stevenl schreef:RuudThai schreef:Gewoon maar afwachten tot in Nederland het kabinet valt of in Thailand een coup wordt gepleegd....

Hoeven we niet meer lang op te wachten als je het mij vraagt.

Probleem is dat het CDA bang is voor verkiezingen, dus die doen er alles aan om maar door te gaan met de huidige club. Kans op iets nieuws hier is groter, maar ook op dat front lijkt het rustig momenteel. Misschien kan Takkie weer eens iets roepen?
Nou, als je de laatste peilingen ziet dan moet niet alleen het CDA nieuwe verkiezingen vrezen, maar de hele regerings/gedoogcoalitie! De PVV zakt ook behoorlijk door de blunders van de afgelopen weken (eindelijk komt dan mogelijk mijn voorspelling uit dat deze partij geen lang leven beschoren is; ik hoop dus het begin van het einde) en zelfs de immens populaire partij van Mark Rutte, de VVD, loopt terug en daalt zelfs al onder het bij de Tweede Kamerverkiezingen behaald zetelaantal.
Maarrr....., ik heb al eens gewezen op die andere mogelijkheid, nl. het switchen van coalitie zónder nieuwe verkiezingen. Daar wordt serieus in kleine kring tussen een aantal partijen over onderhandeld, want men is de PVV zat en wil eigenlijk ook niet de SP erbij. Dat is een brug te ver voor zowel CDA als D66.
Het lijkt erop dat de te verwachten extra bezuinigingen van mogelijk 8 miljard euro de ontwikkelingen naar een nieuw kabinet zullen versnellen. PVV en VVD willen niet snijden in de hypotheekrenteaftrek maar het CDA heeft dit hot item laten vallen. En snijdt liever daarin dan in de ontwikkelingshulp waar de PVV 4 miljard op wil korten.
VVD en PVV zullen afvallen en er komt een nieuwe coalitie van PvdA, CDA, D66, GL en CU, samen 76 zetels, eenzelfde meerderheid als het huidige kabinet heeft. In de Eerste Kamer heeft deze combinatie 37 zetels, dus ook 1 tekort, maar men probeert de Partij voor de Dieren en/of 50Plus erbij te betrekken.
En dat kan allemaal zonder nieuwe verkiezingen, wat het voordeel heeft dat er geen tijd verloren wordt met een tandeloos demissionair kabinet.
Dit is dus wat mij ter ore is gekomen van redelijk goed ingelichte bronnen die ik nog heb overgehouden uit mijn politiek actieve periode.
Maar daar werd wel de kanttekening gemaakt dat de snelle verschuiving in de peilingen zouden kunnen leiden tot andere afwegingen, dus toch knarsetandend (voor het CDA) doorbijten met het huidige kabinet óf toch maar nieuwe verkiezingen uitschrijven en dan maar eens premier Roemer uitproberen...