prajak schreef:Een autobaan of autobahn is een stuk weg met gescheiden rijbanen en op- en afritten in plaats van kruisingen zoals we in het westen kennen en op enkele plaatsen in Thailand. Maar kijk ik naar de A2 hier van NK naar Udon dan zie je gewone kruisingen en U-turns en dat maakt hard rijden niet mogelijk. Men heeft de akelige gewoonte bij die U-turn niet altijd te 'turnen' maar aan de andere kant de richting te vervolgen tot waar je moet zijn zoals ik ook wel eens doe...
Vlak bij huis de bypass van de brug naar de A2. Die weg ligt er 12 jaar en dat was vroeger een weg waar de mensen met fiets, handkar en koe rustig hun gang gingen. Die weg werd een betonweg waar men 80 reed, en is nu een snelweg waar men boven de 100 rijdt. Maar er wonen nog steeds de zelfde mensen, een stukkie ouder geworden, die niet beter weten dan dat die weg er is voor hun fiets, handkar en koe.
Snelheid inschatten lijkt me iets dat men niet wordt aangeleerd. Verkeersonderwijs, is dat er op scholen ? Ik rijd met die motor nooit sneller dan 100 (gaat ie ook niet....) en heb al moeite met ouwe en jonge lummels die niet zien hoe snel dat is: 28 meter per seconde. Je zit er snel bovenop en als je valt, zeker met de snelheid die Driver noemt, ga je op je gezicht en sta je niet direct op. En er kan ineens een koe of buffel oversteken....
Nee, voorzichtigheid is geboden. Snelheidscontroles ook, maar controleert men tegelijk op alcohol en andere de geest verruimende middelen ?
In Thailand is het verkeer totaal anders dan in Nederland of Duitsland de de door mij genoemde voorbeelden gelden uiteraard niet voor Thailand.
Als ik ooit naar Thailand vertrek koop ik een All / off the road motorfiets of een naked bike maar zeker geen snelle motor want daar heb je in Thailand helemaal niks aan.
Het verkeer ongeacht wat is totaal niet ingesteldt op snel verkeer en het wegennet vindt ik voor motoren ook niet echt geschikt als het gaat om bijv sportmotoren .
All Roads/ off roads e.d kun je prima mee rijden in Thailand maar niet hard want dat is vragen om problemen of het wordt je dood ooit een keer.
In West Europa met name is hard rijden ook gevaarlijk maar loop je veel minder risico omdat de meeeste mensen er wel op ingesteldt zijn.
Oost Europa is echter een totaal ander verhaal daar moet je ook goed uitkijken als motorrijder want bijv in Roemenie of Bulgarije zijn de wegen net zo slecht als op veel Thaise wegen.
Binnenkort gaan Suk en ik even naar het reuzen gebergte in Tsjechie en pakken we ook een grensstukje Polen mee en daar zijn de binnenwegen ook zeer matig dus voorzichtigheid geboden.
Daarna rijden we binnendoor verder naar iets onder Dresden om daar wat dagen in en rond het Ertsgebergte te gaan rijden en kijken en ook daar geldt op veel wegen ...uitkijken !
Vallen of onderuit gaan zeker met hoge snelheid denk ik niet aan anders stop ik per direct met motorrijden dan wordt angst namelijk een slechte raadgever .
We zitten beiden aardig ingepakt in koeleer of buffelleer of weet ik veel wat en nu met Suk achterop hou ik me toch wat in zo nu en dan en rij ik soms zowaar heel toeristisch en zie .... wat ik altijd voor lange rijen planken aanzag blijken nu bomen te zijn
mvg driver