hoe ? verbeteren en/of beeindigen van een NL-Thaise relatie

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: hoe ? verbeteren en/of beeindigen van een NL-Thaise rela

#121 Bericht door driver » dinsdag 20 maart 2012, 21:13

nbreeker schreef:Arie dat is nu allemaal geregeld in Nederland maar 50,60 jaar geleden ook niet,en zo is het in Thailand ook hier lopen we op sociaal gebied ook 50 tot 60 jaar achter,voor de oorlog stonden de vrouwen ook bij de poort de mannen op te wachten als het payday was anders werd het op weg naar huis ook verzopen in de kroeg en moesten de vrouwen maar weer zorgen dat er eten op tafel kwam.
Toen ik in Thailand aankwam las ik in bkk post dat er een wet aangenomen was dat als een man een kind verwekt hij daar financieel voor verantwoordelijk was,maar voor dat die wet 100 % geimplementeerd is dat duurt lang,vooral als heel veel mensen geen belasting betalen en ze ook niet weten wie wat verdiend.
De oudere thai's krijgen nu pensioen van de staat 500 bath per maand,wat is nu 500 bath ja niks maar het is een begin.
Wij hadden ook Willem Drees nodig om de Aow van de grond te krijgen,geef ze een kans het wordt langzaam aan gerust wel beter maar het heeft tijd nodig.Net als het bij ons tijd nodig had.
Alles komt goed zei een wijs man ooit en meestal klopt dat ook wel.
Een groot gedeelte van de Thaise bevolking loopt qua gedachtengang tig jaren achter bij het westen net als de sociale voorzieningen dat doen soms aan de ene kant wel leuk maar vaak ook irritant en dan met name de opvatting over een hoop dingen waarvan ik denk ...doe toch us normaal maar dat doen ze dan ook vlgs hun dus ik ga een zinloze discussie dan lekker uit de weg door te stoppen met of over het betreffende onderwerp , moeilijk doen is al voor veel mensen een favoriete hobby dus ik even niet.

mvg driver

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#122 Bericht door Gardensafari » woensdag 21 maart 2012, 22:52

nbreeker heeft gelijk in die zin dat Thailand gewoon "ietwat" achterloopt.

Ware anekdote.
Ik ben, zoals velen nu wel weten, ambtenaar.
En tot ergens in de jaren '60 werden ambtenaren contant uitbetaald.
Eens in de maand kwam het mannetje van AZ (dat heet nu facilitair bedrijf en werkt voor geen meter meer).
Die had een doos vol enveloppen en die werden uitgereikt.
Toen kwam er van hogerhand de oekaze: uitbetalen ging alleen nog per giro of bank.
Leuk detail: het salaris kwam van postgirorekening 1 ('s-rijksschatkist), serieus waar.
In menig ambtenarenhuishouden gaf dat een heibel van heb ik jou daar.
Moeders de vrouw zag eindelijk zelf hoeveel manlief nu eigenlijk verdiende...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#123 Bericht door Duiker » donderdag 22 maart 2012, 13:02

Ja, dus er was ineens geld in overvloed? Nou ja, in ieder geval flink meer?
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#124 Bericht door Gardensafari » donderdag 22 maart 2012, 13:54

Duiker schreef:Ja, dus er was ineens geld in overvloed? Nou ja, in ieder geval flink meer?
In ieder geval voor moeders de vrouw...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Van der Meer
kenner
kenner

#125 Bericht door Van der Meer » vrijdag 23 maart 2012, 10:27

Ik ben overigens zelf wel eens behulpzaam geweest bij het beeindigen van een relatie.
Eerst probeerde ze het zelf voor de telefoon. In slecht engels. Hij snapte het niet. Of beter gezegd hij wilde het niet snappen. Zij tegen mij: vertel jij het hem even. Hij vat het niet.Eerst heb ik gezegd: zoek het zelf maar uit. Toen dacht ik: waarom ook niet? Er is immers een taalprobleem? "Sorry man, its all over you didnt get the message?" Stilte... Woede uitbarsting. Gemekker over al het geld wat het hem gekost had.
Gebroken hart, dat ook nog!
Moet dat per telefoon? En dan via u? Ik: Dont ask me.

Mijn vrouw schreef vroeger vaak brieven in het engels voor meisjes uit de Esan. (in de tijd voor het internet natuurlijk, zo lang zijn wij nu al samen )
Mijn vrouw spreekt amper engels maar heeft op school ons alfabet geleerd. Die meisje spraken wel engels maar konden het niet schrijven. (vaak zo bij barmeisjes) Goed zij dicteren en mijn vrouw wist wel zo ongeveer hoe het geschreven werd.
Zelfde laken en pak. Die brieven gingen dan naar allerlei landen. Veel farangs kregen brieven in het handschrift van mijn vrouw. Kon er zelfs een boterham mee verdienen als ze had gewild.

Maar op het laatst stuurde ze de meeste dames weg. Kreeg gewetensproblemen. Eerst moest ze brieven schrijven vol gezeur om geld. (volgens mijn vrouw vol leugens) De farang stuurde vaak braaf, maar dan moest mijn vrouw plots een brief schrijven met de mededeling: Sorry einde verhaal. Dit omdat er een andere farang in het spel was

vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#126 Bericht door vleespet » vrijdag 23 maart 2012, 15:02

Van der Meer schreef:Ik ben overigens zelf wel eens behulpzaam geweest bij het beeindigen van een relatie.
Eerst probeerde ze het zelf voor de telefoon. In slecht engels. Hij snapte het niet. Of beter gezegd hij wilde het niet snappen. Zij tegen mij: vertel jij het hem even. Hij vat het niet.Eerst heb ik gezegd: zoek het zelf maar uit. Toen dacht ik: waarom ook niet? Er is immers een taalprobleem? "Sorry man, its all over you didnt get the message?" Stilte... Woede uitbarsting. Gemekker over al het geld wat het hem gekost had.

Mijn vrouw schreef vroeger vaak brieven in het engels voor meisjes uit de Esan. (in de tijd voor het internet natuurlijk, zo lang zijn wij nu al samen )
Mijn vrouw spreekt amper engels maar heeft op school ons alfabet geleerd. Die meisje spraken wel engels maar konden het niet schrijven. (vaak zo bij barmeisjes) Goed zij dicteren en mijn vrouw wist wel zo ongeveer hoe het geschreven werd.
Zelfde laken en pak. Die brieven gingen dan naar allerlei landen. Veel farangs kregen brieven in het handschrift van mijn vrouw. Kon er zelfs een boterham mee verdienen als ze had gewild.

Maar op het laatst stuurde ze de meeste dames weg. Kreeg gewetensproblemen. Eerst moest ze brieven schrijven vol gezeur om geld. (volgens mijn vrouw vol leugens) De farang stuurde vaak braaf, maar dan moest mijn vrouw plots een brief schrijven met de mededeling: Sorry einde verhaal. Dit omdat er een andere farang in het spel was
Dus als ik het goed begrijp dan heeft jouw vrouw zich mede schuldig gemaakt aan zwendel.
:Whistle: :happyno:
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Van der Meer
kenner
kenner

#127 Bericht door Van der Meer » vrijdag 23 maart 2012, 21:12

vleespet schreef:
Van der Meer schreef:Ik ben overigens zelf wel eens behulpzaam geweest bij het beeindigen van een relatie.

Dus als ik het goed begrijp dan heeft jouw vrouw zich mede schuldig gemaakt aan zwendel.
:Whistle: :happyno:
Niet alleen dat helaas.......... Ik ook!! Heb er slapeloze nachten van!!! Regelmatig kwam ze met brieven van farangs aanzetten.
Wat staat daar nu? Kan het niet lezen! Dozijnen van die epistels heb ik gelezen! "Ik stuur je die 800 Dmark zo spoedig mogelijk" en meer van dat soort stommiteiten.
Overigens heb ik verkeerd gepost. Dit behoort bij het onderwerp "Hoe beeindigt een Thai enz" natuurlijk! Wou ik eens iets ter zake het onderwerp mededelen gaat het weer mis! Opnieuw tikken op de juiste plaats of kan de moderator mijn bijdrage verplaatsen?

Van der Meer
kenner
kenner

#128 Bericht door Van der Meer » vrijdag 23 maart 2012, 21:45

Mijn vrouw zei op een gegeven moment: Ik wil die meisjes best helpen als ze een serieuze relatie willen opbouwen. Maar ze willen geld geld geld en nog eens geld. De paar goeien die er tussen zitten wil ik nog wel helpen met hun brieven. De rest stuur ik weg. Ze kwamen zelfs in de isaan het erf oprijden met brommer of auto. Mijn vrouw kende ze vaak niet eens. Hadden gehoord dat zij farang brieven kon lezen en schrijven. Niet voor niets Ik betaal wel hoor!
De tijden veranderen. Tegenwoordig met het internet hoef je enkel maar toetsen in te drukken en niet "schools" te schrijven
Zouden ze daar misschien ook weer mensen voor huren? Door het I net zijn er natuurlijk wel veel mensen bijgekomen die een woordje engels kunnen tikken. Is ten slotte de voertaal op het i net. Overigens heeft mijn vrouw echt een prachtig handschrift. Schrijft zoals mijn oma. Dat wordt dan goed onderwezen op die Thaise hogescholen. Engels spreken leer je er dan niet, maar een mooi handschrift....... Geen blokletters zoals wij maar al te vaak gebruiken

Van der Meer
kenner
kenner

#129 Bericht door Van der Meer » zaterdag 24 maart 2012, 10:15

Vergeet ook de ontwikkelingen in de mobiele telefonie niet. Tegenwoordig bel je vanuit Holland met je vriendin terwijl ze rijst aan het planten is of een klant onderhanden neemt in een massage salon in Pat Pong! En goedkoop tegenwoordig! Destijds werd er in het dorpje in de Esan electrisch omgeroepen: telefoon voor........ De Phu Yai ban (dorpshoofd) had een telefoon!! Een vaste natuurlijk. Snel met de brommer. Maar tegen die tijd was het kraskaart beltegoed van de farang op natuurlijk! Als je uberhaupt al contact kreeg. En je moest toch redelijk wat Thai spreken om het dorpshoofd aan het verstand te brengen wat er van hem werd verwacht.
Meestal gooide hij de hoorn er dan ook maar weer op.
Gelukkig maar dat het nu zoveel makkelijker is geworden.
Vermindert de heimwee enigszins.[/quote]

joepattaya
Expat
Expat

#130 Bericht door joepattaya » zaterdag 24 maart 2012, 11:08

Van der Meer schreef:Vergeet ook de ontwikkelingen in de mobiele telefonie niet. Tegenwoordig bel je vanuit Holland met je vriendin terwijl ze rijst aan het planten is of een klant onderhanden neemt in een massage salon in Pat Pong! En goedkoop tegenwoordig! Destijds werd er in het dorpje in de Esan electrisch omgeroepen: telefoon voor........ De Phu Yai ban (dorpshoofd) had een telefoon!! Een vaste natuurlijk. Snel met de brommer. Maar tegen die tijd was het kraskaart beltegoed van de farang op natuurlijk! Als je uberhaupt al contact kreeg. En je moest toch redelijk wat Thai spreken om het dorpshoofd aan het verstand te brengen wat er van hem werd verwacht.
Meestal gooide hij de hoorn er dan ook maar weer op.
Gelukkig maar dat het nu zoveel makkelijker is geworden.
Vermindert de heimwee enigszins.
[/quote]

Zo heb ik eens een flipje op een aardige leugen betrapt...........ik belde op een gegeven moment en vroeg waar het zat. "Thuis!" was het antwoord. Thuis was ergens diep in de E-san.
Nou keek ik toen ook al te veel politiefilms en dus wist ik dat het mogelijk was om te achterhalen waar een bepaalde telefoon zich bevond op het moment dat ik belde.
Jammer genoeg moest ik daarvoor wel wachten totdat de gespecifieerde rekening op de mat viel, maar toen ik eenmaal belde met AIS en de vraag waar een bepaalde telefoon zich bevond, kreeg ik iets heel anders te horen. Heb het betreffende telefoonnummer direct laten blokkeren en Flipje was direct exit.

Dat was ook de tijd dat ik zonder meer uitdraaien kreeg van het bankaccount van Flipje (terwijl ik daar niet eens om vroeg). Ik wilde eigenlijk alleen weten of een bepaalde overboeking van mij aangekomen was. Kreeg meteen een uitdraai over de laatste 3 maanden.
Of dat nu nog kan, geen idee. Ik weet wel dat je nu voor elke scheet een paspoort, rijbewijs of ID moeten kunnen tonen.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”