404 error

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Hoe maakt een Thai een eind aan een relatie?

#91 Bericht door jvs » donderdag 22 maart 2012, 06:56

Het is wel zo dat een rijke Thaise man wel met een arm meisje kan trouwen maar een rijke Thaise dame kan niet omlaag trouwen.Mede daarom zijn er zoveel welopgeleide Thaise dames van nivo die alleenstaand zijn.

Van der Meer
kenner
kenner

#92 Bericht door Van der Meer » donderdag 22 maart 2012, 09:04

Gelukkig toch maar dat er nu toch een aantal forumleden voor mij opkomt.
Van al die doodswensen aan mijn adres raak ik toch lichtelijk in een dipje!
"Een economisch gelijkwaardige relatie" Deze zin schijnt met name de (enige) dame (maar ook anderen) te hebben gechoqueerd! Toch heb ik dit niet zelf bedacht maar overgenomen uit publicaties van vooraanstaande sociologen. Maar goed, men kan niet alles weten natuurlijk. Sans rancune!

joepattaya
Expat
Expat

#93 Bericht door joepattaya » donderdag 22 maart 2012, 10:10

"Economisch gelijkwaardige relaties?"
Da's toch een streven van de laatste 20-30 jaar in onze Westerse samenleving?

Het begrip "economisch gelijkwaardig" gaat eigenlijk al nooit op (of althans zelden) voor man-vrouw relaties.
Op het moment dat de man en vrouw gaan toegeven aan haar biologische gestel en dus aan kinderen gaan beginnen, is de economische gelijkheid gelijk om zeep.
Daarnaast is het helaas nog steeds zo, dat vrouwen nog steeds ondergewaardeerd in functies waar de man vaak overgewaardeerd wordt.

"Economisch gelijkwaardig" is een relatief begrip wat alleen aangeeft dat de vrouw haar steentje bijdraagt aan de kosten die de relatie met zich meebrengt. Uiteraard kan de balans ook de andere kant uitslaan, waarbij de vrouw de hoofd-kostwinner is, maar ook dan spreek je niet over "economisch gelijkwaardig".

"Economisch gelijkwaardige" relaties zijn gewoonweg een zeldzaamheid.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#94 Bericht door Duiker » donderdag 22 maart 2012, 12:59

Nou, voor mijn gevoel heb ik geen overgewaardeerd salaris. Eerder ondergewaardeerd. Dus dan zou ik eigenlijk een vrouwensalaris hebben. :| Misschien moet ik eens met mijn baas gaan praten.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Van der Meer
kenner
kenner

#95 Bericht door Van der Meer » donderdag 22 maart 2012, 23:11

joepattaya schreef:"Economisch gelijkwaardige relaties?"
Da's toch een streven van de laatste 20-30 jaar in onze Westerse samenleving?

Het begrip "economisch gelijkwaardig" gaat eigenlijk al nooit op (of althans zelden) voor man-vrouw relaties.
Op het moment dat de man en vrouw gaan toegeven aan haar biologische gestel en dus aan kinderen gaan beginnen, is de economische gelijkheid gelijk om zeep.
Daarnaast is het helaas nog steeds zo, dat vrouwen nog steeds ondergewaardeerd in functies waar de man vaak overgewaardeerd wordt.

"Economisch gelijkwaardig" is een relatief begrip wat alleen aangeeft dat de vrouw haar steentje bijdraagt aan de kosten die de relatie met zich meebrengt. Uiteraard kan de balans ook de andere kant uitslaan, waarbij de vrouw de hoofd-kostwinner is, maar ook dan spreek je niet over "economisch gelijkwaardig".

"Economisch gelijkwaardige" relaties zijn gewoonweg een zeldzaamheid.
Hm.. eindelijk een normale reactie. Geen doodswens!
Toch werd dit begrip nu juist gebruikt in de context waarin ik het plaats, dus een relatie tussen een "westerling" of "westerlinge" en een partner uit de derde wereld en de problemen die daaruit voortkomen.
Helaas kan ik de betreffende onderzoeks resultaten niet meer localiseren op het e-net. Was interessant. Heb het eigenlijk min of meer onthouden.
Zeker, ook bij ons is er sprake van ongelijkwaardigheid.
Echter huwt men in Nederland een partner met een uitkering dan heeft men enkel zorg te dragen voor hem/haar.
Uw schoonfamilie hoeft u (meestal) niet te ondersteunen cq te onderhouden.
De westerling, hiermee geconfronteerd, begrijpt dit niet en raakt vaak chronisch geirriteerd en verliest vaak het respect voor zijn/haar schoonfamilie.
Op een gegeven moment wordt het moeilijk te definieren of men nu handelt volgens plaatselijke gebruiken of dat men gewoon wordt uitgemolken.
Vermoedt men het laatste dan is de irritatie natuurlijk het grootst.
Het probleem is dat men niet is opgegroeid in Thailand en dus niet precies weet wat recht is en wat krom. Men zit voortdurend te piekeren: Nu wordt er geld gevraagd voor dit of dat.
Is dit normaal hier? Hoeveel moet ik geven bij een bruiloft? Geef ik als farang te weinig dan ben ik kineo gierig dus. Te veel dan ben ik een sukkel. Vraagt men Thais om raad: "Up to you" daar kom je dus ook niet verder mee. De farang verkeert eigenlijk continu in een staat van onzekerheid nog vergroot door de taalbarriere

En ik blijf toch vermoeden dat een gegoede Thaise Bangkokiaan met minachting neerziet op de farang die zich met deze verarmde families uit de Esan inlaat. Het klasse bewustzijn is in Thailand zeer sterk ontwikkeld. Bovendien denk ik dat zo iemand zich beter dan wij realiseert dat er vaak een stevig prijskaartje aan zon knappe jonge dame uit de Esan hangt

Van der Meer
kenner
kenner

#96 Bericht door Van der Meer » donderdag 22 maart 2012, 23:15

Edje schreef:
Van der Meer schreef: De wet van de communicerende vaten is ook van toepassing op relaties in de derde wereld

Het niveau in de hoogste kolom zal dalen en het niveau in de laagste zal stijgen.
Dus GEEN communicerend vat meer.
Het niveau in alle kolommen is gelijk.
Inderdaad. Maar op dat punt gekomen moet u sarongs gaan verkopen om te kunnen eten.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#97 Bericht door Jeanette » vrijdag 23 maart 2012, 10:10

Van der Meer schreef:
Lees nou eens pagina 5 nog eens door.
Is een jaar geleden geschreven en ik bewonder die vrouw.
En dan komt jou reaktie op de titel van dit (oude) draadje.
Zonder enig gevoel voor wat eerder is geschreven.
Vind je dat nou ook niet een beetje een 'eikelige' reaktie?
Vandaar mijn 'je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn' reaktie.
Dat het in jou geval zou opruimen was inderdaad over de schreef. (zoiets hoor je niet te zeggen als je het denkt) :o

En mijn man heeft b.v. al veel mooiere handen dan ik en 2 x zoveel pensioen, waarom zou gelijkwaardigheid onze relatie verbeteren?

Dan je verhaal over communiserende vaten. Ik zie dan jou regenton verbinding maken met zo'n orchidee buisje. Hoeveel zal dat nou dalen denk je?
Je orchidee heeft van nature verbinding met haar familie en dat zijn in jou ogen misschien wel labaratorium buisjes. (is het zelfde maar met een slechtere PR.) Ze zijn er aan gewend om hetzelfde niveau te hebben. En nu raad jij iedereen aan om er zeker van te zijn dat de kraan dicht is naar de familie toe voordat er enkele cc's naar de orchidee gaat. Je raad aan om orchideën te plukken die zichzelf kunnen bedruipen. [8) Als een meisje liever een buffel voor haar familie heeft ipv een ketting om haar nek ..... wat zou dat? Haar keuze toch?

:roll:

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#98 Bericht door Jim » vrijdag 23 maart 2012, 16:05

zolang de relatie goed gaat is het niet van belang hoeverre het vat van de farang daalt en het vat van de thaise (familie) stijgt.
pas als de relatie stuk loopt weet je of je te veel hebt geinvesteerd (of diep van binnen weet je of het te weinig is).
en dan is het te laat.

wat betreft ongelijkwaardige relaties... in principe is elke thai - farang relatie ongelijkwaardig.
in het begin is er de 'blijf bij mij of ik cancel je IND kaart', en later is er het 'doe wat ik zeg anders ga ik er vandoor met het huis en land en wat je nog meer in thailand hebt helpen bouwen' overwicht.

winnen doe je alleen met polderen.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Van der Meer
kenner
kenner

#99 Bericht door Van der Meer » vrijdag 23 maart 2012, 20:50

Jeanette schreef:
Van der Meer schreef:
Lees nou eens pagina 5 nog eens door.
Is een jaar geleden geschreven en ik bewonder die vrouw.
En dan komt jou reaktie op de titel van dit (oude) draadje.
Zonder enig gevoel voor wat eerder is geschreven.
Vind je dat nou ook niet een beetje een 'eikelige' reaktie?
Vandaar mijn 'je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn' reaktie.
Dat het in jou geval zou opruimen was inderdaad over de schreef. (zoiets hoor je niet te zeggen als je het denkt) :o

En mijn man heeft b.v. al veel mooiere handen dan ik en 2 x zoveel pensioen, waarom zou gelijkwaardigheid onze relatie verbeteren?

je verhaal over communiserende vaten. Ik zie dan jou regenton verbinding maken met zo'n orchidee buisje. Hoeveel zal dat nou dalen denk je?
Je orchidee heeft van nature verbinding met haar familie en dat zijn in jou ogen misschien wel labaratorium buisjes. (is het zelfde maar met een slechtere PR.) Ze zijn er aan gewend om hetzelfde niveau te hebben. En nu raad jij iedereen aan om er zeker van te zijn dat de kraan dicht is naar de familie toe voordat er enkele cc's naar de orchidee gaat. Je raad aan om orchideën te plukken die zichzelf kunnen bedruipen. [8) Als een meisje liever een buffel voor haar familie heeft ipv een ketting om haar nek ..... wat zou dat? Haar keuze toch?

:roll:
Excuses gevolgd door een nieuwe reeks banale beledigingen!

Van der Meer
kenner
kenner

#100 Bericht door Van der Meer » vrijdag 23 maart 2012, 21:02

Jim schreef:zolang de relatie goed gaat is het niet van belang hoeverre het vat van de farang daalt en het vat van de thaise (familie) stijgt.
pas als de relatie stuk loopt weet je of je te veel hebt geinvesteerd (of diep van binnen weet je of het te weinig is).
en dan is het te laat.

wat betreft ongelijkwaardige relaties... in principe is elke thai - farang relatie ongelijkwaardig.
in het begin is er de 'blijf bij mij of ik cancel je IND kaart', en later is er het 'doe wat ik zeg anders ga ik er vandoor met het huis en land en wat je nog meer in thailand hebt helpen bouwen' overwicht.

winnen doe je alleen met polderen.
Dus relaties gebaseerd op chantage bedoelt u? Wel geestig! Had ik het maar bedacht. Ben niet de enige cynicus. Inderdaad is de farang die miljoenen investeert in huizen of resorts in Thailand tamelijk makkelijk te chanteren. Rot maar op ouwe! Alles staat toch lekker niet op je naam. Hij verwordt in feite tot een "financiele gevangene" van zijn vrouw. Niet bepaald benijdenswaardig.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”