Reparatie airco in huurhuis.
Moderator: Loempia
-
- Expat
Reparatie airco in huurhuis.
Mijn buurman, ook een Nederlander, bewoont dezelfde soort huis als ik. In de slaapkamer is een airco ingebouwd. Die airco is ingebouwd toen het huis gebouwd werd.
Nu is zijn airco kapot en moet gerepareerd worden. De kosten van die reparatie zal ongeveer 3000 baht zijn.
Zijn de kosten op de verhuurder te verhalen of zijn reparatiekosten van vaste onderdelen van het gehuurde huis, zoals een airco, voor rekening huurder?
In het huurcontract, hetzelfde als de mijne, staat alleen: "The Landlord shall nor be responsible for any loss or damage to property of the Tenant stay". Verder staat er niets in het contract dat reparaties regelt.
Volgens mij een weidse beschrijving die van alles kan betekenen.
Nu is zijn airco kapot en moet gerepareerd worden. De kosten van die reparatie zal ongeveer 3000 baht zijn.
Zijn de kosten op de verhuurder te verhalen of zijn reparatiekosten van vaste onderdelen van het gehuurde huis, zoals een airco, voor rekening huurder?
In het huurcontract, hetzelfde als de mijne, staat alleen: "The Landlord shall nor be responsible for any loss or damage to property of the Tenant stay". Verder staat er niets in het contract dat reparaties regelt.
-
- Volwaardig lid
Re: Reparatie airco in huurhuis.
Dat wat er staat is cristal clear: kosten voor reparatie zijn voor de huurder.
Maar: vragen staat vrij.
Maar: vragen staat vrij.
Live your dream, don't dream your life.
- Ben
- Expat
printen44 schreef:Mijn buurman, ook een Nederlander, bewoont dezelfde soort huis als ik. In de slaapkamer is een airco ingebouwd. Die airco is ingebouwd toen het huis gebouwd werd.
Mits het niet door toedoen stuk is gegaan door de huurder zijn de kosten
voor de verhuurder .
Hij moet zelf voor reparatie zorgen .
Dus zelf niets aan doen .
-
- Volwaardig lid
Gelukkig ben jij een geduldig mens, Printen44, en komt de frisse regentijd er aan, en dan de winter. Pas in maart wordt het weer heet en trek je zelf de knip, denk ik. Bewaar je het bonnetje ?
Denkend aan wat we bespraken...... 

- RuudThai
- Expat
Ook in die "frisse" regentijd draait bij ons de airco, in ieder geval in de slaapkamer en soms ook in de huiskamer. Boven de 25 graden kunnen zowel mijn vrouw als ik niet slapen. Bovendien maakt ook de vochtigheid het erg benauwd en de airco werkt drogend, dus dat maakt het leven aangenamer.
Ik vind een airco hier een basisvoorziening, net als een cv in Nederland. Je geeft je Thaise echtgenote toch ook niet alleen maar een trui als het 10 graden vriest?
Printen, ik denk dat je buurman lang kan wachten voordat de verhuurder aanstalten maakt om de boel te laten repareren. Ik zou die 3000 bahtjes zelf maar ophoesten en later proberen te verrekenen met de huur. Wel vooraf de verhuurder verwittigen want anders kun je zeker geen verhaal halen.
Ik vind een airco hier een basisvoorziening, net als een cv in Nederland. Je geeft je Thaise echtgenote toch ook niet alleen maar een trui als het 10 graden vriest?
Printen, ik denk dat je buurman lang kan wachten voordat de verhuurder aanstalten maakt om de boel te laten repareren. Ik zou die 3000 bahtjes zelf maar ophoesten en later proberen te verrekenen met de huur. Wel vooraf de verhuurder verwittigen want anders kun je zeker geen verhaal halen.
-
- Expat
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik dacht het ook dat de verhuurder de kosten zou moeten betalen, want het is "tear and wear". Maar de huiseigenaar woont in Zwitserland en komt met Zwitsers echtgenoten 3x per jaar een paar weekjes hier.
Mijn buurman zal de repratie uitvoeren en proberen, met bon, het te verhalen op de verhuurder.

Mijn buurman zal de repratie uitvoeren en proberen, met bon, het te verhalen op de verhuurder.
-
- heeft ervaring
Hangt er van af, de wet zegt dat normaal onderhoud en kleine reparaties voor rekening van de huurder zijn zie sectie 553
maar hij is niet aansprakelijk voor schade bij normaal gebruik, zie sectie 562
Is dit normaal onderhoud en kleine reparaties ?
Section 562. The hirer is liable for any loss or damage caused to the property hired by his own fault or by the fault of persons living with him or being his sub-hirer.
But he is not liable for loss or damage resulting from proper use.
Section 547. The letter is bound to reimburse to the hirer any necessary and reasonable expenses incurred by him for the preservation of the property hired, except expenses for ordinary maintenance and petty repairs
Section 553. The hirer is bound to take as much care of the property hired as a person of ordinary prudence would take of his own property, and to do ordinary maintenance and petty repairs.
maar hij is niet aansprakelijk voor schade bij normaal gebruik, zie sectie 562
Is dit normaal onderhoud en kleine reparaties ?
Section 562. The hirer is liable for any loss or damage caused to the property hired by his own fault or by the fault of persons living with him or being his sub-hirer.
But he is not liable for loss or damage resulting from proper use.
Section 547. The letter is bound to reimburse to the hirer any necessary and reasonable expenses incurred by him for the preservation of the property hired, except expenses for ordinary maintenance and petty repairs
Section 553. The hirer is bound to take as much care of the property hired as a person of ordinary prudence would take of his own property, and to do ordinary maintenance and petty repairs.
- joepattaya
- Expat
Neem om te beginnen allereerst contact op met de verhuurder om aan te geven dat je een probleem hebt (de buurman dan) en wie de reparatie gaat betalen en wie er initiatief tot repareren gaat nemen.printen44 schreef:Bedankt voor jullie antwoorden. Ik dacht het ook dat de verhuurder de kosten zou moeten betalen, want het is "tear and wear". Maar de huiseigenaar woont in Zwitserland en komt met Zwitsers echtgenoten 3x per jaar een paar weekjes hier.![]()
Op eigen houtje repareren en dan de rekening aan de verhuurder presenteren wordt meestal niet gewaardeerd!!