Gardensafari schreef:Moest even Amway opzoeken en lees dan:
Het bedrijf werd opgericht in 1959 door twee jonge ondernemers in de Verenigde Staten, Rich DeVos en Jay Van Andel
Verduld, twee zeer Nederlands klinkende namen!
Wat zijn wij Nederlanders toch goed, hè.
Pieter schreef:
het beste is Amway te omschrijven als een kruising tussen Scientologie church en een Tupperware party.
In Thailand slaat het wel aan maar het heeft sekte achtige trekken die mij absoluut niet bevallen.
Mijn vrouw werd een jaar of 5 geleden door een vriendin van haar gekgemaakt om hieraan mee te doen. Ik ben toen met haar naar een aantal sessies van dat bedrijf meegegaan. Die worden regelmatig gehouden in dit deel van de Isaan, maar we zijn ook in Bangkok en Pattaya geweest.
Zoals Pieter Amway beschrijft voelde ik dat ook zo. Eng, heel erg eng. Gelukkig heeft ze niet langer dan een half jaartje hieraan meegewerkt want toen had ze ook door dat het een soort pyramidespel is waarbij alleen de hoogste top er vet aan verdient. En de mensen in de lagere regionen zich te pletter moeten werken om er een redelijk loontje op provisiebasis uit te krijgen.
Bij bepaalde behaalde omzetten kun je dan wel op kosten van de baas leuke reisjes maken; die vriendin is bijv. naar Londen geweest en daarna nog naar Nederland/België en Alaska. Wel met een hele groep van honderden Thaise Amwaysekteleden.
Die 2 oprichters van het bedrijf hadden inderdaad voorouders van Nederlandse origine. Zij zijn inmiddels overleden/gepensioneerd en hun 2 zonen hebben het overgenomen. De Van Andel-zoon heeft wat weg van dictator Assad van Syrië en die ander iets van Woody Allen....
Dit was dus een zijsprongetje maar niet door mij geïnitieerd; ik wilde slechts mijn ervaringen met dit bedrijf hier delen door te reageren op de door mij aangehaalde leden.
Om op de vissen terug te komen: nogmaals geconstateerd dat de bakken zeer zorgvuldig worden schoongehouden en de filters telkens worden schoongemaakt en vervangen. Ik denk dat het water net zo "schoon" is als het zeewater bij Pattaya of onder water staande rijstvelden of visvijvers of de dorpswatervoorziening. Geen van alle drinkwater maar je kunt er best je voeten in wassen. Volslagen flauwekul dus om het te bestempelen als een open riool.
Sommige mensen geloven ook alles wat een arts hen op de mouw speldt.....