Hypotheek door farang

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Hypotheek door farang

#16 Bericht door Duncan » woensdag 01 augustus 2012, 15:01

Iemand die ik goed ken heeft het ook met vruchtgebruik geregeld, en op zo'n manier dat hij de hypotheekgever is en bij overlijden of beeindigen van de relatie de hypotheek moet worden afgelost door middel van verkoop van het - in dit geval - huis en grond.
Is door een advocaat geregeld, en het klinkt mij redelijk waterdicht in de oren. Zijn belangrijkste motivatie is overigens dat wanneer zijn vriendin morgen overlijdt haar familie hem er niet overmorgen uittrapt. [|)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door prajak » woensdag 01 augustus 2012, 16:00

De eigenschap van vruchtgebruik en recht van opstal is dat de eigenaar van de grond blote eigenaar wordt en geen gebruiksrecht meer heeft. Alle rechten over het gebruik en het recht een opstal te zetten liggen bij de vruchtgebruiker en/of de opstalhouder.

Als ik ooit koop dan koopt Kai de kale grond met mijn geld en hoe dat in de stukken wordt geduid is me worst. Ik heb dan vruchtgebruik voorbehouden en zet er met mijn geld een huis op.

Einde relatie ? Kai er uit. Ik heb het recht van gebruik, zij niet.

Kai dood ? Ik blijf wonen want heb het recht daartoe. De blote eigendom van de grond gaat naar haar erfgenamen. En die hebben niks in te brengen.

Ik dood ? De blote eigendom wordt volle eigendom en Kai heeft dus grond met huis en is verzorgd want krijgt de rest ook en heeft iets leuks te verkopen.

Andere regelingen kunnen ook. Maar de partner bij overlijden van de farang dwingen de zaak te verkopen omdat een lening moet worden afgelost betekent.....

de partner blijft met niks achter, nou, lekkere relatie dan !

verlies; bij gedwongen verkoop brengt iedere hut minder op !

een slimme advocaat laat een streep halen door die bepaling. Een farang KAN geen beschikkingsmacht hebben over grond en pand en helemaal niet na zijn dood. Of op grond van een te bezwarende bepaling.

Hou het simpel mensen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door prajak » woensdag 01 augustus 2012, 16:07

Maar dan....

Relatie gestopt; Kai er uit. Nu kan ik twee dingen doen.

Alles verkopen maar daar heb ik haar medewerking voor nodig. En het zou zo maar kunnen dat de grond ineens veel meer waard is. Of in gedachten veel meer waard is.... Goed, dan moet ik haar fors uitkopen met een hoger aandeel maar dan zijn we wel helemaal van elkaar af.

Ik kan ook blijven zitten en haar recht op de grond afkopen. Dan moet ik eerst een andere Thai hebben, en die moet ik geld geven voor de grond, en dan moeten we het eens worden over de prijs. En die kon wel eens vies tegenvallen......... Dan weer de vraag: koop ik haar uit of niet.

Doe ik het niet en ga ik dood dan krijgt ze achteraf nog een douceurtje : grond met huis.
En de nieuwe partner krijgt de rest maar moet wel het huis uit.

Dit zijn gewoon de consequenties van de beperkingen die het Thaise recht nu eenmaal heeft voor ons farang.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door prajak » woensdag 01 augustus 2012, 16:14

Een andere optie is het vastleggen van een geldlening voor de aankoop van de grond.

Ik weet dat farang dat hebben gedaan en problemen kregen op het kadaster. Het geld MOET van de vrouw zijn. Maar een ander kadaster liet wel vastleggen dat het geld van de farang was en zijn reactie: ze kan niks verkopen zonder af te lossen. Mooi, maar welk recht heb je ?

Ik blijf van mening dat welk stuk papier je ook opmaakt en welke aantekening er staat op het chanoot, je als farang-geldgever geen recht van hypotheek kunt nemen op Thaise grond. Je kunt geen enkel zakelijk recht hebben op Thaise grond.

Ik denk dat iedere overeenkomst van geldlening leuk staat in de boeken en misschien aardig is om in te lijsten maar dat je niks kunt afdwingen. En na jouw dood ? Moet de familie dat regelen ? Vergeet het.

Je zou hoogstens iets kunnen regelen voor het geval de relatie stopt.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door Duncan » woensdag 01 augustus 2012, 20:48

prajak schreef: de partner blijft met niks achter, nou, lekkere relatie dan !
In zijn geval vind ik het niet onverstandig, aangezien ik persoonlijk de dame in kwestie nog geen portie Som Tam op naam zou toevertrouwen, zonder verder in details te treden.
Je kunt prima een verstandsrelatie aangaan waarbij de beloning voor zorg - naast al gedane giften - een X-bedrag is.
Of je voor zo'n constructie / relatie kiest moet je zelf weten. Het zou niet mijn keuze zijn, maar het is makkelijker om dingen hals-over-kop weg te geven dan om het later weer terug te krijgen..
Overigens kun je - als het wel goed zit - later altijd nog haar aandeel / financiele positie vergroten.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#21 Bericht door Gardensafari » woensdag 01 augustus 2012, 21:35

Ik als vragensteller ben de aanstichter van alle kwaad.
Dus hebben jullie het recht om te weten wat ik uiteindelijk gedaan heb.
En ongetwijfeld gaan jullie in een deuk.
Op z'n Thais: dat moeten jullie zelf weten :giggle:

Mijn lief heeft op haar bankrekening in Thailand nu 1,2 miljoen Bahtjes staan, waarmee ze die 10 rai gaat kopen.
Op haar naam.
Ik leen het geld niet, want zoals Prajak al heeft uitgelegd is het zeer de vraag of dat kan en of dat nut heeft.
Ik word evenmin vruchtgebruiker.
Wat heb ik daaraan, zetelend in Nederland.
Hoe wil ik ooit gebruik maken van dat vruchtgebruik.
De suikerrietstengels opladen en naar de fabriek rijden?

Besef wel: op dit land komt géén huis of zoiets.
Tegen de tijd dat ik met pensioen ga, kopen we een huis in Thailand en dat gaat uiteraard wèl met vruchtgebruik.
Ik ben niet gek, of zo.

In mijn hoofd (en op mijn bankrekening :cheesy: ) heb ik al afstand genomen van dat geld.
Blijft het goedgaan, dan komen de eventuele winsten later vanzelf naar mij toe.
Gaat het ooit mis tussen ons, dan mag zij dat stuk land hebben.

We zullen wel zien of mijn lief een hebberig, typisch Thais wezen is, of gewoon een vrouw, gewoon een mens.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#22 Bericht door Duncan » woensdag 01 augustus 2012, 22:29

Gardensafari schreef: Besef wel: op dit land komt géén huis of zoiets.
Dat weet je niet. Net zoals je ook niet weet of er uberhaupt land gaat komen of niet :lol: .
Mooie is dat - wat ik uit jou woorden opmaak - dat er ook niet toe doet. Je geeft haar de mogelijkheid om iets op te bouwen en dan is het aan haar of ze dat wil doen of niet.
Ik doe hetzelfde. We hebben wat aan het huis gedaan ( "we house, honey, not my house". "no. your house, rak. Your house, and I can stay there with you until you are beuah with me" "I never bored with you". "ok, krap, then I am a very lucky man " ), er staat een auto die nog een paar termijnen moet worden afbetaald en er wordt nu gespaard om haar een betere bron van inkomsten te geven. Allemaal giften zonder voorwaarden, zonder papieren en we gaan steeds een stukje verder, maar alles op z'n tijd en wat ik niet wil of kan missen gaat er ook - nog - niet naartoe.
Maar wij zijn nog relatief jong - net 40 , en net 30 -, dus dan hebben we allebei nog de tijd mocht het misgaan. Als je als Thaise vrouw de 45 bent gepasseerd is het pakken wat je pakken kunt en niet meer loslaten, want een nieuwe kans komt er niet meer. Maar ook de 70+ farang moet zich goed beseffen dat zijn 24 jarige schone niet alleen op zijn goddelijke looks en goede inborst is gevallen, maar dat het financiele kantje ook niet te verwaarlozen is. En als al je geld in dat huis zit zonder "beveiliging" en ze krijgt de kolder in de kop kun je niet meer een paar jaar even keihard gaan bijwerken om de schade op te vangen, maar is het de rest van je leven van je AOW/pensioentje in een 4500 baht guesthouse een kamertje huren.
Dus ik vind het inbouwen van zekerheden soms zo slecht nog niet.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#23 Bericht door prajak » donderdag 02 augustus 2012, 01:27

Kortom, we doen het naar persoonlijk welbevinden. Verstandig want niemand's relatie is als een andere.

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door jvs » donderdag 02 augustus 2012, 05:50

Gardensafari,als je nog niet getrouwd bent kun je dergelijke contracten maken,als je al gehuwd bent dan wordt het een stukje moeilijker.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”