MIJN kijk op Thailand......

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

MIJN kijk op Thailand......

#1 Bericht door ron » vrijdag 08 juni 2012, 04:37

Ik schrijf al jaren op een zeemans-forum aangezien ik vroeger als zeeman wel wat van de wereld heb mogen zien.
Deze mensen schrijven daar ook hun grote-reizen ervaringen neer ,en vinden het vreemd als ik iets negatiefs schrijf over het prachtige land Thailand.
Het land zelf is ook niets mis mee ,is dan weleens mijn antwoord,maar het volk wil wel eens anders reageren op situatie,s dan wij,is mijn antwoord dan.
Let wel:vakantie vieren in Thailand is gewoon toppie,maar als je jezelf daar gaat vestigen is dat een geheel andere gewaarwording,evenzo als op andere landen in de wereld.

Wil d.m.v. een paar voorbeelden van mij meegemaakt in de afgelopen 15 jaar,hier iets over vertellen,mischien herkennen meerdere mensen dit afwijkende gedrag van de Thai ook wel,en kunnen daar over mee schrijven.

Heb het schrijven hieronder gekopieerd van de zeemans-site.

===================================================================================

Zo mannen,het zit er weer op voor mij hier in Thailand,vanmiddag om 16.00 naar Bangkok rijden (11.00 NL) want om 20.35 gaat dat ding de lucht in.
Heb deze keer voor een overstap in Abu Dhabi gekozen,maar is zeker ook de laatse keer dat ik dat avontuur aan ga.
Overstaptijd is krap 2 uur,en die tijd heb je hard nodig,aangezien je wederom daar door de mangel moet met je handbagage en jezelf.......!
Vreemd maar waar!
Hiervoor moet je aansluiten in een rij van zeker 500 meter met 4 passagiers naast elkaar.
Het heeft wel wat weg van een veetransport.

Heb mijn portie hier in Thailand wel weer even gehad................een prachtig land,maar er zouden andere mensen moeten wonen......bah,wat een volk.
Het heeft veel weg van onze vroegere kolonie Suriname,waar afspraken ook geen ene reet betekenen.

Voor vakantie is Thailand okee,om te wonen moet je gewoon met de expats omgaan die hier al jaren verblijven,en hun ervaringen met de Thai al jaren geleden hebben opgedaan.

Ik ben er ook al een aantal jaren achter,dat er met dit volk geen land te bezeilen is,en dat geld het voornaamste middel in hun leven is.
Presteren kunen ze niet,en van het woord METEN hebben ze ook nog nooit van gehoord.
Alles is hier dan ook schots en scheef,en de bouw van een huis lijkt het JONGENSLAND wel van Amsterdam Oost,waar kinderen zich op woensdagmiddag kunnen uitleven op een stuk land,met oud hout,spijkers en een hamer.

Dus niet zo fijn voor mij,aangezien deze lui voor mij een produkt moeten maken welke allemaal EENDER EN GELIJK zullen moeten wezen.
Hoop dat Jeab dit eindelijk zal kunnen verwezenlijken,door tijdens de fabricage aanwezig te zijn,en op te letten dat er niet slap geouwehoerd wordt (waar de Thai heel goed in is) maar dat er serieus gewerkt wordt.
Betaal die lui echt waar,4x het normale dagloon,maar ze nemen gewoon de boel in de klaag,als je er even niet bij bent.

Groet Ron.
Om mijn negatief schrijven van het bericht hierboven een klein beetje te verduidelijken,zal ik een paar voorbeelden proberen te schetsen in een nieuwe collum,genaamd "verhaaltjes uit Thailand"
Hoop hiermee enig inzicht te kunnen geven over de algemene houding van een Thai,t.o.v. een Ferang(=westerling)

Verhaaltjes uit Thailand 1

Een ijsje met een dip....

Aangezien ik vandaag naar Nederland reis,en Kevin voor een langere tijd niet zal zien besloot ik gisteren even met de boy na schooltijd in gesprek te gaan over wat er de komende tijd hem te wachten staat.
Kevin is 6 jaar,en heeft letterlijk alle schepen achter zich moeten verbranden..........
Vriendjes weg,school met al zijn vertrouwde leerkrachten en leerlingen weg,de Nederlandse taal weg,en dan last but not least:Papa ook weg............

Voor een kind van 6 jaar zijn deze dingen niet zo gemakkelijk,maar Kevin leek het de eerste tijd allemaal wel te kunnen.
Let wel:de eerste tijd...............tja,dat is natuurlijk net vakantie!
NU komt het er echt op aan,en is de Thaise school echt een feit.....
Gistermorgen brachten wij Kevin voor de derde keer naar school en dat ging allemaal prima.
Na het ontbijt aldaar,kwam de kleine man bij mij zitten en barste spontaan in tranen uit,en stamelde zacht"papa,ik wil niet hierzo...."

Geloof mij of niet,ik was in staat om het hele verhaal op te blazen,en met de hele familie terug te gaan naar Nederland.......
Echter drong wel de realiteit tot mij door,dat het in NL ook niet alles is,en wij weloverwogen tot deze stap waren gekomen.

Doorbijten dus is het motto,waar ikzelf wel een keiharde voor mezelf ben,en nooit DIE moed zal opgeven,tot zelfs de dood er op zou moeten volgen.
Ik probeer een ietsepietsie van de hardheid ook bij mijn boys (Ronald en Kevin) erin te krijgen,zodat ze later in het leven tegenslagen beter de baas zouden kunnen zijn.

Terugkomend op gistermorgen dus,toen Kevin het een beetje moeilijk had,heb ik serieus even met de kleine gesproken,en op Jip & Janneke-manier uitgelegd waarom deze dingen nu eenmaal noodzakelijk zijn,en dat Papa een tijdje naar NL moet om dingen te regelen en centen te verdienen.
Als Kevin goed naar Mama zou luisteren en zijn best zou gaan doen op school,kreeg hij na schooltijd een mooie verassing van die ouwe.

Zoals beloofd haalden wij Kevin gistermiddag op van school,en reden wij naar een groot warenhuis,de big C,waar bijna alles wordt verkocht,van een aspirine tot een auto.
Voor Kevin kochten wij een mooie fiets (Ben-10) welke hier helemaal een hipe is.
De kleine dus blij,en daarna even een ijsje eten beneden in het warenhuis.
Ik bestelde een beker aardbeien-ijs,en Kevin wilde een hoorntje aardbeien-ijs met spikkels en een chocolade dip..

Foto,s op de ijslijst vertoonde een hoorntje met wit ijs,gedipt in chocolade en spikkels...
Wij willen precies hetzelfde,met als enig verschil dat het vannile-ijsje een aardbei ijsje zou moeten zijn,en dan dezlfde handeling.......dip en spikels!!
Nee......DAT KAN NIET!!
Waarom kan dat dan niet was mijn vraag aan Jeab,die het als vanzelfsprekend vond,dat mijn rare verzoek natuurlijk niet mogelijk was,en door de ijsschepster negatief werd beantwoord.
Omdat het niet op de lijst staat,was haar bitse antwoord,omdat ik haar tegenover de ijsschepster enig gezichtsverlies deed lijden!?

Wat is nu het verschil om een rood bolletje ijs in de dip te doen of een witte,was wederom mijn vraag....
Zwaar beledigd liep Jeab een paar meter verder om zich te verschonen uit de discussie.In haar ogen zet ik haar OVERAL voor schut,zelfs zals je in mijn ogen,een doodnormale vraag stelt.....!?
De jongen kreeg dus een wit bolletje met dip en spikkels,en zeurde er verder niet over.
Begrijp eigenlijk nog niet waarom mijn wens niet in vervulling kon gaan wat de smaak van het ijsje betrof,omdat in een land waar alle regels en wetten met voeten kunnen worden betreden door middel van omkoping van politie en alle soorten ambtenaren,niet afgeweken kan worden van een menu-kaart welke de handelswaar aanprijst.

Bah,een voorbeeld van de kortzichtige kijk van de Thai.

wordt vervolgd.

Groet Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: MIJN kijk op Thailand......

#2 Bericht door prajak » vrijdag 08 juni 2012, 04:56

Er zijn ijstenten waar je aan tafel de smaak/kleur van het ijsje kunt bepalen, zoals Svensson in NK. Dan staat het op de kaart. En ben je vaste klant dan wil men wel een oogje toeknijpen, maar niet altijd.

Vergeet verder niet dat in dit soort winkeltjes mensen werken die er werken alleen voor geld en omdat een ijsje maken vanaf de kaart zo gemakkelijk is; een andere kleur er op scheppen vereist nadenken en initiatief..... Neem het ze eens kwalijk; laag opgeleide mensen en gisteren verkochten ze sokken, vandaag ijs en morgen drank in een bar want er is 5 baht per uur meer te krijgen, of meer tip, of meer kans een farang aan de haak te slaan...

En wat de houding van jouw vrouw betreft: je herinnert je wat ik je zei bij mij thuis over de dag waarop ik een discussie had met de heren ingenieur. Gezichtsverlies, want als IK de ingenieurs corrigeer wordt dat HAAR aangerekend (of ze DENKT dat het haar wordt aangerekend...) omdat ik een farang ben.

Men is onze directe benadering niet gewend en zal het nimmer op prijs stellen. En jij als farang komt NA de mede-Thai.

Tis nie anders; dit is Thailand. Grin and bear it.

(En ga vooral door met jouw verhalen. We hebben te weinig schrijvers over het leven hier.)

DeDe
Erelid
Erelid

#3 Bericht door DeDe » vrijdag 08 juni 2012, 05:02

ron schreef:Ik schrijf al jaren op een zeemans-forum aangezien ik vroeger als zeeman wel wat van de wereld heb mogen zien.
Deze mensen schrijven daar ook hun grote-reizen ervaringen neer ,en vinden het vreemd als ik iets negatiefs schrijf over het prachtige land Thailand.
Het land zelf is ook niets mis mee ,is dan weleens mijn antwoord,maar het volk wil wel eens anders reageren op situatie,s dan wij,is mijn antwoord dan.
Let wel:vakantie vieren in Thailand is gewoon toppie,maar als je jezelf daar gaat vestigen is dat een geheel andere gewaarwording,evenzo als op andere landen in de wereld.

Wil d.m.v. een paar voorbeelden van mij meegemaakt in de afgelopen 15 jaar,hier iets over vertellen,mischien herkennen meerdere mensen dit afwijkende gedrag van de Thai ook wel,en kunnen daar over mee schrijven.

Heb het schrijven hieronder gekopieerd van de zeemans-site.

===================================================================================

Zo mannen,het zit er weer op voor mij hier in Thailand,vanmiddag om 16.00 naar Bangkok rijden (11.00 NL) want om 20.35 gaat dat ding de lucht in.
Heb deze keer voor een overstap in Abu Dhabi gekozen,maar is zeker ook de laatse keer dat ik dat avontuur aan ga.
Overstaptijd is krap 2 uur,en die tijd heb je hard nodig,aangezien je wederom daar door de mangel moet met je handbagage en jezelf.......!
Vreemd maar waar!
Hiervoor moet je aansluiten in een rij van zeker 500 meter met 4 passagiers naast elkaar.
Het heeft wel wat weg van een veetransport.

Heb mijn portie hier in Thailand wel weer even gehad................een prachtig land,maar er zouden andere mensen moeten wonen......bah,wat een volk.
Het heeft veel weg van onze vroegere kolonie Suriname,waar afspraken ook geen ene reet betekenen.

Voor vakantie is Thailand okee,om te wonen moet je gewoon met de expats omgaan die hier al jaren verblijven,en hun ervaringen met de Thai al jaren geleden hebben opgedaan.

Ik ben er ook al een aantal jaren achter,dat er met dit volk geen land te bezeilen is,en dat geld het voornaamste middel in hun leven is.
Presteren kunen ze niet,en van het woord METEN hebben ze ook nog nooit van gehoord.
Alles is hier dan ook schots en scheef,en de bouw van een huis lijkt het JONGENSLAND wel van Amsterdam Oost,waar kinderen zich op woensdagmiddag kunnen uitleven op een stuk land,met oud hout,spijkers en een hamer.

Dus niet zo fijn voor mij,aangezien deze lui voor mij een produkt moeten maken welke allemaal EENDER EN GELIJK zullen moeten wezen.
Hoop dat Jeab dit eindelijk zal kunnen verwezenlijken,door tijdens de fabricage aanwezig te zijn,en op te letten dat er niet slap geouwehoerd wordt (waar de Thai heel goed in is) maar dat er serieus gewerkt wordt.
Betaal die lui echt waar,4x het normale dagloon,maar ze nemen gewoon de boel in de klaag,als je er even niet bij bent.

Groet Ron.
Om mijn negatief schrijven van het bericht hierboven een klein beetje te verduidelijken,zal ik een paar voorbeelden proberen te schetsen in een nieuwe collum,genaamd "verhaaltjes uit Thailand"
Hoop hiermee enig inzicht te kunnen geven over de algemene houding van een Thai,t.o.v. een Ferang(=westerling)

Verhaaltjes uit Thailand 1

Een ijsje met een dip....

Aangezien ik vandaag naar Nederland reis,en Kevin voor een langere tijd niet zal zien besloot ik gisteren even met de boy na schooltijd in gesprek te gaan over wat er de komende tijd hem te wachten staat.
Kevin is 6 jaar,en heeft letterlijk alle schepen achter zich moeten verbranden..........
Vriendjes weg,school met al zijn vertrouwde leerkrachten en leerlingen weg,de Nederlandse taal weg,en dan last but not least:Papa ook weg............

Voor een kind van 6 jaar zijn deze dingen niet zo gemakkelijk,maar Kevin leek het de eerste tijd allemaal wel te kunnen.
Let wel:de eerste tijd...............tja,dat is natuurlijk net vakantie!
NU komt het er echt op aan,en is de Thaise school echt een feit.....
Gistermorgen brachten wij Kevin voor de derde keer naar school en dat ging allemaal prima.
Na het ontbijt aldaar,kwam de kleine man bij mij zitten en barste spontaan in tranen uit,en stamelde zacht"papa,ik wil niet hierzo...."

Geloof mij of niet,ik was in staat om het hele verhaal op te blazen,en met de hele familie terug te gaan naar Nederland.......
Echter drong wel de realiteit tot mij door,dat het in NL ook niet alles is,en wij weloverwogen tot deze stap waren gekomen.

Doorbijten dus is het motto,waar ikzelf wel een keiharde voor mezelf ben,en nooit DIE moed zal opgeven,tot zelfs de dood er op zou moeten volgen.
Ik probeer een ietsepietsie van de hardheid ook bij mijn boys (Ronald en Kevin) erin te krijgen,zodat ze later in het leven tegenslagen beter de baas zouden kunnen zijn.

Terugkomend op gistermorgen dus,toen Kevin het een beetje moeilijk had,heb ik serieus even met de kleine gesproken,en op Jip & Janneke-manier uitgelegd waarom deze dingen nu eenmaal noodzakelijk zijn,en dat Papa een tijdje naar NL moet om dingen te regelen en centen te verdienen.
Als Kevin goed naar Mama zou luisteren en zijn best zou gaan doen op school,kreeg hij na schooltijd een mooie verassing van die ouwe.

Zoals beloofd haalden wij Kevin gistermiddag op van school,en reden wij naar een groot warenhuis,de big C,waar bijna alles wordt verkocht,van een aspirine tot een auto.
Voor Kevin kochten wij een mooie fiets (Ben-10) welke hier helemaal een hipe is.
De kleine dus blij,en daarna even een ijsje eten beneden in het warenhuis.
Ik bestelde een beker aardbeien-ijs,en Kevin wilde een hoorntje aardbeien-ijs met spikkels en een chocolade dip..

Foto,s op de ijslijst vertoonde een hoorntje met wit ijs,gedipt in chocolade en spikkels...
Wij willen precies hetzelfde,met als enig verschil dat het vannile-ijsje een aardbei ijsje zou moeten zijn,en dan dezlfde handeling.......dip en spikels!!
Nee......DAT KAN NIET!!
Waarom kan dat dan niet was mijn vraag aan Jeab,die het als vanzelfsprekend vond,dat mijn rare verzoek natuurlijk niet mogelijk was,en door de ijsschepster negatief werd beantwoord.
Omdat het niet op de lijst staat,was haar bitse antwoord,omdat ik haar tegenover de ijsschepster enig gezichtsverlies deed lijden!?

Wat is nu het verschil om een rood bolletje ijs in de dip te doen of een witte,was wederom mijn vraag....
Zwaar beledigd liep Jeab een paar meter verder om zich te verschonen uit de discussie.In haar ogen zet ik haar OVERAL voor schut,zelfs zals je in mijn ogen,een doodnormale vraag stelt.....!?
De jongen kreeg dus een wit bolletje met dip en spikkels,en zeurde er verder niet over.
Begrijp eigenlijk nog niet waarom mijn wens niet in vervulling kon gaan wat de smaak van het ijsje betrof,omdat in een land waar alle regels en wetten met voeten kunnen worden betreden door middel van omkoping van politie en alle soorten ambtenaren,niet afgeweken kan worden van een menu-kaart welke de handelswaar aanprijst.

Bah,een voorbeeld van de kortzichtige kijk van de Thai.

wordt vervolgd.

Groet Ron.
Mooi verhaal Ron en dit gedrag tref je hier overal aan, ook b.v. bij ambtenaren, men is ontzettend bang om iets te doen wat van de regels afwijkt. Maar of dat alleen voor Thailand geldt?
Een aantal jaren geleden was ik met mijn schip onderweg van Leeuwarden naar Harlingen, de bruggen werden niet meer geopend na 18.00 uur en we zaten krap in de tijd, maar we zouden tot de Koningsbrug in Harlingen moeten kunnen komen.
Na Franeker komt de draaibrug bij Kiesterzijl en om 17.55 blies ik voor een opening. We zagen , godzijdank, de brugwachter naar het midden van de brug lopen. Hij zette echter de lichten op dubbel rood en verdween weer van de brug. Toen ik de boot en de sleep tegen de kant had, ben ik verhaal gaan halen. Zijn reactie, " als ik de brug nog zou draaien zou ik na 18.00uur nog aan het werk zijn en dat doe ik niet".

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door yandre » vrijdag 08 juni 2012, 05:35

nu ik dit lees heb ik ook hier wel wat ervaring met thai.
allereerst moesten naar ampur of zo iets moest een stuk grond
over gezet worden op naam van mijn vrouw ok
eerst moest er gemeten worden door de heren want opervlakte
was niet bekend ok moest een bepaald bedrag voor betaald worden .
ok daarna weer naar amphur en werd er gezegd als we 500 bath
meer geven dan liggen onze papieren boven op de stapel anders
zitten we van avond nog hier .
ok dit is thailand dus werd geregeld toen de vraag wat kost het nu
om dit stuk grond op jou naam te zetten ?
werd eerst gezegd 20.000 bath zo zijn ze gek geworden daar
nu vrouw onderhandelen en kwam uit op een prijs van 7 000 bath ok.
moesten bellen want moest alemaal nog verwerkt worden ok ik heb
geen haast .nu afgelopen 14 dagen nu naar amphur voor de papieren
om te zetten nu weer 500 bath betalen want dan lopen ze harder voor je
en werd er gezegt kost 10.000 bath zo 3000 bath meer in eens goed
werd over onderhandeld en werd uit eindelijk 8000.bath voor de
oficele papieren
ja dit is thailand zag diverse malen bath biljetten in kont zak verdwijnen
en dame binnen 10 minuten papieren rond .
maar de arme boer die dit niet doet zit er heel de dag en laten ze wachten.
valt mij op je hoort prijs en het wordt altijd meer maar dit zal wel normaal zijn
zeker als ze falang zien niet aleen bij de winkel of dergelijke.
maar ook bij de amphur.

joepattaya
Expat
Expat

#5 Bericht door joepattaya » vrijdag 08 juni 2012, 06:03

Ik snap niet dat dit gedrag afwijkend genoemd wordt.
Voor de Thai is het niet afwijkend en zelfs normaal.
Waar maken wij ons dan druk over?

weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door weten » vrijdag 08 juni 2012, 06:13

Ijs met een dip hahaha in holland kan ook zoiets.

Nog geen week geleden in Katwijk samen met m,n vrouw een beetje hongerig besloten we om bij een patat annex vistent wat te eten te halen.

4 haringen en 2 patat aub. Kan niet, waarom niet? wij verkopen alleen patat met kibbeling of lekkerbek.
O maar wij willen graag 4 haringen en 2 patat ken niet alleen patat met kibbeling of lekkerbek €6,95 anders alleen haring,
kijk dat gebeurt dus heel recent in holland we zijn geergerd weggelopen geen haring geen patat, is dat bekrompen of niet en dan zitten wij nog in een recessie.

Gebeuren dus niet alleen in thailand rare dingen.
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door ron » vrijdag 08 juni 2012, 06:19

verhaaltjes uit Thailand 2

Familie-bemoeienissen.......

Zoals al eerder beschreven op deze site,hebben wij de stap genomen om Thailand ons homestay te laten worden.
Dus nog niet definitief,maar zie het als een test.
Een passende school vinden voor onze zoon Kevin was eigenlijk prioriteit,alsmede een huis op redelijke afstand van die school.
Ons oog was op Pattaya gevallen,aangezien ikzelf niet zo,n Isaan-fan ben,en er na 3 dagen wel weer uitgekeken ben.
In Pattaya is 24 uur per dag reuring als je zou willen,voorzien van strand ,speelaccomodatie,s ,ziekenhuizen en eigenlijk alles wat een beetje stad zou moeten hebben.

Dus op zoek naar een huis...........
Ik had in Nederland al via internet op diverse advertentie,s gereageerd en afspraken gemaakt.
Aangekomen in Thailand hebben wij zo,n 12 huizen bekeken die er wonderwel allemaal kleiner uitzagen als op de foto,s getoond,en kon je wel zien dat er met speciale lensen de aspirant huurder in de maling wordt genomen.
Ook het verhaal dat desbetreffend huis NET verhuurd was,maar er wel een andere optie was,hebben wij meermaals moeten aanhoren.

Soms waren het mooie huizen,maar in buurten waar je zelfs je schoonmoeder niet zou willen laten wonen. :crazy:
Andere huizen waren smerig en verwaarloosd,maar dat zou volgens de verhuurder allemaal wel recht worden gezet,bij eventuele aanvaarding van het huis door ons.............jaja.
Eindelijk waren we dan tovh geslaagd voor een passen huis in een MOO-BAAN in Pattaya.
Ruim 200 meter woonruimte...................tsssssss,kan ik mij in Amsterdam niet voorstellenhaha.
3 ruime slaapkamers,3 badkamers met douche en ligbad,een klein zwembadje voor Kevin een mooie keuken en nieuw ingericht met bedden,grootbeeld tv,s ,4 airco,s etc.
Prijs zo,n 20.000 Tbth per maand.

Hehe,eindelijk geslaagd,en morgen het contract ondertekenen ,zeg ik tegen jeab.
Jeab vertelde mij dat zij zich in dat huis gelijk "thuis"voelde ,endat we de juiste keuze hadden gemaakt.
Kevin,s school ligt 4,5 kilometer verderop,en is met de brommer of auto in een klein kwartier te bereiken.
Alles okee,zou je dus zeggen................
Totdat natuurlijk het onvermijdelijke telefoontje komt van de broer van Jeab (Joe),die als architect werkt bij Jeab,s oom Billy in Pattaya.
Deze knaap heb ik jaren gesteund bij zijn opleiding ($$),en spreekt denk ik 20 woorden Thenglish...................jaja,dat mag dan ook wel als je architect bent!!

Het gesprek tussen Joe en Jeab duurde typisch Thais lang,en na vijftig keer het oergeluid van de Thai te hebben gehoord (klinkt als dat je verschrikkelijk aan het persen bent op het toilet,na het eten van twintig rollen beschuit) werd de verbinding verbroken......
Pa niet boos worden hoor,was de eerste reactie naar mij toe...........!
Als die woorden door haar worden ge-uit hou ik m,n hart alweer vast,en weet dat er weer veranderingen op komst zijn,die helemaal uit het helemaal niets, uit die Thaise hersenloze koppies worden gelanceerd......

Probeer mij dan altijd rustig te houden,en vraag dan maar weer wat er nu weer zal gaan veranderen....
Nee nee,niet veranderen,maar mischien een goed idee..............jaja,voel het alweer aankomen.
"Joe vragen waarom huren huis,want felang gaat toch terug naar NL,en dan niet nodig groot huis en kan "safe money"en nemen condo van ome Billy in Jomtien-beach",welke oom Billy heeft aangeschaft en eigenlijk verhuurt aan felang voor 25.000 Tbth per maand..........
Joe zeggen:wij moeten helpen familie,en safe money!!
Op mijn antwoord dat Billy genoeg centen heeft,en ik eigenlijk niets met die rare verhalen van doen wil hebben,is alweer voldoende om een chagerijnige vrouw in huis te hebben,en met een kwade kop in de keuken verdwijnt......jaja,ook dat is Thailand!

Alleen maar even kijken naar condo,zijn de woorden waarmee zij na 5 minuten weer uit de keuken komt.......Joe komt ophalen!
Heb er eigenlijk HELEMaAL geen ene moer zin in,maar voor de lieve orde te bewaren stem ik toe in het voorstel.
Joe staat na 2 uur voor de deur,in plaats van het afgesproken half uur.......
Geen ene verontschuldiging,alleen die schijnheilige waai [|) ,waar ik sinds kort zeker niet meer op antwoord. [|(
Na twintig minuten te zijn gereden door een gast die waarschijnlijk in Nederland nog geen bolderkar zou mogen besturen,zijn wij ter plaatse bij het nieuwe gebouw,waar ook de condo van ome Billy zich bevindt.

18e floor drukt Joe in,op het liftpaneel.
Uit de lift vandaan drie gangen met deuren die het meest vergeleken zouden kunnen worden met een vleugel uit de Bijlmer-bajes.
Voor de desbetreffende deur wordt halt gehouden,en na een paar minuten gepeuter in het slot blijkt dat architect Joe de verkeerde sleutel heeft meegenomen,en of we even kunnen wachten..............waarop weer veel gewaai [|)
Mijn antwoord was zeer vriendelijk,dat ik wel even beneden een peukie ging doen,en eigenlijk mezelf vanavond toch maar verveelde en dat mijn afspraak daar geen probleem mee zou hebben.......... :Whistle:

Na een klein uurtje is Joe terug,en kan dan eindelijk de deur van het 32m2 tellende appartement openen.
Alles ziet er perfect en nieuw uit,en Joe vertelt dat hij de ontwerper hiervan is.....
Good job Joe,complimenteer ik hem,but a little to small to live in here with 3 people........
Vol verbazing staart hij mij aan,en die blik gaat hulpeloos naar de richting van zijn zuster Jeab.
Ondertussen doet Kevin de deur naar het piepkleine balkon open,en ik zie een paar ronde bogen welke als balustrade moeten dienen,en voor kinderen de verleiding kunnen geven om daar op te gaan klimmen.
Vliegensvlug trek ik de boy daar weg,en laat dan ook aan Joe zien wat een absurde gevaarlijke situatie dit sis.

Nou vertrekken dan maar,suggereer ik........
Het tweetal kijkt de felang een beetje beteuterd aan,en zien dat hij er eigenlijk wel een beetje genoeg van heeft in die hitte....
Thuis aangekomen zie ik dat het gezicht van Jeab er niet vrolijker op geworden is,en op mijn vraag of zij het nieuwe huis waar we morgen het contract gaan ondertekenen niet mooier vind,krijg ik het antwoord dat dat wel zo is,maar ik heb weer eens voor gezichtsverlies gezorgd bij de Thaise familie.

Mijn antwoord:f#ck the whole family..........
Wordt er helemaal naar van,die familie bemoeienissen.

Groet Ron
"Zij die dansen
door hen

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Pieter » vrijdag 08 juni 2012, 06:29

twee voorbeelden:

1 mijn bril

Omdat ik al wat ouder wordt had ik dus een bril nodig voor lezen en ook kijken
dus voor mijn 50 ste verjaardag krijg ik een bril van mijn (Thaise) vrouw.
met multifocusglazen en automatisch verkleuren, kortom goeie glazen.
daar hoort natuurlijk een goed montuur bij. Dus een Ray ban werd het (een echte)

vorig jaar schiet 1 van de twee poten los / schroefje half afgebroken
Winkel was weg maar heeft veel fidiaalen maar een bril repareren nee dat ging niet !!! (huh????)

Mijn vrouw eindigd bij een "mannetje" die kan wel voor wat zorgen

bril een week kwijt
en een "nieuwe" bril met titanium pootjes (hou in niet van)
en de glazen passen er niet in, aan de bovenkant een 4 a 5 mm speling in het midden
geen gezicht

maar ik kan dus niet mijn vrouw dat vertellen (loose face enzo)
uiteindelijk toch gevraagd waar dat "mannetje" zit die mijn Ray ban gestolen heeft

voorbeeld 2:

nieuwe keuken.

bij sommige Homepro's zit ook een keukenboer (ik geloof van SB funiture)
goed leuk spul.
tante design komt zelfs aan huis maten meten en maakt op haar komputertje een mooie 3 d scherts
kastje hier kastje daar.
Ik wil niet te veel inbouw zooi dus dat is ook makkelijk.
De noordakelijke inbouw spullen een gasstel en een (dubbele) goot
Die spullen zijn dan weer wel van de homepro

maar maar (in NL is het ook vreselijk ik weet het) betaling ...
van te voren ... Alles en echt na 6 uur winkelen uitzoeken etc op een gegeven moment toch maar toegegeven

de contructie is trouwens je betaald aan homepro en als alles goed is/naar wens dan betalen die de keukenboer

lijstje met de inbouw spullen (el. kookplaat en gas en een gootsteenbak en een kraan) lijstje gemaakt
8 weken allen klaar mooi.
alleen was de homepro verkoop tante kompleet ontdaan dat ik niet alle apperatuur alvast kocht
ze probeerde nog met ja maar misschien is over 6 weken alles duurder
(antwoord ja misschien ook veel goedkoper)
dus afspraak 1 week voor installatie zouden wij de spullen komen kopen

7 weken later naar de homepro.
jufrouw was er niet en ook ons lijstje niet meer !!
tante had dat uit nijd omdat ze haar provisie was misgelopen weggegooid.
Weer alle schappen langs om weer alles uit te zoeken
daarna duurde het betalen ook nog eens 1.5 uur

de keuken kwam en alles ging goed (echt waar)
alleen het blad van mijn bar kwam een paar dagen laten

om een handtekening te zetten kwam een ontzettend omhooggevallen tante die nog wel
de vraag stelde of ik het mooi vond
nou ben ik niet zo moeilijk maar iets van over de 5000 euro mag er wel goed uitzien
en ik had gezien dat bij het blad van de bar (het zijn twee op elkaar gelijmde delen)
er nog een naad te zien was.
Dus ik zeg dat vind ik niet mooi.

De Klant is koning maar niet in Thailand daar hebben ze al een koning dus de rest is niks

Ze was volledig op haar pikkie getrapt
wie ik wel niet was om hun keuken niet mooi te vinden
en ze had al honderden keuken afgenomen bij klanten en had dat nog nooit gehoord
hoe kwam ik erbij
nou ik vind het gewoon niet mooi punt.

mijn dochter gaat naar een internationale school en daar is de manier van communiceren wel twee kanten op

die heeft al meer initiatief op 7 jarige leeftijd
als 98% van thailand

- desinterrese
- egocentrisch denkwereld
- schijt aan regels

ondanks het bewuste of onbewuste onbenul
soms wordt je aangenaam verrast
(een thai die je een prijs laat maken en wel met een normale prijs komt ook al ziet hij FALANG en geld)
maar dat is soms ... heel soms

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 08 juni 2012, 07:01

ron schreef:verhaaltjes uit Thailand 2

Familie-bemoeienissen.......

Alles ziet er perfect en nieuw uit,en Joe vertelt dat hij de ontwerper hiervan is.....
Good job Joe,complimenteer ik hem,but a little to small to live in here with 3 people........
Vol verbazing staart hij mij aan,en die blik gaat hulpeloos naar de richting van zijn zuster Jeab.
Ondertussen doet Kevin de deur naar het piepkleine balkon open,en ik zie een paar ronde bogen welke als balustrade moeten dienen,en voor kinderen de verleiding kunnen geven om daar op te gaan klimmen.
Vliegensvlug trek ik de boy daar weg,en laat dan ook aan Joe zien wat een absurde gevaarlijke situatie dit sis.

Nou vertrekken dan maar,suggereer ik........
Het tweetal kijkt de felang een beetje beteuterd aan,en zien dat hij er eigenlijk wel een beetje genoeg van heeft in die hitte....
Thuis aangekomen zie ik dat het gezicht van Jeab er niet vrolijker op geworden is,en op mijn vraag of zij het nieuwe huis waar we morgen het contract gaan ondertekenen niet mooier vind,krijg ik het antwoord dat dat wel zo is,maar ik heb weer eens voor gezichtsverlies gezorgd bij de Thaise familie.

Mijn antwoord:f#ck the whole family..........
Wordt er helemaal naar van,die familie bemoeienissen.

Groet Ron[/b]

Er zou een hele simpele oplossing geweest kunnen zijn zonder dat iemand gezichtsverlies had hoeven lijden: je had kunnen vertellen dat je last had van hoogtevrees en dan was alles opgelost geweest.
Of dat je bang was voor de veiligheid van Kevin op dat balkon.

Terugkomend op de reactie van Kevin is die voor mij heel begrijpelijk.
Ik heb twee kinderen, een dochter van 13 en een zoontje van 6.
Wij zijn 2 jaar geleden voor 2 maanden naar Thailand geweest, o.a. om te kijken of het ons voor wat langere tijd zou bevallen.
Voor mijn vrouw en mij was het ok maar de kinderen vonden het helemaal niks. Ze misten allebei hun school, hun vriendinnen en vriendjes en toch ook wel de dagelijkse routine in Nederland.
En dat ondanks het feit dat ze allebei naar een Thaise school toe gingen (was verplicht vanwege de leerplichtambtenaar in NL) en ondanks het feit dat ze elke dag veel vrienden hadden om mee te spelen bij ons thuis. En als ik nu aan de kinderen zou vragen of ze in Thailand zouden willen wonen dan wordt daar negatief op gereageerd.
Dus de reactie van Kevin is voor mij wel herkenbaar.
Laatst gewijzigd door Wouter_Udon op vrijdag 08 juni 2012, 07:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Live your dream, don't dream your life.

RuudThai
Expat
Expat

#10 Bericht door RuudThai » vrijdag 08 juni 2012, 07:03

Ron, dat ijs-elijke verhaal komt mij zeer bekend voor en is typerend voor het Thaise volk: niet kunnen afwijken van vaste zaken.
Vorige maand ging ik met zoontje Sjoerd naar Swensen en hij ging op de menukaart een ijsje uitzoeken bij de afdeling kinderijsjes. Er stond er eentje met een Amerikaanse naam waar bovenop een Amerikaans vlaggetje. Maar dat was geen chocoladeijsje, wat zijn favoriet is. Ernaast stond wel een chocoladeijsje, maar zonder vlaggetje. En dat vlaggetje wilde hij graag (waar kinderen al niet op vallen, een Amerikááns vlaggetje... :cheesy: ).
Hij vroeg het zelf aan de ijsjesjuffrouw, of hij het chocoladeijsje mocht met het vlaggetje van het andere ijsje. De ijsmuts reageerde ijselijk: mocht niet! Waarop ik wees op het verwisselen van het ijsbolletje van vanille naar chocola. Mocht ook niet. Ze ging weg met de bestelling, zei nog wat tegen de chef maar Sjoerd kreeg géén ijsje met vlaggetje.....

En dit is maar één voorbeeld van de negatieve kant van de Thaise cultuur. Ik woon hier nu ruim 6 jaar en heb al zoveel van dit soort zaken meegemaakt dat het me de strot uitkomt. Prajak vindt dat je het maar moet slikken en erom lachen, maar daar zijn sommige zaken te serieus voor. Je schrijft zelf al over het huisgedoe, nou, dat kennen we! Over die ellende kan ik een boek volschrijven. Ze verdommen het gewoon om jouw wensen uit te voeren bij de bouw of verbouwing van een huis. En zeg er niks van want dan krijg je ook je vrouw tegen je die kritiek op Thaise mensen en hun handelwijze niet accepteert. Ze trekt niet partij voor jou maar voor die foute Thai.

Ron, omdat je ook duidelijk negatief bent over de Thai begrijp ik niet dat je je kinderen daaraan blootstelt. Ik ben dus 6 jaar geleden naar Thailand geëmigreerd met vrouw en 2 kinderen waarvan zoonlief in Nederland was geboren en toen 1,5 jaar oud was, dus die wist nog van niks. Maar de (stief)dochter was toen 10 en had ruim 4 jaar in Nederland gewoond. En daar deed ze het goed op school en ze had goede vooruitzichten. Na terugkomst in Thailand is het alleen maar minder gegaan en ik zal er maar niet verder over uitweiden maar het is nu droevig gesteld met haar opleiding. Waardeloos land voor een kind om onderwijs te krijgen!

En daarom, om te voorkomen dat Sjoerd ook zoiets overkomt denken we erover om volgend jaar terug te gaan naar Nederland.
Nederland slecht, Nederland verloedert? Van mijn familie en vrienden die in grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Assen, Haarlem enz. wonen hoor ik desgevraagd niks negatiefs.
En hier staan ze ook gewoon voor de poorten van de scholen jaabaa te verkopen, dus wat is het verschil? [|(

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door ron » vrijdag 08 juni 2012, 07:18

Ron, omdat je ook duidelijk negatief bent over de Thai begrijp ik niet dat je je kinderen daaraan blootstelt.
Tja Ruud,zelfs op dit moment (2 uur voordat ik naar Bangkok rij) heb ik een verschrikkelijke innerlijke strijd........
Maar wederom....in Amsterdam is het zeer slecht toeven voor kinderen van Thai/Nederlandse afkomst,en hebben wij dit besluit genomen.
We kunnen ten alle tijde terug,want het huis hou ik altijd aan.
De afspraak met de Nederlandse school is ook gemaakt,dat als na 6 maanden blijkt dat het voor Kevin echt geen doen is,we terug keren naar NL.
Soms moet je wel eens iets uitproberen,want als je het niet doet,zul je het ook nooit echt weten.

Groet Ron.
"Zij die dansen
door hen

RuudThai
Expat
Expat

#12 Bericht door RuudThai » vrijdag 08 juni 2012, 07:27

ron schreef:
Ron, omdat je ook duidelijk negatief bent over de Thai begrijp ik niet dat je je kinderen daaraan blootstelt.
Tja Ruud,zelfs op dit moment (2 uur voordat ik naar Bangkok rij) heb ik een verschrikkelijke innerlijke strijd........
Maar wederom....in Amsterdam is het zeer slecht toeven voor kinderen van Thai/Nederlandse afkomst,en hebben wij dit besluit genomen.
We kunnen ten alle tijde terug,want het huis hou ik altijd aan.
De afspraak met de Nederlandse school is ook gemaakt,dat als na 6 maanden blijkt dat het voor Kevin echt geen doen is,we terug keren naar NL.
Soms moet je wel eens iets uitproberen,want als je het niet doet,zul je het ook nooit echt weten.

Groet Ron.
Wij hebben ook NL-TH vrienden in Hoofddorp met een zoontje van nu 12 jaar, geboren en getogen in Nederland en duidelijk zichtbaar een halfbloed. Er is geen enkel probleem voor hem, hij werd/wordt nooit gediscrimineerd op z'n uiterlijk. Ik begrijp niet waarom dat in Amsterdam wel zo zou zijn. Immers, daar stikt het van andere kleurtjes en vermengingen daarvan. Hij zou daar helemaal niet moeten opvallen lijkt me. Maar kinderen zijn wel hard voor elkaar, misschien pakten ze hem op zijn handicap waar je het eerder over had?

toke
Waarschuwing!
Waarschuwing!

#13 Bericht door toke » vrijdag 08 juni 2012, 08:01

Gelukkig ben ik dan toch niet de enigste die zo over thaien denkt, Ik heb al vaak tegen mijn vrouw gezegt dat thaien zo flexibel zijn als een betonnen paal.
Momenteel ben ikzelf een huis aan het bouwen in KK, De paar thaien die me helpen heb ik alleen om iets vast te houden en voor wat dom werk.
Heb ook met mijn vrouw de afspraak gemaakt dat ze me nooit met vragen om met haar naar thaise feestjes te gaan, De reden daarvan is dat ik totaal geen overeenkomsten zie tussen mijzelf en thaise mannen, Lui, zuipers, parasieten, Maar het land is prachtig, Als er geen thaien zouden wonen dan was het hier een paradijs, En gelukkig heb ik een heel lieve vrouw, Haar job is verpleegster en dat is ok nog eens haar hobby.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door ron » vrijdag 08 juni 2012, 08:12

Ik begrijp niet waarom dat in Amsterdam wel zo zou zijn. Immers, daar stikt het van andere kleurtjes en vermengingen daarvan
Ruud,Kevin is gewoon een blanke jongen,maar toch de "chinees"genoemd.
Kevin kan met een ieder lief omgaan,dat is het probleem niet Ruud.
Het probleem is het marokkaanse volk,wiens jeugd de stad aan het verka#*^ren is...........
Geloof mij nou maar,zuig echt niets uit m,n duim,jammer genoeg.!
Zou jou wel een paar dagen bij mij willen ontvangen,als je naar Nederland komt.
Kan je het zelf meebeleven,en zullen jou gedachten 100% veranderen.

Groet Ron.
"Zij die dansen
door hen

RuudThai
Expat
Expat

#15 Bericht door RuudThai » vrijdag 08 juni 2012, 08:28

ron schreef:
Ik begrijp niet waarom dat in Amsterdam wel zo zou zijn. Immers, daar stikt het van andere kleurtjes en vermengingen daarvan
Ruud,Kevin is gewoon een blanke jongen,maar toch de "chinees"genoemd.
Kevin kan met een ieder lief omgaan,dat is het probleem niet Ruud.
Het probleem is het marokkaanse volk,wiens jeugd de stad aan het verka#*^ren is...........
Geloof mij nou maar,zuig echt niets uit m,n duim,jammer genoeg.!
Zou jou wel een paar dagen bij mij willen ontvangen,als je naar Nederland komt.
Kan je het zelf meebeleven,en zullen jou gedachten 100% veranderen.

Groet Ron.
Ik weet niet of je overdrijft, ik heb in ieder geval geen problemen gehoord van mijn kennissen die ook in Amsterdam wonen. En dan nog, niet iedere wijk is hetzelfde. Die mensen die nu in Hoofddorp wonen woonden daarvoor in de Diamantbuurt in Amsterdam. En ja, dat is een vervelende wijk.
Maar waarom blijf je dan in Amsterdam wonen? Hoofddorp is maar een paar kilometer verder en daar is het goed wonen en alles is bij de hand.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”