Thais Luchtvaartnieuws

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
jose44
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 55
Lid geworden op: maandag 07 mei 2012, 05:18

Re: Thais Luchtvaartnieuws

#31 Bericht door jose44 » dinsdag 15 mei 2012, 04:23

Als "nieuweling" op dit forum ,Buenos Días, daar mee gezegd dat ik geen Nederlander ben ;)
Door mijn werk vlieg ik ongeveer 2x per week zowel in Thailand als er buiten.
Het was trouwens PB Air die in 2009 hun vluchten stop zette. (Embraer 145)

Met Happy Air heb ik gevlogen maar toch maar weer gekozen voor Thai Airways vanaf KK
Er is bijna geen prijsverschil en aangezien ik "woon" in Kosum Phisai maakt het geen verschil.
In KK is nog een maatschappij "KanAir" die oa vliegt naar Chiang Mai, ze hebben echter hier 1 vliegtuig (Cessna)

Gebruikersavatar
Khemkhaeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: dinsdag 03 maart 2009, 15:42

Re: Thais Luchtvaartnieuws

#32 Bericht door Khemkhaeng » donderdag 17 mei 2012, 18:32


Gebruikersavatar
Khemkhaeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: dinsdag 03 maart 2009, 15:42

Re: Thais Luchtvaartnieuws

#33 Bericht door Khemkhaeng » vrijdag 18 mei 2012, 23:58

AoT verdagering 17 mei heeft het volgende gebracht:

- Airports of Thailand heeft in de vergadering van 17 mei goedkeuring gegeven voor het vervangen van 10 belangrijke posities in het bestuur. Het zou niet gaan om politieke druk. Dat is het natuurlijk wel, aangezien het Yingluck kabinet II zo snel mogelijk orde op zaken wil stellen met de problemen op Suvarnabhumi o.a. de paspoortcontrole, capaciteitsproblemen, expansie en de herlocatie van een aantal low cost of budget maatschappijen.

- Tevens heeft AoT het groene licht gegeven voor het "opstarten" van Don Mueang Airport.
Terminal 1, Terminal 2 en de Vracht terminal zullen allemaal klaargemaakt worden voor het in hergebruik nemen van de luchthaven.
Terminal 1 is momenteel in gebruik van Nok Air en is sinds de overstromingen hier en daar aangepast en verbeterd.
Nok Air vliegt jaarlijks ruim 4 miljoen mensen.
Terminal 2 zou dan beschikbaar zijn voor Thai AirAsia en waarschijnlijk ook voor Orient Thai Airlines.
Volgens de Bangkokpost vervoert Thai AirAsia ruim 7 miljoen passagiers. Orient Thai circa 250.000
Volgens AoT is het de bedoeling dat jaarlijks 14,5 miljoen mensen gebruik van Don Mueang maken.

- Verder is dan eindelijk ingestemd met de uitbreiding van Suvarnabhumi van 62 miljard baht. Ruim 1,5 miljard euro. De nieuwe terminal moet in 2017 klaar zijn. Suvarnabhumi zou dan 60 miljoen passagiers aankunnen. (Let op dit jaar zijn het er 51 miljoen)

Er is verder niet naar buiten gekomen op wat voor termijn de budget maatschappijen van Don Mueang zullen vliegen of welke maatschappijen. In ieder geval heeft AoT een pakket samengesteld met wat al eerder gezegd werd goedkopere landing en parkeer rechten 15% goedkoper.

Gebruikersavatar
Khemkhaeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: dinsdag 03 maart 2009, 15:42

Re: Thais Luchtvaartnieuws

#34 Bericht door Khemkhaeng » zaterdag 19 mei 2012, 01:07

Ik vergeet erbij te vermelden dat AoT en Thai Airways Don Mueang wilde ombouwen tot een onderhoud luchthaven voor reparaties etc van vliegtuigen. Maar omdat men Don Mueang gaat heropenen voor commerciële vluchten is besloten met AoT, Thai Airways, Royal Thai Air Force en Ministerie van Transport en Financien dat men nu het vliegtuig van Nakhon Ratchasima zal ombouwen tot "aircraft maintenance center".

Erik
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 76
Lid geworden op: maandag 11 december 2006, 20:10
Locatie: Wildervank

Re: Thais Luchtvaartnieuws

#35 Bericht door Erik » dinsdag 22 mei 2012, 09:34

Khemkhaeng schreef: Terminal 2 zou dan beschikbaar zijn voor Thai AirAsia en waarschijnlijk ook voor Orient Thai Airlines.
Volgens de Bangkokpost vervoert Thai AirAsia ruim 7 miljoen passagiers.
In ieder geval heeft AoT een pakket samengesteld met wat al eerder gezegd werd goedkopere landing en parkeer rechten 15% goedkoper.
Ik denk dat als Air Asia naar Don Mueang gaat het enorm veel klanten gaat kosten en dat het meer gaat kosten dan dat ze met die 15% gaan besparen.
Hoeveel mensen hebben zin om van luchthaven te wisselen als ze door moeten (of komen) met een lokale vlucht.??

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thais Luchtvaartnieuws

#36 Bericht door prajak » dinsdag 22 mei 2012, 10:09

Dus moet je daar een sneltrein tussen bouwen met maar EEN halte aan de stad waar die trein het Bangkok net kruist. De afstand is overbrugbaar en met een snelle elektrische trein moet dat kunnen binnen 30 tot 45 minuten. Ik heb eens op Heathrow van 'gebouw' moeten wisselen en was meer dan een half uur bezig, en als ik in Frankfurt naar de uiterste terminal moet op loopbanden ben ik wel even zoet. Het moet dus mogelijk zijn met behoud van klanten voor hun minder duur vliegaanbod.

'Tijd is geld' gaat ook in de andere richting: tijd kwijt maar geld sparen is voor veel mensen ook belangrijk.

Gebruikersavatar
Khemkhaeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: dinsdag 03 maart 2009, 15:42

Re: Thais Luchtvaartnieuws

#37 Bericht door Khemkhaeng » dinsdag 22 mei 2012, 22:42

Nou het nieuws is dan eindelijk vandaag naar buiten gekomen.
"He added that Thai AirAsia needed one or two months to finalise its move to Don Mueang Airport because it would have to consider carefully the convenience of the terminal and runways.

Prime Minister Yingluck Shinawatra earlier ordered that all low-cost airlines must move back to Don Mueang to improve air traffic at Suvarnabhumi Airport."
Als het een beetje meezit zoals al eerder was gelekt voor het einde van dit jaar Don Mueang Airport. 1 a 2 maanden volgens dit artikel (maar ja Thailand kennende waarschijnlijk wat later). Overigens moet AoT Don Mueang terminal 2 gebruiksklaar maken.
Nieuws kwam gelijktijdig naar buiten met de geplande IPO of beursintroductie van Thai AirAsia dus voor de geïnteresseerden men kan eind deze maand aandelen kopen.

Gebruikersavatar
Khemkhaeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: dinsdag 03 maart 2009, 15:42

Re: Thais Luchtvaartnieuws

#38 Bericht door Khemkhaeng » dinsdag 29 mei 2012, 22:29

volgens de media in Thailand is inmiddels het gelazer begonnen over wie welke terminal op Don Mueang zal gebruiken.
Thai AirAsia heeft zich hard gemaakt dat zij Terminal 1 moeten/willen/eisen/hebben. Terminal 1 is momenteel de enige die in gebruik is voor Nok Air. Terminal 1 kan namelijk 14.5 miljoen passagiers aan Thai AirAsia gaat dit jaar naar de 8 miljoen passagiers en zal naar verwachten binnen 3 jaar naar de 16 miljoen passagiers gaan.

Ook Orient Thai Airlines wil Terminal 1 gebruiken en zit dus AoT te pushen. Nok Air (vervoert 4 miljoen passagiers) vindt dat de andere maatschappijen maar gebruik moeten maken van Terminal 2 aangezien zij diverse contracten met AoT hebben gesloten voor Terminal 1.

AoT moet minimaal 50 miljoen baht investeren om Terminal 2 te renoveren en gebruiksklaar te maken. Vanwege de overstromingen moet alles gerenoveerd worden en dat zal zeker een half jaar minimaal duren. Verder zijn ze zo stom dat ze per volgende week 1 landing/start baan van Suvarnabhumi gaan sluiten voor renovatie wat minimaal 2 maanden gaat duren. Suvarnabhumi kan dus maar 1 baan gebruiken. Waardoor de lokale en low cost maatschappijen vertragingen hebben en vliegtijden moeten veranderen omdat regionale maar vooral intercontinentale vluchten voorrang hebben met starten en landen. Dit zorgt weer voor ruzie tussen AoT en de te verhuizen maatschappijen.

AoT moet en zal Thai AirAsia verhuizen (omdat het de grootste en snelstgroeiende is) om Suvarnabhumi te ontlasten en te beginnen met de bouw van een nieuwe terminal. Dus als Thai AirAsia zijn zin krijgt zullen alle andere maatschappijen verhuizen naar Terminal 2. (maar goed wat maakt dat uit).

Na goodbye in september 2006 vanaf augustus 2012 welcome
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lMx4afFECk8[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Qon5rlzxkGY[/youtube]

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Thais Luchtvaartnieuws

#39 Bericht door joepattaya » woensdag 30 mei 2012, 02:23

Khemkhaeng schreef: - Verder is dan eindelijk ingestemd met de uitbreiding van Suvarnabhumi van 62 miljard baht. Ruim 1,5 miljard euro. De nieuwe terminal moet in 2017 klaar zijn. Suvarnabhumi zou dan 60 miljoen passagiers aankunnen. (Let op dit jaar zijn het er 51 miljoen)
Dit vertekend de situatie een beetje.
Oorspronkelijk was Swampie berekend op 45 miljoen passagiers, maar krijgt er nu 51 miljoen voor de kiezen.
Als men de low-cost carriers verplaatst naar DM en ze ook daar laat dan scheelt dat ruim 14 miljoen passagiers.
Als dan dus de nieuwe terminal(s) op Swampie 61 miljoen passagiers aankunnen dan verdubbelt men eigenlijk de capaciteit of zit ik me nu rijk te rekenen.

Gebruikersavatar
Khemkhaeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: dinsdag 03 maart 2009, 15:42

Re: Thais Luchtvaartnieuws

#40 Bericht door Khemkhaeng » woensdag 30 mei 2012, 07:36

Volgens dit plan zouden de maatschappijen weer in 2017/2018 terugkeren naar Suvarnabhumi. Zelf zie ik dit niet meer gebeuren. De ICAO (Internationale Burgerluchtvaartorganisatie) wil dat Bangkok één luchthaven houdt. Dit is makkelijk voor de passagiers om over te stappen een "Single Hub" (concurrentiepositie t.o.v. Singapore en Hong Kong. Tegen 2017 of 2018 als er weer eens vertraging optreed zit Suvarnabhumi waarschijnlijk toch al weer dicht tegen de 60 miljoen aan. In 2015 alleen al hebben Nok Air, Thai AirAsia en Orient Thai ongeveer 92-95 toestellen. Wat al te veel is voor Suvarnabhumi. Ook met name gezien de hoeveelheid toeristen uit met name China. Maar ook Rusland en India. Ook veel Arabieren zullen terugkeren aangezien het weer een stuk "rustiger" is in het midden oosten (uitzondering Syrie).

Even rekensommetje
Suvarnabhumi huidig
51 miljoen - 8 miljoen Thai AirAsia - 1 miljoen Orient Thai (geschat) - (overige maatschapijen onbekend welke? ook 1 miljoen??) = wordt dus ~41 miljoen volgend jaar.
Constructie begint op Suvarnabhumi wat capaciteit verhoogd naar 60 miljoen passagiers.

Don Mueang verwachting
8 milioen AirAsia + 4 miljoen Nok Air + 1 miljoen Orient Thai + (overige maatschapijen onbekend welke? ook 1 miljoen??) = 14 miljoen volgend jaar.
Thai AirAsia en Orient Thai zijn in vloot en waarschijnlijk ook in passagiers verdubbeld in 2015-2016 ongeveer ~15 a 16 miljoen passagiers Thai AirAsia alleen al.

Gebruikersavatar
Khemkhaeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: dinsdag 03 maart 2009, 15:42

Re: Thais Luchtvaartnieuws

#41 Bericht door Khemkhaeng » woensdag 30 mei 2012, 08:25

Contract getekend voor de consulting en management company voor de uitbreiding van Suvarnabhumi fase II, eerst het ontwikkelen/designen vervolgens het civiele werk. Start per 1 juni 2012 oplevering midfield terminal Suvarnabhumi fase II in 2017.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Khemkhaeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: dinsdag 03 maart 2009, 15:42

Re: Thais Luchtvaartnieuws

#42 Bericht door Khemkhaeng » zondag 03 juni 2012, 22:37

Ook de nieuwe dochter van Thai Airways International - "Thai Smile Air" zal in de toekomst, waarschijnlijk op z'n vroegst eind volgend jaar verhuizen naar Don Mueang. Dit heeft het bestuur van Thai Airways International bekend gemaakt. De volledige dochter van THAI zal op 7 juli beginnen met vluchten naar Macau.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Khemkhaeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: dinsdag 03 maart 2009, 15:42

Re: Thais Luchtvaartnieuws

#43 Bericht door Khemkhaeng » maandag 18 juni 2012, 17:09

Nieuw toestel Airbus fabriek/terrein. Thai Smile in Toulouse Frankrijk voor testvluchten.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mango
kenner
kenner
Berichten: 103
Lid geworden op: zondag 18 november 2007, 13:20
Locatie: amstelveen

Re: Thais Luchtvaartnieuws

#44 Bericht door mango » dinsdag 19 juni 2012, 17:24

ik zie op het staartstuk van dit nieuwe toestel ook een Duitse vlag!
Wordt dit toestel geleast of is het eigendom van Thai?
Wie weet het antwoord.

Mango

Gebruikersavatar
Khemkhaeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: dinsdag 03 maart 2009, 15:42

Re: Thais Luchtvaartnieuws

#45 Bericht door Khemkhaeng » woensdag 20 juni 2012, 11:31

De Duitse vlag en ook de code is Duits. Thaise code is HS. Dit houdt in dat het toestel nog niet officieel is overhandigd/overgeschreven naar Thai Smile.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”