Huurcontract met Thaise makelaar meer bindend dan email?

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Champa
heeft ervaring
heeft ervaring

Huurcontract met Thaise makelaar meer bindend dan email?

#1 Bericht door Champa » woensdag 18 januari 2012, 14:43

Ik weet niet of de titel weergeeft wat ik bedoel, maar goed, het gaat om het volgende:

Ik heb per email aan de Europese eigenaar en zijn makelaar laten weten dat ik het appartement voor 2 maanden wilde huren. Ik heb een voorstel gedaan en de eigenaar is daar op ingegaan.

In de eerste week dat ik in het appartement zat, wist ik echter dat ik er niet langer wilde blijven dan een maand. Het is te oncomfortabel.
Ik heb dan ook meteen per email aan beide laten weten, dat ik het contract niet ga verlengen. Het begindatum van het contract is 1 januari en het einddatum van het contract is 1 februari.

Nu kreeg ik bericht van de makelaar dat dat niet volgens afspraak is, want het voorstel dat ik per email had gedaan was voor 2 maanden, tot 1 maart en niet tot 1 februari. Ik ben nu bezig met een email, waarin staat dat ik terugkom op mijn voorstel van 2 maanden en dat ik me baseer op het contract: met 1 februari als einde van contract (dus eigenlijk een month by month-agreement)

Zij willen "het probleem oplossen", en ik vermoed dat ze willen dat ik meer huur betaal. Het deposit zal in het geding komen.

Maar wat is fair?
Is het contract bindend? Is de email ondergeschikt aan het contract?
Het is de grootste makelaar in de stad, en ze zullen vast een eigen advocaat hebben.
En ik zal mijn best doen om alles zo elegant mogelijk te laten verlopen, maar ik zal ze ook attenderen op het contract. En ook redenen aangeven waarom ik terugkom op het voorstel.

Maar ik vraag me af waar ik sta, in mijn recht (wat al niet veel is in Thailand...hahaha...)
maar ook: wat is fair? Sta ik in de fout door mijn emailvoorstel aan de kant te schuiven en me te richten op het contract?

Zusters en broeders, please shine your light on this...
[|)

Ben
Expat
Expat

Re: Huurcontract met Thaise makelaar meer bindend dan email?

#2 Bericht door Ben » woensdag 18 januari 2012, 16:39

Champa schreef:Ik weet niet of de titel weergeeft wat ik bedoel, maar goed, het gaat om het volgende:

Ik heb per email aan de Europese eigenaar en zijn makelaar laten weten dat ik het appartement voor 2 maanden wilde huren. Ik heb een voorstel gedaan en de eigenaar is daar op ingegaan.

In de eerste week dat ik in het appartement zat, wist ik echter dat ik er niet langer wilde blijven dan een maand. Het is te oncomfortabel.
Ik heb dan ook meteen per email aan beide laten weten, dat ik het contract niet ga verlengen. Het begindatum van het contract is 1 januari en het einddatum van het contract is 1 februari.

Nu kreeg ik bericht van de makelaar dat dat niet volgens afspraak is, want het voorstel dat ik per email had gedaan was voor 2 maanden, tot 1 maart en niet tot 1 februari. Ik ben nu bezig met een email, waarin staat dat ik terugkom op mijn voorstel van 2 maanden en dat ik me baseer op het contract: met 1 februari als einde van contract (dus eigenlijk een month by month-agreement)

Zij willen "het probleem oplossen", en ik vermoed dat ze willen dat ik meer huur betaal. Het deposit zal in het geding komen.

Maar wat is fair?
Het is de grootste makelaar in de stad, en ze zullen vast een eigen advocaat hebben.
En ik zal mijn best doen om alles zo elegant mogelijk te laten verlopen, maar ik zal ze ook attenderen op het contract. En ook redenen aangeven waarom ik terugkom op het voorstel.

Maar ik vraag me af waar ik sta, in mijn recht (wat al niet veel is in Thailand...hahaha...)
maar ook: wat is fair? Sta ik in de fout door mijn emailvoorstel aan de kant te schuiven en me te richten op het contract?

[|)
Contract is bindend .

Aangegeven per amail dat je het 2 maanden wil huren en vervolgens een contract opmaakt
voor 1 maand is dus 1 maand betalen .
De rest is een kwestie van rekenen kosten en baten van het vervolg .

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Duiker » woensdag 18 januari 2012, 17:40

Mooi antwoord van Ben. Alleenwil ik nog wel eens zien dat de deposit na 1 maand huur terugkomt. Laat maar eens weten hoe dat afloopt.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Champa
heeft ervaring
heeft ervaring

#4 Bericht door Champa » woensdag 18 januari 2012, 19:07

Een Thaise vriendin zei dat een email ook een geldige print is, net zoals het contract. En dat het afhankelijk is van de vriendelijkheid van de rechter, of de kracht van mijn eventuele advocaat.

Een andere vriend die 13 jaar in Thailand woont, zei: " Forget about the deposit" Maar zijn ervaring is dat je de deposit nooit terugkrijgt in Thailand, terwijl ik dit probleem nooit aan de hand heb gehad.

Na goed, misschien dat ik wat bij moet leggen. Of inderdaad de deposit kwijt ben.

Ik denk dat mijn gedachte over makelaars in Thailand eerdaags wordt bevestigd. Ik houd jullie in elk geval op de hoogte

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#5 Bericht door nbreeker » donderdag 19 januari 2012, 01:47

Champa schreef:Een Thaise vriendin zei dat een email ook een geldige print is, net zoals het contract. En dat het afhankelijk is van de vriendelijkheid van de rechter, of de kracht van mijn eventuele advocaat.

Een andere vriend die 13 jaar in Thailand woont, zei: " Forget about the deposit" Maar zijn ervaring is dat je de deposit nooit terugkrijgt in Thailand, terwijl ik dit probleem nooit aan de hand heb gehad.

Na goed, misschien dat ik wat bij moet leggen. Of inderdaad de deposit kwijt ben.

Ik denk dat mijn gedachte over makelaars in Thailand eerdaags wordt bevestigd. Ik houd jullie in elk geval op de hoogte
Ik denk niet dat makelaars in Holland veel anders zullen reageren,maar ook altijd zullen proberen het meeste er uit te slepen.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#6 Bericht door nbreeker » donderdag 19 januari 2012, 01:50

Champa schreef:Ik weet niet of de titel weergeeft wat ik bedoel, maar goed, het gaat om het volgende:

Maar wat is fair?

[|)
Dus hierbij heb je geleerd als je weer eens ongezien iets wilt huren dat je het voor 1 maand huurd met een optie voor nog een maand.
Dus dat is de les die je hebt geleerd. :giggle3:
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

joepattaya
Expat
Expat

#7 Bericht door joepattaya » donderdag 19 januari 2012, 01:56

Het is vrij simpel: Het laatste is geldend en of dat nu een email of een contract is.
Het contract is het laatste officiele document wat door beide partijen is getekend en accoord bevonden. Basta.
Alles wat daarvoor is gebeurd doet niet ter zake.

Of een email rechtsgeldig is valt te bezien............misschien met een electronische handtekening.
Het heeft jaren geduurd voordat een fax als rechtsgeldig werd aangemerkt en da's altijd nog stukken veiliger dan een e-mail.

Uiteraard komt je deposit in het gedrang, maar meer dan een briefje van een advocaat zou ik er niet aan wagen.

In je email niet vermelden dat je terugkomt op je eerdere voorstel; alleen schrijven dat je je houdt aan het contract en dat loopt af op 1-2-2012.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#8 Bericht door stevenl » donderdag 19 januari 2012, 05:03

Ik neem aan dat het contract van latere datum is dan de email, dat betekent dat het contract geldig is.

Maar: deposit krijg je waarschijnlijk niet terug, om het terug te krijgen zul je een civiele procedure moeten starten, die heel lang gaat duren en heel veel geld kost. Niet de moiete waard om daar achteraan te gaan dus.

Ik zou dus het appartement nog even aanhouden en gebruiken om rustig te verhuizen.

Sluit me trouwens bij Joep aan, alleen vermelden dat je je houdt aan het contract, niet verwijzen naar emails.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Duiker » donderdag 19 januari 2012, 18:47

Natuurlijk moeten we de situatie van Champa nog even afwachten. Maar kunnen we dus stellen dat betaalde borg zowat altijd als verloren moet worden beschouwd? En dat je die dan maar alvast zelf verekend met de nog te betalen termijnen? Eigenlijk zou het me verbazen als dat zou lukken. Joep, jij bent toch al een aantal keer verhuisd, hoe doe jij dat dan?
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

joepattaya
Expat
Expat

#10 Bericht door joepattaya » vrijdag 20 januari 2012, 05:08

Ik heb tot op heden nog altijd mijn borg teruggehad, behalve de eerste keer.......toen had ik een contract voor een jaar getekend en ben na 2 maanden vertrokken. Geheel volgens afspraak toen geen restitutie van mijn deposit.
Verder nooit problemen ondervonden........afkloppen.

Moet wel zeggen, dat ik zelden of nooit van een Thai huur, maar of dat zaligmakend is.

Champa
heeft ervaring
heeft ervaring

#11 Bericht door Champa » vrijdag 27 januari 2012, 16:27

Het is een slepend proces waarin ik zit.
Het feit dat ze een maand-per-maand contract hebben opgesteld, heeft natuurlijk voor de agency het voordeel gehad dat ze voor een huurder kunnen kiezen die met een interessanter bod aankomt. En nu doen ze of ik me niet aan de afspraak heb gehouden.

Het voorstel om de helft van de borg te betalen, heb ik afgeslagen. Ik houd me aan het contract en de studio is onbeschadigd. Ik heb een tegenvoorstel gedaan om 2 weken langer te blijven, waar niet op in gegaan werd. Er werd überhaupt niet geantwoord, zowel de eigenaar (Europeaan) als de agency hielden zich verborgen, waarop ik de dag voor de moving out de agency heb gebeld om een afspraak te maken voor de volgende dag om het appartement te checken. In dat gesprek werd me gezegd dat ik de volledige deposit terug zou krijgen.

De dag daarop werd het gecheckt en de medewerker zei dat het appartement ok was, maar ik zou geen deposit terugkrijgen. Die middag heb ik daar 6 uur gewacht, ik kreeg keer op keer leugens te horen. Wel deposit terug, maar de accountant was er niet, het geld is er niet, de eigenaar werkte tegen, dan was het weer mijn schuld: er werd duidelijk een mentaal spelletje met me gespeeld.
Uiteindelijk ben ik 's avonds weggegaan, omdat er werd gedreigd met een "overstay" en ik mijn spullen al bij een vriendin had verhuisd. Maar de volgende dag zou ik de deposit terugkrijgen.
Leugen na leugen, ik word elke keer voor de gek gehouden. Nog steeds proberen ze mij over te halen om te settelen, maar na deze onprofessionele spelletjes ga ik niet meer onderhandelen. Die mogelijkheid hebben ze gehad en verspeeld.
Het gaat nu dus niet meer om het geld.

Dit spelletje wordt vaker gespeeld met mensen die hun vlucht moeten halen of die niet bekend zijn met Thaise manieren. En uiteindelijk geven de huurders het op, en laten ze de deposit bij de agency achter. Maar ik hoef nergens naartoe, ik heb alle tijd, en ik geef niet op. Het is nu een kwestie van wie de langste adem heeft.

Ik heb tot nu toe niet naar hun kantoor gewild, omdat het hun terrein is. Het leek me niet tactisch, maar misschien moet ik het wel doen, en daar keer op keer aangeven dat ik mijn deposit terug wil en dat ik al dagen daarop wacht. Er zitten daar altijd klanten, en mijn aanwezigheid en stem doet de agency's imago natuurlijk geen goed.

Ook heb ik het plan gehad om met een politieofficier naar het kantoor te gaan, om het geld op te halen, maar dan laait het vuur misschien te hoog op.
Nu stelde een vriend voor om door een advocaat een 'notice' naar de agency te sturen, waarin staat dat het me de deposit moeten teruggeven.

De agency zegt dat de eigenaar mijn deposit heeft, dat het me dus niets kan uitbetalen. Maar ik heb
zaken met de agency gedaan, de medewerker heeft het geld van me aangenomen, dus ik heb niets met de eigenaar te maken. En na zoveel leugens, geloof ik geen woord meer wat de medewerker zegt.

Tot zover.

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door mooatje » vrijdag 27 januari 2012, 17:13

Heel simpel : TIT.

Volgens mij ben je je geld kwijt,email is maar email.Een getekend contract kan je daarmee niet vergelijken.
Er wordt teveel waarde gehecht aan een email,heel misschien kun je In Nederland daarmee je gelijk halen,maar in Thailand lacht men je uit.
Hoe zal je daar een email kunnen bovenhalen en gelijkwaardig laten vinden?Kan je proberen,maar hoeveel tijd heb je,kan je op vraag aanwezig zijn wanneer je daar moet zijn?Hoeveel ben je bereid te betalen om gelijk te halen?

Volgens mij zal je je moeten neerleggen bij de situatitie.
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

printen44
Expat
Expat

#13 Bericht door printen44 » vrijdag 27 januari 2012, 17:55

Champa, je bent in "Amazing Thailand", The land of smiles". Dus blijven lachen, je verlies nemen en voor de volgende keer zorgen voor een waterdicht contract zonder deposit.

Champa
heeft ervaring
heeft ervaring

#14 Bericht door Champa » vrijdag 27 januari 2012, 18:15

Sorry jongens, ik ben het niet met jullie eens.

Een contract is het eindresultaat van alle gesprekken en voorstellen die vooraf gegaan zijn. Iedereen heeft het kunnen lezen voordat het werd ondertekend. Dus niet achteraf mekkeren.

TIT.. verlies nemen...? Dat is te makkelijk, dat is wat men van me verwacht.
Ik zal blijven bellen, mailen, en wie weet keer op keer langsgaan.
En aangezien ik schrijf over het expat leven in Thailand zal ik zeker over deze situatie met een bekende real estate agency schrijven.

Mijn verlies nemen betekent dat ik goedkeur hoe men handelt, met al het gelieg en gemanipuleer.

En printen: een waterdicht contract zonder deposit...? Nooit van gehoord...

printen44
Expat
Expat

#15 Bericht door printen44 » vrijdag 27 januari 2012, 18:26

Heb ik met mijn huurhuis. Maar dan zonder agency. Rechtstreeks met de eigenaar. Geen deposit, gewoon een 5 jaar contract. Nooit een probleem gehad.

Mocht je ooit je deposit terug krijgen, dan kan je dat laten vermelden in het "Guiness Book of Records. [8)

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”