Rondreis vraag (Bangkok, Chiang Mai, Sukothai, Ayuttaya)

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thanee
komt net kijken
komt net kijken

Rondreis vraag (Bangkok, Chiang Mai, Sukothai, Ayuttaya)

#1 Bericht door Thanee » zondag 08 juli 2012, 09:36

Hallo allemaal,

Wij vertrekken binnenkort voor een maand naar Thailand. Eerst willen we het noorden bekijken en daarna afsluiten in het Zuiden.

Ik vraag me af wat de handigste route is. We landen in Bangkok. Hier willen we eerst een aantal dagen blijven. Graag willen we het Khao Yai National Park bezoeken. Volgens mij kunnen we hier het best met de trein heen gaan?

Ook willen we Ayuttaya, Sukothai en Chiang Mai bezoeken. Kunnen we vanuit Khao Yai makkelijk richting deze plaatsen reizen? Ook willen we graag met de nachttrein (veel verhalen over gehoord), maar kunnen we dan het beste eerst naar Chiang Mai reizen (non stop) om dan vervolgens Sukothai en Ayuttaya te bezoeken en dan vanuit Bangkok naar het Zuiden reizen?

Of vanuit Chiang Mai een binnenlandse vlucht naar het Zuiden te nemen?

De planning in het Zuiden is: Phuket/ Krabi, Koh Samui en dan vanuit Koh Tao weer terug naar Bangkok.

Ben benieuwd naar jullie reistips!

printen44
Expat
Expat

Re: Rondreis vraag (Bangkok, Chiang Mai, Sukothai, Ayuttaya)

#2 Bericht door printen44 » zondag 08 juli 2012, 11:07

Het wordt eentonig, maar ook hier is het weer hetzelfde liedje. Reizen, reizen en nog een reizen. Op een landkaart lijkt alles niet zover, maar komt je daadwerkelijk in het land, dan ben je meer dan de helft van je vakantie bezig met reizen.

Zou het de Noordpool zijn, kan ik het nog begrijpen , want van dat reizen blijf je warm [8)

Maar ik blijf het herhalen. Thailand is een tropisch land, met een hoog vochtigheidsgehalte plus dat er een tijdsverschil en bovenop een jetlag kan zijn.

Dus ook hier weer het liedje van Herman van Veen: http://www.youtube.com/watch?v=0FiuDrfu2D8

Mensen, geniet toch van het moois wat Thailand biedt en ga niet in een vakantie proberen het hele land te bereizen. Want dan zie je heel weinig. Ja, thuis, om de video's en foto's te bekijken waar je allemaal geweest bent.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » zondag 08 juli 2012, 15:16

Een maand slechts. Dan begin je in BKK en reist langzaam naar C-Mai en doet de plaatsen aan die je noemt. Neem er de tijd voor en reis overdag want je reist door het laagland van Thailand, door de rijstvelden, langs oudheden.

Reis per gecharterde bus (minivan, met hoeveel mensen ben je ?) en maak heel duidelijke afspraken over de maximale reisduur (2 uur), de snelheid en stops waar je maar wilt anders gaat men zich wanen op het circuit van Zandvoort. Er vallen veel doden in dit rotdingen, men kart maar wat aan.

Je hebt natuurlijk al de Lonely Planet gekocht om jouw reis voor te bereiden.

C-Mai is een week waard plus de regio ten westen en ten noorden.

Vanuit C-Mai vliegt Air Asia rechtstreeks op Phuket. Zag ik net in de BKK Post staan. Ik denk dat je vroeg moet boeken.....raadpleeg hun website.

Of je daarna de eilanden kunt bezoeken ? Ik denk dat je tijd te kort komt OF het bovenstaande moet inkorten. In dat geval heb je van alles te weinig voor jouw geld. Ik denk dat je beter de tijd neemt en volgend jaar terugkomt......

Ben
Expat
Expat

#4 Bericht door Ben » zondag 08 juli 2012, 17:23

Mwa In een Maand Thailand kan je best veel zien
zo langzaam is dat reizen nu ook niet en per slot van rekening is reizen voor velen ook vakantie .

Kao Yai Is mooi maar er is op dit moment niet zo erg veel te beleven
de kans dat er een en ander gesloten is kan voorkomen .Rain season [|)

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Jeanette » maandag 09 juli 2012, 08:32

Alle costa's in Spanje plus de balearen en de canarische eilanden kun je ook in één vakantie stoppen toch? En dan beginnen en eindigen in Madrid.
Dat is vergelijkbaar met - Phuket/ Krabi, Koh Samui en dan vanuit Koh Tao ... - alleen Spanje heeft er nu volgens mij beter weer voor al zal de zee kouder zijn. :giggle3:

Veel plezier hoor maar kijk op de kaart en reken +/- een uur per 50 km.

[|) [8) [|)

printen44
Expat
Expat

#6 Bericht door printen44 » maandag 09 juli 2012, 10:21

Dat is nou precies wat ik bedoel, Jeanette. Ik wil echt niet vakantiegangers die naar Thailand op vakantie willen gaan, meteen de kast opjagen. Maar men denkt dat Thailand zoiets is als Nederland. De treinen gaan 4x per uur overal naar toe. De Zeeuwse eilanden zijn dichtbij, dus zullen de Thaise eilanden ook wel om de hoek liggen. Enz. enz.

En als vakantiegangers even dit forum een klein beetje doorspitten, dan komt men regelmatig deze soort planningen tegen met commentaar erop.

Ik wil best goede informatie geven over Thailand. Ik woon er tenslotte al jaren. Maar tegen deze soort planningen is geen kruid gewassen. Ik kom vanaf 1993 in Thailand en woon er sinds 2005. En nog heb ik niet alles gezien wat ik wil zien in Thailand. En vakantiegangers willen in vier weken alles zien?

Maar ja, men zal mij wel een oude zeurkous noemen. Het zij zo.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door prajak » maandag 09 juli 2012, 16:35

Printen, semi-ouwe zeurkous :giggle: , je hebt gelijk.

Thailand heeft bijna de omvang van Frankrijk en zal 13,5 keer groter zijn dan Nederland. Dat reist niet zo snel als Nederland, en helemaal niet als je het wegennet in beschouwing neemt of het treinverkeer dat enkelspoor is en nog smalspoor en alleen maar dieseltractie ook en met Bangkok als centrum van het net. Domestic vliegen is wel beter geregeld dan in NL maar ook daar gaat bijna alles vanaf en naar Bangkok. (Alleen de lange afstandsbussen willen ook wel dwars door het land gaan.) Dat vertraagt allemaal.

Dan heeft Thailand niet de vorm van een rechthoek zoals Frankrijk -met enige fantasie- maar mag je het land tekenen als een dikkopje met een groot lijf en een heel lange staart. De afstand van uiterst noord tot uiterst zuid is zo groot als de weg van Utrecht naar Gibraltar lang is en dat vergeet men wel eens.

Dus heb ik dit land in stukjes bezocht en adviseer ik iedereen dat ook te doen.

Ik heb de gordel van smaragd ook bezocht. Iemand adviseerde me Atjeh te doen en Timor. Tot ik er achter kwam dat die afstand net zo lang is als die van Madrid naar Teheran..... Ik ben naar de eilanden oostelijk van Bali gegaan. Was ver zat voor me. Atjeh komt nog wel eens.....

Thanee
komt net kijken
komt net kijken

#8 Bericht door Thanee » maandag 09 juli 2012, 17:21

Ik snap jullie commentaar, maar niet iedereen kan 3 maanden rondreizen om 'alles' te bekijken. We hebben daarom besloten om oost thailand over te slaan en ook niet richting pattaya etc te gaan.

Meerdere vrienden zijn naar Thailand gegaan en hebben zowel het noorden als het zuiden bezocht in 1 tot 1.5 maand tijd.

Prajak bedankt voor de tip om overdag te reizen!

We zijn maar met 2 personen dus een minivan is misschien niet de beste optie!

Kao Yai is dus niet aan te raden op dit moment? Welk national park is een goed alternatief?

Printen44 ik snap je punt, maar nogmaals: het noorden en het zuiden zijn zo verschillend en dit willen allebei in onze reis stoppen. Zoals ik van jullie begrijp is vliegen een snelle en verstandige manier om door Thailand te reizen.

Vanuit Bangkok richting Ayuttaya kunnen we het best (omdat we maar met zijn 2en zijn) met de trein reizen? En dan verder richting Chiang Mai..

printen44
Expat
Expat

#9 Bericht door printen44 » maandag 09 juli 2012, 17:50

Je kunt uiteraard in Thailand reizen zoveel je wilt. Ook van Ayuthaya naar Chiang Mai. Met de dagtrein of met de nachttrein. Maar weet wel dat de treinen nooit op de afgesproken en vastgestelde tijd aankomen. Sommige zweren om met de trein in Thailand te reizen, maar die houden van treinreizen, zoals mijn grootouders dat hebben gedaan. Maar goed, de trein Bangkok-Chiang Mai is een van de betere lijnen. Maar de prijs die de machinist van de trein kan ophalen als hij op tijd aankomt, die staat nog steeds. Al jaren en jaren.

Er zijn rondreizen van 12 dagen waarin je Thailand kan bekijken. Vroeger deden de Amerikanen Europa in tien dagen. Ik dacht dat er zelfs een Amerikaans film gemaakt is die een parodie op die reizen deed. Alles is natuurlijk mogelijk.

En velen vergeten dat reizen in een tropisch land ietjes anders is dan reizen in Nederland of Europa. De maatstaven die je voor reizen in Nederland of Europa aanlegt, moet je in Thailand meteen vergeten. Vliegen is goed mogelijk in Thailand. Binnenlandse vluchten zijn er in velerlei vorm met een paar maatschappijen. Maar land je bv. in Phuket en je wilt naar een van de eilanden, dan ben je ook zo een dag onderweg.

Advies: Plan je reis met vele rustpunten, oftewel rustdagen. Probeer niet van hot naar her te gaan. Het lukt wel, maar dan moet je in Nederland een rustkuur ondergaan.

Adviezen van Nederlanders die al een tijdje in Thailand wonen zijn niet bedoeld om vakantiegangers af te schrikken, maar juist om vakantiegangers een leuke vakantie te laten hebben. Want daar zijn onze adviezen voor. Genieten van een vakantie en niet om een vakantie te hebben waar je later met afgrijzen naar terug kijkt.

travelalone
kenner
kenner

#10 Bericht door travelalone » dinsdag 10 juli 2012, 03:09

Je reisschema is een beetje aan de krappe kant.
Ik zou het nationale park overslaan omdat zoals al eerder aangegeven het niet zo bijzonder is, maar ook omdat je met een vervoersprobleem zit als je daadwerkelijk het park in wilt.
Een alternatief kan zijn om vanuit Bangkok per bus naar de river kwai te gaan. De volgende dag daar een dagexcursie maken en de dag daarop naar Ayuttaya. Vanuit Ayuttaya kan je per bus of trein naar Sukothai, met de trein via Pitsanulok.
Eventueel sla je Sukothai over en reis je van Ayuttaya rechtstreeks naar Chiang Mai. Kom je tijd te kort in je reisschema dan neem je de nachttrein, win je weer een dag.
In CM kan je allerlei excursies doen waarbij het betaalbaar blijft omdat je dan met meerdere mensen het vervoer deelt. Je kan een trekking maken voor als je toe bent aan wat natuurschoon of je maakt een trip naar de Golden Triangel. Je kan ook voor een dag een taxi huren waarmee je Doi Suthep, Bosang en de hotsprings bezoekt. Zo zijn er vele mogelijkheden. Op het moment dat je CM wel gezien hebt vlieg je met Airasia rechtstreeks naar Phuket.
In Phuket doe je de dingen die je daar wilt doen. Na Phuket weet je of je nog genoeg tijd hebt om naar Samui en de andere eilanden te gaan. Zo niet dan reis je vanuit Phuket naar Hua Hin om daar nog een paar dagen te verblijven en dan door naar Bangkok.
Veel plezier

Thanee
komt net kijken
komt net kijken

#11 Bericht door Thanee » dinsdag 10 juli 2012, 16:33

Bedankt! Hele duidelijke reactie!

We zouden graag een full moon party bijwonen, dus misschien dat we het wat inkorten!

nefelimhg
komt net kijken
komt net kijken

#12 Bericht door nefelimhg » dinsdag 10 juli 2012, 17:25

Hoi Thanee,

Ik reageer maar op je oorspronkelijk bericht, want veel reacties gaan over dat je vakantie al dan niet te kort is om je plan uit te voeren.
Mocht ik dus in herhaling vallen dan alvast hiervoor mijn excusses ;)

Het volgende lijkt mij haalbaar :
Bangkok > Ayutthaya > Sukhothai > Chiang Mai > Phuket > Khao Sok > Koh Samui > Koh Tao > Bangkok

Om iets meer ruimte te creeren zou ik zelf eerlijk gezegd kiezen tussen Ayutthaya en Sukhotai en tussen Koh Samui en Koh Tao.
Wat wil je bijvoorbeeld op Koh Samui/Koh Tao gaan doen? Ga je voor het strand of ga je om te duiken?
Door het schrappen van 2 locaties heb je in plaats van 3 dagen per locatie ongeveer 4 dagen per locatie.
Van Chiang Mai zou ik naar Phuket vliegen en als je op Koh Samui verblijft zou ik waarschijnlijk terug vliegen naar Bangkok.
Dat maakt de reis wel iets duurder, maar je bespaard flink op de reistijd.

Whoops! Vergeet ik helemaal Koh Phangan voor je full moon party...
Dan zou ik kiezen tussen Koh Samui/Koh Phangan/Koh Tao of ik zou het natuurpark (Khao Sok) weglaten.

Succes met de planning en veel plezier met de voorbereiding en natuurlijk de vakantie zelf!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door prajak » dinsdag 10 juli 2012, 17:42

Ga je nu echt een reisschema aanpassen voor een full moon party ? Om met 30 k mensen een nachtje op het strand te hossen ? Mijn hemel...... Thailand heeft wel meer te bieden hoor.

Wat voegt het toe aan jouw leven ? Ben benieuwd wat het toevoegt.....laat het ons eens weten aub.

Ik zie de full moon hier in Nongkhai, en heus, het is dezelfde 'moon' met het zelfde mannetje er op....

nefelimhg
komt net kijken
komt net kijken

#14 Bericht door nefelimhg » dinsdag 10 juli 2012, 19:04

Hier zijn trouwens de data voor de moon party's in de maand augustus, dat maakt het plannen wat makkelijker ;)

4 augustus 2012 full moon party
10 augustus 2012 half moon party
17 augustus 2012 black moon party
24 augustus 2012 half moon party

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”