MIJN kijk op Thailand......

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: MIJN kijk op Thailand......

#151 Bericht door Jim » maandag 18 juni 2012, 20:29

bantakokennerkhorat schreef: Jim
toen ik en mijn vrouw 12/5 jaar geleden trouwden hebben mijn vrouw en ik niks betaald aan mij schoonfamilie allen het feest Hebben wij betaald.
gefeliciteerd :thumbsup:

wat wil je daarmee zeggen?

de sinsod is er om te bewijzen dat je financieel draagkrachtig bent en je bent een farang en daarmee oneindig rijk.
heb ik in m'n vorige post toch uitgelegd? :giggle:
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#152 Bericht door driver » maandag 18 juni 2012, 21:38

Ze zoeken het maar lekker uit met dat Sinsod gedoe en alles eromheen.
Dat is misschien voor de jonge Thaise bruidjes maar niet voor onze leeftijds categorie vindt ik en zelfs al was ik jong of Suk dan nog deedt ik het niet denk ik.

Ik mezelf verplaatsen in de Thaise gedachtengang en opvattingen ?...Thaivrouw en familie verplaatst zich ook maar even in onze gedachtengang en opvattingen.
Het plaatje heeft nl 2 kanten.
Suk en ik incl haar familie zijn het op alle punten eens zelfs over het zogenaamde gezichtsverlies ri de buren als ik moeders niet maandelijks of regelmatig ondersteun, geen grote tv aanschaf geen auto koop voor andere familie en geen geld overmaak omdat ik dat hier zelf wel kan gebruiken .Ze betalen mij toch ook niks en ook niet als ik hier bijv . in de financiele problemen kom .
Ik rijk ?....ze weten inmiddels wel beter en wat de rest daar ervan vindt boeit me totaal niet.Suk vindt het ook niet meer erg als er negatief over haar gesproken wordt door vaak buren die zelf helemaal niks hebben maar wel verwachten dat ik nu wat doe en het liefst ook wat bij hun deponeer, nee dus.

Wat me wel opvalt.....dat ik overal welkom ben ook bij die buren en dat ze me blijkbaar toch wel mogen ondanks mijn uitgesproken mening over e.e.a en uiteraard omdat ik hun zus onder mijn hoede heb genomen zodat die op oudere leeftijd niet bij hun terecht komt ;)

Iedereen moet maar lekker zelf uitmaken hoe die omgaat met zijn Thaise geliefde en hoe hij de Thaise vrouw omschrijft dat is niet mijn pakkie aan tenslotte.

Ik zorg op mijn manier voor Suk, Zij zorgt op haar manier voor mij, En samen helpen we moeders een klein beetje en nu ook zoonlief een klein beetje omdat die zich verne.kt heeft en vader wordt :clap: maar ja dat kan overal gebeuren dus daar til ik niet zo zwaar aan en ik ben ook jong geweest tenslotte .

mvg driver

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#153 Bericht door Gardensafari » maandag 18 juni 2012, 21:54

driver schreef:
Iedereen moet maar lekker zelf uitmaken hoe die omgaat met zijn Thaise geliefde en hoe hij de Thaise vrouw omschrijft dat is niet mijn pakkie aan tenslotte.

Ik zorg op mijn manier voor Suk, Zij zorgt op haar manier voor mij, En samen helpen we moeders een klein beetje en nu ook zoonlief een klein beetje omdat die zich verne.kt heeft en vader wordt :clap: maar ja dat kan overal gebeuren dus daar til ik niet zo zwaar aan en ik ben ook jong geweest tenslotte .

mvg driver
En daar doe je nu precies wat de Thai zo belangrijk vinden. Een beetje hulp aan de familie als dat nodig is, is voor de Thai zo ontzettend belangrijk.
Misschien zelfs wel één van de belangrijkste aspecten van het Thaise leven.
Waarschijnlijk denken jouw schoonfamilieleden en buren: "Het is een rare vent, maar wel een goede."
Uit jouw woorden spreekt bovendien een zekere goedheid, en daarmee win je veel in het leven.
En niet alleen in Thailand!

Zeker, sommigen hier op het forum zijn in het verleden bedrogen door golddiggers.
En dat begrijp ik wel.
Maar soms schrijven ze dan zaken waarvan ik denk: "Da's te hard."
Als je zo met je vrouw/vriendin moet omgaan, waarom ben je er dan in godsnaam aan begonnen?

Ik heb mijn Thaise vrouw in Nederland leren kennen.
Haar cultuurschok was al voorbij, de mijne moest nog beginnen.
Maar vanaf het begin heeft ze tegen mij gezegd: "Als je iets met mij wilt, dan moet je weten dat je mijn familie erbij krijgt."

Verder even mijn complimenten voor de vertaling van het lange stuk hierboven.
Waarschijnlijk vertaald uit het Engels.
Nog steeds krom Nederlands, maar voor 90% gemakkelijk te volgen.
Google komt er steeds dichter bij.
Over 50 jaar maakt het niet meer uit in welke taal je spreekt en schrijft?
De Daleks rukken op? :clap: :thumbsup: :clap:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#154 Bericht door driver » maandag 18 juni 2012, 22:15

Gardensafari schreef:
driver schreef:

mvg driver
En daar doe je nu precies wat de Thai zo belangrijk vinden. Een beetje hulp aan de familie als dat nodig is, is voor de Thai zo ontzettend belangrijk.
Misschien zelfs wel één van de belangrijkste aspecten van het Thaise leven.
Waarschijnlijk denken jouw schoonfamilieleden en buren: "Het is een rare vent, maar wel een goede."
Uit jouw woorden spreekt bovendien een zekere goedheid, en daarmee win je veel in het leven.
En niet alleen in Thailand!
Even ingekort tot bovenstaande door jou geschreven woorden .
Wat jij nu neerpent dat de Thai dat nu zo belangrijk vinden een klein beetje helpen heb ik zelf niet eens over nagedacht ik doe dat gewoon en klaar.
Niet alleen daar in Thailand denken ze wslijk dat ik een rare maar misschien wel goede vent ben, In Nederland heb ik dat ook wel eigenlijk.
Omdat ik altijd vrij recht door zee ben komt dat vaak bot over maar als ze me beter kennen gaat het meestal wel goed.
Gaat het niet goed is het meestal ook gelijk oorlog :mrgreen:
Hier op het forum is dat ook wel een beetje zo denk ik...ik zeg toch vaak wel op mijn eigen manier tegen wie dan ook wat ik ervan vindt maar echt trammelant is daar nog nooit over geweest vlgs mij en kan ik met iedereen hier wel normaal discuseren en dat hou ik graag zo uiteraard.
Goedheid en de rest erachter kan ik zelf niet over oordelen natuurlijk, Aan mij mankeert ook zat en ik ben ook niet altijd even slim bezig of geweest maar mijn insteek is wel altijd om te helpen en niet om onderuit te halen.

mvg driver

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#155 Bericht door Jim » dinsdag 19 juni 2012, 00:05

de sinsod is in de meeste gevallen een fractie van wat een normale bruiloft in nederland kost, dus daar moet je niet te zwaar aan tillen.

het hoort er gewoon bij.

een bruiloft is sowieso voor je bruid en als het haar blij maakt en 'face' geeft, waarom zou je het dan laten.

ik heb nog nooit een thai - thai bruiloft meegemaakt zonder sinsod en ik ben er bij genoeg geweest.
en als je de thaise tabloids leest zal je zien dat in de hi-so ook gewoon sinsod wordt betaald.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#156 Bericht door prajak » dinsdag 19 juni 2012, 01:17

Ik heb sinsod altijd gezien als de afkoopsom omdat je een bron van inkomen weghaalt bij de ouwelui. Immers, de partner komt bij jou wonen terwijl de ouders vaak mede afhankelijk zijn van wat het kind binnenbrengt. Dat gaat wegvallen. Maar is zit een kultuuruiting achter, ja, en ik heb eens verteld dat een Aussie hier trouwde met een Thaise van heel duidleijke Chinese komaf en er was geen sinsod maar op de huwelijksdag kreeg hij de sleutels van een BMW in de handen gedrukt.... En het was een mooie meid, niet zo een waar de familie nimmer van af zou komen......

Als Kai en ik ooit trouwen dan is er geen sinsod; sowieso niet op haar leeftijd maar ik verzorg haar ma en kleinzoon al en dat is al prestatie genoeg.....

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#157 Bericht door driver » dinsdag 19 juni 2012, 05:38

Jim schreef:de sinsod is in de meeste gevallen een fractie van wat een normale bruiloft in nederland kost, dus daar moet je niet te zwaar aan tillen.

het hoort er gewoon bij.

een bruiloft is sowieso voor je bruid en als het haar blij maakt en 'face' geeft, waarom zou je het dan laten.

ik heb nog nooit een thai - thai bruiloft meegemaakt zonder sinsod en ik ben er bij genoeg geweest.
en als je de thaise tabloids leest zal je zien dat in de hi-so ook gewoon sinsod wordt betaald.
daar zeg je het...Thai-Thai bruiloft.

Thai-Hollander ...is er een buitenlander, lees Hollander in het spel en aan hem het besluit om er in mee te gaan of niet .
Ik dus niet ongeacht wat het kost.

Trouwens...toen bekend was dat de zoon van Suk zijn vriendin bezwangerd had waar ie al 5 jaar mee loopt werdt de oma van het meisje ook wakker.
Ze woont bij oma en die wist dat Suk nu in Holland was en omdat ze onlangs getrouwd zijn op een hele eenvoudige manier vondt oma dat Suk alles maar moest betalen en ook in de toekomst voor de baby e.d.

Dat kregen we via skype te horen en toen ik zei dat er 2 zijn geweest om zwanger te raken en dat de verantwoordelijkheid dus bij die 2 lag werdt het even stil.
Groot genoeg om te wippen dus ook groot genoeg om nu voor elkaar en de toekomstige baby te zorgen is mijn mening.
Zij zit nog ( deels ? ) op school begreep ik dus geen inkomen dus ik zei...dan gaat de zoon van Suk maar wat harder werken simpel toch.
Na wat gehakketak werkt zoonlief nu elders en verdient meer door extra uren te maken, Oma is inmiddels rustig en accepteert het met zin of tegenzin en Suk is niet echt blij dat het zo gelopen is en voelt zich nog geen oma of oma worden.

ik denk...wacht maar totdat we er naar toe gaan als het kindje is geboren :thumbsup:
Moet wel zeggen dat de moeder / zoon verhouding beperkt is omdat zoon opgevoed is bij haar zus omdat Suk moest werken voor o.a het betalen voor de kosten van haar zoon en andere familie totdat ze mij leerde kennen toen is dat het eerste wat niet meer gebeurde.
Wat daar de eerste reavcties op waren laat zich raden ha,ha

mvg driver

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#158 Bericht door Jim » dinsdag 19 juni 2012, 06:27

prajak schreef:Ik heb sinsod altijd gezien als de afkoopsom omdat je een bron van inkomen weghaalt bij de ouwelui.
zo kan je het zien.
de meeste westerlingen zien het als het kopen van een vrouw en liefde met geld mengen is al helemaal een 'lose face' moment in het westen.
daarom dat de meeste farang er niets van willen weten.

beide versies kloppen naar mijn mening niet.

niet alleen bewijs je met de sin sod dat je voor je bruid kunt zorgen, het is ook een soort garantie voor de bruid voor als het huwelijk misloopt.
er is geen alimentatie in thailand en de man kan er gewoon vandoor gaan en de vrouw met jong laten zitten.
daarbij koop je jezelf ook in de erfenis, al gaat dat vanwege het niet mogen bezitten van grond voor een farang niet helemaal op.

als bruid en schoonfamilie geen sinsod willen, prima dan, maar wees er wel zeker van dat ze het niet tegen hun zin afslaan wat dat krijg je zeker ooit nog op je brood.
in de isaan is het gewoon gezichtsverlies voor de familie, maakt niet uit wat je er zelf ook van mag denken.

trouwen zonder sin sod (al is het alleen maar voor de show) kan je vergelijken met in nederland trouwen in je spijkerbroek met een ring die je uit een kauwgomballenautomaat hebt getrokken.
driver schreef: Thai-Hollander ...is er een buitenlander, lees Hollander in het spel en aan hem het besluit om er in mee te gaan of niet .
natuurlijk, maar je trouwt wel met een thaise dus zal je wel wat water bij de wijn moeten doen.

een bruiloft schijnt de belangrijkste dag in het leven van een vrouw te zijn.
maak je het een mooie dag voor d'r of een dag waar ze stiekem met schaamtegevoelens aan terug denkt.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#159 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 19 juni 2012, 06:37

ron schreef:Lees dit eens..........

Ron. :o [|(

===============================================================

Thaise cultuur en de positie van vrouwen in Thailand

Een beetje begrip helpt in een huwelijk met een Thaise vrouw

Friday 9th December 2011 7:58pm

Nederlandse mannen wordt geadviseerd om een beetje huiswerk doen alvorens te besluiten tot een Thaise vrouw te trouwen

...........................................................

met een vrouw die goed voor je voor je hele leven, zolang je ook zorg voor haar mee te nemen. Zij trouwt u, zodat ze zich veilig voelen, zowel persoonlijk als financieel, en als je dat kan doen dan zul je een vrouw voor het leven hebben!.

http://www.thailovelines.com/Frontinfo/ ... vrouw.html

Een zeer vermoeiend stuk.
Door de slechte vertaling is het niet of nauwelijks te lezen dus heeft het weinig waarde.
Bovendien is persoonlijke ervaring beter dan ervaringen van iemand anders uit een boekje.
Live your dream, don't dream your life.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#160 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 19 juni 2012, 06:43

driver schreef: en Suk is niet echt blij dat het zo gelopen is en voelt zich nog geen oma of oma worden.

mvg driver
Heb je er al bij stil gestaan dat jij opa wordt? :clap: :clap:

RuudThai
Expat
Expat

#161 Bericht door RuudThai » dinsdag 19 juni 2012, 07:34

driver schreef:
Jim schreef:de sinsod is in de meeste gevallen een fractie van wat een normale bruiloft in nederland kost, dus daar moet je niet te zwaar aan tillen.

het hoort er gewoon bij.

Thai-Hollander ...is er een buitenlander, lees Hollander in het spel en aan hem het besluit om er in mee te gaan of niet .
Arie, er zijn best dingen die je hier naar voren brengt waar ik het mee eens ben, maar dit vind ik toch een verkeerde instelling. Ik ben het meer eens met Jim en Wouter Udon, dat je toch maar moet meegaan in dit stukje cultuur.
Als je respect wilt tonen voor je vrouw en haar familie, dan doe je gewoon mee met deze show. Want het is een show, meer niet, om aan de buitenwereld te laten zien dat je wat voor je vrouw wilt opbrengen en dat je haar ouders respecteert.

Tien jaar geleden ben ik in Thailand voor Boeddha getrouwd en een half jaar later voor de wet in Nederland. We hadden een groot trouwfeest voor ons toen half afgebouwde huisje in het geboortedorp van mijn vrouw. Een podium met een plaatselijke morlamgroep, tenten met drank en hapjes, je kent het wel. De volgende dag het officiële gedeelte met eerst monniken en daarna voorgangers van de boeddhistische gemeenschap die het huwelijk sloten.
Tijdens die ochtend stond er de bekende geldboom in huis die aan mijn schoonmoeder gegeven zou worden. Ik had er een aantal duizendjes in gehangen en dat werd uitgebreid bekeken en beoordeeld. Volgens mijn vrouw kon het de goedkeuring wegdragen van de aanwezigen.... :thumbsup: :giggle: .
De geldboom werd op een gegeven moment aan schoonmama overhandigd onder het oog van de aanwezigen.
Nadat alles was opgegeten en -gedronken en iedereen afdroop kwam moeders met mijn duizendjes en gaf ze aan me terug. Dat hadden we van tevoren met haar afgesproken. Show dus!
Maar we hadden ook afgesproken dat we haar financieel zouden ondersteunen want ze had na het overlijden van haar man een pensioentje van slechts 300 baht per maand én de opvoeding van 3 kleinkinderen waarvan beide ouders al waren overleden. Dus hebben wij haar daarmee jarenlang geholpen door telkens vanuit Nederland geld aan haar over te maken. Dat heb ik dus maar als mijn "sinsod" gezien.

Arie, een beetje Thais doen misstaat niemand als je daar mee te maken hebt en stug blijven vasthouden aan je eigen ideeën is niet altijd een voordeel.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#162 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 19 juni 2012, 07:40

RuudThai schreef:
driver schreef:

het hoort er gewoon bij.

Arie, er zijn best dingen die je hier naar voren brengt waar ik het mee eens ben, maar dit vind ik toch een verkeerde instelling. Ik ben het meer eens met Jim en Wouter Udon, dat je toch maar moet meegaan in dit stukje cultuur.
Als je respect wilt tonen voor je vrouw en haar familie, dan doe je gewoon mee met deze show. Want het is een show, meer niet, om aan de buitenwereld te laten zien dat je wat voor je vrouw wilt opbrengen en dat je haar ouders respecteert.

Tien jaar geleden ben ik in Thailand voor Boeddha getrouwd en een half jaar later voor de wet in Nederland. We hadden een groot trouwfeest voor ons toen half afgebouwde huisje in het geboortedorp van mijn vrouw. Een podium met een plaatselijke morlamgroep, tenten met drank en hapjes, je kent het wel. De volgende dag het officiële gedeelte met eerst monniken en daarna voorgangers van de boeddhistische gemeenschap die het huwelijk sloten.
Tijdens die ochtend stond er de bekende geldboom in huis die aan mijn schoonmoeder gegeven zou worden. Ik had er een aantal duizendjes in gehangen en dat werd uitgebreid bekeken en beoordeeld. Volgens mijn vrouw kon het de goedkeuring wegdragen van de aanwezigen.... :thumbsup: :giggle: .
De geldboom werd op een gegeven moment aan schoonmama overhandigd onder het oog van de aanwezigen.
Nadat alles was opgegeten en -gedronken en iedereen afdroop kwam moeders met mijn duizendjes en gaf ze aan me terug. Dat hadden we van tevoren met haar afgesproken. Show dus!
Maar we hadden ook afgesproken dat we haar financieel zouden ondersteunen want ze had na het overlijden van haar man een pensioentje van slechts 300 baht per maand én de opvoeding van 3 kleinkinderen waarvan beide ouders al waren overleden. Dus hebben wij haar daarmee jarenlang geholpen door telkens vanuit Nederland geld aan haar over te maken. Dat heb ik dus maar als mijn "sinsod" gezien.

Arie, een beetje Thais doen misstaat niemand als je daar mee te maken hebt en stug blijven vasthouden aan je eigen ideeën is niet altijd een voordeel.

Zijn we het toch nog een keer eens. :clap:

Ben
Expat
Expat

#163 Bericht door Ben » dinsdag 19 juni 2012, 07:56

Jim schreef:
prajak schreef:Ik heb sinsod altijd gezien als de afkoopsom omdat je een bron van inkomen weghaalt bij de ouwelui.
zo kan je het zien.
de meeste westerlingen zien het als het kopen van een vrouw en liefde met geld mengen is al helemaal een 'lose face' moment in het westen.
daarom dat de meeste farang er niets van willen weten.

beide versies kloppen naar mijn mening niet.

niet alleen bewijs je met de sin sod dat je voor je bruid kunt zorgen, het is ook een soort garantie voor de bruid voor als het huwelijk misloopt.
er is geen alimentatie in thailand en de man kan er gewoon vandoor gaan en de vrouw met jong laten zitten.
daarbij koop je jezelf ook in de erfenis, al gaat dat vanwege het niet mogen bezitten van grond voor een farang niet helemaal op.

als bruid en schoonfamilie geen sinsod willen, prima dan, maar wees er wel zeker van dat ze het niet tegen hun zin afslaan wat dat krijg je zeker ooit nog op je brood.
in de isaan is het gewoon gezichtsverlies voor de familie, maakt niet uit wat je er zelf ook van mag denken.

trouwen zonder sin sod (al is het alleen maar voor de show) kan je vergelijken met in nederland trouwen in je spijkerbroek met een ring die je uit een kauwgomballenautomaat hebt getrokken.
driver schreef: Thai-Hollander ...is er een buitenlander, lees Hollander in het spel en aan hem het besluit om er in mee te gaan of niet .
natuurlijk, maar je trouwt wel met een thaise dus zal je wel wat water bij de wijn moeten doen.

een bruiloft schijnt de belangrijkste dag in het leven van een vrouw te zijn.
maak je het een mooie dag voor d'r of een dag waar ze stiekem met schaamtegevoelens aan terug denkt.
er is geen alimentatie in thailand en de man kan er gewoon vandoor gaan en de vrouw met jong laten zitten
Er bestaat wel degelijk een alimentatie in Thailand .
Maar daar moet je wel wat voor doen .

RuudThai
Expat
Expat

#164 Bericht door RuudThai » dinsdag 19 juni 2012, 08:12

Ben schreef:Er bestaat wel degelijk een alimentatie in Thailand .
En daar beginnen ze maar niet aan, want een advocaat kost waarschijnlijk meer dan 10 jaar alimentatieverplichting eruit slepen. Hoeveel alimentatie kun je verwachten van een lummel die z'n vrouw en kind in de steek laat en 250 baht per dag verdient? 100 Baht?
En dan nog: hoe handhaaf je dat? Als hij na een maand niet meer betaalt en naar een andere stad verdwijnt? 't Is hier niet zo als in Nederland dat beslag op salaris kan worden gelegd neem ik aan.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#165 Bericht door Jim » dinsdag 19 juni 2012, 08:27

Ben schreef: Er bestaat wel degelijk een alimentatie in Thailand .
dat zal dan wel een kosten baten verhaaltje zijn.
als je 500 - 1000 baht alimentatie via een advocaat moet gaan halen dan zal er op bij moeten leggen.

hehehe.. ruud was me voor :)

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”