Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom
Moderator: Loempia
-
Ka2le
- Volwaardig lid

Bericht
door Ka2le » vrijdag 18 mei 2012, 11:26
Vorige week heb ik in Thailand een auto besteld
Nu heb ik een vraag: kan ik met mijn Nederlandse/Europese rijbewijs legaal en zonder problemen rondrijden of zal ik toch een Thais rijbewijs aanvragen? Wat is verstandig? Ik ben van plan om in ieder geval de komende jaren in Thailand te blijven wonen.
Mijn rijbewijs (pasje) is nog lang geldig, maar de vertaling (niets meer dan een l*llig boekje van het VVV-kantoor in Nederland) is inmiddels verlopen.
Ik heb wel info over hoe een rijbewijs aan te vragen, zie bijv.
http://driving.information.in.th/driving-licence.html, maar ik ben benieuwd naar jullie mening.
Dank!
-
nbreeker
- Standaard Lid

Bericht
door nbreeker » vrijdag 18 mei 2012, 11:38
Ka2le schreef:Vorige week heb ik in Thailand een auto besteld
Nu heb ik een vraag: kan ik met mijn Nederlandse/Europese rijbewijs legaal en zonder problemen rondrijden of zal ik toch een Thais rijbewijs aanvragen? Wat is verstandig? Ik ben van plan om in ieder geval de komende jaren in Thailand te blijven wonen.
Mijn rijbewijs (pasje) is nog lang geldig, maar de vertaling (niets meer dan een l*llig boekje van het VVV-kantoor in Nederland) is inmiddels verlopen.
http://driving.information.in.th/driving-licence.html, maar ik ben benieuwd naar jullie mening.
Dank!
Als je hier wilt blijven wonen ben je verplicht een Thai's rijbewijs te halen.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"
Mahatma Gandhi.
-
DeDe
- Erelid

Bericht
door DeDe » vrijdag 18 mei 2012, 14:13
Ka2le schreef:Vorige week heb ik in Thailand een auto besteld
Dank!
Haal bij de ANWB een internationaal rijbewijs en je kunt hier zo je Thaise rijbewijs ophalen. (uiteraard met overlegging van een doktersverklaring,enz,enz.)
-
Ben
- Expat

Bericht
door Ben » vrijdag 18 mei 2012, 15:00
nbreeker schreef:Ka2le schreef:Vorige week heb ik in Thailand een auto besteld
Dank!
Niet verplicht om een Thais te hebben , als je een geldig vervangend hebt.
En voor de Ned norm ook niet verplicht buiten een EU land zoals Thailand.
Maar het is wel handig.
-
Henk Korat
- Volwaardig lid

Bericht
door Henk Korat » vrijdag 18 mei 2012, 15:15
Naast een aantal documenten (Residence Certificate en medische verklaring) ook nog even wat kleuren en reactie tests doen en dan heb je je Thais rijbewijs. Maar het is een eitje.

"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
-
prajak
- Volwaardig lid

Bericht
door prajak » vrijdag 18 mei 2012, 15:30
Na twee jaar Thailand werd mijn NL rbw en int rbw niet meer aanvaard voor de motor. Ik had een retirement verlenging en kreeg het advies maar een Thais rbw te gaan halen. Op mijn geldig NL rbw (met iets als 'rijwiel met hulpmotor', ik had geen rbw A) en een verlopen int rbw kreeg ik mijn motorbewijs; doktersbriefje nodig en geen test gedaan. Het risico was aanwezig dat de verzekering bij schade niet zou uitkeren want ik had als feitelijk bewoner van dit land geen nationaal rbw. Binnenkort ga ik het auto-rbw halen.
-
Meritus
- Volwaardig lid

Bericht
door Meritus » vrijdag 18 mei 2012, 19:20
nbreeker schreef: ben je verplicht
... omg ... nog nooit in Thailand geweest?
-
Khon Neua
- Volwaardig lid

Bericht
door Khon Neua » vrijdag 18 mei 2012, 20:29
Dus wel verplicht .
Je kunt max 6 maanden met je internationaal rijbewijs rijden hierna is een Thais rijbewijs verplicht . Dat de politie je nederlands rijbewijs als ok ziet bij een controle is leuk maar bij een ongeluk kan het wel eens anders aflopen !
An International Driving Licence is required for most foreign persons wishing to drive in Thailand and must be accompanied by the Driving Licence issued to them in their country of nationality or residence. A foreigner is allowed
to drive in Thailand for up to 6 months on an International Driving Licence after which they must obtain a Thai Driving Licence.
Bron
http://www.thaiconsul-uk.com/download.aspx?id=4
5e resultaat als je googled op "driving in thailand license"

-
nbreeker
- Standaard Lid

Bericht
door nbreeker » zaterdag 19 mei 2012, 11:08
Ben schreef:nbreeker schreef:Ka2le schreef:Vorige week heb ik in Thailand een auto besteld
Dank!
Niet verplicht om een Thais te hebben , als je een geldig vervangend hebt.
En voor de Ned norm ook niet verplicht buiten een EU land zoals Thailand.
Maar het is wel handig.
Nu Ben als je hier woon moet je een Thais rijbewijs halen volgens de wet.Of ze dat naleven is wat anders.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"
Mahatma Gandhi.
-
Ben
- Expat

Bericht
door Ben » zaterdag 19 mei 2012, 18:09
Ligt aan de permanentie van je verblijf grote kudde's wonen hier permanent
maar 1 a 2 keer ff terug voor sommige reden, meteen ff een int bewijsje bij de ANWB meepikken en voila .ook wettelijk
Wat veel belangrijker is dat veelal de auto op naam van ega of andere garantsteller staat maar vergeten dat je een verzekering voor niet alleen de naamgestelde afsluit .

kost wat meer .
Vragen daarover kan je aan Wereldburger in Thailand vragen.
-
nbreeker
- Standaard Lid

Bericht
door nbreeker » zaterdag 19 mei 2012, 23:22
Ben schreef:Ligt aan de permanentie van je verblijf grote kudde's wonen hier permanent
maar 1 a 2 keer ff terug voor sommige reden, meteen ff een int bewijsje bij de ANWB meepikken en voila .ook wettelijk
Wat veel belangrijker is dat veelal de auto op naam van ega of andere garantsteller staat maar vergeten dat je een verzekering voor niet alleen de naamgestelde afsluit .

kost wat meer .
Je zal en moet ff gelijk hebben en ff krijgen,Mr.Permanentie.
Mahatma Gandhi.
-
nbreeker
- Standaard Lid

Bericht
door nbreeker » zaterdag 19 mei 2012, 23:26
prajak schreef:Na twee jaar Thailand werd mijn NL rbw en int rbw niet meer aanvaard voor de motor. Ik had een retirement verlenging en kreeg het advies maar een Thais rbw te gaan halen. Op mijn geldig NL rbw (met iets als 'rijwiel met hulpmotor', ik had geen rbw A) en een verlopen int rbw kreeg ik mijn motorbewijs; doktersbriefje nodig en geen test gedaan. Het risico was aanwezig dat de verzekering bij schade niet zou uitkeren want ik had als feitelijk bewoner van dit land geen nationaal rbw. Binnenkort ga ik het auto-rbw halen.
Het is je bekend dat er in Udon Thani een autorijschool is,waar je theorie in het engels behandeld wordt
en je daar niet vertrekt voordat je geslaagd bent.

Mahatma Gandhi.
-
Ben
- Expat

Bericht
door Ben » zondag 20 mei 2012, 02:42
nbreeker schreef:prajak schreef:Na twee jaar Thailand werd mijn NL rbw en int rbw niet meer aanvaard voor de motor. Ik had een retirement verlenging en kreeg het advies maar een Thais rbw te gaan halen. Op mijn geldig NL rbw (met iets als 'rijwiel met hulpmotor', ik had geen rbw A) en een verlopen int rbw kreeg ik mijn motorbewijs; doktersbriefje nodig en geen test gedaan. Het risico was aanwezig dat de verzekering bij schade niet zou uitkeren want ik had als feitelijk bewoner van dit land geen nationaal rbw. Binnenkort ga ik het auto-rbw halen.
Het is je bekend dat er in Udon Thani een autorijschool is,waar je theorie in het engels behandeld wordt

Je theorie examen kan je gewoon online afleggen ,en dat in Thailand

-
Ben
- Expat

Bericht
door Ben » zondag 20 mei 2012, 02:44
nbreeker schreef:Ben schreef:Ligt aan de permanentie van je verblijf grote kudde's wonen hier permanent

kost wat meer .
Je zal en moet ff gelijk hebben en ff krijgen,Mr.Permanentie.
Beter permanentie dan detentie

-
Ben
- Expat

Bericht
door Ben » zondag 20 mei 2012, 02:49
nbreeker schreef:prajak schreef:Na twee jaar Thailand werd mijn NL rbw en int rbw niet meer aanvaard voor de motor. Ik had een retirement verlenging en kreeg het advies maar een Thais rbw te gaan halen. Op mijn geldig NL rbw (met iets als 'rijwiel met hulpmotor', ik had geen rbw A) en een verlopen int rbw kreeg ik mijn motorbewijs; doktersbriefje nodig en geen test gedaan. Het risico was aanwezig dat de verzekering bij schade niet zou uitkeren want ik had als feitelijk bewoner van dit land geen nationaal rbw. Binnenkort ga ik het auto-rbw halen.

Bij een rijschool kun je niet slagen voor een rijbewijs, wel bij het Department of transport.