Nederlandse of Thais rijbewijs gebruiken?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
chelobechek
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Nederlandse of Thais rijbewijs gebruiken?

#16 Bericht door chelobechek » zondag 20 mei 2012, 08:11

Voordeel van Thais rijbewijs gebruiken: soms hoef je slechts de Thaise toegangsprijs te betalen ipv speciale farang prijzen bv als je op een lange rit door een nationaal park komt en toevallig aangehouden wordt

lukt niet altijd maar zonder Thais rijbewijs kun je het zelfs niet proberen

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door prajak » zondag 20 mei 2012, 16:23

Staande gehouden, denk ik. Overigens lukt die rijbewijstruck niet overal. Ze laten je meestal betalen naar de grootte van onze neus...

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door Jim » zondag 20 mei 2012, 19:54

bij mij vragen ze altijd om een thai rijbewijs.
volgende keer maar eentje laten maken op khaosan road :P
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door Khon Neua » zondag 20 mei 2012, 19:59

Heb je zeker ook daar je examen gedaan. :mrgreen:

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#20 Bericht door nbreeker » maandag 21 mei 2012, 03:02

Ben schreef:
nbreeker schreef:
prajak schreef:Na twee jaar Thailand werd mijn NL rbw en int rbw niet meer aanvaard voor de motor. Ik had een retirement verlenging en kreeg het advies maar een Thais rbw te gaan halen. Op mijn geldig NL rbw (met iets als 'rijwiel met hulpmotor', ik had geen rbw A) en een verlopen int rbw kreeg ik mijn motorbewijs; doktersbriefje nodig en geen test gedaan. Het risico was aanwezig dat de verzekering bij schade niet zou uitkeren want ik had als feitelijk bewoner van dit land geen nationaal rbw. Binnenkort ga ik het auto-rbw halen.
Het is je bekend dat er in Udon Thani een autorijschool is,waar je theorie in het engels behandeld wordt
en je daar niet vertrekt voordat je geslaagd bent. :happyno:
Bij een rijschool kun je niet slagen voor een rijbewijs, wel bij het Department of transport.
Wel mijnheer weet alles beter,die examinatoren van het Dept.of Transport zijn iedere week 1 dag aanwezig in die rijschool,en verstrekken je een certificaat dat je geslaagd bent en de volgende dag kan je daar je rijbewijs ophalen,bij het kantoor Dept.of Transport onder het AEK Udon Hospitaal.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Ben
Expat
Expat

#21 Bericht door Ben » maandag 21 mei 2012, 04:25

Dus van wie heb je het rijbewijs? Van de rijschool of het Dept of transport :clap:

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#22 Bericht door Khon Neua » maandag 21 mei 2012, 17:00

Waar of wie ???? :clap:

Als mensen gewoon hun beweringen met bron onderbouwen krijg je dit soort discussies niet en is de informatie voor ander ook helder .

Ben
Expat
Expat

#23 Bericht door Ben » maandag 21 mei 2012, 18:52

Khon Neua schreef:Waar of wie ???? :clap:

Als mensen gewoon hun beweringen met bron onderbouwen krijg je dit soort discussies niet en is de informatie voor ander ook helder .
http://www.mot.go.th/ [|)

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door Khon Neua » maandag 21 mei 2012, 20:31

Ben schreef:
Khon Neua schreef:Waar of wie ???? :clap:

http://www.mot.go.th/ [|)
Ben dit is de start pagina hier staat alleen een welkom word kan niemand wat mee . verwijs eens naar het stuk waar:
Niet verplicht om een Thais te hebben , als je een geldig vervangend hebt.
En voor de Ned norm ook niet verplicht buiten een EU land zoals Thailand.
staat .

Ben
Expat
Expat

#25 Bericht door Ben » maandag 21 mei 2012, 21:28

DRIVING IN THAILAND
Driving Licence Requirements

An International Driving Licence is required for most foreign persons wishing to drive in Thailand and must be accompanied by the Driving Licence issued to them in their country of nationality or residence. A foreigner is allowed
to drive in Thailand for up to max 12 months on an International Driving Licence after which they must obtain a Thai Driving Licence. A Thai Driving Licence can be obtained at the Thailand Transportation Department in Thailand only if you possess a valid International Driving Licence which has been issued in the country of your nationality.

To apply for a Thai Driving Licence it is necessary to provide the following:-

a) Passport with valid Non-immigrant Visa. Please note it is not possible to obtain
a Thai Driving Licence with a Tourist Visa

b) Residence address in Thailand certified by the British Embassy in Bangkok or
by the Thai Immigration Office in the area you are staying

c) Medical Certificate stating good health, obtainable from a GP in Thailand

d) Two recent passport size photographs

e) Driving Licence of country of nationality / residence

f) Fee: Baht 105 for cars and Baht 55 for motorcycles (subject to change without notice)

Applying for a Thai Driving Licence must be made in person. Foreigners unable to speak Thai are advised to arrange for a Thai friend to accompany them to provide interpretation. Fill in the application form (issued in Thai language only) and attach the required documentary evidence as indicated above. Join a class for instruction on the laws related to driving and how to drive safely in Thailand - the class is for two hours. Take a test for colour blindness. Take a written test (in Thai language only) on the rules of driving (see Note 1 below). Take the driving test (see Note 1 below). Pay the licence fee and wait for the licence. You must be at least 18 years old to drive a car in Thailand. There are separate driving licences for cars and motorcycles. The Thai Driving Licence is valid for one year.

dutch
Expat
Expat

#26 Bericht door dutch » dinsdag 22 mei 2012, 02:12

Ben schreef:DRIVING IN THAILAND
Driving Licence Requirements

An International Driving Licence is required for most foreign persons wishing to drive in Thailand and must be accompanied by the Driving Licence issued to them in their country of nationality or residence. A foreigner is allowed
to drive in Thailand for up to max 12 months on an International Driving Licence after which they must obtain a Thai Driving Licence. A Thai Driving Licence can be obtained at the Thailand Transportation Department in Thailand only if you possess a valid International Driving Licence which has been issued in the country of your nationality.

To apply for a Thai Driving Licence it is necessary to provide the following:-

a) Passport with valid Non-immigrant Visa. Please note it is not possible to obtain
a Thai Driving Licence with a Tourist Visa

b) Residence address in Thailand certified by the British Embassy in Bangkok or
by the Thai Immigration Office in the area you are staying

c) Medical Certificate stating good health, obtainable from a GP in Thailand

d) Two recent passport size photographs

e) Driving Licence of country of nationality / residence

f) Fee: Baht 105 for cars and Baht 55 for motorcycles (subject to change without notice)

Applying for a Thai Driving Licence must be made in person. Foreigners unable to speak Thai are advised to arrange for a Thai friend to accompany them to provide interpretation. Fill in the application form (issued in Thai language only) and attach the required documentary evidence as indicated above. Join a class for instruction on the laws related to driving and how to drive safely in Thailand - the class is for two hours. Take a test for colour blindness. Take a written test (in Thai language only) on the rules of driving (see Note 1 below). Take the driving test (see Note 1 below). Pay the licence fee and wait for the licence. You must be at least 18 years old to drive a car in Thailand. There are separate driving licences for cars and motorcycles. The Thai Driving Licence is valid for one year.
Dit lijkt me niet de officiele Thai weblink (er wordt verwezen naar de british embassy)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

joepattaya
Expat
Expat

#27 Bericht door joepattaya » dinsdag 22 mei 2012, 10:23

Ben schreef:
nbreeker schreef:
prajak schreef:Na twee jaar Thailand werd mijn NL rbw en int rbw niet meer aanvaard voor de motor. Ik had een retirement verlenging en kreeg het advies maar een Thais rbw te gaan halen. Op mijn geldig NL rbw (met iets als 'rijwiel met hulpmotor', ik had geen rbw A) en een verlopen int rbw kreeg ik mijn motorbewijs; doktersbriefje nodig en geen test gedaan. Het risico was aanwezig dat de verzekering bij schade niet zou uitkeren want ik had als feitelijk bewoner van dit land geen nationaal rbw. Binnenkort ga ik het auto-rbw halen.
Het is je bekend dat er in Udon Thani een autorijschool is,waar je theorie in het engels behandeld wordt
en je daar niet vertrekt voordat je geslaagd bent. :happyno:
Bij een rijschool kun je niet slagen voor een rijbewijs, wel bij het Department of transport.
Misschien dat ik er met mijn glas-in-lood-gezicht geheel naast zit te gapen, maar op de mot.gov.th website (Engelse uitvoering) GEEN woord over een rijbewijs. Wel over allerlei registraties, vaarbewijzen, kleurwijzigingen, etc, maar een rijbewijs?
Dit staat uiteraard wel op de Thaise uitvoering en dus is het probleem van de rijbewijzen voor de buitenlanders opgelost: Niet nodig!! Toch? :cheesy:

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”