#53 Bericht door stevenl » vrijdag 05 oktober 2012, 10:21

rdteth schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar wordt er ook niet iets vermeld over je visa?
Heb jij een toeristen visa?
Toeristenvisum/visumvrije entree: thuisrijbewijs volstaat. Niet toeristenvisum: Thais rijbewijs nodig.
rdteth schreef:En zo ja, heb jij een kopie van de bilaterale overeenkomst tussen NL en Thailand in je binnenzak?
Niet nodig. Iedereen zegt altijd: IDP is vereist, en ja, dat was in het verleden zo.Maar zoals met veel dingen blijven mensen elkaar naroepen. Ik geloofde dat niet, en heb het samen met een collega onderzocht en zoals je ziet nagevraagd bij verhuurmaataschappijen, verzekeringsmaatschappijen, etc. Ook bij consulaten en Australian AAA. En wat gebeurt daar: Australisch consulaat heeft eisen op haar website staan, afkomstig van AAA. AAA heeft eisen op haar website staan, afkomstig van Australisch consulaat. Iedereen roept de ander na zonder een en ander zelf eens goed uiot te zoeken.

rdteth
Expat
Expat

#54 Bericht door rdteth » vrijdag 05 oktober 2012, 10:52

Het maakt mij niet uit of ik gelijk heb of niet. Dat betekent toch al bijna niets in Thailand. Je doet zaken met de persoon aan de andere kant van het glazen venster. Vandaag is het A en morgen B. (B staat hier niet voor Baht - dat geldt elke dag)
Mijn mening is nooit een wet. Ik probeer alleen zaken aan te brengen waarover nagedacht kan worden.
Wel of geen intl. rijbewijs. In NL kost zo'n ding 15 euro en kan hier het verschil betekenen tussen een test doen of niet.
Voor mij maakt het niet uit. Ik heb een 5-jaar rijbewijs en heb alleen moeten aantonen dat ik niet kleurenblind ben, alsof ze de drie kleuren hier willekeurig boven elkaar plaatsen bij een stoplicht!
Dus dient een potentiele thailandganger die wil gaan autorijden na te denken er wel of niet 1 te halen voordat hij/zij gaat.
Ik zou dat dus wel doen.

dutch
Expat
Expat

#55 Bericht door dutch » vrijdag 05 oktober 2012, 11:30

rdteth schreef:Het maakt mij niet uit of ik gelijk heb of niet. Dat betekent toch al bijna niets in Thailand. Je doet zaken met de persoon aan de andere kant van het glazen venster. Vandaag is het A en morgen B. (B staat hier niet voor Baht - dat geldt elke dag)Mijn mening is nooit een wet. Ik probeer alleen zaken aan te brengen waarover nagedacht kan worden.
Wel of geen intl. rijbewijs. In NL kost zo'n ding 15 euro en kan hier het verschil betekenen tussen een test doen of niet.
Voor mij maakt het niet uit. Ik heb een 5-jaar rijbewijs en heb alleen moeten aantonen dat ik niet kleurenblind ben, alsof ze de drie kleuren hier willekeurig boven elkaar plaatsen bij een stoplicht!
Dus dient een potentiele thailandganger die wil gaan autorijden na te denken er wel of niet 1 te halen voordat hij/zij gaat.
Ik zou dat dus wel doen.
En zo is het maar net!! :clap:
Ronald Reagan

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#56 Bericht door stevenl » vrijdag 05 oktober 2012, 11:37

rdteth schreef:Het maakt mij niet uit of ik gelijk heb of niet. Dat betekent toch al bijna niets in Thailand. Je doet zaken met de persoon aan de andere kant van het glazen venster. Vandaag is het A en morgen B. (B staat hier niet voor Baht - dat geldt elke dag)
Mijn mening is nooit een wet. Ik probeer alleen zaken aan te brengen waarover nagedacht kan worden.
Ik zou dat dus wel doen.
Mij wel.

Ik geef namelijk graag correcte informatie, op basis waarvan anderen kunnen beslissen wat ze doen.

dutch
Expat
Expat

#57 Bericht door dutch » vrijdag 05 oktober 2012, 12:50

stevenl schreef:
rdteth schreef:Het maakt mij niet uit of ik gelijk heb of niet. Dat betekent toch al bijna niets in Thailand. Je doet zaken met de persoon aan de andere kant van het glazen venster. Vandaag is het A en morgen B. (B staat hier niet voor Baht - dat geldt elke dag)
Ik zou dat dus wel doen.
Mij wel.

Ik geef namelijk graag correcte informatie, op basis waarvan anderen kunnen beslissen wat ze doen.
Dat is rdteth z'n punt niet.
Natuurlijk is correcte informatie uiterst belangrijk,maar.......de mensen achter het loket moeten het maar net (willen) weten.Een kleine "investering van een paar euro" ,kan eventueel narigheid schelen.Gelijk hebben en gelijk krijgen......daar kan ik je nog een paar mooie voorbeelden van geven.
Ronald Reagan

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#58 Bericht door greenthaiway » vrijdag 05 oktober 2012, 13:05

Als je als toerist hier bent kun je op een NL rijden als je langer dan 3 maanden hier woont moet je officieel een Thais rijbewijs hebben, what the heck, allerlei mogelijkheden een en ander te omzeilen, TIT, This is Thailand...

RuudThai
Expat
Expat

#59 Bericht door RuudThai » vrijdag 05 oktober 2012, 15:10

nbreeker schreef:Nu Ruud je bent in de war ze mag op een motor rijden van tenhoogste 110 cc met een temperary rijbewijs dat ze ieder jaar moet verlengen totdat ze de leeftijd van 18 jaar bereikt en dan krijgt ze een normaal motorrijbewijs voor 5 jaar en vervalt de 110 cc beperking.
"In de war', ja toe maar, nu ben ik nog in de war ook :shock: :crazy: . Nee meneer nbreeker, ik ben niet in de war maar had tijdens het schrijven van mijn bericht het rijbewijs van mijn dochter voor me liggen. En daar staat op de achterzijde echt 120 cc als maximum. En ze had echt te horen gekregen bij de afgifte dat ze het na 1 jaar kon vernieuwen voor 5 jaar zonder limieten.
Dat moet ze nog doen want ze had wat andere dingen aan haar hoofd zoals het krijgen van een baby maar binnenkort zal ik haar even naar het rijbewijsbureau brengen voor die verlenging/vernieuwing.

Nu dacht Stevennl al dat het maximum 100 cc was, jij 110 en ik zag dus 120 cc. Zou het nou niet weer gewoon overal verschillen, net als bij de immigratiedienst? Per vestiging/provincie een eigen regeling, zoals je van die Thaise prutsers nou eenmaal kan verwachten? :o 8-)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#60 Bericht door Henk Korat » vrijdag 05 oktober 2012, 15:13

RuudThai schreef:
nbreeker schreef:Nu Ruud je bent in de war ze mag op een motor rijden van tenhoogste 110 cc met een temperary rijbewijs dat ze ieder jaar moet verlengen totdat ze de leeftijd van 18 jaar bereikt en dan krijgt ze een normaal motorrijbewijs voor 5 jaar en vervalt de 110 cc beperking.
"In de war', ja toe maar, nu ben ik nog in de war ook :shock: :crazy: . Nee meneer nbreeker, ik ben niet in de war maar had tijdens het schrijven van mijn bericht het rijbewijs van mijn dochter voor me liggen. En daar staat op de achterzijde echt 120 cc als maximum. En ze had echt te horen gekregen bij de afgifte dat ze het na 1 jaar kon vernieuwen voor 5 jaar zonder limieten.
Dat moet ze nog doen want ze had wat andere dingen aan haar hoofd zoals het krijgen van een baby maar binnenkort zal ik haar even naar het rijbewijsbureau brengen voor die verlenging/vernieuwing.

Nu dacht Stevennl al dat het maximum 100 cc was, jij 110 en ik zag dus 120 cc. Zou het nou niet weer gewoon overal verschillen, net als bij de immigratiedienst? Per vestiging/provincie een eigen regeling, zoals je van die Thaise prutsers nou eenmaal kan verwachten? :o 8-)
Kan ook aan de bril liggen. :cheesy: :cheesy: :cheesy:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”