Paracetamol en decoupeerzaag
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Paracetamol en decoupeerzaag
Oma en Nongnaay hebben een verstopte neus. En een licht hoestje, meer een kuchje als iemand die de kikker in de keel heeft. Helemaal nikske zover ik kan beoordelen.
Maar ja, dit is Thailand…. Of ik Tiffy wil gaan halen. Tiffy ? Wat zit er in ? Daar heb ik al eens over geschreven. Paracetamol - 500 mg, chlorpheniramine - 2 mg en phenylephrine - 10 mg. Het wordt geslikt als zoete koek hier. Ze gooien je dood met hun reklame. Tiffy hier, Tiffy daar. Zandbak, Pollewop, Generaal, Tiffy nemen ze allemaal…..
Voor een virusje in de neus en de keel ? Paracetamol ? Kijk, die twee andere dingen geven verlichting, zoals het web zegt, antihistamine en een neusslijmoplosmiddel maar paracetamol ? En 500 mg ook nog eens ? Een kind van 9, een oude zwakke oma ? Hoe haal je het in je hoofd ?
Nee, zeg ik, dat doe ik niet, en ik kom terug met blauwe Strepsils want daar zitten ook dingen in die slijm in de keel losmaken, en ik geef er advies bij: hete soep en goed onder de wol. Ze kunnen ook nog Vicks op de hals smeren als ze gaan slapen; een hemdje er overheen en laat maar stomen…. Een kou gaat van zelf weg.
Lusten ze niet. Maar rode Strepsils lusten ze wel (..!!..), vooruit dan maar, daar komen rooie Strepsils bij. En ik vind een verstuiver voor de neus en hoera, het valt in de smaak. Al zal ongetwijfeld buiten mijn blik een paracetamol zijn toegediend…..
En de tweede boodschap, of ik voor oma een jigsaw wil meenemen. Daar moet ik echt even over nadenken. Jigsaw is een authentiek Thais woord en betekent figuurzaag, weet je nog, zo’n ding met een flinterdun zaagje tussen twee stukjes ijzer en een handvat er aan. Ik heb dat vroeger ook gebruikt om in mijn vingers te zagen en ik heb er de alleraardigste herinneringen aan overgehouden.
Maar het woord wordt in Thailand ook gebruikt voor, jawel, de elektrische decoupeerzaag en nu wordt het toch iets te gortig. Oma is 77, slechtziend en trillend van hand, en om daar nu…..
Kai komt met het gevraagde op de proppen. Een legpuzzel ! Zo’n getekend en gekleurd stuk karton dat machinaal in kleine en fraai gevormde stukjes is verknipt waarmee jij dan mag proberen het origineel te vormen.
O, bedoel je dat. Nou vooruit, die neem ik ook wel mee. Van 7 tot 77 staat er op, dus dat geldt voor Nongnaay als voor oma….. Drie stuks koop ik, waaronder een van dit genre….
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bouke ... Sentai.jpg
Tja, ik ben bang dat oma die niet zelf in elkaar zal steken….. Daar zit al een jong menneke op het vinkentouw….
Maar de puzzel met het beertje….
[i
Agge mar leut het…
Maar ja, dit is Thailand…. Of ik Tiffy wil gaan halen. Tiffy ? Wat zit er in ? Daar heb ik al eens over geschreven. Paracetamol - 500 mg, chlorpheniramine - 2 mg en phenylephrine - 10 mg. Het wordt geslikt als zoete koek hier. Ze gooien je dood met hun reklame. Tiffy hier, Tiffy daar. Zandbak, Pollewop, Generaal, Tiffy nemen ze allemaal…..
Voor een virusje in de neus en de keel ? Paracetamol ? Kijk, die twee andere dingen geven verlichting, zoals het web zegt, antihistamine en een neusslijmoplosmiddel maar paracetamol ? En 500 mg ook nog eens ? Een kind van 9, een oude zwakke oma ? Hoe haal je het in je hoofd ?
Nee, zeg ik, dat doe ik niet, en ik kom terug met blauwe Strepsils want daar zitten ook dingen in die slijm in de keel losmaken, en ik geef er advies bij: hete soep en goed onder de wol. Ze kunnen ook nog Vicks op de hals smeren als ze gaan slapen; een hemdje er overheen en laat maar stomen…. Een kou gaat van zelf weg.
Lusten ze niet. Maar rode Strepsils lusten ze wel (..!!..), vooruit dan maar, daar komen rooie Strepsils bij. En ik vind een verstuiver voor de neus en hoera, het valt in de smaak. Al zal ongetwijfeld buiten mijn blik een paracetamol zijn toegediend…..
En de tweede boodschap, of ik voor oma een jigsaw wil meenemen. Daar moet ik echt even over nadenken. Jigsaw is een authentiek Thais woord en betekent figuurzaag, weet je nog, zo’n ding met een flinterdun zaagje tussen twee stukjes ijzer en een handvat er aan. Ik heb dat vroeger ook gebruikt om in mijn vingers te zagen en ik heb er de alleraardigste herinneringen aan overgehouden.
Maar het woord wordt in Thailand ook gebruikt voor, jawel, de elektrische decoupeerzaag en nu wordt het toch iets te gortig. Oma is 77, slechtziend en trillend van hand, en om daar nu…..
Kai komt met het gevraagde op de proppen. Een legpuzzel ! Zo’n getekend en gekleurd stuk karton dat machinaal in kleine en fraai gevormde stukjes is verknipt waarmee jij dan mag proberen het origineel te vormen.
O, bedoel je dat. Nou vooruit, die neem ik ook wel mee. Van 7 tot 77 staat er op, dus dat geldt voor Nongnaay als voor oma….. Drie stuks koop ik, waaronder een van dit genre….
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bouke ... Sentai.jpg
Tja, ik ben bang dat oma die niet zelf in elkaar zal steken….. Daar zit al een jong menneke op het vinkentouw….
Maar de puzzel met het beertje….
[i
Agge mar leut het…
Laatst gewijzigd door prajak op maandag 16 juni 2014, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Pieter
- Volwaardig lid
Re: Paracetamol en decoupeerzaag
Waarom geef je ze niet een echt thais recept
dat mijn vrouw altijd mij op laat drinken als ik een kuchje heb
3 lemoenen uitpersen en dan met net iets teveel zout samen in een glas en in 1 keer opdrinken
recept was van haar moeder dus goed
pieter
dat mijn vrouw altijd mij op laat drinken als ik een kuchje heb
3 lemoenen uitpersen en dan met net iets teveel zout samen in een glas en in 1 keer opdrinken
recept was van haar moeder dus goed
pieter
-
- Volwaardig lid
Limoenen ! Citroenen. Ik zou zelf voor een grog gaan met een flinke scheut vuurwater er in.....maar heet water kan ook. Probleem is echter dat men geen limoen lust...veel te zuur.
Kijk, hete pepers, stinkvissen, bladeren van de makroetstruik, insecten, mijn buurfamilie vangt grote kikkers om daarna in de lokale croma te braden (en het ruikt nog lekker ook...), allemaal best, ze douwen alles er in, maar als het even zuur is of bitter dan lust men het niet.
Ik heb gezocht naar rhinocaps; niet te vinden. Voor een dampbad in een schaaltje onder de neus en dampen maar ! Kan met een eetlepel Vicks ook. Hoe vaak heb ik dat niet gedaan als ik een snotterneus had. Lucht op. Maar er zijn dan risico's voor het genitale stelsel en dus stel ik dat maar niet voor aan de familie.
Kijk, hete pepers, stinkvissen, bladeren van de makroetstruik, insecten, mijn buurfamilie vangt grote kikkers om daarna in de lokale croma te braden (en het ruikt nog lekker ook...), allemaal best, ze douwen alles er in, maar als het even zuur is of bitter dan lust men het niet.
Ik heb gezocht naar rhinocaps; niet te vinden. Voor een dampbad in een schaaltje onder de neus en dampen maar ! Kan met een eetlepel Vicks ook. Hoe vaak heb ik dat niet gedaan als ik een snotterneus had. Lucht op. Maar er zijn dan risico's voor het genitale stelsel en dus stel ik dat maar niet voor aan de familie.
-
- Volwaardig lid
Mijn man kreeg met 7 a 8 jaar pernot. Toen die weer wakker was was hij ook meteen beter.
Tja, Prajak, zolang iemand niet onder curatele staat ......
Ik heb wat afgediscureerd en afgeraden maar uiteindelijk vaak toch gegeven. "Het mag van de dokter, 6 parac. pd" ..... "Ja mevrouw, dat is maximaal" .....
En dat gaat door, maand na maand na m.....
Gewoon een paar dagen ouder worden .... maar ja ..... men wil het versnellen hè?

Tja, Prajak, zolang iemand niet onder curatele staat ......
Ik heb wat afgediscureerd en afgeraden maar uiteindelijk vaak toch gegeven. "Het mag van de dokter, 6 parac. pd" ..... "Ja mevrouw, dat is maximaal" .....
En dat gaat door, maand na maand na m.....
Gewoon een paar dagen ouder worden .... maar ja ..... men wil het versnellen hè?
-
- Volwaardig lid
De lever houdt dat niet, 6 x 500 mg paracetamol per dag. Een keer de max dosis in geval van urgentie, OK, maar niet dagen of meer achter elkaar. Er zijn middelen om koorts en pijn te drukken die minder slecht zijn voor de lever al hebben ze allemaal wel een bijwerking.
-
- Volwaardig lid
Jamong
Potten vol zijn er meegesleept uit Thailand
ruikt een beetje pepermunt achtig
wordt redelijk warm en als je zweet zorgt het ook nog voor een knal rode huid
wordt overal voor gebruikt
muggen beten
brandblaren / verbranding
schaafwonden
hoesten
keelpijn
hoofdpijn
door oma wordt zelfs flinke klodder IN de keel gedaan bij keelontsteking
stijve spieren
massage / vermengen met babyolie
kosten van de grootste pot in Thailand 63 bath
in Nl lijkt het tijgerbalsem er wel wat op maar is toch anders.
Op de pot staat ook in het engels: Golden cup balm
is een geelachtig goedje, als je je handen na gebruik niet goed wast en
enkele uren later wrijf je in je ogen dan weet je gelijk weer dat je jamong hebt gebruikt
Ook Mart Vermaat wist van dit spul, hij schreef erover in 1 van zijn postings.
Potten vol zijn er meegesleept uit Thailand
ruikt een beetje pepermunt achtig
wordt redelijk warm en als je zweet zorgt het ook nog voor een knal rode huid
wordt overal voor gebruikt
muggen beten
brandblaren / verbranding
schaafwonden
hoesten
keelpijn
hoofdpijn
door oma wordt zelfs flinke klodder IN de keel gedaan bij keelontsteking
stijve spieren
massage / vermengen met babyolie
kosten van de grootste pot in Thailand 63 bath
in Nl lijkt het tijgerbalsem er wel wat op maar is toch anders.
Op de pot staat ook in het engels: Golden cup balm
is een geelachtig goedje, als je je handen na gebruik niet goed wast en
enkele uren later wrijf je in je ogen dan weet je gelijk weer dat je jamong hebt gebruikt
Ook Mart Vermaat wist van dit spul, hij schreef erover in 1 van zijn postings.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.
-
- Volwaardig lid
Valt wel mee hoor Prajak, duizenden mensen slikken paracetamol. Soms jaren lang. Ik niet, ik slik diclofanac. Dat of constante pijn in mijn benen.prajak schreef:De lever houdt dat niet, 6 x 500 mg paracetamol per dag. Een keer de max dosis in geval van urgentie, OK, maar niet dagen of meer achter elkaar. Er zijn middelen om koorts en pijn te drukken die minder slecht zijn voor de lever al hebben ze allemaal wel een bijwerking.
Een paar jaar geleden heb ik het hier in een discussie er over gehad dat het jammer was dat ik die diclofanac niet kon inruilen voor weed. En dat mag niet.

En die lever van mij kan ik niet in de watten gaan leggen.
Kijk, als er later persé jeanetteleverpaté van gemaakt moest worden zou ik er even over nadenken.

't Is ook nog één van mijn betere organen ook al ben ik mijn galblaas al 40 jaar kwijt.
En ik zal ook niet verdeeld worden over 5 andere zieken als ik uit mijn lichaam glij. ... vlieg? ... wathever.

Maar je kunt zelfmoord plegen met een overdosis paracetamol, alleen als het mislukt heb je hersenbeschadigingen.

En toen was er koffie.

-
- Volwaardig lid
diclofanac gebruik ik ook (Jicht) ,maar daar moet je wel een aparte maagbeshermer voor gebruiken Jeanette .
Ron.
Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."
- Ben
- Expat
Het gerucht gaat dat vele Paracetamols uit de handel gaan en niet meer vrij verkrijgbaarbaar zijn in de drugstore, Sara Tiffy en noem maar op .
Ze worden steeds meer verwerkt in de geestveruimende sector .(Blijft toch handel)
Het zal druk worden in de ziekenhuizen waar ze dan nog wel op recept verkrijgbaar zijn ,
Verslaving aan dat spul krijg je er niet zomaar uit bij de toch al zo flexibele Thai
Koorts? gin tonic helpt nogal aardig, (Kinine)
Ze worden steeds meer verwerkt in de geestveruimende sector .(Blijft toch handel)
Het zal druk worden in de ziekenhuizen waar ze dan nog wel op recept verkrijgbaar zijn ,
Verslaving aan dat spul krijg je er niet zomaar uit bij de toch al zo flexibele Thai

Koorts? gin tonic helpt nogal aardig, (Kinine)
-
- Expat
- Contacteer:
Had zelf ook dit jaar een lang aanhoudende kriebelhoest met lange, piepende narochel soms, die maar niet over wilde gaan...
Volgens mij kwam de verkoudheid(?) door gebruik van de airco, nu met gebruik van fans is er nog geen verkoudheid opgekomen.
Meer dan twee maanden!
Had dit nooit in mijn leven gehad, ik doel op de duur...
Met groene slijm als bijproduct, jakkie, bij het uitspuwen, sorry maar ach u kent het wel.
Naar de apotheek waar vriendin naar binnen ging, ik bleef achter met haar dochtertje in de auto, bang als we waren voor farang prijzen.
Althans ik, misschien bij een apotheek niet nodig maar je weet maar nooit of ze je gaan tillen...
Ze kwam, op voorschrijven van de apotheek, dus niet een arts, terug met een antibioticum.
Heb helaas het merk niet bewaard.
Netjes de hele kuur afgemaakt en weer de oude.
Vraag mij af hoelang microben nog bestand zijn tegen antibiotica...
Mijn advies luid dan ook, als het niet over gaat met hiervoor genoemde middelen neem genoemde kuur!
Volgens mij kwam de verkoudheid(?) door gebruik van de airco, nu met gebruik van fans is er nog geen verkoudheid opgekomen.
Meer dan twee maanden!
Had dit nooit in mijn leven gehad, ik doel op de duur...
Met groene slijm als bijproduct, jakkie, bij het uitspuwen, sorry maar ach u kent het wel.
Naar de apotheek waar vriendin naar binnen ging, ik bleef achter met haar dochtertje in de auto, bang als we waren voor farang prijzen.
Althans ik, misschien bij een apotheek niet nodig maar je weet maar nooit of ze je gaan tillen...
Ze kwam, op voorschrijven van de apotheek, dus niet een arts, terug met een antibioticum.
Heb helaas het merk niet bewaard.
Netjes de hele kuur afgemaakt en weer de oude.
Vraag mij af hoelang microben nog bestand zijn tegen antibiotica...
Mijn advies luid dan ook, als het niet over gaat met hiervoor genoemde middelen neem genoemde kuur!
Laatst gewijzigd door greenthaiway op maandag 04 juni 2012, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Volwaardig lid
heb ik, omeprazol 20.ron schreef:diclofanac gebruik ik ook (Jicht) ,maar daar moet je wel een aparte maagbeshermer voor gebruiken Jeanette .
Ron.
Ja, de para-cod is in nederland al niet meer verkrijgbaar, je zou er nu codeïne (is op recept) los bij moeten slikken. Vond ik fijn bij kriebelhoest voor het slapen.
En para-cof mag binnenkort ook niet meer. Mij helpt het goed tegen koppijn. In Thailand drink ik minder koffie en we hadden nog maar een paar para-cof
dus ik vroeg er om. Maar deze combinatie is er niet meer dus ik vraag (net als bij de codeïne) om coffeïne tabletten. Krijg ik cafercot. Gewoon in een buurtwinkel zonder recept.
Je mag er niet meer dan 2 per week volgens de bijsluiter.
Heel vreemd allemaal