mee treuren

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: mee treuren

#16 Bericht door Duncan » dinsdag 02 oktober 2012, 00:03

Heb het 1x meegemaakt, cafe-eigenaar uit Chiang Mai, waar we een paar keer per jaar kwamen als ik er weer was.
En dan sta je voor de keuze, moeten we gaan, of niet. Hebben ze uberhaupt wel behoefte aan je, of niet. Vrouw kenden we ( met name mijn vrouwtje ) redelijk goed, kids nog nooit gezien.
Vrouw heeft ons duidelijk gemaakt dat ze het fijn vond als we bij de dienst waren, dus dat hebben we gedaan ( klein kransje gekocht, omdat dat volgens de vrouw zo hoorde ).
Naderhand maak je kennis met de kids, en die waardeerden het zeer, dus of we alsjeblieft ook naar het eten en de crematie kwamen.
Dat doe je dan dus ( speel je uiteraard voor taxi voor medefarangs :mrgreen: ) en op de terugweg wordt door de vrouw en de kersverse weduwe besloten dat er in onze laadback best wel de meegebrachte spullen mee terug konden [|) .
Dus dat doe je dan, en het was gewoon verder een gezellige dag in het cafeetje met de naasten.
Achteraf blij dat we gegaan zijn, deels om het meemaken, deels om aardige mensen een beetje bij te staan en deels ook dat het geen kwaad kan om wat meer inzicht in de Thaise cultuur te krijgen...

joepattaya
Expat
Expat

#17 Bericht door joepattaya » dinsdag 02 oktober 2012, 03:17

THB 100.000 (honderd duizend) voor een crematie........absoluut over de top!!!

3 voorbeelden:
Iemand ligt in de koelcel in Bangkok en de familie will graag de overledene de laatste eer bewijzen in de plaatselijke wat in Jomtien.
Transport BKK-JOM + kleine ceremonie + crematie..........THB 5,000

Iemand in de mi-so kringen overlijdt; ligt 5 dagen opgebaard in een geconditioneerde ruimte, elke avond is er koffie, thee, frisdrank en water voor de bezoekers, er is een zee aan bloemen en op de dag zelf zijn er minimaal 300 bezoekers die de laatste eer komen bewijzen, gedurende alle dagen zijn er 9 monnikken present, die als afsluiting ook nog eens goed in de oranje lappen gezet worden. Totale kosten THB 70,000

Een farang in Pattaya komt te overlijden. De Thaise weduwe "MOET" elke avond naar de ATM om minstens THB 25,000 van de rekening te halen....alles voor de Wat. Helaas spuugt de ATM na 2 dagen geen geld meer (rkening geblokkeerd) en vervolgens wordt er van bekenden geld geleend. Het hele gebeuren heeft zo'n THB 200,000 gekost..........en dat alles voor aanzien.

Volgens zeggen varieerd een crematie in kosten tussen de THB 10,000 en de THB 50,000 en dat heb je alles wat je hebben wil.
Veel is afhankelijk van de Wat en de locatie van de Wat.

Een Wat op Silom in Bangkok vraagt de hoofdprijs en een Wat in Pithayagom doet het bijna voor niets.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door prajak » dinsdag 02 oktober 2012, 04:06

Goeie informatie, Joep, dank je wel. Nu moet ik zeggen dat de crematie van Kai's pa voorzien was van een boottocht en ruim eten maar dan nog, ik vond het stijf aan de prijs.

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#19 Bericht door greenthaiway » dinsdag 02 oktober 2012, 06:07

Eerder schreef ik in dit draadje aan carpediem: "Het begeleiden van kennissen, vrienden of familie naar daar waar het lichaam verbrandt wordt heeft niets met toerisme te maken, gedraag je, OK?!"

Deze reactie van mij vind ik niet behoorlijk, hierbij bied ik carpediem openlijk excuus aan voor het laatst van de zin:
" gedraag je OK?!"
Beschouw dit s.v.p als niet geschreven zijnde...

Mijn standpunt inzake het onderwerp staat vast maar ik had tot tien moeten tellen voordat de reactie geplaatst werd :mrgreen:

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door carpediem » dinsdag 02 oktober 2012, 10:47

Mai pen rai
pluk de dag (carpediem)

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer: