Het is inderdaad anders hier, in Nederland trakteer je over en weer, maar hier betaal ik meer op de "going Dutch" -manier dan in NL zelf
En hoe doen jullie het als je bij vrienden logeert?
Ik heb 1,5 week bij ze gelogeerd (had tijdelijk onderdak nodig) en mijn eerste reactie was om onkosten te vergoeden, want als je in een guesthouse verblijft, betaal je ook, en ik wil geen misbruik maken van hun gastvrijheid. Aan de ene kant voelt het verstandelijk 'rechtvaardig', maar gevoelsmatig voelt het raar.
In die week hebben ze aangegeven dat ik altijd welkom ben en vaker gebruik kan maken van het lege gastenverblijf (want ja beste mensen... mijn gezelschap wordt vaak als aangenaam ervaren door anderen

) Dit kwam uit de mond van haar man, en het is een ruwe-bolster-blanke-pit type, die alleen dingen zegt die hij meent.
Aanvankelijk wilde ik 2.000 baht geven met een kaartje en klein cadeautje, maar ik ben bang dat hij (en hij is de grote baas thuis :-) dit als beledigend opvat. Als ik het niet doe, dan voel ik me een parasiet.
En omdat ik geld en vriendschap uit elkaar wil houden, weet ik even niet wat ik moet doen.
En hij zit absoluut niet op mijn geld te wachten en ziet mij graag als goede vriendin voor zijn vrouw, want hij is vaak op zakenreis (en ook om haar Engels bij te houden aangezien ik haar enige buitenlandse vriendin ben)
Denken jullie als ik ze uitnodig voor een goed etentje, of cadeaubon geef voor een evenement t.w.v. bijv. 1000 baht, dat dat ook goed is? Zo houd ik het klein, maar laat ik mijn waardering toch blijken.
Ook graag hierover je mening: is het te weinig, te veel, of misschien heb je een ander idee. Nogmaals: hoe doen jullie het?
Dingen waar je normaal nooit over nadenkt, wordt hier opeens iets heel groots