Budget per juni 2012

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
koekje64
komt net kijken
komt net kijken

Budget per juni 2012

#1 Bericht door koekje64 » zondag 06 mei 2012, 12:20

Ik ga voor het eerst naar Thailand en heb mij ingelezen met de interessante bijdragen op deze site en het boek van LP maar ik blijf met een paar vragen staan.
1.Op hoeveel moet ik rekenen voor een maand Thailand? Ik ben grosso modo geen big spender, ik zal op hostels en geen gekke dingen doen.
2.Zijn Vietnam, Laos en Cambodja over het algemeen net zo toegangkelijk als Thailand? En qua prijsniveau?
3.Ik neem mijn notebook mee omdat ik het een en ander moet uitwerken voor mijn werk. Ik zoek nog plekken die rustig zijn, zonder massa-toerisme, een beetje hippie is leuk, met internet, zijn er plekken die aan te radden zijn?
4.Na aankomst wil ik naar Chiang Mai gaan, hoe kan ik het beste heen gaan vanuit het vliegveld? Bus, trein of met het vliegtuig?

veel dank alvast

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Budget per juni 2012

#2 Bericht door Jeanette » zondag 06 mei 2012, 14:14

Terug praten tegen 64 koekjes is erg moeilijk. :mrgreen: :giggle3:
33 lezers voor mij is het niet gelukt. 't Is dat het virtueel is want ik ben op dieet. :idea:

Ben je geholpen als ik zeg dat Ban Phe wel lekker landelijk is en aan zee? Ik vind het er leuk.
Hotel Nice Beach is vlak bij zee met zwembad en Laemya is 2 straten verder en heeft meer sfeer en gratis WIFI.

Vraag 3 was dus de krakeling die ik bij deze allerhande er uitpikte, wie gaat er verder? :?:

[|)

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Pieter » zondag 06 mei 2012, 15:07

koekje64 schreef:Ik ga voor het eerst naar Thailand en heb mij ingelezen met de interessante bijdragen op deze site en het boek van LP maar ik blijf met een paar vragen staan.
1.Op hoeveel moet ik rekenen voor een maand Thailand? Ik ben grosso modo geen big spender, ik zal op hostels en geen gekke dingen doen.
eten en drinken 500 Baht tot 1000 Baht (afhankelijk grote stad of niet)
hotel 1000 tot 1800 Baht
met vakantie gevoel zeg 2000 Baht per dag == 30*2000 == 60.000 is 1500 euro
kan minder maar dan kun je vooruit
koekje64 schreef: 2.Zijn Vietnam, Laos en Cambodja over het algemeen net zo toegangkelijk als Thailand? En qua prijsniveau?
Ja en nee zijn communistische landen met een b.v. Cambodja voor geld doen we veel.....
prijzen sommige luxe dingen duurder de rest minder (kwaliteit ook minder)
koekje64 schreef:
3.Ik neem mijn notebook mee omdat ik het een en ander moet uitwerken voor mijn werk. Ik zoek nog plekken die rustig zijn, zonder massa-toerisme, een beetje hippie is leuk, met internet, zijn er plekken die aan te radden zijn?
Changmai en ChangRai

ga ook een naar onbekende plaatsen zoals Supan Buri of zo

koekje64 schreef:
4.Na aankomst wil ik naar Chiang Mai gaan, hoe kan ik het beste heen gaan vanuit het vliegveld? Bus, trein of met het vliegtuig?

veel dank alvast
Vliegtuig is het makkelijkste en comfortabel

maar je kan ook de nacht disco trein nemen

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door prajak » zondag 06 mei 2012, 16:16

De LP is een goede keuze maar denk er aan, zelfs in de nieuwste LP is de oudste info 5 jaar oud. Prijzen veranderen, zeker de voedsel- en transportprijzen.

Ga je low-low-low budget eten en drinken dan kun je het met minder dan 200 baht per dag redden. Je zit dan op de hoek van de straat een soepie te eten of een simpele nassi en dat drie keer per dag en geloof me, het komt je na twee dagen de strot uit. Ga je voor een Thais ontbijt in de morgen, soep voor lunch en een Thais restaurant in de namiddag dan heb je voor eten en water, bakkie doen, max 500 baht per dag nodig. Dat kan in 'centrum grote stad' duurder zijn maar als je kleine straatjes inloopt vind je plekkies waar de lokale werkers eten en waar het druk is eet jij ook veilig. Je kunt hoogstens de mond verbranden aan de pepers. Kaart ? Vaak niet, helemaal niet in het Engels; ik loste dat vroeger op door andere tafels te bekijken en iets aan te wijzen dat me lekker leek...... En ze zullen je allemaal helpen.

Dan wil je ergens slapen. Dat kan goedkoop. In Nongkhai is de goedkoopste plek 100 baht maar dan slaap je in een vertrek waar je in Nederland geen marmot mag opbergen want dan komt de caviapolitie een prent uitschrijven. Muggen in overvloed maar kamer afsluiten vergeet het maar. De betere tenten kosten tussen 300 en 500 baht maar dat zijn geen hotels maar guesthouses. Waarom niet als ze schoon zijn en deur en raam netjes op slot kan ?

De LP geeft lang niet alle plaatsen weer. Je kunt guesthouses zoeken bij een site zoals cockatoo dot com als die nog functioneert tenminste. Ik ga voor je kijken.

Maar dan moet je nog van A naar B dus dat moet je er bij optellen. Over andere landen heb ik geen info. Hou wel rekening met 'entree'kosten zoals voor Laos een visum en dat kost iets van 1.500 baht voor een maand meen ik.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door prajak » zondag 06 mei 2012, 16:18

koekje64
komt net kijken
komt net kijken

#6 Bericht door koekje64 » zondag 06 mei 2012, 21:48

bedankt voor de antwoorden, allen!
Qua prijzen...ik dacht dat Thailand goedkoper dan landen in Latijns Amerika zou zijn maar zo te zien betaal je zo'n 25 euro's pp per avond gemiddeld?

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Duncan » zondag 06 mei 2012, 22:15

Nee hoor, het ligt eraan waar je naartoe gaat, maar je kunt vanaf 400 baht redelijk pitten, en zeker buiten Bangkok hoef je echt niet meer dan 800 baht neer te leggen voor een echt goede hotelkamer.
Eten hangt er vanaf wat je wilt. Hotels en restaurants kunnen prijzig zijn, 250-400 baht p.p. als je tussen de toeristen gaat zitten, en dan krijg je ook toeristenvoer. Zeker in hotels zou ik slechts aanschuiven als het echt niet anders kan.
Als je gewoon lekker wilt eten kun je dat het beste langs de straat doen bij een eetstalletje. Tussen de 40 en 60 baht is normaal, en dan eet je ook een stuk authentieker.
Maar het is als met alles, je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt.

Edit: weet je zeker dat je rechtstreeks vanaf het vliegveld naar Chiang Mai wilt? Waarom niet even lekker acclimatiseren ( 1 nachtje in Bangkok ) en dan met de trein of de (nacht)bus naar Chaing Mai.
Vliegen kan, maar als je pas boekt op het vliegveld betaal je de hoofdprijs ( dus dat moet je ruim vooraf doen, kan tot 60% schelen ), en als het je eerste keer is wil je echt geen wolken zien. In de bus/trein rijd je zo ongeveer het halve land door, dus oogjes open, zou ik zeggen.
Maar het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je zelf wilt, en met z'n hoevelen je bent.

koekje64
komt net kijken
komt net kijken

#8 Bericht door koekje64 » zondag 06 mei 2012, 22:26

dank je Duncan.
Ik heb begrepen dat Bangkok erg vervuild is, vandaar dat ik liever door reis. Ik reis overigens met mijn dochter van 20 jr en haar vriendje twee weken samen en daarna reizen wij apart, om niet te veel op elkaars lip te zitten.

Is er verder in Thailand een dorpje zoals in Australie Byron Bay? Met hippies en zo?
En: kan iemand mij een hotel in Bangkok aanbevelen voor het geval dat wij toch een of meerdere nachten daar doorbrengen of op de terugweg?

Veel dank!

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Duncan » maandag 07 mei 2012, 02:00

Byron Bay ken ik niet, maar als je een - voormalig - hippyparadijs wil zien is Pai de aangewezen plek. Zo'n 4 uur met de bus ten noorden van Chiang Mai ( en er gaan plenty bussen, ik dacht 100 baht p.p. ).
Als je met jong volk op pad gaat is Khao San Road wel aardig voor de laatste dag / paar dagen.
Ik kan je dan Hotel Nakorn Ping ( Samsen Road, en dan een zijstraat, een Soi ) aanraden, onder de 600 baht per nacht inclusief hot shower en airco, 7 minuten lopen van Khao San Rd ( waar je niet wil tukken, teveel herrie ).

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door Jeanette » maandag 07 mei 2012, 10:06

koekje64 schreef:dank je Duncan.
Ik heb begrepen dat Bangkok erg vervuild is, vandaar dat ik liever door reis. Ik reis overigens met mijn dochter van 20 jr en haar vriendje twee weken samen en daarna reizen wij apart, om niet te veel op elkaars lip te zitten.

Is er verder in Thailand een dorpje zoals in Australie Byron Bay? Met hippies en zo?
En: kan iemand mij een hotel in Bangkok aanbevelen voor het geval dat wij toch een of meerdere nachten daar doorbrengen of op de terugweg?

Veel dank!
Ben je een beetje boos op mij?
Er is een eiland met alleen tenten maar met een goede sanitaire groep in de Andamanzee. Als je van het vaste land aan komt varen en je vaart tussen 2 enorme dobbelsteeneilanden door is het aan de achterkant van het linker eiland.

[|)

duikertje
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door duikertje » maandag 07 mei 2012, 11:58

Er is een eiland met alleen tenten maar met een goede sanitaire groep in de Andamanzee. Als je van het vaste land aan komt varen en je vaart tussen 2 enorme dobbelsteeneilanden door is het aan de achterkant van het linker eiland.
Uuuuuh oke ff zoeke Andamanzee hmmm 1200 km lang en ca 650 km breed oppervlakte ca 797.700 km2
Van het vaste land, tja waar ook al weer?
Twee dobbelsteneneilanden hmmm ff zoeke op de kaart, kan ze nog even niet vinden, misschien zijn de stippen ervan af.
Beetje vaag Jeanette.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Jeanette » maandag 07 mei 2012, 15:05

Als herinnering is het niet vaag, googlen kan iedereen zelf. :giggle3: Het was vanuit Trang na de nachttrein vanuit Bangkok.
We waren op Koh Ngai, Koh Mook en Sukorn en bij iedere verplaatsing gingen we weer tussen die 2 door.

koekje64
komt net kijken
komt net kijken

#13 Bericht door koekje64 » maandag 07 mei 2012, 15:14

dank je Dunkan

Ais
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door Ais » dinsdag 08 mei 2012, 08:17

Redelijk tot goede hotelkamer 400/600 bath inc. Warm water douche en airco. Ikzelf eet en drink gemiddeld voor 300 bath per dag (alcohol niet inbegrepen). ’s Ochtends een boterhammetje ’s middags meestal ook, je kan hier beleg,pindakaas,nutella kopen, en ’s avonds iets warms (niet van een kraapje) een pizza, kfc of koken. Reken daar per dag je bijkomende kosten (toilet artikelen en taxi enz.) bij dan kom je zo tussen de 800-1100 bath uit per dag

2.Zijn Vietnam, Laos en Cambodja over het algemeen net zo toegangkelijk als Thailand? En qua prijsniveau?

Cambodia kan je best makkelijk in (Bij Aranyaprathet/ Poipet), zijn wel kosten voor visa aan verbonden, raad je aan het met een zo geheten visa runner te doen, kosten voor een visa stempel 500/800 bath + geef die man nog 300 bath. Ikzelf vond Cambodia alleen ‘smerig’ eruit zien, meer afval op straat dan in Thailand.

Ban chang, Sattahip, Si racha, Rayong, Chonburi, en wil je echt zonder toerisme zitten dan moet je de richting van de ‘rijstvelden’ op.

Zelf nog nooit gedaan maar heb gehoord dat het met de ‘slaaptrein’ erg leuk is.

Alvast veel gezelligheid in het land van de glimlach

Ais
- Wie z'n billen brand, mag blij zijn dat hij niet andersom stond -

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door pong » dinsdag 08 mei 2012, 11:00

ELKE grotere Thaise stad is vervuild naar EUR maatstaven-naar mijn indruk CMai mogelijk nog meer als BKK (hangt van seizoen af). tiepiese beginners onkunde.
dat steden veel duurder zouden zijn (op cheap bekpek nivo) als platteland is gewoon niet waar. Juist in grote steden heb je veel meer keus in de goedkope sector. Eigenlijk enkel de strandstrip+eilanden is gevoelig duurder.
Hippies zijn een uitgestorven diersoort, zeker in TH. Ik postte eerder (clickte niet weg) en vermoedde al dat je Bels was|?-dat klopt dus. Vermoedelijk heeft je jonge TH uitbater van het cheap guesthouse (hoStel is australies-in TH zijn het allemaal trendy oplichterstenten) een veel mooiere en betere lap/net/topbook als jij en gratis wifi.
Het forum van die overbekende reisgids (thorntree) beveelt meest op lager bekpeknivo een daily budget aan van rond de 1000/1200 THB=25/30 euries. PLUS grote kostenvan lange reizen/vliegen, visums etc. Blijf je ergens langer-dan vind je vanzelf de goedkopere plekken. Al met al is nog steeds volgens mij ChMai het goedkoopste.
Dat Thais eten na 2 dagen je neus zouden uitkomen? foei, waarde Prajak-dat is en blijft toch erg persoonlijk, ik doe nog steeds westers ontbijt + rest Thai en hou dat lang genoeg vol-westers eten draait meestal op grotere teleurstelling uit.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”