Wat Sang Kataan Nonthaburi

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat

Wat Sang Kataan Nonthaburi

#1 Bericht door dutch » zondag 19 december 2010, 04:00

Door toevallige omstandigheden ben ik met bovengenoemde Wat in aanraking gekomen.
Na een moeizame zoektocht ,probeer maar eens de weg te vragen aan Thai ;) ,hetgeen overigens door de chauffeur van het busje werd gedaan,kwam ik in een rommelig maar toch enigszins geregeld "complex".
Het geheel is duidelijk een meditatie centrum met enorme aantallen dagjes mensen,tevens het hoofdkwartier van de radio- en televisie zender SBB tv. Radio hier in Korat op FM 106.75.

Er is een bescheiden ziekenhuis voor armen en gratis uitdeling van medicijnen op basis van plantaardige stoffen.
Overal op het terrein zijn hutjes/huizen en gezamelijke ruimtes waar eenieder die zich aanmeldt voor enige dagen of maanden verblijft.Mannen en vrouwen gaan gekleed in witte kledij en eenmaal per dag wordt rondom 10.00 uur een gratis maaltijd opgediend.Alles geschiedt op basis van donaties (de z.g. tamboen).
Ook mijn partner is er reeds 2 x geweest (resp. 4 dagen en 5 dagen) en voelt zich zeer verbonden met de wijze waarop een en ander "gerunt" wordt.

Deze Wat heeft ook een vestiging in Berlijn en het reilen en zeilen aldaar wordt regelmatig via de TV zender vertoond.

Ik zelf heb weinig contact met de geestelijke kant van het geheel.Ik spreek er wel met een monnik die vroeger internationaal manager was en sedert een 10 jaren aldaar als monnik leeft.Hij spreekt uitstekend engels en begrijpt dat ik daar af en toe rond streun vanwege mijn vrouw en hij accepteert dat ik zeer kritisch sta ten opzichte van vele zaken.
Desalnietemin hebben we aardige conversaties :)

Momenteel loopt een grote groep van ca. 350 personen van Nonthaburi naar Non Khai( Ik denk dat ze nu al aardig de richting van Khon Kaen in zijn.Wij zijn er,toen zij bij ons in de buurt waren (Song Noen en Korat) 2x s'morgens in de vroege uurtjes,naar toe gereden om voedsel en drinken te brengen.
Voor mijn vrouw is dat een absolute must en voor mij.......nou ja,ik steun haar in al haar activiteiten en er zijn slechtere dingen mogelijk.........of niet? Deze tocht wordt opgedragen aan het welzijn van de Koning.
Volgend jaar vindt er een dergelijke tocht plaats in India (net als vorig jaar).Deze tocht is 700 km en ik geloof dat deelname tussen de 30.000 en 50.000 baht kost.Ik ken de details niet omdat ik zeker niet meeloop ;)
Onlangs was er een grote delegatie van deze Wat ook bezig met eten en drinken te brengen naar de overstroomde gebieden o.a. Pak Tong Chai en Pi Mai.Ook daar zijn we eten en drinken wezen brengen en dat is toch wel een aparte ervaring om dat mee te maken.
Leuk is wel dat ik inmiddels ,door mijn bezoeken aan de Wat en nu weer deze voedsel brengerij,aardig wat mensen ken.

Het leuke/vreemde aan dit alles dat ik bij al deze activireiten nog nooit een "farang" ben tegengekomen.
Ook het rondlopen op het terrein van de Wat is een zeer rustige en kalmerende ervaring.

Overigens zijn er meer van dergelijke "Wats".
Ben onlangs nog in UdonThani (Wat Pa Baan Tad) en Kao Yai geweest alwaar ook een dergelijk centra zijn.
Tempel gebouwen in de traditionele bouwstijl zul je er niet vinden en komt dus als toeristische trekpleister niet in aanmerking.

Het moge duidelijk zijn dat mijn vrouw zeer spiritueel is aangelegd en hoewel wel eens "lastig" ,zijn er slechtere eigenschappen denkbaar :mrgreen:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Wat Sang Kataan Nonthaburi

#2 Bericht door elst99 » zondag 19 december 2010, 14:28

Dutch er zijn slechtere eigenschappen, hier kun je alleen maar waardering voor op brengen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door pong » donderdag 23 december 2010, 14:24

mooi bericht. Blijven mooie Thaise tradities.
Kun je ietsje meer vertellen waar die wat is.
1. in Patum Thanee, rechts boven van Rangsit (de entree tot groot BKK vanaf Isan) is die nogal verfoeide wat Dhamma..., waar een nieuwertijdse sekte (want zo zien velen het wel) zich heeft gevestigd, en ieder daar is ook in het wit. Maar dat is dus niet Nonthburi. De sekte staat bekend omdat ze vooral hooggeplaatsten/rijkeren trekken en alles van hun willen hebben qua bezit.
2. west van de rivier, maar vlak bij Nonthburi/stadje, staat een overbekende wat met een hoofdmonnik die vooral de armen voorziet-allerlei nog bruikbare 2e hands spul, kleding, erg veel gedoneerd voedsel (beetje ala voedselbank in NL). Daarwonen ook vele thuislozen, verstotenen etc. -dus doet wel wat denken aan wat je schrijft. Ben de naam nu even kwijt, maar dacht dat die weer niet is zoals je beschrijft, en geen verplicht wit.

dutch
Expat
Expat

#4 Bericht door dutch » vrijdag 24 december 2010, 00:54

ik kreeg deze link
http://www.veengle.com/s/sanghathan.html

Hoe er te komen zou ik je helaas niet kunnen uitleggen.De eerste keer hebben we wel een uur in de rondte gereden.
Ronald Reagan

dutch
Expat
Expat

#5 Bericht door dutch » zaterdag 25 augustus 2012, 11:40

De spirituele leider is gisterenavond overleden (69jaar oud).
Ik heb een behoorlijk bedroefde vrouw rond lopen,maar dat slijt wel.
Misschien gaan we er volgende week naar toe,misschien is de constante uitzending op SBBtv en de radio voldoende voor haar?
Ik heb de "oude baas " een paar keer ontmoet en gesproken en het zal voor de gemeenschap daar een groot gemis zijn.Hij was het centrale punt.
Ronald Reagan

dutch
Expat
Expat

#6 Bericht door dutch » vrijdag 31 augustus 2012, 15:04

Op internet zijn de riten te volgen:

http://www.sbbtv999.tv
Ronald Reagan

Plaats reactie