Rijstoogst 2011
Moderator: Loempia
-
- Expat
Re: Rijstoogst 2011
Mart bedankt voor de mooie foto,s er is me weer iets duidelijker geworden ...
หลงรัก
-
- komt net kijken
Vraagje aan Mart:
"Hoeveel kg rijst brengt 1 Rai op"?
-
- Erelid
In principe erg weinig, op zaterdag en zondag behoorlijk wat in de "schoolleeftijd" jeugd, maar ...... ik heb ze hier niet gezien en dat zijn de dames die ik in mijn vorig "leven " gedurende de rijstoogst niet tegen kwam als ik een glaasje ging nuttigenRuudThai schreef:Fraaie plaatjes!
Hier zijn ze al zo'n beetje klaar, nog een paar veldjes waar waarschijnlijk later op gezaaid is (of 2e oogst, want er was al vroeg dit seizoen regen en het is lang doorgegaan).
Vraagje: hoeveel jonge mensen - zeg tot een jaar of 30 - heb je bij het handmatig oogsten nog bezig gezien?

Echter, de "kleine" rijstbouw - voor eigen gebruik - zal wel blijven bestaan. Toch kiezen steeds meer jonge mensen voor een andere leefstijl. Leren, zoeken een baan en de grond die ze in eigendom hebben verkregen, wordt veelal verhuurd en beplant met oa suikerriet, rubberbomen, ecalyptus bomen of cassave.
Of het land wordt verkocht, zodat grotere percelen ontstaan.
Dan is er nog een verschijnsel. Vrouwen die een relatie zijn aangegaan met een farang, zullen uiteraard niet meer op de rijstvelden te zien zijn.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was
-
- Erelid
En om een concreet antwoord te geven, blijf ik het antwoord, aan personen die ik niet ken, schuldig, want ik vraag ook niet hoe vaak U een bosje “Dokmai” koopt voor U lief.dokmai schreef:Vraagje aan Mart:
Rijstopbrengst per Rai is afhankelijk van vele factoren.
Zoals, 1 of 2 maal oogsten per jaar, ligging van land, bewerking van het land- nat, met een ijzeren “buffel” , of droog met een tractor, bemesting, watervoorziening – te veel of te weinig, wijze van beplanting, handmatig of machinaal, wijze van oogsten, handmatig of machinaal, droog of nat.
Het aantal kg per rai is natuurlijk niet maatgevend, kosten en opbrengsten zijn bepalend.
Maatgevend is het inzicht en de kennis van de ondernemer.
Rijst verbouwen op land wat onder water blijft staan, is naar mijn inzicht een domme beslissing, tevens een gevaar voor de gezondheid van de mensen die de oogst moeten binnen halen. De kwaliteit van de rijst is slecht. De opbrengst zeer matig.
Land moet zodanig worden ingericht dat er voldoende water is om te beplanten, maar droog is zodra de korrel vorming gaat beginnen.
Helaas ontbreekt bij zeer veel kleine rijstboeren, de kennis en het inzicht.
Was het maar waar dat ....................
-
- Volwaardig lid
nu mart
wat betreft de rijst oogst mijn vrouw en nog een familie lid
worden gebeld door ouders om te helpen bij de rijst oogst
nu moet ik er wel bij zegen dat we 70 km van ze van daan woonen
maar als ik zo zie hoe het bij jou gaat machinaal is natuurlijk een
uit komst.
aleen weer minder werk voor de vrouwen /mannen die zich
verhuren om rijst te snijden en dergelijke.
en ik praat niet over een of 2 rai dacht 20 rai bij haar ouders.
wat betreft de rijst oogst mijn vrouw en nog een familie lid
worden gebeld door ouders om te helpen bij de rijst oogst
nu moet ik er wel bij zegen dat we 70 km van ze van daan woonen
maar als ik zo zie hoe het bij jou gaat machinaal is natuurlijk een
uit komst.
aleen weer minder werk voor de vrouwen /mannen die zich
verhuren om rijst te snijden en dergelijke.
en ik praat niet over een of 2 rai dacht 20 rai bij haar ouders.
-
- komt net kijken
Mart je mag het best weten hoor, hoe vaak ik een bosje bloemen (Dokmai) koop voor mijn lief....
Het klinkt misschien vreemd maar waar ik woon is het eigenlijk helemaal niet gebruikelijk een bloemetje te geven aan je vrouw. In Nederland is het anders, daar geef je waarschijnlijk nog een bloemetje aan je lief als je in een romantische bui bent, hoewel dat misschien ook aan het veranderen is, behalve op Valentijnsdag lijkt me.
Wat de opbrengst van 1 rai rijst in kg betreft, dat hangt inderdaad van verschillende omstandigheden af, maar ik denk dat 1 rai (1 rai=1600m2) ongeveer 250kg rijst opbrengt...

Het klinkt misschien vreemd maar waar ik woon is het eigenlijk helemaal niet gebruikelijk een bloemetje te geven aan je vrouw. In Nederland is het anders, daar geef je waarschijnlijk nog een bloemetje aan je lief als je in een romantische bui bent, hoewel dat misschien ook aan het veranderen is, behalve op Valentijnsdag lijkt me.
Wat de opbrengst van 1 rai rijst in kg betreft, dat hangt inderdaad van verschillende omstandigheden af, maar ik denk dat 1 rai (1 rai=1600m2) ongeveer 250kg rijst opbrengt...
- Edje
- Expat
Waarom dan de vraag stellen, je weet (denkt) het toch al.dokmai schreef:Wat de opbrengst van 1 rai rijst in kg betreft, dat hangt inderdaad van verschillende omstandigheden af, maar ik denk dat 1 rai (1 rai=1600m2) ongeveer 250kg rijst opbrengt...

Groetjes; Edje
-
- kenner
Dokmai, je hebt groot gelijk. Een neef van mij, aan moeders kant, is marinier in Mali, West-Afrika, marinier op de Niger, en hij getuigde aan mij dat hij regelmatig een bloemetje aan zijn vrouw geeft.
Nu is Mali een droog land; Sahara, Sahel, maar met wat extra inspanning is toch een klein bloemetje te regelen voor de vrouw die hij liefheeft. Nee, een goed idee van jou om dat hier even aan te kaarten, Dokmai. Of ben je ook marinier geweest in Mali ? Want dan weet je hoe het geven van een blommeke werkt. Bij de juiste vrouw hou je dan wel een voet tussen de deur !
Nu is Mali een droog land; Sahara, Sahel, maar met wat extra inspanning is toch een klein bloemetje te regelen voor de vrouw die hij liefheeft. Nee, een goed idee van jou om dat hier even aan te kaarten, Dokmai. Of ben je ook marinier geweest in Mali ? Want dan weet je hoe het geven van een blommeke werkt. Bij de juiste vrouw hou je dan wel een voet tussen de deur !