Openbaar vervoer Bangkok

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
frans49
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Openbaar vervoer Bangkok

#1 Bericht door frans49 » vrijdag 29 juni 2012, 12:03

Ik kom al vele jaren regelmatig in Bangkok.
Nou heb ik door de jaren heen het openbaar vervoer enorm zien veranderen.

De Tuk-tuks bij verdwenen..... rijden eigenlijk alleen nog tegen idiote prijzen en vind ik tegenwoordig niet meer geschikt.

Taxi's. Valt veel over te zeggen vooral over de kwaliteit van de chauffeurs maar ik heb er toch weinig slechte ervaringen mee.
De chauffeur die mij een "site seeing tour" wil geven komt van een koude kermis thuis als ik hem vertel hoe hij moet rijden. De chauffeur heeft dan ook zijn fooi verspeeld. :giggle:

De bussen. Nog steeds in grote verscheidenheid en zeer betaalbaar. Goed ik mag niet meer op de treeplank meerijden en dan lekker half buitenboord hangen maar ik vind de bus, in vele maar niet alle gevallen, nog steeds een prima vervoermiddel.
De Skytrain. Heb ik ook helemaal zien bouwen en maak ik graag gebruik van.
De Metro. Die was er plotseling. Niet zo veel gevolgd tijdens bouw maar prima vervoermiddel. :clap:

Wel jammer dat je voor al deze vervoermiddelen aparte kaartjes hebt, De Ov-chipkaart (die zo vervloekt wordt in Nederland) zou ik prachtig vinden maar dat is een andere discussie.

Maar ik wil eigenlijk dit draadje opstarten omdat ik nieuwsgierig ben naar de vele uitbreidingen die nu plaats vinden.
Misschien zijn er forum leden die hier iets over willen vertellen. En, dat zou leuk zijn, het onderbouwen met foto's. :worshippy:

De laatste keer dat ik in BKK was heb ik vele wegen opengebroken gezien voor uitbreiding met name van de Metro.
Bangkok diedeldiedeldie.
Bangkok is the place for me.
You can go ........

Roger
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Openbaar vervoer Bangkok

#2 Bericht door Roger » vrijdag 29 juni 2012, 15:28

De Skytrain is perfect, als weet hoe het werkt.. dat is dan een prima middel om je te verplaatsen in Bangkok.
Taxi's .. goed hoor... gewoon de meter laten lopen. (had wel altijd gedacht dat ik geen fooi hoefde te geven).
Tuk-Tuk.. die vragen te veel... en als je laat merken dat ja al vaker in Thailand bent geweest, dan zakt de prijs vrij snel..(meestal neem ik een Tuk-tuk voor 50 bath, alleen voor die kleine van mij)..
Die bussen heb ik nog nooit geprobeert, ik denk de volgende keer.
Ook heb je nog die scooters, die je voor een aantal Bath door Bangkok sluisen.
De laatste 2x in Bangkok heb ik die bootjes geprobeert door die smalle klongs.. (vertrek bij de gouden tempel).. voor maar 10 Bath. was best een aangename verrassing...
En als laatste de metro.. nou net niet.. beetje te omslachtig.. met die zwarte muntjes.. zeker als je de skytrain gewent bent..

al met al..
Openbaar vervoer is best goed geregeld in Bangkok
~ ENJOY THE SILENCE ~

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Pieter » vrijdag 29 juni 2012, 15:37

taxi's tja
gelukkig bijna de goedkoopste van de wereld dus wat wil je nog meer
de meest gekke ervaringen:
ooit vanaf het nieuwe vliegveld een taxi naar huis genomen (natuurlijk niet bij de 50 Baht maar gewoon bij departures)
dat is richting Min buri en op de snelweg stonden we al in de file.. Ik zag hem op een gegeven moment moeilijk schuiven en een fles
uit de zijkant van de deur te halen om daar vervolgen in te piesen
je kan dan wat zeggen en uitstappen ... maar midden op de snelweg????

tweede voorbeeld: een chaufeur getroffen die de weg helemaal niet kon ik was in de buurt van ramkhamhaeng road
en ik moest hem vertellen hoe daar naar toe te rijden en toen we op die weg waren dat dat ramkhamhaeng road was
hij had een klein mapje van bangkok waar hij voordurend opkeek en naar mijn inschatting was hij minder dat 3 dagen in bangkok voor de
eerste keer in zijn leven.

derde voorbeeld een chauffeur die op sukhumvit emporium niet kon ??

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

frans49
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door frans49 » vrijdag 29 juni 2012, 17:53

Roger schreef:De Skytrain is perfect, als weet hoe het werkt.. dat is dan een prima middel om je te verplaatsen in Bangkok.
Taxi's .. goed hoor... gewoon de meter laten lopen. (had wel altijd gedacht dat ik geen fooi hoefde te geven).
Tuk-Tuk.. die vragen te veel... en als je laat merken dat ja al vaker in Thailand bent geweest, dan zakt de prijs vrij snel..(meestal neem ik een Tuk-tuk voor 50 bath, alleen voor die kleine van mij)..
Die bussen heb ik nog nooit geprobeert, ik denk de volgende keer.
Ook heb je nog die scooters, die je voor een aantal Bath door Bangkok sluisen.
De laatste 2x in Bangkok heb ik die bootjes geprobeert door die smalle klongs.. (vertrek bij de gouden tempel).. voor maar 10 Bath. was best een aangename verrassing...
En als laatste de metro.. nou net niet.. beetje te omslachtig.. met die zwarte muntjes.. zeker als je de skytrain gewent bent..

al met al..
Openbaar vervoer is best goed geregeld in Bangkok

Ja Roger, ik ben het helemaal met je eens.
De Skytrain is heel goed.
Jammer dat het niet in Banglampo komt.
Maar dan neem ik ook vaak de rivierboot. Prima verbinding.
Wat de Metro aangaat daar heb ik zo'n elektronische kaart voor.
Zet ik er een paar hondert Bathjes op en kan een flinke tijd reizen. (senioren kaart)
Maar idd het openbaar vervoer in bkk is gewoon heerlijk. Geen auto nodig. :D :)
Bangkok diedeldiedeldie.
You can go ........

frans49
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door frans49 » vrijdag 29 juni 2012, 18:03

Pieter schreef:taxi's tja

tweede voorbeeld: een chaufeur getroffen die de weg helemaal niet kon ik was in de buurt van ramkhamhaeng road
en ik moest hem vertellen hoe daar naar toe te rijden en toen we op die weg waren dat dat ramkhamhaeng road was
hij had een klein mapje van bangkok waar hij voordurend opkeek en naar mijn inschatting was hij minder dat 3 dagen in bangkok voor de
eerste keer in zijn leven.

derde voorbeeld een chauffeur die op sukhumvit emporium niet kon ??

Pieter

Ook een leuk verhaal. Ik herinner me nog een verhaal van lang geleden.
Er waren geen Taxi's met een Taxi-meter en je moest van te voren handelen voor de prijs.
Ik ken BKK wel een beetje dus ik wist de prijs.
Toen we het eens waren gingen we (toentertijd Maleisia hotel) op weg en bij iedere kruising keek de taxi chauffeur mij aan en vertelde ik hem welke kant we uit moesten.
Ik heb nog steeds geen idee waarom hij akkoord ging met de prijs terwijl hij geen idee had waar ik heen wilde.

Ook een keer meegemaakt vanaf het vliegveld (Don Muang) dat de chauffeur veel te weinig geld vroeg.
Nou wil ik graag een goede prijs maar ik ben er niet op uit om een taxi-chauffeur een poot uit te draaien.
Toen hem duidelijk was waar ik heen wilde schrok hij een beetje.
Ik vertelde hem de redelijke prijs.
Hij blij.
Toen bedacht ik me, ik had kennelijk een redelijke chauffeur, en onderhandelde met hem een prijs naar Pattaya.
Dus ging ik, geheel tegen de planning, direct door met de BKK taxi naar Pattaya. :clap: :clap:
Bangkok diedeldiedeldie.
You can go ........

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Duiker » vrijdag 29 juni 2012, 19:31

Na een busreis uit bung kan kwam ik aan op een busterminal in bangkok. Als enige farrang zat ik in de bus. Bij de uitgang zag ik een mannetje staan die kennelijk iemand zocht. Hij zocht farrangs. Ik dus. " Hey mister, you want taxi?" Ja, weet ik veel, ik moet naar pattaya, en ik veronderstel dat er wel iets op wielen die kant op zal gaan. Voor 1500 bath kon hij me wel brengen. Dus aangegeven dat ik er geen interesse in had. Het mannetje was niet bij me weg te slaan. Dus ben ik maar op een bankje gaan zitten. Komt er een oud mannetje naast me zitten met de vraag waar ik naar toe wilde. Pattaya dus. En wat ik dan wel wilde betalen. Eigenlijk overviel hij me met die vraag. Maar ik wist dat pattaya - survarnabhumi 124 bath met de bus kost. Dus ik zeg 125 bath. Mannetje glimlachte. "Aaaahh" , of iets zij hij. En toen had ik door dat ik de juiste prijs had genoemd. Hij nam me enkele tientallen meters mee, alwaar diverse dame's achter een tafeltje zaten. Had ik thais kunnen lezen, dan had ik kunnen lezen dat dat de bus naar pattaya was. Het koste inderdaad iets van 125 bath. probleem opgelost.

Ik moet zeggen dat het wel erg handig is als je de prijs op voorhand kent. Ander voorbeeld. Ik moest van Udon thani airport naar Udon thani busterminal in de stad. Een forumlid vertelde me dat dit 200 bath kost. Dat was dan ook de vraagprijs. Alleen had ik een taxi van taximeter gewild, en dit was een "snorder" zoals dat in nederland wel eens wordt genoemd. Maar goed, de prijs was duidelijk, en ik voelde me niet genaaid.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Khemkhaeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Khemkhaeng » vrijdag 29 juni 2012, 20:59

Eind dit jaar is er 1 kaart voor openbaar vervoer in BKK. De Rabbit Card Skytrain gebruik het al. Metro wil het voor het einde van dit jaar invoeren. BRT (Bus Rapid Transit) volgend jaar. In een later stadium zullen ook alle airco bussen van BMTA overgaan maar dat is lange termijn.
Je kan er ook mee betalen bij:

Afbeelding

http://www.rabbitcard.com/en

Afbeelding

frans49
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door frans49 » zaterdag 30 juni 2012, 06:35

Khemkhaeng schreef:Eind dit jaar is er 1 kaart voor openbaar vervoer in BKK. De Rabbit Card Skytrain gebruik het al. Metro wil het voor het einde van dit jaar invoeren. BRT (Bus Rapid Transit) volgend jaar. In een later stadium zullen ook alle airco bussen van BMTA overgaan maar dat is lange termijn.
Je kan er ook mee betalen bij:

http://www.rabbitcard.com/en

Afbeelding

Dat is heel goed nieuws. Bedankt voor deze info :worshippy: :clap:
Bangkok diedeldiedeldie.
You can go ........

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door v@go » zondag 01 juli 2012, 01:15

Mijn voorkeur gaat ook uit naar de Sky train, echter een keertje een tuktuk genomen Dit is enige jaren geleden geweest met de protesten van de rood hemden.

Op advies van een agent in burger met de opmerking erbij niet meer dan 20 baht betalen.
Deze hield vervolgens er eentje aan op straat en vertelde waar we naartoe moesten en dat we niet meer gingen betalen als 20 baht.
Vervolgens liet hij zijn politie bage zien en in een mum van tijd waren we waar we wilde zijn.

Ik wilde nog 10 baht fooi gegeven maar hij wilde deze niet aannemen omdat de agent zijn nummerplaat genoteerd had en bang was dat we dat door zouden geven.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Fritsie
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door Fritsie » zondag 01 juli 2012, 05:41

Iedere dag gebruik ik de klong boot, niet zo comfortabel maar wel erg efficient.

Afbeelding

frans49
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door frans49 » zondag 01 juli 2012, 22:44

Fritsie schreef:Iedere dag gebruik ik de klong boot, niet zo comfortabel maar wel erg efficient.

Inderdaad, deze boot heb ik afgelopen januari ook genomen.
Moet zeggen dat hij wel snel is maar bepaald niet comfortabel.
Maar een mooi en snel vervoermiddel en hoort in het rijtje OV in BKK thuis.
:worshippy:
Bangkok diedeldiedeldie.
You can go ........

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Duiker » zondag 01 juli 2012, 23:10

Ja Fritsie, dan had je ook moeten doorleren. Dan had je misschien confortabel vervoer gehad. :lol:
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Fritsie
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Fritsie » maandag 02 juli 2012, 03:27

Duiker schreef:Ja Fritsie, dan had je ook moeten doorleren. Dan had je misschien confortabel vervoer gehad. :lol:
laten we het erop houden dat ik voor de efficientie ga hehe :thumbsup:

Ka2le
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door Ka2le » maandag 02 juli 2012, 15:21

De skytrain WAS perfect. Inmiddels is het aantal passagiers dusdanig toegenoemen - zeker na de uitbreiding van de lijnen - dat ik regelmatig een trein of wat aan me voorbij laten gaan. Nu is dat geen ramp natuurlijk, maar perfect is het zeker niet meer.

Treinen bijbestellen is niet zo moeilijk, maar in Thailand is het pas een probleem als het echt een probleem is. Oftewel, we bestellen pas bij als de treinen echt bomvol zitten. Vooral op vrijdag einde dag is het een feest.

Idem voor de luchthaven: we gaan pas beginnen met uitbreiden als we de maximum capaciteit hebben bereikt.

On topic: nu is het aantal treinen (skytrain) nog wel uit te breiden, maar ik vraag me af hoe ze dat met de stations gaan doen. Bijvoorbeeld het station Asoke is echt te klein aan het worden en ze kunnen (letterlijk) weinig kanten op. Wellicht dubbeldeks? Ik ben benieuwd!

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door carpediem » dinsdag 03 juli 2012, 07:55

We hebben ook nog de lokale minibusjes in BKK. Je moet wel thai kunnen lezen om het goede busje te kiezen of je thaise vriend(in) meenemen. Goedkoop in ieder geval. De meeste gaan van de buitenwijken naar victory monument vv.
pluk de dag (carpediem)

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”