Boeddhisme

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Boeddhisme

#16 Bericht door ron » zaterdag 19 februari 2011, 20:46

Gardensafari schreef:
ron schreef:Ik moet altijd wel in mezelf lachen als we in een ander huis of hotel gaan slapen.
Moet altijd het ritueel voor het slapen gaan bekijken,hoe Jeab dan haar prevelementje op zegt,om de boze geesten te verjagen.......o.i.d. :o
Zullen de meesten zeker wel herkennen?

Groet Ron
Doet de mijne ook!
En voor ze gaat vliegen, maakt niet uit welke kant op, bij het huis een korte ceremonie...[/quote]

Hoi Hans.

Vliegt je vrouw,haha.
Geintje hoor.

Groet Ron
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#17 Bericht door Gardensafari » zaterdag 19 februari 2011, 20:56

ron schreef:
Gardensafari schreef:
ron schreef:Ik moet altijd wel in mezelf lachen als we in een ander huis of hotel gaan slapen.
Moet altijd het ritueel voor het slapen gaan bekijken,hoe Jeab dan haar prevelementje op zegt,om de boze geesten te verjagen.......o.i.d. :o
Zullen de meesten zeker wel herkennen?

Groet Ron
Doet de mijne ook!
En voor ze gaat vliegen, maakt niet uit welke kant op, bij het huis een korte ceremonie...[/quote]

Hoi Hans.

Vliegt je vrouw,haha.
Geintje hoor.

Groet Ron
Nu zie ik het ook!
Ja en ook haar bezem wordt in de ceremonie betrokken!

:D
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door trompetter » zondag 20 februari 2011, 04:14

Bedankt Marinus!

Ik heb er hier en daar een hapje uit genomen, maar het geheel schuif ik nog even
voor me uit tot een later tijdstip. Ik weet nu waar ik het terug zal kunnen vinden.
En, in lijn met wat meneer Prajak al zei: iedere alinea is op zich een boek waard.

Wat moeten we er van zeggen dat het Boeddhisme al enige jaren de snelst groeiende
'godsdienst' onder Nederlanders is?
Nou niks eigenlijk, want als vorig jaar drie Nederlanders kaarsjes en wierookstokjes
manipulerend de verlichting zochten en het zijn er nu zes, dan is dat een stijging van
een volle honderd procent, maar tesamen passen ze nog steeds gemakkelijk in de
achterbak.

Hier zeggen ze wel eens "ach, het Boeddhisme is voor zon- en feestdagen en het animisme
voor de doordeweekse dagen. Stiekem, want het is natuurlijk uit den boze om dat luid uit
te spreken, denk ik soms wel eens dat hetgene wij mooi vinden in de Thaise manier van denken
en doen eerder uit het animisme voortkomt dan uit het Boeddhisme.

De animistische levenswijze houdt je ego binnen de perken: als je een plasje tegen een boom
pleegt maak je even een 'wai' voor de boom om hem niet te ontrieven.
De Boeddhistische levenswijze is gefocust op egoïsme: het gaat om jouw zaligheid en de
jouwe alleen!
De mensen overladen een zeer gemêleerd gezelschap van kaalgeschoren en in het oranje (kijk, dat
dan toch wel weer!) gehulde lieden met milde gaven zodat dezen zich zonder wereldse zorgen op
het verwerven van hun eigen zaligheid kunnen richten.
Weinigen plakken het goud daarbij op de rug van de Boeddha, maar dat is een ander verhaal.

Ik ken een Nederlander hier die negen jaar in een pij heeft rondgelopen. Toen hij AOW-berechtigd
werd en de bedelstaf de hoek in kon, ging de pij fluks uit en liet hij zich door een bemiddelaar (die
nog steeds op betaling wacht) een vrouw uitzoeken.
Een vrouw waar we allemaal diep medelijden mee zouden moeten hebben!

Hij geeft haar geen cent en dwingt haar zodoende haar moeder af te persen.
Dat is een simpele Isaanse boerenvrouw, die zelf de eindjes aan elkaar moet knopen.
Als het zoontje van zeven weer eens vijftig Baht gekregen heeft van z'n vader, die drie keer
in het jaar op bezoek komt, dan dwingt deze Nederlandse Boeddhistische ex-monnik het ventje
daarvan aardappelen kopen, waar hij dan voor zichzelf patat van bakt.

Hij siert zich nog steeds met z'n monniken naam, maar het hele dorp heeft de pest aan deze
vreselijke arrogante zelfingenomen non-valeur en ziet hem als degene die er sterk aan bijgedragen
heeft dat de moeder van z'n vrouw onlangs een herseninfarct kreeg.

Hij was (met een behoorlijk bedrag in de bank -hij gaf lezingen over 'Wat De Boeddha Zei' aan
toeristen-
en 45.000 AOW per maand) te beroerd om haar naar een fatsoenlijk ziekenhuis te brengen.
Alhoewel ze half verlamd was, kreeg ze alleen pillen voor hoge cholesterol.
De verlamming is grotendeels over, maar de hersenschade niet ...

Nee, ik vind niet dat het Boeddhisme, net zo min als andere zondagochtend -gebeurens overigens,
zonder meer het beste in de mens naar boven brengt.

met vr. groet
en T-geschal

trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door trompetter » woensdag 16 maart 2011, 08:22

Het is inderdaad fascinerend te zien wat een negen jaar durend Thai-Boeddhistisch
monnikken bestaan aan sporen achterlaat in een in Nederland gevormde geest.

De vraagstelling

Word je er een beter mens door, maakt het je minder materialistisch, geeft het
je zicht op de kern van het bestaan als je jezelf als monnik een tijdje onderdompelt
in de dagelijkse 'geloofs-, leer- en leefpraktijk' van het Thaise tempelgebeuren?

Spoort het met wat de gemiddelde geinteresseerde Nederlander zich voorstelt
van de Boeddhistische levensbeschouwing, die door velen op het eerste gezicht
'beter' geacht lijkt te worden dan onze eigen Christelijke geloofsovertuigingen?

Helpt het je een innerlijke rust en balans te vinden die je in staat stelt ook anderen
ter zijde te staan die het antwoord op prangende levensvragen om welke reden dan
ook schuldig moeten blijven?

Hoe wordt een Nederlander om welke reden dan ook Boeddhistisch monnik in Thailand

Met behulp van enkele boekjes leert u redelijk gemakkelijk de kretologie te hanteren,
die oningewijden zal doen vermoeden dat u een deskundige bent inzake de interpretatie
van het Boeddhisme in Thailand. Veel tijd zal het niet nemen, hooguit enkele weken.
Ik schat grofweg op drie boekjes van ieder 150 bladzijden. Dat is, alhoewel het voldoet,
echter een minimum: meer is beter.

Met de juiste oogopslag, iets samengeknepen lippen die 'zwijgend weten' verbeelden en
een enigszins geremde dus plechtstatige motoriek zal het u niet moeilijk vallen een abt
te vinden die u wil helpen monnik te worden.
Omdat het initiërende financieren van een inzegening tot monnik in het Boeddhistische
hienamaals vele pluspunten oplevert zal het u niet moeilijk vallen daar een of meerdere
sponsors voor te vinden.
Er bestaat overigens geen enkele verplichting waaraan niet ontkomen kan worden om
openheid van zaken te geven inzake uw vermogenspositie, dus u hoeft verder geen
zorgen te koesteren met betrekking tot uw spaarrekeningen.

Tijdens de inwijdingsceremonie zult u noodgedwongen een aantal teksten in het Pali ten
gehore moeten brengen, maar de Thaise clerus is daar mild in: spiekbriefjes toegestaan.

Het eerste halfjaar verblijft u in de tempel waarin u ingewijd bent, maar daarna is het vrij
baan: u wandelt met uw monnikken paspoort in uw pij als een Heer langs Gods wegen in
Thailand. Visum problemen heeft u niet meer, want iedere inkomenseis vervalt.
Op uw ochtendlijke bedeltocht ontvangt u een veelvoed van wat u verteren kunt.
U heeft gratis gezondheidszorg, u reist veelal gratis en zo niet met hoge kortingen.
Iedere tempel geeft u onderkomen en u wordt gerespecteerd op een wijze die u
uiteindelijk zelfs zal doen vermoeden dat u inderdaad zo goed en heilig bent als de
mensen van u denken.

(wordt vervolgd)

met vr. groet
en T-geschal

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door elst99 » woensdag 16 maart 2011, 09:41

Bij mij komt soms de vraag wel is naar boven, als ik blanken (nederlanders) of europeanen zie met een stel boedha's om de nek, een polo shirt embleem van het koningshuis en armbandjes met I love the king, zouden ze dat nu in Nederland ook doen? I love Trix, 5 kruizen om de nek ?
Poloshirt met embleem van Beatrix.
Ik heb het wel is aan iemand gevraagd en dan krijg je als antwoordt: Mijn vrouw wil dat!
Nou ik kan bij hoog en bij laag springen, maar zoiets zou ik niet gedaan krijgen.
Als je overtuigd bhoedist bent en je draagt een bhoeda ok. Maar de meeste lachen om de ceromonies.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

baco101
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door baco101 » woensdag 16 maart 2011, 10:15

elst99 schreef:Bij mij komt soms de vraag wel is naar boven, als ik blanken (nederlanders) of europeanen zie met een stel boedha's om de nek, een polo shirt embleem van het koningshuis en armbandjes met I love the king, zouden ze dat nu in Nederland ook doen? I love Trix, 5 kruizen om de nek ?
Poloshirt met embleem van Beatrix.
Ik heb het wel is aan iemand gevraagd en dan krijg je als antwoordt: Mijn vrouw wil dat!
Nou ik kan bij hoog en bij laag springen, maar zoiets zou ik niet gedaan krijgen.
Als je overtuigd bhoedist bent en je draagt een bhoeda ok. Maar de meeste lachen om de ceromonies.
mijn vrouw wilde, dat ik in dat jaar dat de koning 60 jaar op de troon zat, elke maandag een geel shirt aan zou trekken heb gezegd vind de koning een heel goeie man die ik respecteer maar in nederland doe ik het ook niet.
ze was wel ff boos maar dat was snel weer over.

heb wel een zooi van die bandjes gekocht bij de bank,maar niet gedragen, omdat de opbrengst naar een goed doel ging.
zal de Thaise logica nooit begrijpen.

Waarom laten sommige toeristen hun hersens thuis

opinions are like assholes, everybody has one

jumbo
Expat
Expat

#22 Bericht door jumbo » donderdag 17 maart 2011, 10:07

Trompetter;
Ik heb ooit een paar boekjes gelezen van 'Phra Farang' een engelsman, over zijn toetreding als monnik. Informerend en onderhoudend...

Elst;
die gasten met als die tokens om de nek hebben eindelijk iets gevonden wat zij EN waar de meeste anderen weinig van begrijpen gezien de vluchtigheid van het gebodene. Nu kunnen ze derhalve aan iets overleveren waar ze niets over hoeven (en kunnen) uitleggen.
Het is de gemakkelijkste weg kiezen, mee gaan met de meerderheid...
Persoonlijk vind het meer zielig om te zien, maar zo heeft iedereen wel wat...

Baco101; het is iedereen, zelfs de Thai hun goed recht dat niet te doen, niemand die je daar op aan kijkt. Maar ik neem aan dat je jezelf dat op voetbaldagen en koninginnedag omdezelfde reden ook niet in het oranje waagt????
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#23 Bericht door elst99 » donderdag 17 maart 2011, 10:44

Heb geen rood,wit,blauwe en geen oranje vlag! Geen koekhappen, geen volksdans en geen zaklopen, alhoewel, misschien loop ik wel in een " zak" ;)
Dus meer een Europeaan als Nederlandse.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door trompetter » donderdag 17 maart 2011, 10:56

[quote="jumbo"]Trompetter;
Ik heb ooit een paar boekjes gelezen van 'Phra Farang' een engelsman, over zijn toetreding als monnik. Informerend en onderhoudend...
[quote]

Het is goed dat je daar even op wijst Jumbo (Blaffende Stroopwafel!), want het is zeker niet
mijn bedoeling om iedere buitenlandse Thais-Boeddhistische monnik in het verdomhoekje te
zetten. Peter Robinson, beter bekend als Phra Farang, maakt op mij een integere indruk en
hij schrijft inderdaad op een zeer leesbare manier en dat zonder zichzelf op een voetstuk te
plaatsen
.

Dat de heren af en toe eens jeuk hebben, daar zal bij wijze van spreken ook iedere Poolse
Rooms-Katholiek priester in Nederland begrip voor kunnen opbrengen. Dat is menselijk.
En veel vrouwen zijn er bij gebaat, want iedereen wil eten immers ...

Schijnheiligheid, daar heb ik moeite mee. Die komt heus niet alleen bij boeddhisten voor, die tref
je ook aan bij katholieken en protestanten. En het zou me niet verbazen: ook bij moslims en de
rest om het maar even kort edoch weinig respectvol uit te drukken.

Toevallig ken ik van nabij dit specifieke geval van deze nederlander, die door een welwillende abt
toegelaten is tot de Sangha en deze vervolgens zwaar geblameerd heeft. Neen, hij heet niet Erik.
Deze betreffende monnik heeft de pij omgeslagen en is toen 'voor zichzelf' begonnen.
Heel lucratief: in toeristen oorden voor in Boeddhisme geinteresseerde toeristen lezingen
houdend onder de titel "Wat De Boeddha Zei". En dat met de pij om z'n schouders!

De abt vroeg hem zijn inkomsten daaruit met de tempel te delen. Hij ontkende simpelweg dat hij
er geld voor kreeg. De zaak is zo hoog opgelopen dat een medemonnik bijna tot geweld overging.
Hij heeft het toeristen eiland in het zuiden van Thailand daarop moeten verlaten.

Eerlijk gezegd denk ik dat hij 'disrobed' is, gedwongen de pij aan de wilgen te hangen.
Hij stapte er namelijk vier weken vóór een Kao Panza (Boeddhistische Lente) uit, althans naar
eigen zeggen, en dat is juist de periode dat velen er in stappen omdat dat het moment is dat
velen hun zonde gaan afkopen, waarbij de tempels en monnikken behoorlijk garen spinnen.

Het is en blijft fascinerend hoe iemand die in Nederland al met justitie in aanraking gekomen is
wegens exploitatie van religieuze gezindheid (door middel van sex-massage) hier in Thailand
wederom op nagenoeg hetzelfde vlak een carriere opbouwen kan.

Parallel predikte hij het drinken van ochtend urine.

met vr. groet
en T-geschal
Laatst gewijzigd door trompetter op vrijdag 18 maart 2011, 04:24, 1 keer totaal gewijzigd.

baco101
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door baco101 » donderdag 17 maart 2011, 15:24

Parallel predikte hij het drinken van ochtend urine.

met vr. groet
en T-geschal
oh op het eiland hebben wij een yoga school die dat predikt met nog meer vreemd dingen ,maar het is dan ook een school met zeer sekte achtige trekjes
zal de Thaise logica nooit begrijpen.

Waarom laten sommige toeristen hun hersens thuis

opinions are like assholes, everybody has one

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#26 Bericht door Gardensafari » donderdag 17 maart 2011, 22:41

trompetter schreef: Parallel predikte hij het drinken van ochtend urine.
Idioot!
Maar ja, in Nederland hadden we ooit ook zo'n gek: gaatjes boren in je schedel was volgens hem zeer geestverruimend.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

jumbo
Expat
Expat

#27 Bericht door jumbo » vrijdag 18 maart 2011, 04:12

Gardensafari schreef:
trompetter schreef: Parallel predikte hij het drinken van ochtend urine.
Idioot!
Maar ja, in Nederland hadden we ooit ook zo'n gek: gaatjes boren in je schedel was volgens hem zeer geestverruimend.

Is ook min of meer een techniek die men gebruikt als er bijvoorbeeld door een ongeval een te hoge druk plaatsheeft in de schedel....
Kan me die gast nog herinneren, zat toch naast Willem O' zijn viskom de dagelijkse dosis urine op te drinken??
Ik heb overigens in mijn leven meerdere dames meegemaakt die ik van hetzelfde beticht al kijkende naar hun gezichten..

Man vs Wild presentator Bear Grills heeft er ook een handje van als hij dorst heeft en er geen water in de buurt is... maar die gast heeft een vrij sterke maag..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Meritus
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#28 Bericht door Meritus » zaterdag 03 maart 2012, 12:01

Dutch monk in Thamkrabok Monastery ...

Afbeelding
Every new arrival at Thamkrabok begins by taking a “satja,” a sacred vow, to renounce drugs.

Afbeelding

Afbeelding

... filmpje ... hier

Van der Meer
kenner
kenner

#29 Bericht door Van der Meer » zondag 18 maart 2012, 09:20

Ik ben ook op zoek geweest naar de boedhistische filosofie in Thailand maar vond helaas weinig meer dan ceremonieen en amuletten. Dan maar op zoek naar de "forestmonks": Ajarn Maha Bua
Gevonden: een bezoekerscentrum

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”