Kan dit (paspoort)
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Re: Kan dit (paspoort)
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005212/g ... 06-06-2012
Het weigeren van een paspoort wordt genoemd in de artikelen 18 tm 24 van de paspoortwet en daar staat echt meer in dan strafrechtelijke vervolging alleen. Ook niet betalen van belasting en ..etc.. kan een reden zijn. De paspoortwet geeft wel degelijk een handvat om mensen met belastingschuld een duwtje te geven naar Nederland terug of naar betaling van het verschuldigde.
Het weigeren van een paspoort wordt genoemd in de artikelen 18 tm 24 van de paspoortwet en daar staat echt meer in dan strafrechtelijke vervolging alleen. Ook niet betalen van belasting en ..etc.. kan een reden zijn. De paspoortwet geeft wel degelijk een handvat om mensen met belastingschuld een duwtje te geven naar Nederland terug of naar betaling van het verschuldigde.
-
- Expat
Velen maken de fout de opsporingsregister te verwisselen met de signaleringslijst.
De belastingdienst kan zonder tussenkomst van een rechter je naam in een signaleringslijst zetten als alle wegen om je te vinden uitgeput zijn. Uiteraard staat het je vrij om de beslissing van de Belastingdienst via de rechter aan te vechten. Maar je bent wettelijk verplicht je woon- of verblijfadres aan de belasting door te geven.
De opsporingsregister is een heel ander verhaal. Daar staan alle mensen in die een veroordeling hebben en die niet in de cel zitten. Sommige worden gezocht, sommigen worden internationaal gezocht, maar de meeste aantekeningen in het opsporingsregister zijn diegene waar het rijbewijs tijdelijk of permanent is ingetrokken wegens een overtreding. De politie maakt gebruik van de opsporingsregister.
De signaleringslijst is geen opsporingslijst. Men gebruikt de lijst alleen als er aanvragen zijn voor een nieuw paspoort e.d. Ook wordt de signaleringslijst gebruikt bij verkeerscontroles of men een belastingschuld heeft. De Belastingdienst heeft het recht dan om beslag te leggen. Diegene die fraude hebben gepleegd met het invullen van het belastingformulier en veroordeelt zijn en men kan ze niet vinden, staan ook in het opsporingsregister.
De belastingdienst kan zonder tussenkomst van een rechter je naam in een signaleringslijst zetten als alle wegen om je te vinden uitgeput zijn. Uiteraard staat het je vrij om de beslissing van de Belastingdienst via de rechter aan te vechten. Maar je bent wettelijk verplicht je woon- of verblijfadres aan de belasting door te geven.
De opsporingsregister is een heel ander verhaal. Daar staan alle mensen in die een veroordeling hebben en die niet in de cel zitten. Sommige worden gezocht, sommigen worden internationaal gezocht, maar de meeste aantekeningen in het opsporingsregister zijn diegene waar het rijbewijs tijdelijk of permanent is ingetrokken wegens een overtreding. De politie maakt gebruik van de opsporingsregister.
De signaleringslijst is geen opsporingslijst. Men gebruikt de lijst alleen als er aanvragen zijn voor een nieuw paspoort e.d. Ook wordt de signaleringslijst gebruikt bij verkeerscontroles of men een belastingschuld heeft. De Belastingdienst heeft het recht dan om beslag te leggen. Diegene die fraude hebben gepleegd met het invullen van het belastingformulier en veroordeelt zijn en men kan ze niet vinden, staan ook in het opsporingsregister.
-
- komt net kijken
De ontvanger van de Belastingdienst kent twee soorten paspoortsignalering. Eentje aan de grens. Als je dan een paspoortcontrole krijgt word je paspoort ingenomen totdat je de schuld betaalt. In het andere geval komt er een aantekening op je persoonskaart bij de gemeente (GBA). Als je je daar dan meldt voor een nieuw paspoort wordt het je geweigert totdat je betaald hebt.
Een ambassade wordt niet tot het grondgebied van de Staat gerekend en daarom mag de belasting geen contact opnemen met een ambassade.
De OPS signalering geldt alleen voor artikel 18
http://www.scherpinstrafrecht.nl/site/n ... 70554.html
artikel 22 van de paspoortwet zegt wie bevoegd is tot het signaleren,
Modelverzoek art. 22
http://www.bprbzk.nl/Trefwoorden?trefwo ... ignalering
hierin staat in dat de verplichting berust op een rechterlijke uitspraak.
Een ambassade wordt niet tot het grondgebied van de Staat gerekend en daarom mag de belasting geen contact opnemen met een ambassade.
De OPS signalering geldt alleen voor artikel 18
http://www.scherpinstrafrecht.nl/site/n ... 70554.html
artikel 22 van de paspoortwet zegt wie bevoegd is tot het signaleren,
Modelverzoek art. 22
http://www.bprbzk.nl/Trefwoorden?trefwo ... ignalering
hierin staat in dat de verplichting berust op een rechterlijke uitspraak.
- Ben
- Expat
Denk toch dat je vroeg af laat aan de beurt komt .
-
- Expat
De ambassade is slechts een doorgeefluik. De aanvraag voor een nieuw paspoort wordt door de ambassade doorgestuurd naar Binnenlandse Zaken. Die toets de aanvraag via de signaleringslijst en opsporingslijst. Wanneer een paspoort geweigerd wordt, wordt dat doorgegeven aan de ambassade. Die licht de aanvrager in en de aanvrager dient maatregelen te nemen en ook contact op te nemen met Binnenlandse Zaken. De ambassade doet verder er niets meer totdat er een seintje komt van Binnenlandse Zaken. De Belastingdienst geeft alleen een aanwijzing in de signaleringslijst en het is aan Binnenlandse Zaken of er wel of geen paspoort wordt afgegeven. In het algemeen volgt Binnenlandse Zaken de signaleringslijst.
Vroeger was Buitenlandse Zaken de uitgever van het paspoort. Maar sinds de "paspoortaffaire" wordt het paspoort uitgegeven door Binnenlandse Zaken.
De belastingdienst neemt geen contact op met de Ambassade. Binnenlandse Zaken laat slechts weten, via de Ambassade, aan de aanvrager dat een paspoort geweigerd word en de reden daartoe. Het is aan de aanvrager om dat recht te strijken. Binnenlandse Zaken kan wel aan de Ambassade opdracht geven de aanvrager een "laizzer passer" te verstrekken. Slechts geldig voor een enkele reis naar Nederland. "Laizzer passer" heeft de Ambassade in voorraad. Ook nooddocumenten.
Vroeger was Buitenlandse Zaken de uitgever van het paspoort. Maar sinds de "paspoortaffaire" wordt het paspoort uitgegeven door Binnenlandse Zaken.
De belastingdienst neemt geen contact op met de Ambassade. Binnenlandse Zaken laat slechts weten, via de Ambassade, aan de aanvrager dat een paspoort geweigerd word en de reden daartoe. Het is aan de aanvrager om dat recht te strijken. Binnenlandse Zaken kan wel aan de Ambassade opdracht geven de aanvrager een "laizzer passer" te verstrekken. Slechts geldig voor een enkele reis naar Nederland. "Laizzer passer" heeft de Ambassade in voorraad. Ook nooddocumenten.
- RuudThai
- Expat
Printen, je hebt gelijk. Vroeger, toen ik nog de roze papieren Signaleringslijst kreeg, stond daar o.a. ook in vermeld welke instanties die lijst ontvingen. Dat waren in ieder geval alle reisdocumenten uitgevende instanties, dus de gemeenten, provincies, ambassades en de Koninklijke Marechaussee bij bepaalde grensposten (voor nooddocumenten op Schiphol, Breda enz.).
Meneer Bangkok heeft geen gelijk. Personen die op de signaleringslijst voorkomen kunnen ten allen tijde en bij elke uitgevende instantie een normaal paspoort ontzegd worden totdat ze aan hun verplichtingen hebben voldaan. Ze krijgen dan wel een nooddocument, hetzij een paspoort alleen geldig voor terugkeer naar Nederland of een laissez-passer.
Meneer Bangkok heeft geen gelijk. Personen die op de signaleringslijst voorkomen kunnen ten allen tijde en bij elke uitgevende instantie een normaal paspoort ontzegd worden totdat ze aan hun verplichtingen hebben voldaan. Ze krijgen dan wel een nooddocument, hetzij een paspoort alleen geldig voor terugkeer naar Nederland of een laissez-passer.
-
- Volwaardig lid
Ik denk dat de conclusie is dat de topicstarter wel degelijk risico loopt geen nieuw paspoort te krijgen in Thailand. Dat was zijn verholen vraag ook. Daarmee mag meneer zich zorgen gaan maken ? Geen idee of het ook wordt uitgevoerd. Ik hoop dat we er ooit nog iets van horen, positief of negatief voor hem.
-
- Expat
Ach Ruud, het gaat mij niet om gelijk of ongelijk te krijgen. Het gaat er mij om dat mensen niet op een verkeerde voet worden gezet bij het aanvragen van een nieuw paspoort. Ik ken persoonlijk een paar mensen hier in Thailand die problemen hadden met het aanvragen van een nieuw paspoort. Het ging om alle gevallen van uitstaande belastingschuld, het gevolg van het niet doorgeven van een (nieuw) Thais adres. De bedragen waren niet zo hoog dat je er van achterover sloeg, maar eerst betalen en dan kreeg men het paspoort.RuudThai schreef:Printen, je hebt gelijk. Vroeger, toen ik nog de roze papieren Signaleringslijst kreeg, stond daar o.a. ook in vermeld welke instanties die lijst ontvingen. Dat waren in ieder geval alle reisdocumenten uitgevende instanties, dus de gemeenten, provincies, ambassades en de Koninklijke Marechaussee bij bepaalde grensposten (voor nooddocumenten op Schiphol, Breda enz.).
Een man moest naar Nederland, want voordat hij alles had betaald, verliep zijn (retired) visum. Bijkomende kosten zijn soms hoger dan de belastingschuld.
-
- komt net kijken
hoi ik woon zelf in hua hinn en ik sprak een keer met een nederlander hier bij het zwembad die
had nog een fikse vordering openstaan van zijn eigen bedrijf in het verleden,
maar die was pas bekend geworden jaren na zijn emigratie
maar hij ging gewoon zijn nieuwe paspoort ophalen bij de ambassade, hij zei dan moet je wel
iets heel ergs hebben gedaan wil je zo een signalering krijgen.
en zag dat hij ook een dochtertje had die naar school gaat hier en de thaise nationaliteit heeft,
dus misschien heeft dat er iets mee te maken dat hij zijn paspoort gewoon krijgt.
het lijkt me toch heel erg sterk als je ineens noodgedwongen naar nl moet als je al jaren in
thailand leeft en daar al je levensbelangen en gezin heb te onderhouden.
en wat zou je in nederland moeten doen zonder woon en verblijfadres, ik geloof dat
je dat ook nodig heb om je weer in te kunnen schrijven, en stel je heb geen financiele middelen
om te reizen, geen kenissen en famillie etc...
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004800/g ... oofdstukXV
7. Verstrekking van een reisdocument ondanks fiscaal bezwaar
Aan de gesignaleerde wordt altijd een reisdocument - al dan niet met beperkte geldigheidsduur - verstrekt c.q. mag hij het bestaande reisdocument behouden, als zich omstandigheden voordoen waarbij het privé belang van de gesignaleerde prevaleert boven het belang van degene die om de signalering heeft verzocht. Het besluit toch een reisdocument te verstrekken kan de daartoe bevoegde autoriteit nemen ondanks het feit dat fiscaal bezwaar bestaat tegen de afgifte van een reisdocument. Hierbij wordt opgemerkt dat de ontvanger altijd dient in te stemmen met de afgifte van een reisdocument als dringende familie-omstandigheden daartoe aanleiding geven, ondanks eventuele bezwaren die overigens mochten bestaan.
had nog een fikse vordering openstaan van zijn eigen bedrijf in het verleden,
maar die was pas bekend geworden jaren na zijn emigratie
maar hij ging gewoon zijn nieuwe paspoort ophalen bij de ambassade, hij zei dan moet je wel
iets heel ergs hebben gedaan wil je zo een signalering krijgen.
en zag dat hij ook een dochtertje had die naar school gaat hier en de thaise nationaliteit heeft,
dus misschien heeft dat er iets mee te maken dat hij zijn paspoort gewoon krijgt.
het lijkt me toch heel erg sterk als je ineens noodgedwongen naar nl moet als je al jaren in
thailand leeft en daar al je levensbelangen en gezin heb te onderhouden.
en wat zou je in nederland moeten doen zonder woon en verblijfadres, ik geloof dat
je dat ook nodig heb om je weer in te kunnen schrijven, en stel je heb geen financiele middelen
om te reizen, geen kenissen en famillie etc...
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004800/g ... oofdstukXV
7. Verstrekking van een reisdocument ondanks fiscaal bezwaar
Aan de gesignaleerde wordt altijd een reisdocument - al dan niet met beperkte geldigheidsduur - verstrekt c.q. mag hij het bestaande reisdocument behouden, als zich omstandigheden voordoen waarbij het privé belang van de gesignaleerde prevaleert boven het belang van degene die om de signalering heeft verzocht. Het besluit toch een reisdocument te verstrekken kan de daartoe bevoegde autoriteit nemen ondanks het feit dat fiscaal bezwaar bestaat tegen de afgifte van een reisdocument. Hierbij wordt opgemerkt dat de ontvanger altijd dient in te stemmen met de afgifte van een reisdocument als dringende familie-omstandigheden daartoe aanleiding geven, ondanks eventuele bezwaren die overigens mochten bestaan.
-
- Volwaardig lid
Ik denk dat de soep niet zo heet wordt opgediend als in de regeltjes staat. Maar het KAN wel en dat is een goede stok achter de deur.
-
- Volwaardig lid
Ik denk dat het steeds vaker voor zal komen omdat de NL overheid de burger meer ziet als klant dan als mens.
Live your dream, don't dream your life.
-
- Volwaardig lid
Burger Service Nummer betekent toch dat JIJ als burger service verleent aan de overheid ?
Vroeger was er het fiscaal nummer, daarvan wist je wat het was. Dat was duidelijke taal.
Daarvoor heette het 'landelijk vast nummer'......
Maar je hebt gelijk, de behandeling wordt steeds onpersoonlijker. Je bent inderdaad een ... nummer. Maar niet alleen bij de overheid hoor.
Ik rommel al maanden aan met de helpdesk van een grote bank in NL en krijg steeds een ander 'aan de lijn' en die blijkt van niks te weten en vooral niet te kunnen lezen. En stuur ik een reminder met netjes de vraag hoe de stand van zaken is dan krijg ik een email terug waarop ik niet kan antwoorden en waarin staat "uw klacht is in behandeling genomen en binnen zoveel werkdagen krijgt u ... "
Vroeger was er het fiscaal nummer, daarvan wist je wat het was. Dat was duidelijke taal.
Daarvoor heette het 'landelijk vast nummer'......
Maar je hebt gelijk, de behandeling wordt steeds onpersoonlijker. Je bent inderdaad een ... nummer. Maar niet alleen bij de overheid hoor.
Ik rommel al maanden aan met de helpdesk van een grote bank in NL en krijg steeds een ander 'aan de lijn' en die blijkt van niks te weten en vooral niet te kunnen lezen. En stuur ik een reminder met netjes de vraag hoe de stand van zaken is dan krijg ik een email terug waarop ik niet kan antwoorden en waarin staat "uw klacht is in behandeling genomen en binnen zoveel werkdagen krijgt u ... "