MIJN kijk op Thailand......

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

Re: MIJN kijk op Thailand......

#91 Bericht door maverick62 » woensdag 13 juni 2012, 11:35

ron schreef:Daar zijn we weer..................
Kwam zaterdagmorgen thuis,en bleek mijn beeldscherm van de computer zijn laatste adem te hebben uitgeblazen.
Mijn laptop en tablad achtergelaten in Th.,dus afgesloten van de buitenwereld,haha.
Nu weer voorzien van een nieuw scherm,en zie dat in de tussentijd dit draadje flink gegroeid is................... :asian22:

Weer een beetje ruzie in de tent geweest zo te zien.......kan ik julie dan ook niet even alleen laten,foei!! :lol:
Alles gelezen te hebben in dit draadje,doet mij wel inzien dat er natuurlijk wel verschillende meningen zijn,maar toch ook wel overeenkomsten met MIJN kijk op Thailand.

Nogmaals,Thailand is een prachtland,laten we dat even vooropstellen mocht U denken dat ik daar anders over dacht.
Als oud-zeeman KAN ik mij dan heus ook wel aanpassen aan de cultuur e.d.
Echter zal men mij niet kunnen verplichten om dezelfde laksheid als de Thai,mij eigen te maken.

Ik heb mij voorgenomen om in het vervolg mijn wensen en plannen,te delen met expats in Thailand,die er al geruime tijd wonen.
Heb de laatste dagen in Pattaya een paar mensen ontmoet die mij zeker verder kunnen helpen met zakelijke oplossingen qua ontwikkelingen van een bepaald produkt.

Op deze wijze ben ik niet afhankelijk van de Thai,die maar wat aanrommelen,afspraken vergeten,en maar net doen of ze gek zijn.
Ik heb de afgelopen jaren altijd het sterke geloof gehad dat je niet iedereen over 1 kam kon scheren,en dat er "heus wel een paar serieuze Thai"in de rondte liepen,waar je wel goed handel mee kon drijven,maar heb deze illusie maar overboord gezet.

Denk dat op deze manier veel stress en ongenoegen verdwijnt,en dat de manier van leven en zaken doen een prettigere kijk op Thailand zal hebben.
Jeab kan lekker met haar familie haar eigen dingen gaan doen,en ik doe de mijne........iedereen blij.
Toch wil ik in dit draadje ,graag nog wat typische voorbeelden geven,waar menigeen zichzelf wel in zal herkennen,of de situatie dan althans.

Groetjes,Ron. :Whistle:
Ron, inderdaad. Wij hebben recent een huis laten bouwen met een lokale aannemer die zegge en schrijven 300 meter van ons huis woont. Het is huis is tip top opgeleverd, op tijd, in goede conditie en alles recht. Opgeleverd op 24 April JL en nog steeds geen issues. Dus inderdaad het kan wel in Thailand maar het hangt af vd persoon, plaats, streek en hoe je daar zelf mee omgaat.
Ik kan niet anders zeggen dat de werkers en de aannemer die ons huis, buiten keuken, garage en omheining (stenen muur) en poort hebben gezet, super waren, correct op tijd en zelf het huis schoon gepoetst hebben opgeleverd.
Dus voor mij geen negative post maar een positive post.

Maverick

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#92 Bericht door ron » woensdag 13 juni 2012, 12:09

Verhaaltjes uit Thailand 3.

"De mysterieuze sleutel........"

De moo-baan waar we wonen is een mooi gebeuren,waar wij ons echt wel thuis voelen.
Een klein zwembadje voor Kevin in de tuin,en het grote zwembad nog op geen honderd meter afstand van ons huis.
Twee kleine supermarktjes om de hoek,24 uur-bewaking aan de twee toegangspoorten en een streng anti- hondenpoep-beleid (fine 2000 Tb) completeren onze woonwensen.

Echter zullen alle ramen,hekken en deuren afgesloten moeten wezen,om ongewenst volk uit je huis te houden,zoals natuurlijk overal elders ter wereld.
Wij hebben dan ook gelijk bij betrekking van het huis een inbraakalarm laten instaleren door een firma.(expat Canada!)
Diverse hangsloten zouden wij vorige week gaan aanschaffen om de boel te kunnen afsluiten.
Dus op naar het warenhuis..........
Ik kocht een set van 4 grote sloten met 5 aparte bosjes sleutels in de verpakking.

Eenmaal thuis aangekomen zag ik dat de sleutels en de sloten genummerd waren van 1 t/m 4.
Het vijfde bosje had het * teken.(tja,waar zou die dan nou voor wezen :o )
Jeab en haar broer Joe (architect) zaten in de woonkamer,onderwijl ik de sloten op hun plaats hing gebruikmakend van de * sleutel.
De sloten kan je alleen maar met de sleutel op slot/open draaien,dus niet klikken.

Jeab maakte 4 bosjes van de 4 verschillende sleutels (1t/m4) en gaf mij zo,n bosje sleutels.
Nee Jeab,leg die sleutelbossen nou maar in de kluis want we hebben maar 1 sleutel nodig,degeen die op alles past.
Met een eigenwijs gezicht vertelde zij mij,dat ieder slot genummerd is,alsook de sleutel!
Dus: sleutel 1 past op slot 1.sleutel 2 past op slot 2............etc.
Of ik dat dan niet begreep?!
De architect moest ook wel een beetje lachen om die gekke ferang................en probeerde mij in het Thenglish hetzelfde te vertellen als zijn zus al deed...........sleutel 1 hoort nou eenmaal bij slot 1!

Nogmaals probeerde ik uit te leggen dat het vijfde bosje met een * teken op alles past,dus een soort master-key was.
Nee felang,er ontbreekt gewoon een slot in de verpakking,lachte de architect.
Weer voelde ik me misselijk worden door de stommigheid van dit volk,en vroeg of Jeab en Joe even met mij een rondje door het huis wilden lopen langs alle sloten.........
Vermoeid de schouders ophalend liep het tweetal een ietwat tegen hun zin in,achter de felang aan naar het grote hek in de tuin.

Jeab haalde ondertussen sleutel 1 te voorschijn,om aanstalten te doen om het slot open te maken.
Even wachten Jeab,vroeg ik haar.
Met een betweterig zuchtje zei,en minachtende blik, zei ze:nou ga je gang dan maar......
Ik had de * sleutel in mijn hand en opende het slot,tot grote verbazing van het tweetal,welke dacht dat Jeab alle bosjes had.......

Ik opende het slot en deed het weer dicht.
Let op zei ik,geen truc......let op mijn hand en loop met mij mee!
De ogen gericht op het sleuteltje in mijn hand liep ik naar slot 2 en deed dezelfde handeling als bij slot 1.
Ongeloof in de ogen van het duo,toen ook sloten 3 en 4 open en dicht konden met DEZELFDE sleutel.

Beschamend als je jezelf architect kan noemen (grote letters in de linkerhoek op het voorruit van zijn auto) lijkt mij.
Ook de grote foto,s van deze studiekoppen compleet met bull en hoedje

Afbeelding
welke in de meeste huizen van de familie van Jeab hangen,doen mij steeds meer belachelijker lijken......

Groetjes Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#93 Bericht door ron » woensdag 13 juni 2012, 14:26

weten schreef:
ron schreef:Iedereen bedankt voor de reactie,s mensen.
Een volgend bericht uit Amsterdam.

PS:
Nog even het volgende..........
Toen ik de bovenste zin aan het schrijven was,belde architect Joe om te vragen of hij ook om 17.00 kon komen in plaats van 16.00.
Gisterenavond duidelijk afgesproken dat hij mij met mijn wagen naar het vliegveld zou brengen..............!1
Tot op de laatste minuut blijft dat volk mijn levenssfeer verpesten,door gewoon stomweg hun afspraken niet na te komen.
Had eerder al besloten om een taxi te nemen,maar ben door die lui weer omgeluld,krijg er weer even de klere van.

Jaja..........dit is OOK Thailand!!

Groetjes Ron. [|(
Als je je net zo opstelt als dat je schrijft kan ik het ineens helemaal volgen kom nu 5 jaar in Cha am tig taxi's gehad nooit een probleem oja ze komen te vroeg electra aangelegd keurig gedaan maarja het is daar net zo als hier, je kan een stukadoor inhuren voor 18 maar ook voor 40euro waar zou dat prijsvrschil nu inzitten?

Voor een dubb. op de eerste rij zitten lukt maar even en dat stort het in ik weet hier in cha am prima pers. en of aannemers maar niet voor 200 bath per dag.
Hallo Weten.

Zal wel aan mij liggen,maar kan je even niet volgen.
Wat bedoel je precies?
Sorry voor de late reactie,maar heb al uitgelegd hoe dat komt.

Groet Ron.
"Zij die dansen
door hen

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#94 Bericht door prajak » woensdag 13 juni 2012, 16:08

Moedersleutels, ik gebruik ze al een eeuwigheid hier en als ik ze koop dan moeten er 4 moedersleutels zijn. Een voor mij, een voor Kai, een voor de werkster en een reserve want niet ik en niet Kai maar de werkster wil haar sleutel wel eens niet terugvinden en die volgt dan na een week uit het niets. De andere sleutels gaan onder de slijpschijf; weg ermee !

Wat me verbaast, Ron, is dat ook de ramen dichtmoeten bij jou. Ik heb immer de ramen wijd open; iets minder open in de winter die hier best koud is, en ook bij regen wat minder, maar nimmer dicht. Ik heb horren hangen en van die inbreker-ijzers en ik weet zeker dat glas het gilde niet tegenhoudt. Bij mijn slaapkamer hoeven ze niet te proberen dat ijzer door te zagen, de katten houden daar de wacht, maar bij oma en Nongnaay kunnen ze ongestoord zagen.

Dan heeft een alarm, dat heb ik hangen en meegebracht uit NL, geen enkele zin want eenmaal bij oma en kleinzoon binnen veroorzaak je alleen maar een schrikreactie die vervelend kan aflopen. Nu woon ik afgelegen maar de toegangsweg heeft maar EEN uitgang en dat beperkt de mogelijkheden, plus dat er overal lampen 24 h/dg om het huis hangen te branden dus men loopt het risico te worden opgemerkt.

Ik denk dat een hond een goed alternatief is. Ganzen kan natuurlijk ook......

chelobechek
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#95 Bericht door chelobechek » donderdag 14 juni 2012, 05:58

Veel Thais hebben niets van waarde in huis en tevens nauwelijks iets in de koelkast om dezelfde reden: men wil niets delen

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#96 Bericht door elst99 » donderdag 14 juni 2012, 06:54

Is dat wel helemaal waar wat je daar zegt? Overal waar je komt en ze eten iets, bieden ze gelijk wat aan, nu weet ik ook wel dat het netjes is omdat af te slaan, maar toch!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#97 Bericht door prajak » donderdag 14 juni 2012, 07:22

De Thai haalt het eten op de hoek en dat is vers, verser dan wat de koelkast biedt. Je ziet het nauwelijks, er wordt wat gemurmeld en iemand springt op een kwakkelbrommer of iets anders dat nog net niet uit elkaar valt van ellende en komt even later terug met iets te eten.

Wij farang hebben de koelkast vol met 'vers' zij eerder met kliekjes. Ik zie hoe Kai daarmee omgaat; de tafel is veel te ruim voorzien en na afloop gaat ze in de weer met folie. En als de hoop kliekjes te groot wordt dan haalt ze alles uit de koelkast, wordt een aantal schalen en schaaltjes gevuld en eten niet alleen wij de maag vol maar gaat er ook veel naar de buren. En die fourneren Kai weer met etenswaar die voor mij te scherp is of komen met vruchten uit eigen tuin zoals minikomkommers, pepers en een soort kouseband.

Het gaat denk ik om de sociale kontakten want met kwettert er heel wat mee af ook. Ik zie hoe Kai hier met gasten omgaat en hoe ze het flikt weet ik niet, maar men gaat altijd weg met een zak vol bladeren van de makroet of met een zak mango's. Waar is mijn vrouw, vraagt ineens de gast. Zwijgend wijs ik naar de tuin waar je het knippen al hoort. Men deelt de vruchten des velds....

Delen is iets wat ze doen als geen ander. Je bent nergens hartelijker welkom dan bij lokale Thaise mensen en ze bieden je de beste stoel aan, het enige bord dat fatsoenlijk uitziet, een Uri Geller mes en vork en een mok water met onduidelijk ijs. Delen is part of life hier.

toke
Waarschuwing!
Waarschuwing!

#98 Bericht door toke » donderdag 14 juni 2012, 07:47

ron schreef:
weten schreef:
ron schreef:Iedereen bedankt voor de reactie,s mensen.
Een volgend bericht uit Amsterdam.

PS:
Nog even het volgende..........
Toen ik de bovenste zin aan het schrijven was,belde architect Joe om te vragen of hij ook om 17.00 kon komen in plaats van 16.00.
Gisterenavond duidelijk afgesproken dat hij mij met mijn wagen naar het vliegveld zou brengen..............!1
Tot op de laatste minuut blijft dat volk mijn levenssfeer verpesten,door gewoon stomweg hun afspraken niet na te komen.
Had eerder al besloten om een taxi te nemen,maar ben door die lui weer omgeluld,krijg er weer even de klere van.

Jaja..........dit is OOK Thailand!!

Groetjes Ron. [|(
Als je je net zo opstelt als dat je schrijft kan ik het ineens helemaal volgen kom nu 5 jaar in Cha am tig taxi's gehad nooit een probleem oja ze komen te vroeg electra aangelegd keurig gedaan maarja het is daar net zo als hier, je kan een stukadoor inhuren voor 18 maar ook voor 40euro waar zou dat prijsvrschil nu inzitten?

Voor een dubb. op de eerste rij zitten lukt maar even en dat stort het in ik weet hier in cha am prima pers. en of aannemers maar niet voor 200 bath per dag.
Hallo Weten.

Zal wel aan mij liggen,maar kan je even niet volgen.
Wat bedoel je precies?
Sorry voor de late reactie,maar heb al uitgelegd hoe dat komt.

Groet Ron.
Ron, Weten reageerde waarschijnlijk op een stukje van mij, Ik heb op deze topic een keer gevraagt of iemand goed personeel voor mij wist omdat ik geklaagt had over het vakmanschap hier, En zonder dat Weten weet wat ik hen betaalde gaat hij er direct van uit dat ik mijn personeel 200baht per dag betaalde.
Ik had ook geschreven dat thaise mannen lui zijn en zuipen, Achteraf ben ik daar iets te kort door de bocht gegaan, Ik had beter kunnen schrijven 50% van de mannen, Het antwoord was dat ik maar beter een enkeltje nederland kon boeken, En dit is nu precies hoe het eraan toegaat op dit forum, Men begint gelijk te hakken, respect voor iemands mening is er zelden.
Ik had belooft om niet meer te schrijven op dit forum, Ik beloof nu plechtig dat dit mijn laatste bijdrage is, Voor alle duidenlijkheid ik zeg niet dat ik hier niets meer lees, Ik heb echter nog 1 vraag en ik hoop dat jullie hier op een fatsoenlijke manier antwoord op geven.

Volgens jullie zijn de gemiddelde man in thailand goede mannen die niet te veel drinken, En niet vreemd gaan, en goed voor hun vrouw zijn, Mijn vraag is waarom willen duizenden thaise vrouwen dan zo graag een westerse man?

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#99 Bericht door Jim » donderdag 14 juni 2012, 08:47

westerse mannen zijn rijk.

rijke thaise vrouwen zitten over het algemeen niet te wachten op een farang.
thai rak thai.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#100 Bericht door ron » donderdag 14 juni 2012, 08:51

Hallo Toke.

Blijf gewoon meeschrijven hier op het forum,en trek je niet te veel aan van reactie,s van anderen.
Gelukkig heeft iedereen zijn eigen mening,en daar mag toch ook wel over gediscusieerd worden?

Groet,Ron. :lol:
"Zij die dansen
door hen

chelobechek
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#101 Bericht door chelobechek » donderdag 14 juni 2012, 09:31

Verse westerse mannen zijn nog eenvoudig te manipuleren. Die geloven nog in het sprookje van de familie waarin iedereen elkaar helpt. Er worden complete toneelstukjes opgevoerd om je daarvan te overtuigen. De werkelijkheid is echter anders. Vaak worden de ouders/grootouders nog wel geholpen maar andersom zonder vergoeding is ondenkbaar.

Liefst zijn er ook nog kinderen in het spel waarmee de westerse man heel leuk en aardig maar toch emotioneel mee gechanteerd kan worden.

Het bewijs? Hoeveel interesse heeft de Thaise vrouw voor Afrikaanse mannen? Daar zijn er toch echt ook heel wat van beschikbaar en echt niet alleen in Pattaya.

Ben ik te kort door de bocht? Zet de policor sluizen maar open!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#102 Bericht door prajak » donderdag 14 juni 2012, 10:37

Er is in dit land een vrouwenoverschot van 800.000 vrouwen waarvan 500.000 in de leeftijd tussen 15 en 64.

http://www.indexmundi.com/nl/thailand/d ... ofiel.html

En die willen een keer 'aan de man komen' zonder mia noi te worden. Daarom is er zoveel keus voor ons semi-ouwetjes.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#103 Bericht door Jim » donderdag 14 juni 2012, 11:01

er zijn op deze planeet weinig vrouwen die dromen van een 20 - 30 jaar oudere partner, tenzij die partner een heel erg dikke.. portemonnee heeft :)

de doorsnee farang heeft in thailand dan de mazzel dat z'n portemonnee niet zo dik hoeft te zijn om toch die jonge blom te schaken.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

RuudThai
Expat
Expat

#104 Bericht door RuudThai » donderdag 14 juni 2012, 15:14

Het is niet alleen de portemonnee die telt. Het is ook de negatieve ervaring die veel vrouwen hier met een Thaise man hebben gehad. Een fors aantal zijn luie donders die zuipen, vreemdgaan en hun vrouw slaan. Ook kunnen ze de verantwoordelijkheid van een gezin onderhouden niet aan: bij het in verwachting raken van hun vrouw piepen ze er maar al te vaak tussenuit naar Bangkok of zo om vervolgens nooit meer wat van zich te laten horen. En alimentatie hebben ze hier nog nooit van gehoord.
Ik zal ze niet allemaal over één kam scheren maar de verhalen die ik van vriendinnen van mijn vrouw heb gehoord gaan allemaal die richting op.
En dan is de stap naar een farang gauw gemaakt want die staan als veel betrouwbaarder bekend. En natuurlijk financieel sterker. De liefde komt later wel.... of niet, maar dan is ze in ieder geval onder dak. [8)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#105 Bericht door prajak » donderdag 14 juni 2012, 15:15

Die 500.000 vrouwen hebben de keus. Mia noi worden :mrgreen: , of lesbienne :neus: , of protestant of zoiets :?: , of voor les wegens 'op een ouwe fiets moet je het leren' :thumbsup: , of een semi-oude farang nemen en dat afdankertje wat opwarmen op plaatsen waar de zon niet schijnt :clap:

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”