Ruim 3 weekjes Thailand!

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Caeso
komt net kijken
komt net kijken

Ruim 3 weekjes Thailand!

#1 Bericht door Caeso » maandag 02 januari 2012, 23:40

.
Laatst gewijzigd door Caeso op zaterdag 07 januari 2012, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Ruim 3 weekjes Thailand!

#2 Bericht door SiamTon » dinsdag 03 januari 2012, 01:23

Caeso schreef:Hallo allemaal!

Het begint eindelijk op te schieten, 25 januari ga ik voor 3.5 week naar Thailand via China waarbij ik op de terug reis een nacht ga overnachten in Guangzhou.

Het is de 1e keer dat ik naar Thailand ga, ik heb mij redelijk veel ingelezen maar zoals het meestal is; de praktijk zal het leren.
Ik heb tot nu toe geen plannen gemaakt voor de reis inhoudelijk maar na hier diverse topics te hebben gelezen leek het me misschien toch wel verstandig om voor de 1e nacht een hotel te boeken.
Ik laat mij over aan Bangkok als ik aankom en zie wel hoe het dan verder gaat!
Ik hoop in ieder geval wel 10 dagen in het zuiden te verblijven.

Ik heb een budget in gedachten van 40 euro per dag, is dit een realistisch begroot budget?
In principe hoeven de overnachtingen niet echt luxe te bieden behalve een redelijk bed en bij voorkeur warm water / airco.
Er van uitgaande dat ik zoveel mogelijk tijd in Thailand zelf wil besteden en niet tussen 4 muurtjes.
Verder ben ik het gewend om als t nodig is in het bos te wonen dus niet heel veel eisend.
Hou wel van luxe op zn tijd en een goede middenweg.

Nu hoor en lees ik zoveel varierende prijzen dat ik niet meer een goed beeld heb van de actuele prijzen.
Zijn de verhalen van overnachtingen van 5-6 euro voor matige/redelijke kwaliteit nog altijd daar of zijn dat alleen de hotels waar je om problemen vraagt? En is er een middenweg rond de 10 euro per nacht of moet je echt wel snel uitgaan van 15 euro en hoger?

(Kort reiziger profiel: backpack - man - 20 jaar - niet heel groot - integer en respectvol maar staat zijn mannetje wanneer nodig - niet achterlijk)

Ik hoopte dat iemand mij hier iets meer inzicht in zou willen geven!
Je vraagt of dit (40 euro/dag) realistisch is. Dat hangt geheel af van datgene jij wilt. Op zich kan het, maar vraag niet hoe je dan de tijd doorkomt. Mij is dat nog nooit gelukt. Niet dat ik het ooit geprobeert heb trouwens :D .
Als je op vakantie gaat wil je toch genieten neem ik aan en op zijn minst een beetje luxe. Des te kleiner het budget des te moeilijker dit wordt.

Heb van 'horen zeggen' dus geen ervaring hiermee, dat in de zgn. back-pack hotels getolen wordt als de raven, dus je bezit niet veilig is. Verder heb ik begrepen, dat in de grote steden zoals b.v. BKK een (erg) goedkope hotelkamer toch al gauw op zo'n 800 baht/nacht uitkomt. Dat is dus al zo'n beetje de helft van jouw budget. Dan moet je nog eten, hetgeen niet duur hoeft te zijn, en het vervoer, wat meestal toch wel tegenvalt qua kosten.
Dan zijn er nog de kosten van het vervoer en de entree van de diverse te bezoeken bezienswaardigheden. Als je veel wilt zien, moet je ook veel van vervoer gebruik maken. In BKK b.v. kost een Tuk-tuk, afhankelijk natuurlijk van de af te leggen afstand en jouw vermogen tot onderhandelen, toch al gauw 80 baht/keer. En dan ben je een (zeer) goede onderhandelaar. Voor twee bezienswaardigheden per dag heb je dus vier keer een tuk-tuk nodig, maakt minimaal 320 baht/dag aan kosten.
In de avond wil je toch wel enig vertier en b.v. een bar of een voorstelling bezoeken, waar je ook iets kunt drinken. In de toeristengebieden kost een drankje in dat soort gelegenheden ca. 50 baht. Wat zijn vier consumpties? Dus toch ook al gauw 200+ baht/dag. Etc.
Niets is zeker, zelfs dat is niet zeker.
Een mens die gekweld wordt door afgunst op een ander ontbreekt het aan zelfrespect. En dat is intriest, want dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

Caeso
komt net kijken
komt net kijken

#3 Bericht door Caeso » dinsdag 03 januari 2012, 12:49

Het valt mij echt zwaar tegen hoe veel ''verwende'' reacties ik op dit forum lees en wat veel leden ''normaal'' vinden.
Ik weet niet in welke tijd er word geleefd door expats maar de gemiddelde NL'er mag blij zijn als hij nog 300 per maand over heeft om vrij te besteden aan leuke dingen, als dat dan al als individue is.

Het is overigens niet het geval dat ik niet meer bestedingsruimte heb als 40 euro, dat is het probleem niet.
Het punt is eerder dat ik dit al meer als genoeg vind om uit te geven op dagelijkse basis al komt dit niet zo strikt.
De ticket + mijn huidige geplande budget is al ruim 1500 euro, lijkt me niet niets.

Weet niet wat de gemiddelde leefstandaard van de expats of leden hier is, maar ze doen blijken alsof het normaal is om circa 3k netto per maand te verdienen. Reality shock; dat is niet het geval voor de meeste mensen.

Het is een vakantie, niet een emigratie.. en luxe hebben wij in NL al te veel, daarvoor kom ik niet naar Thailand.
Vaste lasten e.d. in NL blijven gewoon.

Ik drink overigens geen alcohol en ben niet van plan mijn vakantie elke dag te vullen met tuk-tuk ritjes en andere meuk.
Ik wil uitrusten en relaxen, en natuurlijk enkele dagen wel dingen bezichtigen.
Kwa luxe voor een hotel verwacht ik niet veel, zoals eerder aangegeven.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Jim » dinsdag 03 januari 2012, 13:06

het zuiden is niet het goedkoopste gedeelte van thailand.
reken maar op 1000 baht voor hotel, 300 baht voor eten, 100 baht voor drinken.. hou je nog 200 baht (5 euro) over voor leuke dingen, reizen, wasje draaien, internet, belkosten.. etc..

't kan natuurlijk wel, maar je moet niet je tandenborstel ergens vergeten want dan heb je geen geld meer om een nieuwe te kopen ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Caeso
komt net kijken
komt net kijken

#5 Bericht door Caeso » dinsdag 03 januari 2012, 13:12

Begrijp me niet verkeerd hoor, het is niet dat ik thailand als 3e wereld land zie of denk dat alles bijna gratis is maar ik had dit bedrag in gedachten gezien ik tot nu toe in ''real life'' alleen maar verhalen hoor van backpackers die t makkelijk met 20 euro per dag deden, ik dacht verdubbelen en dan zit ik toch zeker ruim. Ik kan mijn budget wel verhogen, is geen probleem, dacht alleen dat ik dus al vrij ruim zat..

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door pong » dinsdag 03 januari 2012, 13:21

dat ''van horen zeggen''-onzin, stelen in bekpekkersplekken. Zal zeker gebeuren, maar ze hebben 1 enorm voordeel_het zijn geen hoStels-met slaapzalen, maar kamertjes die eruitzien als een cel-enkel bed+fan (de hele goedkope), en je kan je eigen hanglsot naast het slot erop doen=dus er is geen roomservice, en je kamer is je kluis. Ja-ze zijn er nog steeds van 150 bt/N, maar ik ga hier niet vertellen waar. NIET in hi-season langs populaire stranden en eilanden! Stelen gebeurt vooral in de zgn bekpekkersbussen, die je op KhaoSarn rd etc boekt en die enkel door stinkende halfnakende bekpekkers worden benut-je bagage wordt geheel doorzocht en je stinksokken hebben ze echt niet nodig.
Wees een grote vent, denk zelfstandig en neem gewoon taxi/stadsbus naar de BUSterminal en koop-een wat duurder-tiketje daar voor een nette bus.
40 eur=momenteel rond de 1600 baten, als doorsnee bekpek dag budget wordt meest 1000 bt genoemd-in die guidebooks kun je lezen wat dingen zo'n beetje kosten-en er is geen 100% inflatie.
Wat er bij de 1e keerder vooral inhakt is het zuipen/heisen/innemen en als kip zonder kop overal meteen achteraan rennen met het idee'zo uniek-komt nooit weer'- onzin dus, van alles waar wat aan te verdienen valt is een enorme overaanbod. Factor 2 is het zieligheidsdenken: daar zijn Thai uitermate zeer bedreven in, jij bent niks gewend en denkt bij alles ''oh wat sielig'' en schokt- je moet hard worden-daarvoor ga je ook op reis om wat levenservaring op te doen.

Inge
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Inge » dinsdag 03 januari 2012, 19:21

Goed hotel in Bangkok, om de hoek bij Kao San Road, schoon, zwembad op het dak. Wel chagarijnig personeel ( soms) maar zoals je zelf zegt, je bent er toch nooit. Ga links om de hoek ontbijten, erg goed voor weinig. Voor ons de ideale plek voor bangkok.

http://www.khaosan-hotels.com/

Caeso
komt net kijken
komt net kijken

#8 Bericht door Caeso » dinsdag 03 januari 2012, 20:22

@ Inge Super! Dit ziet er erg goed uit, ze zijn echter volgeboekt op mijn aankomst datum (misschien voor later alsnog). Ken je nog zoiets?

Inge
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Inge » woensdag 04 januari 2012, 13:37

Het lijkt me stug dat ze volgeboekt zijn. Er is heel veel verloop , vele blijven er maar 2 of 3 nachten. Ik zou op de bonnefooi gaan, als ze wel volzitten dan ga je naar de volgende, er zitten er heel veel in de buurt! Probeer het anders ook op een andere bookings site.

http://www.khaosanroad.com/all_accommod ... htm#budget

Misschien heb je hier wat aan? Lamphu zit volgens mij in dezelfde straat, zijn wij ook eens geweest maar was toen vol. Bhiman en TRang staan goed bekend en de hotels van sawasdee ( zijn er meerdere van. )

GA igg voor een hotel in Soi Rambuttri , kao san road is veel te druk, harde muziek ect.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door Jim » woensdag 04 januari 2012, 14:54

als je 3 weken op of rond khao san road blijft, geen alcohol drinkt en niet achter de vrouwtjes aangaat, dan red je 't wel met 40 euro per dag :)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

printen44
Expat
Expat

#11 Bericht door printen44 » woensdag 04 januari 2012, 15:09

En ik maar denken dat de Khao San Road een meditatiecentrum was. [8) [8) [8)

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”