4 tot 6 weken Thailand wie heeft er een leuke route

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
bantakokennerkhorat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: 4 tot 6 weken Thailand wie heeft er een leuke route

#16 Bericht door bantakokennerkhorat » zondag 24 juni 2012, 18:15

Jim je wordt een beetje zielig.

jou mening is niet heilig niet iedereen hoeft de doen waar jij naar toe gaat met vakantie.
Werken is heerlijk laat daarom ook wat over voor je collega"s

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door ron » zondag 24 juni 2012, 18:19

Kaartje van de Isaan.

Afbeelding

Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door Jim » zondag 24 juni 2012, 18:38

bantakokennerkhorat schreef:Jim je wordt een beetje zielig.

jou mening is niet heilig niet iedereen hoeft de doen waar jij naar toe gaat met vakantie.
hahaha ik ben zielig :D
ik ben niet de gene die een dubbele familie van 3 generaties de isaan instuurt met het advies dat je gewoon engels kan spreken.
man zelfs in de toeristen gebieden spreken ze amper engels.

het zielige is dat je jij niet je mening kan geven zonder mijn mening te respecteren.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door driver » zondag 24 juni 2012, 18:45

bantakokennerkhorat schreef:Als je Khorat ook tot de Isaan noemt dan kan ik ook Ubon Ratchatani . e.o aanbevelen om heen te gaan, ook daar zijn wat parken waar we geweest zijn en wat we allebei mooi vonden.
Sung Noen e.o is ook mooi heb ik gezien maar ik dacht dat de Isaan meer het Noord Oosten is rechts van Khon Kaen naar boven ri Nong Kai en Muk de Hahn of hoe je het ook mag schrijven.
Corrigeer me als ik nu fout denk wat Isaan betreft.
Dit schreef Driver.

beste Driver Khorat is de Isaan
Yep..inmiddels wat reacties gezien wat de Isaan is en een kaart dus duidelijk voor me.
Weer wat bijgeleerd :clap:
mvg driver

afra
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door afra » zondag 24 juni 2012, 19:09

Wij zijn met een groep van acht met de bus richting Isaan gegaan. Prima te doen maar wel voorbereiden.
Kaart laten zien heeft niet veel zin maar de plaatst in het Thais via googlemaps deed wonderen.
We waren op weg naar Khopet en dat is prima gelukt met de gewone bus.
Vanaf Bangkok eerst een trip van twee dagen in Khao Yai gemaakt met een Nederlandse gids, wel zo handig voor de kids. Zo waren de reistijden steeds goed te doen.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door Jeanette » zondag 24 juni 2012, 21:06

Jim schreef: het zielige is dat je jij niet je mening kan geven zonder mijn mening te respecteren.
...nou .... volgens mij doet tie dat prima. :mrgreen: Jij ook trouwens. ;)

Als groep is het reizen echt anders dan als (echt)paar. Ooit heb ik Afra lekker gemaakt voor de Isaan bij Lamay homestay. Wij hebben uren met Jimmy gepraat en veel meegekregen van het falang/thaise gebeuren. Zij waren met z'n achten en daar ging Jimmy minder makkelijk bijzitten. Ook dat was een fijne vakantie maar totaal anders dan die van ons. Ligt er ook aan hoe groot de kinderen zijn.

Ik zou trouwens graag die oma zijn en met man, kinderen en kleinkinderen 6 weken op vakantie gaan. 8-) [8) 8-)

[|)

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#22 Bericht door Jim » maandag 25 juni 2012, 07:04

maar jij hebt ook al wat jaartjes thailand ervaring.

als je de vorige vakantie van ronny bekijkt, de wensen voor de a.s. vakantie en ook het gezelschap dat mee gaat.. dan stuur je die mensen toch de isaan niet in.

doe lekker bangkok, ayyuthaya, sukothai, kanchanaburi, phuket, koh pha gnan, pattaya met een dagje kao yai en dan weer richting bangkok voor de thuisreis.
cultuur, strand, vertier en natuur.. wat wil je nog meer.

daar kan je met wat thenglish en handen en voetenwerk jezelf nog verstaanbaar maken ook en je eten bestaat niet uit kraakbeen, bot, vel en peper :P

en huur een mini-bus met chauffeur en ga niet met 11 man met het openbaarvervoer.
Jeanette schreef:
Jim schreef: het zielige is dat je jij niet je mening kan geven zonder mijn mening te respecteren.
...nou .... volgens mij doet tie dat prima. :mrgreen: Jij ook trouwens. ;)
het werd allemaal veel te lief hier, moest even wat olie op vuur ;)

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#23 Bericht door Jeanette » maandag 25 juni 2012, 14:20

Geef eens wat leeftijden van die kinderen, het is moeilijk om advies te geven als je niet weet of er b.v. baby's tussen zitten.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door prajak » maandag 25 juni 2012, 15:57

Ouwelui 'zo fit als een hoentje' kan betekenen dat ze de Alp d'Huez op kunnen fietsen maar kan ook betekenen dat ze met de rollator 100 meter kunnen lopen en ik schat hun conditie ergens er tussen in. De kinderen kunnen een probleem zijn als ze erg jong zijn en snel moe of gedragen moeten worden. Dat beperkt de bewegingsruimte en het transport. Bij erg jonge kinderen kun je openbaar vervoer wel vergeten of het moet een lange treinreis zijn.

De Isan is geen vakantieregio waar je overal+iedere dag+iets kunt doen. Want dat is een vakantieregio. De Isan is een gebied om na een reis iets te zien of te doen en daarna of de dag er op weer verder. De attracties in mijn woonplaats doe je op een dag en dan heb je nog ruim tijd over. Isan is een goed woongebied maar met weinig dingen kort bij elkaar voor toeristen.

Wat ik die familie wil aanraden is een bureau zoeken dat een reis uitstippelt en vervoer regelt, dan wel zelf een reis uitstippelen en met busjes gaan en die busjes lokaal regelen. Er kunnen vaak tot 14 personen in zo een bus maar pas op, er rijdt ook bocht rond.....en onervaren of zelfs dronken chauffeurs. Het is een risico.

Engels is in de Isan geen normale zaak. Maar als je een goede reisgids koopt zoals de Lonely Planet kun je de plaatsnaam ook in Thais laten zien. En dat scheelt al heel veel.

bantakokennerkhorat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door bantakokennerkhorat » maandag 25 juni 2012, 16:42

Beste Jim

Ik respecteer jou mening zeker wel maar ik zal niemand afraden om niet naar de isaan te gaan.
Stel je besluit naar de isaan tegaan voor een paar dagen wat is dan het probleem met koffers sjouwen dat lijkt mij niet zo moeilijk je stapt in bkk in de bus en bv in khorat er weer uit dan ga je naar een hotel en van daaruit maak je een paar dagtochtjes niks geen gesjouw met koffers want die laat je in het hotel.
Ook wordt er in de isaan tegenwoordig net zo gebrekkig engels gesproken {vooral door de jeugd}als wat jij noemt de toeristen gebieden.
Ook geven ze zelf al aan dat het setje oude vandagen nog zo fit zijn als een hoentje en dat ze ook wel eens naar een ander gebied willen in Thailand.
En als ik hun reis schema zo bekijk moeten zij ook nogal redelijk vaak met de koffers sjouwen.
Werken is heerlijk laat daarom ook wat over voor je collega"s

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#26 Bericht door Jim » dinsdag 26 juni 2012, 06:46

het is niet zo zeer dat ik mensen afraad de isaan in te gaan, want er is best wel wat te doen en sommige stukken zijn ook erg mooi.
alleen voor deze groep vind ik het persoonlijk geen goed idee.

ik ben zelf ook ongeveer overal in de isaan geweest, maar dan zit ik wel in mń eigen prerunnertje met mrs. jim naast me die je zonder overdrijven wel een wandelend vvv-kantoor kunt noemen.
ze weet overal de weg, spreekt natuurlijk de taal en laat zich door niemand van het kastje naar de muur sturen.
maar zelfs dan kom je nog voor onvoorziene problemen, zoals ons laatste bezoek aan phu kradung waar zowaar alle resorts in de directe omgeving of vol, of te smerig om er zelfs je auto te parkeren waren.

voor ons geen probleem.
je stapt in je auto er tuft gewoon ergens anders naartoe.
maar met 11 man in het openbaar vervoer.. mwah.. moet er niet aan denken :)

ik heb ook heel wat neefjes en nichtjes op de universiteit en zelfs afgestudeerd met goede banen (20-30k salaris p/m), maar ze spreken en nooit, maar dan ook nooit meer dan 3 woorden engels.
mijn ervaring is dat als een thai niet in de toeristenindustrie werkt of afgestudeerd arts is dat je dan geen (verstaanbaar) engels hoeft te verwachten.

jouw voorbeeld van korat als basis is eigenlijk wel mooi.
op The Mall en The Zoo na heb je er niets.
phi mai? 140-160 kilometer heen en terug voor een stapeltje stenen die echt in het niet vallen bij ayyuthaya of sukhothai.
kao yai en chock chai? pak die maar vanuit bangkok en overnacht er een nachtje oid.
scheelt je weer een rit van 350 km

enige bezienswaardigheid is eigenlijk het standbeeld van ya moh met de ceremonietjes er omheen.

en het is ook geen isaan want in de isaan spreken ze laos en in khorat thai dun ;)

Ynnor
komt net kijken
komt net kijken

#27 Bericht door Ynnor » dinsdag 26 juni 2012, 20:27

Allereerst bedankt voor de nuttige (en soms wat nutteloze) reacties :mrgreen:

Met die ouwe van dagen "zo fit als een hoentje" bedoel ik dat ze niet onder doen van mij qua conditie.
Ze zijn NOG steeds goed ter been (62 en 59 jaar).
Dat is ook de reden dat ik ze graag mee neem naar de andere kant van de wereld, naar het land van de glimlach ;)

Nu komt een gevoelig punt waar veel het niet mee eens zijn...
Het jongste kind is 1 jaar. De eerste keer thailand was de jongste 2 jaar.
Wij hebben de eerste keer thailand 3 binnenlandse vluchten gehad veel in een minivan gezeten, veel boottochten en veel gelopen.
Geen een keer hadden wij het idee dat dit te zwaar was voor ons en de kinderen, uiteraard veel drinken.

CM of CR vallen denk ik niet onder de isaan of wel ?
De ene zegt pak de nachttrein, de ander zegt neem een vip bus ?
We willen zowiezo 1 week naar het noorden.
Maar het zal wss toch weer veel eiland hoppen worden.

Ik zie de reactie wel weer voorbij vliegen ;)

Gr. Ynnor

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#28 Bericht door Jim » dinsdag 26 juni 2012, 23:51

welke reacties nuttig en welke nutteloos zijn geweest merk je op je a.s. vakantie wel :giggle: ;)

chiang mai/rai is geen isaan.
als je niet gaat vliegen dan zou ik de nachttrein doen.
heb je toch iets meer ruimte dan in de bus.

kwa leeftijd van de baby..
als er niets fout gaat kan er niets gebeuren ;)

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#29 Bericht door Jeanette » woensdag 27 juni 2012, 10:22

Ynnor schreef:Met die ouwe van dagen "zo fit als een hoentje" bedoel ik dat ze niet onder doen van mij qua conditie.
Dat is ook de reden dat ik ze graag mee neem .....
Weet je zeker dat dit een compliment is? Ha ha ha, je denkt dat 5 kinderen en 2 'oudjes' je eeuwig dankbaar zijn?
Of moeten ze op elkaar passen? Misschien ten onrechte maar het woord 'badinerend' komt in mij op. :o
Hoeveel weten die kinderen die al geweest zijn nog van de vorige vakantie? Al kan ik me voorstellen dat ....
Ynnor schreef: Pattaya ook maar 1 of 2 dagen om een familielid te bezoeken.
.... deze ook de kinderen misschien willen zien.
Waarom zo'n groot gezelschap met zulke leeftijds verschillen naar het noorden - dan naar Phuket - en ook nog naar Pattaya slepen?
De Vip-bus of de nachttrein, je wil zoveel km vreten doe het ombeurten. En houden jullie echt alle 11 van vissen?

Je zou ook een groot huis kunnen huren en dat 'honk' maken.

Komt er nog een laatste vraag bij mij op. :giggle3:
Wat doen jullie deze zomer? :?:

8-)

hema
Gedeactiveerd

#30 Bericht door hema » woensdag 27 juni 2012, 13:45

Met die ouwe van dagen "zo fit als een hoentje" bedoel ik dat ze niet onder doen van mij qua conditie.
Dat is ook de reden dat ik ze graag mee neem .....

Ik krijg hier echt de griebels van, oude van dagen genoemd worden als je 62 en 59 bent
Als ik het zo eens volg zijn die oude van dagen vooral bedoeld als oppas zeker bij de full moon party, maar ja als ze nog zo fris als een hoentje zijn willen ze die waarschijnlijk zelf ook mee maken

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”