Geld en vriendschap in Thailand, graag je mening hierover.

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Geld en vriendschap in Thailand, graag je mening hierove

#16 Bericht door driver » donderdag 29 december 2011, 23:19

jvs schreef:Volgens mij maakt het niet zoveel uit waar je woont,zaken en vrienden(familie) kun je het beste uit elkaar houden.
Ik werk al tijden met familie, doe en deedt zaken via en met familie en dat gaat nog steeds prima.Zaken doen met vrienden heeft me al menig keer ex vrienden opgeleverd :mrgreen:

mvg driver

Champa
heeft ervaring
heeft ervaring

#17 Bericht door Champa » vrijdag 30 december 2011, 04:26

driver schreef:Als ik in Thailand ben /was dan leende ik regelmatig de m.scooter van een bekende in de buurt ongeacht van wie, De auto van de zus van Suk heb ik ook een paar keer geleend over geld werdt nooit gepraat.
Ik mikte gewoon de tank vol en bracht de scooter / auto weer terug.
Later kocht ik zelf een m.scooter toen die weer wegging ivm Suks eventuele vertrek naar Nederland konden we de m.scooter weer gebruiken van de over buurvrouw.
Het zijn allemaal Thai dus geen farang erbij.

Als ik aanbood om voor de scooter wat te betalen werdt er glimlachend met het hoofd NEE geschud dus kocht ik meestal maar wat eten en drinken bij terugkomst dat werdt wel geaccepteerd.
Toen bekend was dat Suk naar Holland kon hebben we alle inboedel voor een low budget bedrag aan de scooter dame aangeboden waar ze heel blij mee was.
Thai zijn altijd op geld uit lees ik hier vaak...deze dame bood me na wat nadenken van haar kant echter meer dan ik vroeg omdat ze vondt dat de spullen veel meer waard waren en ze wou ons graag meer geld geven ook al moest ze dat bij elkaar schrapen her en der.
Mijn antwoord was duidelijk : Nee, ik wil gewoon dat symbolische bedrag van je ontvangen en als we tzt terug komen voor vakantie oid dan wil ik je scooter weer lenen indien nodig :mrgreen:
De auto idem dito...gewoon diesel erin en geld wou haar zus en zwager niet hebben dus ook maar eten en drinken gekocht .

Note: ik hoorde na terugkomst dat de auto niet verzekerd was terwijl ik dat wel had gevraagt aan zwagerlief.
Zus hoorde het pas toen we weg waren en dorst ons niet te bellen bang voor mijn reactie.
Toen ik het hoorde bij hun thuis heb ik wat gelachen en hem via Suk gezegt dat het een klojo was en dat ik per direct een Chang wou hebben van hem :thumbsup: , oftwel: Ik maak me niet zo gauw druk om dit soort dingen maar de volgende keer mag ie de auto ffe voor me verzekeren want bewust problemen opzoeken hoeft van mij nu ook weer niet.

Eindconclusie over geld en vriendschap in Thailand :In mijn omgeving in Thailand is geld niet het aller belangrijkste dus dat hou ik graag zo .

mvg driver
Ik geloof dat het uitmaakt of je in een dorp woont of in een stad. Ik herinner me nog dat toen ik in kleine dorpjes vertoefde, dat gastvrijheid/ vrijgevigheid niet met geld gekoppeld werd en geld werd zelf geweigerd. Er waren geen buitenlanders daar, vriendinnen die ik daar had waren met een Thaise man.
In de stad is het anders, de buitenlandse man zorgt voor het geld en de Thaise vrouw zorgt voor hem. Maar ik denk dat buitenlanders in de stad automatisch meer met geld worden gekoppeld.

@Lakota: haar man zei tegen haar dat het haar bike was, dus zij moest er zelf over beslissen.
@Ben: Ja, bijna het hele jaar hier.

Ik ga de bike niet van haar huren. Het contact wordt dan te zakelijk.
En ik ga doen zoals ik het voorheen ook deed: als ze me oppikt om ergens te eten, dan ga ik haar geen benzinegeld geven. Benzinegeld delen was eenmalig. Ik zal iets anders doen, koken voor haar ofzo. Ik ga het niet bespreken met haar, ze merkt het vanzelf wel ( ik weet ook niet hoe ik het gesprek hierover moet starten, n beetje ongemakkelijk :| )

Ik denk idd dat zaken & vriendschap uit elkaar gehouden moet worden.
En betalen als tegendienst wordt hier anders tegenaan gekeken. Zoals een poster zei: Je wordt een ATM.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door Jim » vrijdag 30 december 2011, 08:41

Champa schreef:
Ik geloof dat het uitmaakt of je in een dorp woont of in een stad. Ik herinner me nog dat toen ik in kleine dorpjes vertoefde, dat gastvrijheid/ vrijgevigheid niet met geld gekoppeld werd en geld werd zelf geweigerd. Er waren geen buitenlanders daar, vriendinnen die ik daar had waren met een Thaise man.
In de stad is het anders, de buitenlandse man zorgt voor het geld en de Thaise vrouw zorgt voor hem. Maar ik denk dat buitenlanders in de stad automatisch meer met geld worden gekoppeld.
dat komt omdat de vakantieganger als een malloot met geld strooit en fooien geeft.
de thai in vakantiegebieden zien dat en handelen daar naar.

m'n vrouw geeft nooit fooi.
hoogstens laat ze wat muntjes liggen en in de isaan doet ze dat niet eens.
enige plaats waar ze met geld strooit is de tempel tijdens tamboen ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Mart
Erelid
Erelid

#19 Bericht door Mart » vrijdag 30 december 2011, 08:47

Jim schreef: enige plaats waar ze met geld strooit is de tempel tijdens tamboen ;)
Mijn vrouw doet het netjes in een enveloppe :Whistle:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

toke
Waarschuwing!
Waarschuwing!

#20 Bericht door toke » vrijdag 30 december 2011, 14:54

Jim schreef:
m'n vrouw geeft nooit fooi.
hoogstens laat ze wat muntjes liggen en in de isaan doet ze dat niet eens.
Je weet toch wel dat waneer je geen fooi geeft ze in je eten tuffen?

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door Jim » vrijdag 30 december 2011, 15:38

kweenie hoe jij het doet, maar ik geef pas fooi na het eten.
jij begrijp ik er voor ? ;) :giggle:

toke
Waarschuwing!
Waarschuwing!

#22 Bericht door toke » vrijdag 30 december 2011, 17:24

Ik neem aan dat jij toch wel eens in hetzelfde restaurant eet? Zoja dan zijn ze die zuinige farang de volgende keer niet vergeten. :giggle:
Ik dacht dat je het de eerste keer wel zou begrijpen, Anders had ik het wel beter uitgelegd.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#23 Bericht door Jim » vrijdag 30 december 2011, 17:56

de mrs pikt de cheque op he ;)
ik betaal nooit in thailand want ik hou niet van speciale farang prijzen.

maar ik bedoelde dus te zeggen dat de thai alleen fooi gewend zijn in de toeristengebieden.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door Duiker » vrijdag 30 december 2011, 18:18

Geef je fooi, dan geef je niet genoeg. Geef je wel genoeg dan ben je een ATM. Geef je keen fooi, dan tuffen ze in je eten de volgende keer.

Welkom in thailand. Maar het weer is goed, meestal toch. :geek:
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Mart
Erelid
Erelid

#25 Bericht door Mart » zaterdag 31 december 2011, 02:50

Onderwerptitel:

Geld en vriendschap in Thailand, graag je mening hierover.

:o :Whistle:

weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#26 Bericht door weten » zaterdag 31 december 2011, 03:29

Met geld maak je geen vrienden heb je geen geld dan krijg je geen vrienden.
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

Champa
heeft ervaring
heeft ervaring

#27 Bericht door Champa » zaterdag 31 december 2011, 06:13

Het is inderdaad anders hier, in Nederland trakteer je over en weer, maar hier betaal ik meer op de "going Dutch" -manier dan in NL zelf :)

En hoe doen jullie het als je bij vrienden logeert?
Ik heb 1,5 week bij ze gelogeerd (had tijdelijk onderdak nodig) en mijn eerste reactie was om onkosten te vergoeden, want als je in een guesthouse verblijft, betaal je ook, en ik wil geen misbruik maken van hun gastvrijheid. Aan de ene kant voelt het verstandelijk 'rechtvaardig', maar gevoelsmatig voelt het raar.
In die week hebben ze aangegeven dat ik altijd welkom ben en vaker gebruik kan maken van het lege gastenverblijf (want ja beste mensen... mijn gezelschap wordt vaak als aangenaam ervaren door anderen :lol: ) Dit kwam uit de mond van haar man, en het is een ruwe-bolster-blanke-pit type, die alleen dingen zegt die hij meent.

Aanvankelijk wilde ik 2.000 baht geven met een kaartje en klein cadeautje, maar ik ben bang dat hij (en hij is de grote baas thuis :-) dit als beledigend opvat. Als ik het niet doe, dan voel ik me een parasiet.
En omdat ik geld en vriendschap uit elkaar wil houden, weet ik even niet wat ik moet doen.
En hij zit absoluut niet op mijn geld te wachten en ziet mij graag als goede vriendin voor zijn vrouw, want hij is vaak op zakenreis (en ook om haar Engels bij te houden aangezien ik haar enige buitenlandse vriendin ben)

Denken jullie als ik ze uitnodig voor een goed etentje, of cadeaubon geef voor een evenement t.w.v. bijv. 1000 baht, dat dat ook goed is? Zo houd ik het klein, maar laat ik mijn waardering toch blijken.
Ook graag hierover je mening: is het te weinig, te veel, of misschien heb je een ander idee. Nogmaals: hoe doen jullie het?

Dingen waar je normaal nooit over nadenkt, wordt hier opeens iets heel groots :)

Mart
Erelid
Erelid

#28 Bericht door Mart » zaterdag 31 december 2011, 07:47

Wij hebben al vaak familieleden, vrienden, kennissen en bekenden als gast mogen begroeten.
Wij bieden altijd ons gastverblijf kosteloos aan.
Maar meestal krijgt de gastvrouw ( een Thaise als je dat nog niet wist ) een presentje en soms zelfs ik ook.
Het is goed idee om de gastvrouw en heer uit te nodigen voor een etentje, maar geld aanbieden, ........ zou ik niet doen. :lol:

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#29 Bericht door Henk Korat » zaterdag 31 december 2011, 09:01

Mart schreef:Wij hebben al vaak familieleden, vrienden, kennissen en bekenden als gast mogen begroeten.
Wij bieden altijd ons gastverblijf kosteloos aan.
Maar meestal krijgt de gastvrouw ( een Thaise als je dat nog niet wist ) een presentje en soms zelfs ik ook.
Het is goed idee om de gastvrouw en heer uit te nodigen voor een etentje, maar geld aanbieden, ........ zou ik niet doen. :lol:
Eens Mart en neem af en toe ook wat eten mee (groenten, fruit, vlees of uit een restaurantje in die zakjes). Wordt als heel normaal ervaren door mijn thais vrouwtje. [|) [|)
Geld wordt als een belediging gezien. Niet doen dus. [|( [|(
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

RuudThai
Expat
Expat

#30 Bericht door RuudThai » zaterdag 31 december 2011, 09:38

Of als je weet dat "de papa" ervan houdt, een lekker flesje whisky (maar ook "mama's" kunnen er wat van! :giggle: ).
In elk geval geen geld of waardebonnen (als die er al zijn in Thailand).

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”