Tips reisschema eerste rondreis thailand

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jasper
komt net kijken
komt net kijken

Tips reisschema eerste rondreis thailand

#1 Bericht door Jasper » zondag 12 februari 2012, 15:56

In mei willen mijn vriendin en ik voor het eerst een rondreis door Thailand gaan maken. In eerste instantie keken we naar een groepsrondreis via een van de bekende reisorganisaties maar het nadeel is dat je dan vaak in intercontinentale hotelketens terecht komt in plaats van de wat kleinere thaise accomodaties die ons zo leuk lijken. Via een online reisorganisatie hebben we online een reisschema op maat aangevraagd maar dit is meteen erg veel duurder... Een vriend van school gaf me het advies om op de bonnefooi naar Thailand te gaan en zelf rond te reizen. Hij heeft ooit 6 weken rondgereis en geleefd op een budget van 1000baht per dag. Nu willen we graag zelf een rondreis samen stellen door Thailand maar om wel een beetje zekerheid te hebben over de accomodaties willen we deze wel zo veel mogelijk van te voren vast leggen. Daardoor zijn we wel verplicht om ons aan een strak reisschema te houden, vandaar dat ik het graag hier wil zetten. Ik zal eerst het schema plaatsen en daarna even aangeven waar mijn knelpunt zit:

Dag 1 6 mei Amsterdam-Abu Dhabi
Dag 2 7 mei Abu dhabi-Bangkok
Dag 3 8 mei Bangkok
Dag 4 9 mei Bangkok -Kanchanaburi
Dag 5 10 mei Kanchanaburi
Dag 6 11 mei Kanchanaburi-Ayutthaya
Dag 7 12 mei Ayutthaya-Pak Chong
Dag 8 13 mei Pak Chong
Dag 9 14 mei Pak Chong
Dag 10 15 mei Pak Chong-Chumphon
Dag 11 16 mei Chumphon -Koh tao
Dag 12 17 mei Koh Tao
Dag 13 18 mei Koh Tao
Dag 14 19 mei Koh Tao
Dag 15 20 mei Koh Tao
Dag 16 21 mei Koh Tao-Chumphon
Dag 17 22 mei Chumphon-Bangkok
Dag 18 23 mei Bangkok-Dusseldorf

We landen 's morgens vroeg in Bangkok waardoor we hier ongeveer 1,5 dag te besteden hebben.
Doorreizen nar Kanchanaburi waar we op de volle dag daar een tour willen boeken met een bezoek aan o.a. de watervallen.
Volgende dag zo vroeg mogelijk doorreizen naar Ayutthaya en daar die dag zo veel mogelijk zien.
Vanuit ayutthaya doorreizen naar Pak Chong en daar via Green Leaf Tour een 1,5 dag tour doen door het Nationale Park. De ene tour is in de middag dus als we voor plm 2 uur op locatie kunnen zijn zouden we een dag kunnen winnen in Pak Chong. Nu moeten we daar een extra dag blijven omdat ik niet weet of we hier op tijd kunnen zijn. Mochten we hier een dag kunnen winnen doordat het met vervoer mogelijk moet zijn wil ik deze dag graag extra in Ayutthaya blijven.
Vervolgens moeten we vanuit Pak Chong naar Chumphon komen om daar de Ferry te pakken naar Koh Tao waar we enkele dagen willen snorkelen of evt ons duikbrevet halen. Vandaar dat we daar wel ongeveer 5 dagen willen zijn.
Op de terugweg weer via Chumphon naar Bangkok waar we 's nachts vertrekken met het vliegtuig. Hierdoor wil ik eigenlijk niet overnachten in Bangkok de dag voor vertrek maar 's-middags/vroeg in de avond in Bangkok aankomen, doorgaan naar het vliegveld en in het vliegtuig in slaap vallen.

Wie kan me helpen rond mijn knelpunten rond Pak Chong en kan me meer tips geven over de haalbaarheid van dit schema. Het liefste zou ik 2 nachten in Pak Chong blijven en na de tweede nacht 's morgens vroeg vertrekken naar Chumphon. Ik weet alleen niet of deze afstand haalbaar is in een dag.

Alle hulp is welkom.

ramsy1980
Veel ervaring
Veel ervaring

Re: Tips reisschema eerste rondreis thailand

#2 Bericht door ramsy1980 » woensdag 15 februari 2012, 20:56

Wat voor soort vakantie wil je hebben?
Actief? Relax? Strand? Cultuur?

Jasper
komt net kijken
komt net kijken

#3 Bericht door Jasper » donderdag 16 februari 2012, 12:18

Het moet een cultuur vakantie worden waarin we zo veel mogelijk willen zien en daarna even een paar dagen relaxen en snorkelen/evt. duiken aan het strand op een van de eilanden.

bantakokennerkhorat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door bantakokennerkhorat » donderdag 16 februari 2012, 19:05

Jasper schreef: Hij heeft ooit 6 weken rondgereis en geleefd op een budget van 1000baht per dag.
Is dit budget ook jullie richtlijn?en zit daar ook de reis en hotels kosten daar bij in dan lijkt mij dat een beetje krapjes voor 2 personen.

Beste ramsy1980
Van waar jou vraag? dat gaf hij toch al aan in zijn verhaal hij vraagt alleen om een reisschema.
Werken is heerlijk laat daarom ook wat over voor je collega"s

Bomo88
heeft ervaring
heeft ervaring

#5 Bericht door Bomo88 » donderdag 16 februari 2012, 21:29

Dag 1 6 mei Amsterdam-Abu Dhabi
Dag 2 7 mei Abu dhabi-Bangkok-Ayutthaya
Dag 3 8 mei Ayutthaya 11.25 uur -Pak Chong 13.27 uur
Dag 4 9 mei Pak Chong
Dag 5 10 mei Pak Chong-Bangkok
Dag 6 11 mei Bangkok
Dag 7 12 mei Bangkok-Kanchanaburi
Dag 8 13 mei Kanchanaburi
Dag 9 14 mei Kanchanaburi
Dag 10 15 mei Kanchanaburi-Chumphon ( bus of trein vanaf Nakhon Pathom of Ban Pong)
Dag 11 16 mei Chumphon -Koh tao
Dag 12 17 mei Koh Tao
Dag 13 18 mei Koh Tao
Dag 14 19 mei Koh Tao
Dag 15 20 mei Koh Tao
Dag 16 21 mei Koh Tao-Chumphon 21.22 uur -nachttrein Bangkok 6.30 uur
Dag 17 22 mei Bangkok
Dag 18 23 mei Bangkok-Dusseldorf

Ik heb even een logischer schema voor je gemaakt.
Als je vroeg aankomt kun je nog makkelijk naar Ayutthaya doorreizen.
Als je 11.25 uur met de trein naar Pak Chong gaat kun je daar de halve dagtocht nog meepakken.
Daarna Bangkok en dan Kanchanaburi, zodat je al een stukje op weg naar het zuiden bent.
Je hoeft niet terug naar Bangkok om naar Chumphon te gaan.
Op dag 9 heb ik Kanchanaburi staan, maar je zou eventueel ook een extra dag Ayutthaya, Bangkok op Koh Tao/Koh Phangang kunnen doen, net wat je leuk vindt.
Ik zou het niet wagen om de laatste dag zo laat in Bangkok aan te komen. Ik neem aan dat je 23 mei rond een uur of 02.00 vertrekt? Wij zijn ooit vanuit Surat Thani met 4 uur vertraging met de nachttrein naar Bangkok vertrokken, bussen kunnen een lekke band krijgen, etc. Als je de nachttrein neemt, dan kom je in elk geval ruim op tijd in Bangkok aan. Je hebt dan nog tijd om te shoppen, een middag te fietsen (aanrader) of nog wat dingen te bezichtigen.
Als je heel graag in een bepaald hotel of guesthouse wilt overnachten dan zou ik het van te voren vast leggen. Anders kun je vooraf in een Lonely Planet of Rough Guide wat plaatsen uitzoeken en ter plekke kijken of het wat is. Er is eigenlijk altijd wel plaats.
Om je een indicatie qua prijs te geven, wij zijn meestal tussen de 1000 en 1200 euro met 2 personen in 3 weken kwijt in Thailand. Gemiddelde overnachting 600/800 baht, eten vaak bij straatstalletjes, maar ook regelmatig in restaurantje. Westers eten is vaak duurder dan Thais.
Treintijden http://www.railway.co.th/home/Default.asp?lenguage=Eng
Ook even lezen http://www.thai-blogs.com/2008/08/05/to ... -thailand/ Laat je niet afschrikken, gewoon blijven lachen en laten blijken dat je ze door hebt, dan zoeken ze snel een ander slachtoffer.

Als je meer wilt weten, vraag gerust.
Het wordt ongetwijfeld een superreis!

Jasper
komt net kijken
komt net kijken

#6 Bericht door Jasper » zaterdag 18 februari 2012, 10:58

Hoi Bomo88.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Hier hebben we zeker iets aan. Ik denk dat we die dag extra gebruiken in Ayutthaya. Dan kunnen we ook wat rustiger aan het klimaat en de andere tijdszone wennen en hebben we meer tijd om de stad te bekijken. Dit schema levert precies die dag winst op die ik wilde hebben. Ik geloof dat de terugvlucht om 03:00 was, vandaar dat ik het aan zou durven of die dag wel van chumphon naar bangkok te gaan maar als je met de nachttrein gaat dan hoef je ook niet in chumphon te overnachten en is het misschien wel zo fijn om die laatste dag nog rustig in Bangkok te kunnen zijn.
Ik had via booking.com, agora en met hulp van trip advisor al wat leuke hotels uit gezocht voor gemiddeld 25 euro per nacht. Ik vind het niet erg om een vast schema te hebben. Zeker als we dan de ho(s)tels hier in Nederland al uit kunnen zoeken.
Die 1000baht per persoon is voor ons geen richtlijn. Hij heeft in Thailand overnacht in slaapzalen in hostels etc. en dit willen we niet. Dit was alleen om het contrast aan te geven met de eerder geplande reissom van 1100 euro p.p. die we kwijt zouden zijn met de rondreis op maat die we via thailandonline hadden laten samen stellen. Deze zou ook 18 dagen zijn en een soort gelijk schema doorlopen. Deze 1100 euro is nog exclusief vlucht dus vandaar dat we proberen nu alles zelf te regelen. Ik hoop inderdaad dat we deze vakantie voor een bedrag tussen de 1000-1200 euro te kunnen doen met zijn tweeën. Dan besparen we toch de helft en hebben we wat meer spanning van het zelf regelen.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”