Tweede hands auto kopen?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Tweede hands auto kopen?

#1 Bericht door ron » zondag 06 mei 2012, 11:16

Wij zijn gemiddeld zo,n 3 maanden per jaar in Thailand.
Meestal huur ik dan een Fortuner of Vigo.
Nu is de situatie even anders,en zal mijn vrouw Jeab en zoon Kevin in ieder geval minimaal 6 maanden in Thailand blijven,en als het allemaal goed bevalt zal de definitieve stap worden genomen om Thailand als homestay te verruilen met Nederland.

Tegen die tijd zal de koop van een huis in overweging worden genomen,en in de tussentijd hebben we een mooi huis gehuurd.
Ik zal om de 6 weken nog heen en weer moeten vliegen,aangezien ik in Nederland nog mijn verplichtingen heb helaas. :cry:
Nu zit ik er aan te denken om in het begin een tweede hands auto te kopen,in plaats om er steeds 1 te moeten huren.
Bij een defenitieve vestiging zal een nieuwe auto zeker aangeschaft worden,maar voorlopig wil ik deze optie bestuderen.

(Jeab gaat over twee weken ook lessen in Thailand,en zal dan ook gebruik kunnen maken van de auto.
In November zal zij dan in Nederland een spoedcursus met aansluitend een rij-examen doen.)

Ben al een tijdje bezig om wat te vinden,maar sla stijl achterover van de vraagprijzen van tweedehands auto,s in vergelijking met de nieuwprijs.
Zie nu een 2009 NISSAN Pathfinder Aventura voor 320,000.00 THB staan,met 15000 mile op de teller.

http://classifieds.bangkokpost.com/?ad=3261

Lijkt mij geen logische stand?
Wordt er veel geknoeid met de teller in Thailand,en zit er ook geen soort paspoort bij?

Gaarne reactie,s van mensen met ervaring in deze materie.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Tweede hands auto kopen?

#2 Bericht door Jim » zondag 06 mei 2012, 12:42

tweedehands autoos zijn idd belachelijk duur in thailand.
nieuw is maar een klein beetje duurder en je koopt niet andermans ellende.

ook kan je, als je nieuw koopt, vaak met 0% rente financieren.
altijd prettig in deze dure tijden ;)

ik zou dus voor nieuw gaan als ik jou was.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#3 Bericht door maverick62 » zondag 06 mei 2012, 16:32

ron schreef:Wij zijn gemiddeld zo,n 3 maanden per jaar in Thailand.
Meestal huur ik dan een Fortuner of Vigo.
Nu is de situatie even anders,en zal mijn vrouw Jeab en zoon Kevin in ieder geval minimaal 6 maanden in Thailand blijven,en als het allemaal goed bevalt zal de definitieve stap worden genomen om Thailand als homestay te verruilen met Nederland.

Tegen die tijd zal de koop van een huis in overweging worden genomen,en in de tussentijd hebben we een mooi huis gehuurd.
Ik zal om de 6 weken nog heen en weer moeten vliegen,aangezien ik in Nederland nog mijn verplichtingen heb helaas. :cry:
Nu zit ik er aan te denken om in het begin een tweede hands auto te kopen,in plaats om er steeds 1 te moeten huren.
Bij een defenitieve vestiging zal een nieuwe auto zeker aangeschaft worden,maar voorlopig wil ik deze optie bestuderen.

(Jeab gaat over twee weken ook lessen in Thailand,en zal dan ook gebruik kunnen maken van de auto.
In November zal zij dan in Nederland een spoedcursus met aansluitend een rij-examen doen.)

Ben al een tijdje bezig om wat te vinden,maar sla stijl achterover van de vraagprijzen van tweedehands auto,s in vergelijking met de nieuwprijs.
Zie nu een 2009 NISSAN Pathfinder Aventura voor 320,000.00 THB staan,met 15000 mile op de teller.

http://classifieds.bangkokpost.com/?ad=3261

Lijkt mij geen logische stand?
Wordt er veel geknoeid met de teller in Thailand,en zit er ook geen soort paspoort bij?

Gaarne reactie,s van mensen met ervaring in deze materie.

Ron,

Tweedehands is prijzig maar de auto als je een goede eigenaar treft is meestal in goede staat. Een auto is voor vele Thai toch een heilige koe. Als je een tweede hands wilt kopen raad ik je aan om er een te kopen die zelfs nog ouder is. Voor de electronica tijd :-) Wij hebben zelf een mitsubushi lancer van 1996 en die is niet kapot te krijgen. 3 jaar geleden gekocht voor 250.000Bht en geen reparaties gehad en of gebreken. Als we hem nu weer verkopen brengt het ongeveer hetzelfde op. Roest zie je niet, geen zout dus de caroserie is perfect.
Maar inderdaad nieuw is niet al te duur en als je toch weet dat je blijft dan kun je dat overwegen.

maverick

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door prajak » zondag 06 mei 2012, 16:56

Ik ben ook op zoek naar een auto en liefst een 2e h maar alleen van een farang of van een Thai die ik goed ken. Maar 2e h karren zijn hier onevenredig duur.

Je kunt misschien beter nieuw kopen en ga dan op zoek naar een 4d pickup -zoals de Chevrolet Colorado- die een normale cabine heeft waar 5 farang in kunnen en dan is het bakkie de helft maar daar kan toch zat in. Zeil er over en klaar. Kosten rond de 7 ton nieuw.

Voor 7 ton heb je ook een Toyota Avanza waar 7 mensen inkunnen.

Maar 2e h is ook een optie; dan moet je wel weten wie de eigenaar was en of dat ding alle beurten heeft gehad of niet bij een aanrijding lekker scheef is geworden..

De Fortuner is duurder, 1,3 miljoen of zo, de Pajero zal 1,7 kosten, en wanneer gebruik je die derde rij stoelen nou ? Die auto's vallen voor mij af.

Ik ben op zoek naar een Suzuki jeep, 2e hands. Mijn oprit is erg klein en dat ding kan er keurig op.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door ron » zondag 06 mei 2012, 17:04

Bedankt voor jou reactie maverick.
Ik wil wel een recente auto rijden,dus eigenlijk niet ouder dan 4 tot 5 jaar oud.
Echter is dan het verschil tussen de nieuwprijs zo belachelijk klein,dat een nieuwe auto een logische optie is.
3 jaar garantie is natuurlijk wel wat waard.
Een Fortuner van 1.400.000 Thb nieuw,aanbieden na 4 jaar voor 1.000.000 is in mijn ogen een belachelijke vergelijking.
100.000Thb per jaar afschrijving (2500 euro) is mijn inziens te gek voor woorden.

Toch wil ik wel tijdelijk voor zo,n 300.000 Thb de gok wagen,als de kilometerstand zou kloppen,zoals in mijn eerste bericht is weergegeven.
Vandaar eigenlijk mijn vraag aan mensen die een soortgelijke auto (dus tweede hands) mochten hebben gekocht,of niet.

Groet Ron.
"Zij die dansen
door hen

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Khon Neua » zondag 06 mei 2012, 18:04

nissan is gebruikt vaak wat goedkoper ( minder geliefd ) De Thai houd meer van een toyota of isuzu . Koop je nieuw neem dan ook een toyota ivm de beste rest waarde.

Heb een vigo gehad nieuw gekocht 600.000 na 4 jaar verkocht voor 450.000 dus nieuw kopen is goedkoop en zorgeloos rijden .

als ik nog eens goed naar de nissan die je bedoeld kijk kan die prijs eigelijk niet ! veel te laag moet wel iets mee zijn. Die auto heeft meer als 1.000.000 gekost nieuw en dan na 3 jaar voor 320.000 verkopen kan niet dus ben alert !

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door ron » zondag 06 mei 2012, 18:21

Dat dacht ik ook Khon Neua ,een klein prijsje voor een auto van krap 3 jaar oud..........
Zal zeker wel wat achter zitten,dus ik reageer maar eens,dan horen we het vanzelf wel

Groet Ron.
"Zij die dansen
door hen

travelalone
kenner
kenner

#8 Bericht door travelalone » maandag 07 mei 2012, 03:00

Khon Neua schreef:nissan is gebruikt vaak wat goedkoper ( minder geliefd ) De Thai houd meer van een toyota of isuzu . Koop je nieuw neem dan ook een toyota ivm de beste rest waarde. ![/b]
Ik heb vier jaar geleden voor 80.000 bath een Toyota pick-up gekocht van vijftien jaar oud.
Om de 20.000 km naar de garage voor een service beurt, gemiddelde kosten hiervoor 4000 bath.
Een a twee keer per jaar een reparatie van gemiddeld 1500 bath. Verder nooit problemen met deze diesel pick-up.

Een deukje meer of minder maakt bij een auto van deze leeftijd niet zoveel uit, dus zeker interessant voor een beginnend bestuurder. Wat ook vaak gebeurd is dat de Thais er geen moeite mee hebben om je auto aan iemand uit te lenen wanneer jij er niet bent. Dit is althans mijn ervaring.
Daarom denk er eens over na om een oude auto te kopen dan hoef je je geen zorgen te maken wat men met de auto uitspookt wanneer jij in Nederland bent.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door ron » maandag 07 mei 2012, 05:38

Dit is precies ook MIJN denkwijze travelalone.
Van daar mijn vraag over hoe men denkt om een 2e hand auto aan te schaffen voor in het begin.
Ja,dat uitlenen is bij mij ook bekend,maar dat is niet alleen in Thailand,in mijn geval.

Zoonlief in Nederland had mijn Volvo ook tijdelijk maar even geleend om in Italie op vakantie te gaan,toen wij in Thailand zaten.
Had hem gevraagd om af en toe een kijkje in huis te doen,en de post bij te houden.
Hij vond de grotere wagen wel makkelijker om meer bagage te kunnen meenemen......
Resultaat was total-loss in Duitsland. :crazy:

Groet Ron.
"Zij die dansen
door hen

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door ron » zondag 13 mei 2012, 13:11

Khon Neua schreef:nissan is gebruikt vaak wat goedkoper ( minder geliefd ) De Thai houd meer van een toyota of isuzu . Koop je nieuw neem dan ook een toyota ivm de beste rest waarde.

Heb een vigo gehad nieuw gekocht 600.000 na 4 jaar verkocht voor 450.000 dus nieuw kopen is goedkoop en zorgeloos rijden .

als ik nog eens goed naar de nissan die je bedoeld kijk kan die prijs eigelijk niet ! veel te laag moet wel iets mee zijn. Die auto heeft meer als 1.000.000 gekost nieuw en dan na 3 jaar voor 320.000 verkopen kan niet dus ben alert !

Had hem een mailtje gestuurd.

In zijn antwoord wordt de advertentie bevestigd.(zie onder)
Ga donderdag zelf wel eens kijken naar die wagen.
Kosten die die auto,s zeker boven de 1000.000?
====================================
Hello ,Ron

Kindly find below more details about the Nissan Pathfinder:

2009 Nissan Pathfinder S, $10500

Mileage: 15,000
Body Style: SUV
Exterior Color: Black
Interior Color: Black

Engine: 4.0L V6 24V MPFI DOHC
Transmission: 5-Speed Automatic
Drivetrain: 4WD
Doors: 4
Wheelbase: 112"

Features:
2-Din AM/FM CD Radio
3.133 Axle Ratio
Cloth Seat Trim
Front Bucket Seats

Where are you located ?

Regards

Charles
"Zij die dansen
door hen

vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door vleespet » zondag 13 mei 2012, 22:56

Voor die prijs zou je bijna denken dat het hier een overstromings slachtoffer betreft.

[|) :Whistle:
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Meritus
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Meritus » maandag 14 mei 2012, 11:46

... buitenlander zijnde zou ik afstand nemen van het kopen van iets 2de hands ... je heb zo maar een gestolen auto gekocht ... gebeurde een kennis van mij, auto weg, 100k tea money en terug naar duitsland, black listed ...

... nieuw kopen van een officiële dealer, hem verantwoordelijk maken voor de papieren en de auto pas ophalen [en betalen 100%, max 20% downpayment] zo die papieren/kenteken heeft ... binnen 3 dagen mogelijk ... serieuze dealers gaan die gang mee ...
... korting op 'cash payment' krijg je zo of zo niet, en die stomme Radio kan je zeker zelf betalen ...

Meritus
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Meritus » zaterdag 16 juni 2012, 19:23

Meritus schreef:... buitenlander zijnde zou ik afstand nemen van het kopen van iets 2de hands ... je heb zo maar een gestolen auto gekocht ...
Ik heb vandaag een Auto gekocht ... Niew, Nissan Almera ... 523000 Baht ...

ik denk dat die betrouwbaar is en wat doe je verkeert met dit Geld ...

Afbeelding

vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door vleespet » zaterdag 16 juni 2012, 19:49

Heel nette auto voor die prijs,ik wens je heel veel geluk ermee.
Je hebt hem toch hopelijk wel in laten zegenen?

:thumbsup:
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Ben
Expat
Expat

#15 Bericht door Ben » zaterdag 16 juni 2012, 20:18

Meritus schreef:
Meritus schreef:... buitenlander zijnde zou ik afstand nemen van het kopen van iets 2de hands ... je heb zo maar een gestolen auto gekocht ...
Ik heb vandaag een Auto gekocht ... Niew, Nissan Almera ... 523000 Baht ...

ik denk dat die betrouwbaar is en wat doe je verkeert met dit Geld ...

Afbeelding
Overbuurman heeft er ook net een gekocht, voor dat geld is het een zeer ruime auto.
Persoonlijk vindt ik de 3 cylinder 1.2 L wat aan de dunne kant .

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”