Want je kunt met diverse bedrijven naar Bangkok en naar Rayong en ze hebben allemaal een kantoortje gehuurd waar je kunt wachten, een kaartje kopen, de bagage vast droppen en pakjes afhalen die men elders in het land voor jou met de bus heeft meegegeven. Wat me wel opvalt als ik een pakje afhaal: niemand vraagt om een legitimatie….
Eerst een paar foto’s van het busstation dat hartje stad ligt.

O, je denkt dat je er met Engels terecht kunt ? Vergeet het maar, forget it….. Je moet Thais lezen of iemand met kennis van die taal meenemen….

Nu even kijken naar diverse bussen….
De Bangkok bus in twee uitvoeringen….

Luxe bussen met ruime zetels, dat zijn geen stoelen meer !
Dan zijn er de bussen naar Rayong, en dat is een stuk verder dan Bangkok…

Er staat ook een bus Bangkok-Udon; zou die verdwaald zijn ? Maar mogelijk is een bus uitgevallen en dan wordt heel creatief een oplossing bedacht….

Dan staat er nog….
De bus Bangkok-Beungkan (Boengkan, Bungkan, het Nederlands heeft geen methode om de Thaise keelklank weer te geven…)

De bus Nongkhai-Chayaphum…

De bus Udon Thani-Nongkhai-Nakhon Phanom…

En natuurlijk de drukke buslijn naar Udon, de bus 221 waar ik zo vaak in gezeten heb. Airco, ja, maar of die werkt ? En vaak druk druk druk….. Maar vooruit, 55 km voor EEN euro en 7 eurocenten….op heden dan….

Er staat ook de ‘bus’ naar Thabo en dat ligt 25 km westelijk van Nongkhai aan de rivier. Kijk maar eens goed, dit is een van de nieuwste exemplaren. En deze bus rijdt niet iedere keer dezelfde route. Nee, dat hangt af van waar men wil uitstappen…..

Wat er vandaag niet staat is de bus vanaf Suwannaphum naar Nongkhai. Die gaat, meen ik, een keer per dag.
Dit is wel heel bekend in Thailand. De ‘tweebank’ het lokaal vervoer tussen de dorpen. Maar kijk eens goed: deze bus gaat wel 100 km weg, je kunt met enige moeite de bestemming lezen: de provinciehoofdstad daarop vermeld. Ik kan me niet voorstellen dat iemand de hele rit uitzit want die stad bereik je ook met de getoonde bus naar Chayaphum. En dan met een ander soort airco….
Nongbualamphu is de bestemming van deze ‘bus’… Die zal van dorp naar dorp gaan en binnendoor. Vier uur of meer, denk ik. Wil je echt eens iets zien van de omgeving dan zou je dat gewoon eens moeten doen op een droge dag vroeg in de morgen. En dan genieten van de mooie provincie Nongbualamphu.

En dan de bussen naar en van Laos. De Thaise bus ziet er zo uit….

En dit is het rijschema…

Maar er is ook een Lao bus, en voor wie dat niet kan lezen mag ik verwijzen naar een stukje dat ik hier heb geschreven en waarin een link staat naar de taal van Laos, die overigens sterk verwant is aan de Thaise taal.. De foto’s…

En dit is de link naar een onderwerp in dit forum waar je het lao alfabet kunt vinden..
http://www.thailandforum.nl/viewtopic.p ... r#p8162747
Tja, ravissant rijden of roestig. Afhankelijk van wat je wilt, wat er is en wat jouw knip toelaat. Maar welke bus je ook neemt, iedere bus wordt ooit oud roest……