Living will niet aanvaard

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Living will niet aanvaard

#1 Bericht door prajak » woensdag 23 mei 2012, 16:46

Maar ik wil niemand bang maken. Deze situatie was een onvoorbereide.

Henk, niet zijn echte naam, is 91 en al 20+ jaar in Nongkhai wonend. Een oude man dus maar met een voozichtige stijl van leven en dat maakte hem zo oud. Niet-roker, hoogstens een glaasje rood af en toe. Wordt ziek, 'ach, het is nikske', te laat naar het ziekenhuis in Nongkhai, het overheidsziekenhuis, infectie urinewegen en die gaat het lichaam door, men weet zich geen raad en Henk wordt gebracht naar het veel grotere Udon overheidsziekenhuis.

Situatie op en neer, hoop en vrees, infuus en pillen, en Henk raakt in coma. Hij heeft een living will maar het ziekenhuis weigert die zelfs maar in te zien. In de living will staat: bij coma niet behandelen, alles stopzetten, palliatie en geen voeding etc. Men kijkt de andere kant op, ze doen hier niet aan mee.

Nu is dat achteraf maar goed ook want Henk komt uit coma en mag wellicht naar Nongkhai terug om daar behandeld te worden al zal hij voorlopig niet naar huis kunnen. Hij zal verder de rest van zijn leven afhankelijk blijven van zuurstof en medicatie.

Nu die living will. Viel het de artsen koud op het dak ? Ja, denk ik, meneer komt binnen en raakt in coma en daar komen een paar landgenoten met een briefje aanzetten. Kijk, dat is Henk's wens. Landgenoten, niet eens Henk's kinderen waar hij geen kontakt mee heeft, en niet eens Henk's broer van 94 die zo ver woont in een ander werelddeel dat de reis te zwaar voor hem is.

Ik kan voor de houding van de artsen begrip opbrengen.

Er is meer in deze zaak en ik zal daarvoor een nieuw onderwerp openen dadelijk.

dutch
Expat
Expat

Re: Living will niet aanvaard

#2 Bericht door dutch » donderdag 24 mei 2012, 00:29

Ik heb een originele copie (notarieel) bij mijn ziekenhuis gedeponeerd en deze bevindt zich in mijn dossier.

Heb onlangs mijn eerdere living will aan moeten passen i.v.m. de nieuwste richtlijnen die zijn gegeven, bij aanname in het parlement (in ieder geval is het nu officieel).Deze aanpassing bestond hierin dat er de datum en artikel nummer van de wet vermeld moest worden en tevens moeten er 2 getuigen worden vermeld MET volledig adres en ID copy.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

joepattaya
Expat
Expat

#3 Bericht door joepattaya » donderdag 24 mei 2012, 02:20

Beetje raar, want het ziekenhuis (zo goed als elk ziekenhuis) begint korte tijd na het inleveren van de patient over de kosten. DAT is het moment om aan te geven wat de bedoeling is.
E.e.a. gaat automatisch richting palliatieve behandeling als er geen verzekering en geen nood-fonds is.

dutch
Expat
Expat

#4 Bericht door dutch » donderdag 24 mei 2012, 07:16

joepattaya schreef:Beetje raar, want het ziekenhuis (zo goed als elk ziekenhuis) begint korte tijd na het inleveren van de patient over de kosten. DAT is het moment om aan te geven wat de bedoeling is.
E.e.a. gaat automatisch richting palliatieve behandeling als er geen verzekering en geen nood-fonds is.
Wat is daar zo raar aan?
Als ik buiten westen binnen wordt gebracht,is daar mogelijk geen tijd meer voor ( om even het document van thuis te halen) en bovendien ligt er ook een copie van mijn ziektekostenverzekerings pasje ( al gecheckt of deze verzekering door ziekenhuis geaccepteerd word!).Verder weet ik nu al ,dat mijn behandelend arts wat onwennig tegenover het idee staat,maar mij wel gegarandeerd heeft,dat hij een collega de zaak kan overdoen.
Ronald Reagan

joepattaya
Expat
Expat

#5 Bericht door joepattaya » donderdag 24 mei 2012, 08:50

dutch schreef:
joepattaya schreef:Beetje raar, want het ziekenhuis (zo goed als elk ziekenhuis) begint korte tijd na het inleveren van de patient over de kosten. DAT is het moment om aan te geven wat de bedoeling is.
Wat is daar zo raar aan?
Als ik buiten westen binnen wordt gebracht,is daar mogelijk geen tijd meer voor ( om even het document van thuis te halen) en bovendien ligt er ook een copie van mijn ziektekostenverzekerings pasje ( al gecheckt of deze verzekering door ziekenhuis geaccepteerd word!).Verder weet ik nu al ,dat mijn behandelend arts wat onwennig tegenover het idee staat,maar mij wel gegarandeerd heeft,dat hij een collega de zaak kan overdoen.
Mijn reaktie was eigenlijk niet voor jou, maar meer voor Prajak.
Uiteraard is er een probleem als een patient niet-aanspreekbaar en zonder begeleiding wordt ingeleverd. Blijft dan toch de vraag, of ze uiteindelijk bij je laatste-wils-verklaring uitkomen.

dutch
Expat
Expat

#6 Bericht door dutch » donderdag 24 mei 2012, 10:28

joepattaya schreef:
dutch schreef:
Wat is daar zo raar aan?
Mijn reaktie was eigenlijk niet voor jou, maar meer voor Prajak.
Uiteraard is er een probleem als een patient niet-aanspreekbaar en zonder begeleiding wordt ingeleverd. Blijft dan toch de vraag, of ze uiteindelijk bij je laatste-wils-verklaring uitkomen.
Maakt niet uit.Elk antwoord/vraag/commentaar is welkom op vragen zoals deze.Het blijft interessant om uit te vinden hoe er overal in Thailand verschillend gereageerd (kan) word(en)t en hoe de verschillende expats een en ander al dan niet denken te regelen.
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door prajak » donderdag 24 mei 2012, 14:42

Een arts die de stervende totaal niet kent zal anders tegen de zaak aankijken dan een arts die een jarenlange 'relatie' had met die persoon. Dat is het verhaal van Dutch in casu; hij heeft al gesprekken met de behandelaar gevoerd en de living will verklaring is geheid al in de top van het ziekenhuis en van de medische staf besproken.

Ik ga Dutch vragen welke wijziging er precies in moet staan of anders, misschien wil Dutch de huidige verklaring anonimiseren en me zenden ? Die getuigen vind ik wel, ik neem aan Thaise mensen en geen familie van mijn vrouw en geen behandelend arts. Ik vraag het de advocate en de vertaalster in Bangkok...... Dan heb ik hem meteen in twee talen.

dutch
Expat
Expat

#8 Bericht door dutch » donderdag 24 mei 2012, 15:36

prajak schreef:Een arts die de stervende totaal niet kent zal anders tegen de zaak aankijken dan een arts die een jarenlange 'relatie' had met die persoon. Dat is het verhaal van Dutch in casu; hij heeft al gesprekken met de behandelaar gevoerd en de living will verklaring is geheid al in de top van het ziekenhuis en van de medische staf besproken.

Ik ga Dutch vragen welke wijziging er precies in moet staan of anders, misschien wil Dutch de huidige verklaring anonimiseren en me zenden ? Die getuigen vind ik wel, ik neem aan Thaise mensen en geen familie van mijn vrouw en geen behandelend arts. Ik vraag het de advocate en de vertaalster in Bangkok...... Dan heb ik hem meteen in twee talen.
Stuur me even een pb prajak.
Zit nu via ipad en ben bang dat ik het vergeet als dit topic niet meer verder loopt.
Denk dat ik je gewoon een copie van mijn living will kan sturen,want daar staan geen geheimen in.
De getuigen waren gewoon 2 medewrksters van het advocaten kantoor.
Mijn lw is in thai en engels.
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”