Naam veranderen

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Okie
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Naam veranderen

#1 Bericht door Okie » dinsdag 24 januari 2012, 09:08

Hallo allemaal,

Mijn vriendin heeft aangegeven dat zij graag de achternaam van haar moeder wil aannemen, dit om haar te eren.
De eerst volgende keer dat ik in Thailand ben zou dit moeten gebeuren, zij moet dan ook in die periode haar paspoort en ID kaart laten verlengen, dus waarom niet alles in 1 keer laten doen.

Mijn vraag, wat zijn de kosten van een naam verandering en eventueel hindernissen die genomen moeten worden? Zij heeft mij ook verteld dat het eenvoudiger is om dit in Bangkok te laten doen dan elders in Thailand (Chiang Mai in haar geval).

Hoop dat iemand mij wat verder op weg kan helpen.

Okie

lakota-oyanke
kenner
kenner

Re: Naam veranderen

#2 Bericht door lakota-oyanke » dinsdag 24 januari 2012, 16:09

http://www.thailandforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=818266

Mijn indruk is dat ze eerst naar haar geboortedorp moet voor kopietjes van alle papieren en dan naar de gemeente waar ze nu is ingeschreven. Is ze niet meer ingeschreven in Thailand dan gaat ze naar de gemeente waar ze voor emigratie was ingeschreven. En ze kan zo maar worden doorgestuurd naar haar geboortedorp, dus ik zou daar maar beginnen. Er kunnen getuigen worden gevraagd zoals je leest in item 818266.

Bezit ze onroerende zaken in Thailand ? Dat moet dan allemaal op andere naam worden gezet met alle problemen van dien. Woont ze in Nederland met een vergunning ? Dat moet allemaal gewijzigd worden. Ze haalt zich wel wat op de nek. En het zal niet in enkele weken gaan.

Succes.

Mart
Erelid
Erelid

Re: Naam veranderen

#3 Bericht door Mart » dinsdag 24 januari 2012, 17:40

Ik ben van mening dat het wijzigen van een achternaam, dus van vaders familie naam naar moeders familie naam ( nog ) niet mogelijk is.
Zoals eerder in het genoemde onderwerp beschreven, kan een vrouw na huwelijk de familie naam van haar echtgenoot aannemen, ze kan ook tijdens het huwelijk wederom haar eigen ( vaders familie naam ) aannemen. Na een scheiding kan de vrouw ook wederom haar eigen familie naam aannemen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat een kind ( man of vrouw ) de familienaam heeft van de moeder
( dit is meestal het geval indien de moeder ongehuwd is, cq de vader het kind niet heeft erkent)
Indien de moeder na een huwelijk de familienaam van de echtgenoot aanneemt, behouden de - eventuele kinderen - of de familienaam van de vader cq van de - ongehuwde - moeder.

De voornaam kan wel op een eenvoudige manier worden gewijzigd.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”