Boeddhisme en leven na de 'dood'

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Boeddhisme en leven na de 'dood'

#61 Bericht door SiamTon » maandag 12 december 2011, 16:24

SiamTon, je hebt mooie dromen gedroomd maar om die nou aan te voeren als bewijs dat er leven na de dood is gaat mij te ver.
ik heb ook wel eens mooi gedroomd over de toekomst maar ik ga er echt niet van uit dat die dromen waarheid worden, tot nu toe tenminste niks van gemerkt.

Ruud, ik vind het feit dat je alles wat ik geschreven heb omtrent mijn ervaringen afdoet als dromen, nog al op zijn zachts gezegd ondoordacht. Het is inmiddels duidelijk, dat jij nooit dergelijke ervarinegn hebt meegemaakt. Waar haal jij dan de basis vandaan hierover een oordel te hebben. je weet niet eens waarover het gaat. ;)

Verder vind ik het van een bepaalde arrogantie getuigen, die ook religieus gelovigen niet vreemd is, om te veronderstellen dat mensen die niet in een hiernamaals geloven niet ethisch kunnen leven.
Ruud, dit heb je dan verkeerd begrepen. Het feit dat iemand wel of niet weet of geloofd in leven na de dood heeft naar mijn mening niets te maken met zijn vermogen wel of niet ethisch te kunnen leven. Ben zelfs geneigd te denken dat mensen die niet geloven in een leven na de dood eerder in staat zijn in een ethisch verantwoord leven. ;)

Overigens neem ik personen die niet de evolutieleer van Darwin aannemen niet serieus want daar is door nuchter wetenschappelijk onderzoek zoveel van bewezen dat het zelfs voor de diepste grefo nauwelijks meer te ontkennen valt. Een paar leemtes in de ontwikkeling van de mens vanuit het aap-zijn worden dan gretig aangegrepen om de evolutieleer af te wijzen. Helaas voor hen worden bij opgravingen steeds meer van die leemtes opgevuld....
In mijn ogen is elk geloof achterhaald en houdt het de mensen achterlijk en de ontwikkeling tegen.

Over arrogantie gesproken.

En bij religie hoort ook het geloof in een beter leven na de dood. Nou, daar geloof ik als atheïst dan ook niet in. Ik geloof in het heden, het leven tussen de geboorte en de dood. En in die periode moet je het maken maar in ieder geval voeg je ten allen tijde iets toe aan de wereld. Alleen al het feit dat je leeft heeft invloed op je omgeving en op mensen. Als je doodgaat is het afgelopen maar je hebt iets veranderd dus waarom moet er dan zo nodig nog wat volgen?
Ik ben daar wel tevreden mee en hoef me gelukkig niet druk te maken om wat er na mijn dood zou kunnen volgen
.
Dus jij sluit absoluut met 100% zekerheid uit, dat er leven na de dood bestaat?

Maar iedereen die gespannen zijn dood afwacht uit nieuwsgierigheid naar wat zij erna verwachten: je kunt het een handje helpen hoor...... ;) :? :giggle:[/quote]
Goh Ruud, wat moet ik hierom lachen, ha ha ha.
Niets is zeker, zelfs dat is niet zeker.
Een mens die gekweld wordt door afgunst op een ander ontbreekt het aan zelfrespect. En dat is intriest, want dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#62 Bericht door Jim » maandag 12 december 2011, 16:39

SiamTon schreef: Als ik je zou vertellen, dat ik zowel met mijn moeder als wel met mijn vader geestelijk contact heb gehad na hun overlijden en dat ik mijn vader na zijn overlijden heb gezien in mijn huis, zou je dat dan als een bewijs aanvaarden? Of zou een dergelijke persoonlijke ervaring uitsluitend een bewijs voor jou zijn?
dat zou ik idd persoonlijk moeten ervaren en dan nog onder gecontroleerde omstandigheden.
een stickertje met lsd is gauw geplakt en dan weet ik ook niet meer wat boven en onder is ;)

de hersenen doen rare dingen met je.
je kan bijvoorbeeld pannenkoeken ruiken als ze op een bepaald gedeelte van je brein een stroomstootje zetten.

dat wil nog niet zeggen dat je liegt als je zegt dat je pannenkoeken ruikt, maar dat wil ook niet zeggen dat er echt pannenkoeken zijn.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#63 Bericht door SiamTon » maandag 12 december 2011, 16:43

@ greenthaiway
Mooie ervaring zal dat geweest zijn.
Kun je er nog één of enkele noemen?

Eén van mijn ervaringen is b.v.:
Lag te slapen in mijn bed en werd plotseling wakker. Als er spiritele bewustzijns in mijn nabijheid komen, terwijl ik slaap word ik altijd wakker. Maar dit terzijde.
Er stond een spiritueel bewustzijn naast mijn bed gekleed in een doktersjas met een stethoscoop om zijn hals. Hij vertelde mij, dat ik een bepaalde voedingsstof in mijn lichaam miste. De naam ben ik ongelukkerwijs vergeten, maar het had te maken met een bepaald eiwit als ik het mij wel herinner. Het is al vele jaren geleden. De daarop volgende dag heb ik een afspraak met het ziekenhuis gemaakt om dit middels een bloedtest te onderzoeken. Wat bleek...........het klopte, de bewuste stof ontbrak voor een belangrijk gedeelte en diende aangevuld te worden met medicijnen.
In het ziekenhuis vonden zij het wel opmerkelijk, dat ik wist om welke stof het ging en dat ik ueberhaupt op de hoogte was van het gemis ervan. Ik vertelde hen, dat zij het antwoord niet zouden geloven. :lol:
Laatst gewijzigd door SiamTon op maandag 12 december 2011, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Een mens die gekweld wordt door afgunst op een ander ontbreekt het aan zelfrespect. En dat is intriest, want dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

lakota-oyanke
kenner
kenner

#64 Bericht door lakota-oyanke » maandag 12 december 2011, 16:47

Ik word ook wel eens plotseling wakker en dan moet ik pissen.

Welk spiritueel medium hebt u geraadpleegd, of is het alcohol of een jointje ?

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#65 Bericht door SiamTon » maandag 12 december 2011, 16:56

Jim schreef:
SiamTon schreef: Als ik je zou vertellen, dat ik zowel met mijn moeder als wel met mijn vader geestelijk contact heb gehad na hun overlijden en dat ik mijn vader na zijn overlijden heb gezien in mijn huis, zou je dat dan als een bewijs aanvaarden? Of zou een dergelijke persoonlijke ervaring uitsluitend een bewijs voor jou zijn?
dat zou ik idd persoonlijk moeten ervaren en dan nog onder gecontroleerde omstandigheden.
een stickertje met lsd is gauw geplakt en dan weet ik ook niet meer wat boven en onder is ;)

de hersenen doen rare dingen met je.
je kan bijvoorbeeld pannenkoeken ruiken als ze op een bepaald gedeelte van je brein een stroomstootje zetten.

dat wil nog niet zeggen dat je liegt als je zegt dat je pannenkoeken ruikt, maar dat wil ook niet zeggen dat er echt pannenkoeken zijn.
Ja Jim Ik begrijp wat jij bedoelt. Indien dit de verklaring zou zijn van al mijn ervaringen op dit gebied, heb er zeer vele in mijn leven mogen meemaken, dan kwalificeer ik mijzelf als knettergek. :D
Maar mijn ervaringen zijn te reëel geweest om dit zelfs maar waarschijnlijk te achten. ;)

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#66 Bericht door SiamTon » maandag 12 december 2011, 16:59

lakota-oyanke schreef:Ik word ook wel eens plotseling wakker en dan moet ik pissen.

Welk spiritueel medium hebt u geraadpleegd, of is het alcohol of een jointje ?
Een zeer volwassen bijdrage aan deze discussie. Als je niets inhoudelijks weet te melden, kun je beter jou commentaar voor je houden. Behoed je voor een enorme afgang.

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#67 Bericht door greenthaiway » maandag 12 december 2011, 17:17

SiamTon schreef:@ greenthaiway
Mooie ervaring zal dat geweest zijn.
Kun je er nog één of enkele noemen?

Eén van mijn ervaringen is b.v.:
Lag te slapen in mijn bed en werd plotseling wakker. Als er spiritele bewustzijns in mijn nabijheid komen, terwijl ik slaap word ik altijd wakker. Maar dit terzijde.
Er stond een spiritueel bewustzijn naast mijn bed gekleed in een doktersjas met een stethoscoop om zijn hals. Hij vertelde mij, dat ik een bepaalde voedingsstof in mijn lichaam miste. De naam ben ik ongelukkerwijs vergeten, maar het had te maken met een bepaald eiwit als ik het mij wel herinner. Het is al vele jaren geleden. De daarop volgende dag heb ik een afspraak met het ziekenhuis gemaakt om dit middels een bloedtest te onderzoeken. Wat bleek...........het klopte, de bewuste stof ontbrak voor een belangrijk gedeelte en diende aangevuld te worden met medicijnen.
In het ziekenhuis vonden zij het wel opmerkelijk, dat ik wist om welke stof het ging en dat ik ueberhaupt op de hoogte was van het gemis ervan. Ik vertelde hen, dat zij het antwoord niet zouden geloven. :lol:
Het onderwerp hoort in dit forum niet thuis vind ik persoonlijk, er zijn fora die zich richten op het leven na de "dood".
Ik schreef in het vorig bericht: "Ik beperk mij verder wat het onderwerp betreft".
Daar houd ik mij aan SiamTon.

Groet,
Greenthaiway

lakota-oyanke
kenner
kenner

#68 Bericht door lakota-oyanke » maandag 12 december 2011, 17:51

Quote van jou: Niets is zeker, zelfs dat is niet zeker.

Dat schrijf je wel maar geloof je zelf niet als ik kijk naar de vasthoudendheid waarmee je jouw ervaringen als zaligmakend en waar beschouwt. Maar die kunnen wel eens een persoonlijk hersenspinsel zijn. Negeer je de mening van anderen en neem je jouw waarheid als de enige echte aan ? Dat mag, en dan begrijp ik dat jij de bijdrage van een ander onvolwassen en rijp voor een afgang noemt.

Sta je open voor de mening van een ander ? Sta dan kommentaar toe.

Deze ervaringen zijn niets voor mij. Ik geloof niet in wat je schrijft. Ik wil wel aannemen dat gebruik van bepaalde middelen waaronder medicijnen doch ook spontane aanmaak in het lichaam (tijdens wat men noemt een spiritistische seance) tot deze ervaringen kunnen leiden. Maar dat heeft dan een fysieke oorzaak, daar zit niets mythisch aan. Er is volgens mij geen 'boven' of 'onder'wereld behalve dan in criminele kringen.

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#69 Bericht door SiamTon » maandag 12 december 2011, 17:51

Geachte forumleden,

Toen ik dit draadje startte verkeerde ik in de veronderstelling, dat het best leuk en interessant zou kunnen zijn hierover te praten. Maar helaas is dit niet gebleken. Diverse forumleden hebben mij onmiskenbaar duidelijk gemaakt, dat zij mij niet serieus nemen en dit op soms (zeer) kwetsende wijze hebben gedaan.

Het enige wat ik gedaan heb, is een beschrijving gegeven van mijn ervaringen op dit gebied. Hoopte hierover op een serieuse manier van mening te kunnen verschillen. En eventueel ervaringen uit te kunnen wisselen. Maar de meesten gaven mij een sneer.

Het één en ander heeft mij toch veel meer aangegrepen dan ik voorzien had. Heb daarom besloten dit draadje voor wat mij betreft als gesloten te beschouwen. Bedank iedereen, die wel serieus gereageerd hebben bij dezen.

Vr.,gr.,
SiamTon.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#70 Bericht door carpediem » maandag 12 december 2011, 18:25

Over geloof valt niet te discussieren. Voor velen is geloven weten.
Uitwisseling van spirituele ervaringen kan maar dan moeten er wel anderen zijn die die ervaringen hebben gehad en daar in geloven.
En op dit forum zijn die er blijkbaar niet.
Ik geloof alleen in wetenschappelijk onderzoek en daar wordt heel weinig of niets bewezen in zaken van bovennatuurlijke krachten, voor zover mij bekend.
Ik zal proberen respect te betonen voor mensen met verhalen van spirituele of bovennatuurlijke aard en soms wekt dat mijn verbazing en nieuwschierigheid. Het blijkt wel dat in veel gevallen als je naar nadere uitleg vraagt de discussie doodloopt in van geloof het nou maar. Heel moeilijk om met gelovigen een discussie aan te gaan of het nou christenen, moslims of andersoortig geloof is.
Respect van gelovigen voor anders gelovigen, niet weters of ongelovigen is ook nog wel eens ver te zoeken met als grootste voorbeeld hoe de meer radicale moslims naar de ongelovigen kijkt. Maar ook hoe de gereformeerde naar zijn katholieke buurman kijkt.
Ik ben het met Siam Ton eens dat het beter is om dit draadje te sluiten omdat het tot niets leidt behalve als er met respect met elkaar wordt omgegaan.
Laatst gewijzigd door carpediem op maandag 12 december 2011, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
pluk de dag (carpediem)

RuudThai
Expat
Expat

#71 Bericht door RuudThai » maandag 12 december 2011, 18:35

SiamTon schreef:Geachte forumleden,

Toen ik dit draadje startte verkeerde ik in de veronderstelling, dat het best leuk en interessant zou kunnen zijn hierover te praten. Maar helaas is dit niet gebleken. Diverse forumleden hebben mij onmiskenbaar duidelijk gemaakt, dat zij mij niet serieus nemen en dit op soms (zeer) kwetsende wijze hebben gedaan.

Het enige wat ik gedaan heb, is een beschrijving gegeven van mijn ervaringen op dit gebied. Hoopte hierover op een serieuse manier van mening te kunnen verschillen. En eventueel ervaringen uit te kunnen wisselen. Maar de meesten gaven mij een sneer.

Het één en ander heeft mij toch veel meer aangegrepen dan ik voorzien had. Heb daarom besloten dit draadje voor wat mij betreft als gesloten te beschouwen. Bedank iedereen, die wel serieus gereageerd hebben bij dezen.

Vr.,gr.,
SiamTon.
Oh ho, met andere woorden, iedereen die niet meteen ja en amen zei op jouw woorden en de andere kant hebben belicht, wordt beschouwd als zijnde niet serieus gereageerd te hebben.
Dat is je er wel erg makkelijk vanaf maken en zeer kort door de bocht.
Maar dat hautaine standpunt zie ik wel vaker bij mensen die denken dat ze een hogere ethiek hebben dan andersdenkenden. Jammer.

hema
Gedeactiveerd

#72 Bericht door hema » maandag 12 december 2011, 19:47

RuudThai schreef:
SiamTon schreef:Geachte forumleden,

Vr.,gr.,
SiamTon.
Oh ho, met andere woorden, iedereen die niet meteen ja en amen zei op jouw woorden en de andere kant hebben belicht, wordt beschouwd als zijnde niet serieus gereageerd te hebben.
Dat is je er wel erg makkelijk vanaf maken en zeer kort door de bocht.
Maar dat hautaine standpunt zie ik wel vaker bij mensen die denken dat ze een hogere ethiek hebben dan andersdenkenden. Jammer.
ik denk dat het gaat op de manier waarop je het verwoord, oet zeggen dat ook ik daar heel dikwijls mijn bedenkingen over heb.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#73 Bericht door Jeanette » maandag 12 december 2011, 21:15

SiamTon schreef:
Jeanette schreef: Maar bewijzen? nee, net zo min als men 1000 jaar geleden bewijzen kon dat de aarde rond was en niet het middelpunt van het heelal.
[|) In respect. [|)
Dat zou dus kunnen betekenen, dat volgens jouw maatstaven leven na de dood in de toekomst wel bewezen zou kunnen worden?
Niet onwaarschijnlijker dan de flappentapper in 1960 was.
SiamTon schreef:Enne........geloof me maar, er is leven na de dood .
Hier ga je de mist in, dit is Jomanda/dominee/Jehova Getuige geouwe..oer.
1 Het geeft alleen maar aan, dat deze types een hoop waardevolle aspecten van het leven niet begrijpen en er niet voor open staan. Misschien is het angst van deze mensen en/of gewoon kleingeestigheid.....
2 Echt met alle respect en ik wil je absoluut niet kwetsen. Maar je hebt er helemaal niets van begrepen, voor zover de reden van ons bestaan als mens hier op Aarde.
Nu zet je jou visie als feit neer en je kleineert andere visies. Als je iemand niet naar jou standpunt kunt overhalen is dat geen kwestie van elkaar al of niet begrijpen of niet overtuigend genoeg zijn.

Verder heb ik weing 'sneren' aan jou adres gevonden (behalve van Ruud, maar die waren aan de grefo's gericht) Ik vond op een enkele zeikerd na het een interessante discussie. Wel miste ik het Boeddhisme van de titel.

Dus wil ik besluiten met;
Als het leven helemaal op is laat ik mijn lichaam verassen en mijn geest verrassen.

[|)

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#74 Bericht door greenthaiway » dinsdag 13 december 2011, 03:11

@ Jeanette,
De R zit in de maand :idea: :mrgreen:

@ Siam Ton
Soort zoekt soort, er zijn, nogmaals, talloze sites waar mensen zich bezig houden met spirtituele zaken.
Gister herinnerde ik mij ineens dat ik je ken, van het toenmalige, onder andere naam dan nu opererende Yahoo Forum van DRE. (ook wel de kapitein genoemd).
Het liep daar ook stelselmatig uit de hand m.b.t. dit onderwerp, dat is een automatisme, een vreemde eend in de bijt wordt nu eenmaal in de kuif gepikt.
Ik voel mij verbonden met spirituele zaken maar echt die horen niet thuis op een "normaal" forum want het interessante onderwerp komt in een welles niettes discussie waar niemand iets aan heeft. :neus:

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#75 Bericht door Jim » dinsdag 13 december 2011, 07:34

ik was eigenlijk wel benieuwd naar de bewijzen.

en liever dit onderwerp dan het 500 miljoenste 'hoe laat gaat de boot naar koh chang' topic.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”