rechten voor farang bij overlijden van je echtgenote

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: rechten voor farang bij overlijden van je echtgenote

#16 Bericht door prajak » donderdag 12 april 2012, 16:33

Het wordt er niet gemakkelijker op. Toch geloof ik de laatste website niet. De realiteit is anders, hoor je overal, en de verhalen van die meneer uit het BE forum lijken me in overeenstemming met wat kan na erven. Ben had wel een beperking zoals door hem verwoord. Het is moeilijk te oordelen zonder de feiten te kennen.

Ik zal, als ik ooit koop, het houden bij vruchtgebruik. Dat is een persoonlijk recht dat vervalt als ik de pijp aan Maarten geef.....en dat kun je ook als niet-roker doen.

jomel17
Expat
Expat

#17 Bericht door jomel17 » vrijdag 13 april 2012, 10:25

Als ik het goed heb is de vrouw van Ben advocate ?
Misschien kan zij eens in deze zaak duiken?
Het lijkt mij een goede kans om wat meer broodjes op de plank te brengen... :giggle3:
De schrijver op het Belgische forum is Henry en hij is er van overtuigd dat het gelukt is.
หลงรัก

dutch
Expat
Expat

#18 Bericht door dutch » vrijdag 13 april 2012, 12:35

jomel17 schreef:Als ik het goed heb is de vrouw van Ben advocate ?
Misschien kan zij eens in deze zaak duiken?
Het lijkt mij een goede kans om wat meer broodjes op de plank te brengen... :giggle3:
De schrijver op het Belgische forum is Henry en hij is er van overtuigd dat het gelukt is.
Nou als die overal in moet duiken waar wij het hier op het forum min of meer oneens over zijn,dan heeft zij denk ik een onbezoldigde dagtaak ;) :mrgreen:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door prajak » vrijdag 13 april 2012, 16:29

Op het BE forum zit een kadastertechneut en ik zal eens kijken of hij een reactie heeft geplaatst. Ik ken hem persoonlijk en hij is net als ik aan het afvallen EN hij is aan het stoppen met peuken paffen.....

Hum, nu zie ik vandaag dat de Belgen weer kampioen frietvreten zijn...ze hebben ons NL-ers ingehaald.

Jomel17, zou jij me een plezier willen doen en de weblink van dat artikel in een pb aan me doorgeven ? Dank alvast.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door Duncan » woensdag 18 april 2012, 10:14

Waar je sowieso voor kunt zorgen is vruchtgebruik ( geldt voor huis en land ). Is vrij eenvoudig te regelen en dan hebben de haaien gedurende het leven het nakijken. En dan hangt het er van af hoe je gezinssituatie verder is. Zijn er kinderen? Zijn er eigen kinderen? Zijn er kinderen met je Thaise vrouw, en wie gun je wat?
Zet alles duidelijk op papier, want hoe lief je schoonfamilie ook is, ze hebben altijd geld nodig en de buffer is bij het overlijden van je vrouw ook weg...

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door prajak » woensdag 18 april 2012, 15:20

Vruchtgebruik is een persoonlijk recht. Dat vervalt als je dood gaat; je kunt het niet 'nalaten'. Het gebruiksrecht op jouw naam vervalt dan en alle rechten, lees: de volle eigendom, gaat weer naar de eigenaar van de grond zonder dat hij/zij moet betalen voor de waarde van de opstal. Verbeter me svp als ik er naast zit.

Ben
Expat
Expat

#22 Bericht door Ben » woensdag 18 april 2012, 17:09

Duncan schreef:Waar je sowieso voor kunt zorgen is vruchtgebruik ( geldt voor huis en land ). Is vrij eenvoudig te regelen en dan hebben de haaien gedurende het leven het nakijken. En dan hangt het er van af hoe je gezinssituatie verder is. Zijn er kinderen? Zijn er eigen kinderen? Zijn er kinderen met je Thaise vrouw, en wie gun je wat?
Zet alles duidelijk op papier, want hoe lief je schoonfamilie ook is, ze hebben altijd geld nodig en de buffer is bij het overlijden van je vrouw ook weg...

Als je vriendin vrouw voor een dubbeltje geboren is zijn niet alle plaatsen even tollerant.
Die vragen om verantwoording van de financien van haar kant .

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#23 Bericht door Duncan » maandag 23 april 2012, 23:51

prajak schreef:Vruchtgebruik is een persoonlijk recht. Dat vervalt als je dood gaat; je kunt het niet 'nalaten'. Het gebruiksrecht op jouw naam vervalt dan en alle rechten, lees: de volle eigendom, gaat weer naar de eigenaar van de grond zonder dat hij/zij moet betalen voor de waarde van de opstal. Verbeter me svp als ik er naast zit.
Ik dacht eigenlijk niet verder dan het leven van de topicstarter.
Ik weet dat omdat mijn vader in hetzelfde schuitje zit, en het op die manier geregeld heeft.
Het is niet de bedoeling dat het huis na zijn verscheiden naar de kinderen ( o.a. ik ) gaat, dus daar heb ik me verder ook niet in verdiept.
Wel heeft mijn vrouwtje verteld dat het mogelijk zou zijn testamentair "iets" te regelen, denk dan bijvoorbeeld aan de verkoop van het huis en de grond na het overlijden, maar dan zou je het in een vorm van lening moeten gieten.
Dus dat zou er dan als volgt uit moeten zien: Pa leent zijn vriendin het geld om huis en grond te betalen. Pa heeft vruchtgebruik. Gaat hij dood, moet de lening worden terugbetaald door middel van de verkoop van het huis.
Of dit in de praktijk werkt? Geen idee, t.i.t. :giggle3:

thimpe
komt net kijken
komt net kijken

#24 Bericht door thimpe » dinsdag 24 april 2012, 14:57

Volgens mij kan je in Thailand geen grond / huis bezitten doch kan je ervoor zorgen dat je langstlevend vruchtgebruik krijgt over de gronden / huis.
Als je dan zelf sterft, zal de Thaise familie (kinderen en de rest) alles wel verdelen.
Voor België en Nederland kan je dit alles wel beschrijven hoe het verdeeld dient te worden.
Thimpe

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door prajak » dinsdag 24 april 2012, 15:05

Je kunt een huis bezitten als farang, maar geen grond via rechtstreeks bezit. Koop je grond met huis (of je plaatst er een huis op) dan doe je dat hetzij via een Ltd dan wel via de opties die de wet je biedt : vruchtgebruik of opstalrecht. Ga je dood dan vervalt dat recht, je kunt het niet in het testament opnemen want het is een persoonlijk recht dat stopt bij jouw dood. Zoals gezegd keert het gebruiksrecht terug naar de eigenaar van de grond.

Je kunt jouw partner geld lenen maar je hebt geen recht van hypotheek, dat kan niet als farang, een hypotheek is ook onroerend. Je kunt jouw partner, de langstlevende, niet dwingen het af te lossen. Verkopen ? Zou jij jouw partner willen dwingen op hoge leeftijd haar/zijn huis te verkopen ? Ik vind dat je de partner na jouw dood verzorgd moet achterlaten.

thimpe
komt net kijken
komt net kijken

#26 Bericht door thimpe » dinsdag 24 april 2012, 15:14

prajak schreef:Je kunt een huis bezitten als farang, maar geen grond via rechtstreeks bezit. Koop je grond met huis (of je plaatst er een huis op) dan doe je dat hetzij via een Ltd dan wel via de opties die de wet je biedt : vruchtgebruik of opstalrecht. Ga je dood dan vervalt dat recht, je kunt het niet in het testament opnemen want het is een persoonlijk recht dat stopt bij jouw dood. Zoals gezegd keert het gebruiksrecht terug naar de eigenaar van de grond.

Je kunt jouw partner geld lenen maar je hebt geen recht van hypotheek, dat kan niet als farang, een hypotheek is ook onroerend. Je kunt jouw partner, de langstlevende, niet dwingen het af te lossen. Verkopen ? Zou jij jouw partner willen dwingen op hoge leeftijd haar/zijn huis te verkopen ? Ik vind dat je de partner na jouw dood verzorgd moet achterlaten.
--------------------------------------------------------------------------------
Sorry voor mijn misverstand hoor maar toen ik praatte van 'langstlevend vruchtgebruik' en 'na mijn dood' zou het dan wel de bedoeling zijn dat ik eventueel langer zou leven dan mijn echtgenote. :oops:
Zij wil mij met dit 'langstlevend vruchtgebruik' beschermen. Aan vb 85 jaar terug naar België gaan na 25 te hebben geleefd in Thailand zou een zelfdoding zijn. :giggle:
Thimpe

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#27 Bericht door prajak » dinsdag 24 april 2012, 15:17

Ah, nu snap ik het. Haar testament bevat een bepaling dat jij vruchtgebruik krijgt zodat jij het huis niet uit hoeft. Wel, daarvoor zal ze naar een advocaat moeten om een testament te laten maken maar misschien heeft ze dat al gedaan. Of het KAN weet ik niet maar daar zijn advocaten voor....

dutch
Expat
Expat

#28 Bericht door dutch » dinsdag 24 april 2012, 15:38

prajak schreef:Ah, nu snap ik het. Haar testament bevat een bepaling dat jij vruchtgebruik krijgt zodat jij het huis niet uit hoeft. Wel, daarvoor zal ze naar een advocaat moeten om een testament te laten maken maar misschien heeft ze dat al gedaan. Of het KAN weet ik niet maar daar zijn advocaten voor....
Ik zou ook even nakijken of registratie bij het landoffice niet noodzakelijk is ?
(e.e.a. zoals gebruikelijk bij een usufruct)
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#29 Bericht door prajak » dinsdag 24 april 2012, 15:45

De vraag is of je die verplichting na haar dood kunt opleggen aan de grondeigenaar(s). En dat is/zijn haar kinderen/familie. En als die weigeren mee te werken ?

Kun je niet het vruchtgebruik voor jou nu al vestigen tijdens haar leven ? Ik ken jullie leeftijden niet maar in veel gevallen is de farang stukken ouder en gaat hij eerder dood en heeft de partner het huis weer vrij.

Zoek een advocaat als je dat al niet hebt gedaan.

dutch
Expat
Expat

#30 Bericht door dutch » dinsdag 24 april 2012, 15:50

prajak schreef:De vraag is of je die verplichting na haar dood kunt opleggen aan de grondeigenaar(s). En dat is/zijn haar kinderen/familie. En als die weigeren mee te werken ?

Kun je niet het vruchtgebruik voor jou nu al vestigen tijdens haar leven ? Ik ken jullie leeftijden niet maar in veel gevallen is de farang stukken ouder en gaat hij eerder dood en heeft de partner het huis weer vrij.

Zoek een advocaat als je dat al niet hebt gedaan.
usufruct is geldig tot aan je overlijden ongeacht wie er eigenaar van huis/grond is of .
Staat ook op de chanoot vermeld.
Het vastleggen van e.e.a. is een fluitje van een cent.
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”