Thailand eind dec begin jan: planning?

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Santhi
komt net kijken
komt net kijken

Thailand eind dec begin jan: planning?

#1 Bericht door Santhi » dinsdag 25 september 2012, 08:13

Joehoeee, we hebben een paar weken geleden een ticket geboekt naar Thailand. We gaan drie weken en vliegen op eerste Kerstdag, om de 26e aan de komen op BKK. De eerste overnachting zit bij het geboekte startpakket.

Het is onze eerste keer Thailand dus we willen veel zien, maar het liefst niet te veel vastleggen. Na twee eerdere verre reizen waarin we het meeste al hadden gepland lijkt het me nu zo heerlijk om met de dag te leven. Nou heb ik begrepen dat de periode rond de feestdagen hier wat minder geschikt voor is en het toch verstandig is om e.e.a. vast te boeken. Na wat onderzoek zijn we er uit wat we willen zien, maar of dit op een relaxte manier haalbaar is?! Ons lijstje:

BKK
Kanchanaburi en omgeving
Chiang Mai en omgeving
Kao Sok nationaal park (tree tops :clap: )
Relaxen rond Krabi, Ko Lanta spreekt me wel aan

Chiang Mai ligt dus nogal uit de richting, maar moet wel heel mooi zijn. Als we een keer de nachttrein nemen en de rest regelen met binnenlandse vluchten lijkt het wel te doen, maar dan krijg je best een killing schema. Vooral omdat we in het Zuiden ook nog wat afstanden moeten overbruggen als we zowel naar Kao Sok willen als naar Krabi.

Wat is jullie ervaring met reizen rond die periode? En raad je aan om het Zuiden rustiger te bereizen of toch Chiang Mai mee te pakken?

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Thailand eind dec begin jan: planning?

#2 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 25 september 2012, 08:29

Het hangt er een beetje vanaf hoelang je rond wil hangen op bepaalde locaties maar ik zou CM zeker meenemen.
Eind december begin januari is het hoogseizoen in Thailand dus het is m.i. verstandig om de hotels en eventuele binnenlandse vluchten van tevoren vast te leggen.
Live your dream, don't dream your life.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Jeanette » dinsdag 25 september 2012, 10:21

Wij vliegen 2 dagen later.

Het lijkt me dat je beter in modules kunt denken en dit zijn er 5. Als je op Thailand en modules googled vind je ze. Met de heen- en terugreis ben je dan 7 dagen aan een flinke verplaatsing bezig.

Ik denk dat zoiets in bijna iedereen z'n eerste Thailandreis plannen zit. Ook in de onze. :lol:

[|)

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door pong » dinsdag 25 september 2012, 12:35

hangt ervan af-zoals meestal. Voor enkel die plaatsen is 3 weken genoeg tijd.
1.je zegt totaal niet welke klasse van onderdak je begeert-hoe goedkoper, hoe minder er op web te vinden is, of te boeken-dat is gewoon langskomen en maar zien. Plexat meestal-al moet je dan, soms, wat langer zoeken.
onervaren mensen die menen dat alles op www zit denken dan dat zo veel ''volzit''-dat is maar schijn-dat gaat enkel om die plekken die zich op het www presenteren).
2. vervoer; VAN BKK de dagen voor 31/12-en NAAR BKK net daarna is hudje-mudje vol, dus OF een week in BKK uitzitten (genoeg te doen hoor-en lekker bijna filevrij dan!-elke Thai gaat de familie opzoeken), of zsm eruit weg en ergens elders nieuwjaren. Als je toch wilt reizen in die dagen- NU boeken (vliegen). Let bij vliegen op de 2 vliegvelden nu: Suvannaphum=internationaal en het herleefde oude DonMuang (AirAsia-verhuist daarheen per 1/10)
3.ChMai zelf is niet echt zo mooi-maar de omgeving wel, er is veel te zien, doen en beleven, het kan er rond die tijd overigens zelfs voor ons wat fris-koeltjes zijn.

Inge
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Inge » dinsdag 25 september 2012, 13:45

Moet best te doen zijn!

Dag of 3 BKK ( vergeet niet te fietsen met Co van Kessel)
Daarvandaan naar Kanchanaburi 2 of 3 nachten, terug naar bkk.
Evt. vliegen naar Chaing Mai of nachttrein, dag of 3/4 blijven.

Vliegen naar BKK, nachttrein naar Surrathani, daar de treetops of iets doen ( wij boekten dat bij BMair reizen, word je opgehaald op het station. 1 nacht in Boomhut en 2 op de hutjes in de rivier, geweldig!!!!!!! ) Wel erg basic maar zeker doen. Daarvandaan heb je een transfer waar je heen wilt, dus naar Krabi. Ga naar Ao nang beach, daar kun je de boot pakken naar Koh lanta en verder ( railey beach , erg mooi!)

Succes!

Santhi
komt net kijken
komt net kijken

#6 Bericht door Santhi » woensdag 26 september 2012, 08:38

Bedankt voor jullie reacties!

Pong, ik snapte dit niet helemaal:
pong schreef:2. vervoer; VAN BKK de dagen voor 31/12-en NAAR BKK net daarna is hudje-mudje vol, dus OF een week in BKK uitzitten (genoeg te doen hoor-en lekker bijna filevrij dan!-elke Thai gaat de familie opzoeken), of zsm eruit weg en ergens elders nieuwjaren. Als je toch wilt reizen in die dagen- NU boeken (vliegen). Let bij vliegen op de 2 vliegvelden nu: Suvannaphum=internationaal en het herleefde oude DonMuang (AirAsia-verhuist daarheen per 1/10)
Bedoel je dat de Thai vanuit BKK dus de rest van het land in gaan om oud en nieuw te vieren, en je dus beter nog eerder weg kunt zijn dan bijvoorbeeld de 29e? En ook niet gelijk op 2 a 3 januari weer richting BKK moet willen reizen?

Ik zag inderdaad dat AirAsia nu op Don Muang vliegt. Is dat vliegveld minder goed te bereiken vanaf het centrum van BKK, of maakt dat niet veel uit?

We zullen met behulp van jullie tips en de LP een globale route uitstippelen en die leg ik dan nog graag even hier voor. Is het ook mogelijk om Kao Sok te bereiken door vanuit Chiang Mai te vliegen op Phuket, en dan vanaf Phuket een bus te nemen (misschien na een overnachting op Phuket?)? Dat scheelt weer een vlucht of nachttrein vanuit Chiang Mai naar BKK en vanuit BKK naar Surat thani.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#7 Bericht door stevenl » woensdag 26 september 2012, 08:58

Santhi schreef:Bedankt voor jullie reacties!

Pong, ik snapte dit niet helemaal:
pong schreef:2. vervoer; VAN BKK de dagen voor 31/12-en NAAR BKK net daarna is hudje-mudje vol, dus OF een week in BKK uitzitten (genoeg te doen hoor-en lekker bijna filevrij dan!-elke Thai gaat de familie opzoeken), of zsm eruit weg en ergens elders nieuwjaren. Als je toch wilt reizen in die dagen- NU boeken (vliegen). Let bij vliegen op de 2 vliegvelden nu: Suvannaphum=internationaal en het herleefde oude DonMuang (AirAsia-verhuist daarheen per 1/10)
Bedoel je dat de Thai vanuit BKK dus de rest van het land in gaan om oud en nieuw te vieren, en je dus beter nog eerder weg kunt zijn dan bijvoorbeeld de 29e? En ook niet gelijk op 2 a 3 januari weer richting BKK moet willen reizen?

Ik zag inderdaad dat AirAsia nu op Don Muang vliegt. Is dat vliegveld minder goed te bereiken vanaf het centrum van BKK, of maakt dat niet veel uit?

We zullen met behulp van jullie tips en de LP een globale route uitstippelen en die leg ik dan nog graag even hier voor. Is het ook mogelijk om Kao Sok te bereiken door vanuit Chiang Mai te vliegen op Phuket, en dan vanaf Phuket een bus te nemen (misschien na een overnachting op Phuket?)? Dat scheelt weer een vlucht of nachttrein vanuit Chiang Mai naar BKK en vanuit BKK naar Surat thani.
Pong bedoelt dat veel GThais voor oud en nieuw naar huis reizen. Dat betekrnt dat de dagen ervoor uit Bangkok druk kan zijn, en de dagen erna naar Bangkok. Mijn mening is dat dat allemaal wel meevalt trouwens.

Jazeker, je kunt prima naar Khao Sok gaan door van CM naar Phuket te vliegen. Bus naar Takuapa en daar overstappen, bus duurt alles bijelkaar (inclusief overstappen) een uur of 5.

Santhi
komt net kijken
komt net kijken

#8 Bericht door Santhi » donderdag 27 september 2012, 10:12

Nou, we zijn er uit :) We hebben toch het aantal plekken waar we zijn teruggebracht naar 4, zodat we overal ruim de tijd hebben en relaxed dingen kunnen ondernemen. Het wordt:

2 dagen bkk
nachttrein bbk - CM
6 dagen CM incl 2 daagse trekking
CM-Phuket (vliegen) transfer Khao Sok
2 of 3 dagen Khao Sok, deels georganiseerd
transfer Khao Sok - Krabi
6 dagen Krabi (Koh Lanta en/of Railay)
Vlucht Krabi-BKK
1,5 dag BKK

De vluchten en de twee jungle treks leggen we vast. De nachtrein naar CM gaan we ook vast boeken zodra het kan i.v.m. de verwachte drukte. Omdat we overal vrij lang blijven hebben we toch nog behoorlijk wat vrijheid, zo fijn!

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Jeanette » donderdag 27 september 2012, 13:18

Dus jullie bewaren 'the river Kwai' voor een volgende keer?

Ook de treinreis vastleggen hoor en binnenlandse vluchten in Nederland geboekt, daar betaal je de hoofdprijs voor.
Mail of bel anders naar Greenwoodtravel (of ze bellen jullie) dat scheelt soms veel.
Of hebben jullie al een reisbureau met een goede Thaise achterban?

[|)

Santhi
komt net kijken
komt net kijken

#10 Bericht door Santhi » donderdag 27 september 2012, 13:34

De trekking in Chiang Mai en Kaoh Sok willen we met Thailandtreks boeken. De rest proberen we zelf rechtstreeks te boeken bij de luchtvaartmaatschappij (waarschijnlijk AirAsia) of Thailand Railway. Of is dat laatste niet verstandig?

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Jeanette » donderdag 27 september 2012, 13:41

Ik weet niet of jij beter thuis bent dan ik in boeken zonder reisagent maar ze leggen er niks op, ze krijgen korting voor zichzelf.

Scheelt je een hoop nadenken. En vragen - "wat kost dat" - kost niks. :giggle3:

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”