Helemaal mee eens!RuudThai schreef: Arie, er zijn best dingen die je hier naar voren brengt waar ik het mee eens ben, maar dit vind ik toch een verkeerde instelling. Ik ben het meer eens met Jim en Wouter Udon, dat je toch maar moet meegaan in dit stukje cultuur.
Als je respect wilt tonen voor je vrouw en haar familie, dan doe je gewoon mee met deze show. Want het is een show, meer niet, om aan de buitenwereld te laten zien dat je wat voor je vrouw wilt opbrengen en dat je haar ouders respecteert.
Tien jaar geleden ben ik in Thailand voor Boeddha getrouwd en een half jaar later voor de wet in Nederland. We hadden een groot trouwfeest voor ons toen half afgebouwde huisje in het geboortedorp van mijn vrouw. Een podium met een plaatselijke morlamgroep, tenten met drank en hapjes, je kent het wel. De volgende dag het officiële gedeelte met eerst monniken en daarna voorgangers van de boeddhistische gemeenschap die het huwelijk sloten.
Tijdens die ochtend stond er de bekende geldboom in huis die aan mijn schoonmoeder gegeven zou worden. Ik had er een aantal duizendjes in gehangen en dat werd uitgebreid bekeken en beoordeeld. Volgens mijn vrouw kon het de goedkeuring wegdragen van de aanwezigen....![]()
.
De geldboom werd op een gegeven moment aan schoonmama overhandigd onder het oog van de aanwezigen.
Nadat alles was opgegeten en -gedronken en iedereen afdroop kwam moeders met mijn duizendjes en gaf ze aan me terug. Dat hadden we van tevoren met haar afgesproken. Show dus!
Maar we hadden ook afgesproken dat we haar financieel zouden ondersteunen want ze had na het overlijden van haar man een pensioentje van slechts 300 baht per maand én de opvoeding van 3 kleinkinderen waarvan beide ouders al waren overleden. Dus hebben wij haar daarmee jarenlang geholpen door telkens vanuit Nederland geld aan haar over te maken. Dat heb ik dus maar als mijn "sinsod" gezien.
Arie, een beetje Thais doen misstaat niemand als je daar mee te maken hebt en stug blijven vasthouden aan je eigen ideeën is niet altijd een voordeel.
Trouw je in Thailand, vooral voor Boeddha, dan ga je toch mee met de Thaise tradities?
Trouw je in Nederland dan onderwerp je jouw vrouw toch ook aan de Nederlandse tradities?
Moet je eens zien hoe gek we doen in Nederland.
We schaffen een jurk aan van vele duizenden euri.
We stoppen nog een paar neefjes en nichtjes in een duur apenpakkie.
We ritselen een klassieke auto, of een limo.
We schuiven elkaar ronde stukjes goud om de vinger.
We kopen een absurd hoge taart die bijna niet is aan te snijden.
We maken ruzie met onze ouders over wie wel en wie niet uitgenodigd wordt voor het feest.
En ga zo maar door.
Een beetje bruiloft in Nederland kost vele malen meer dan die sinsod, dus waar hebben we het eigenlijk over?