Binnenkort maar naar de IKEA voor vast nieuwe spullen

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
joepattaya
Expat
Expat

Re: Binnenkort maar naar de IKEA voor vast nieuwe spullen

#16 Bericht door joepattaya » woensdag 07 december 2011, 08:06

Je kunt niet verwachten van een Ikea, dat alles of een belangrijk deel van het aanbod in Thailand per definitie goedkoper moet zijn. IKEA is een franchise en van een franchise mag je verwachten, dat de onderlinge assortimenten, presentaties en geboden services hetzelfde zijn.
Ook voor IKEA geldt: alles wat geimporteerd wordt, wordt zwaar belast en dat alleen de produkten die in Thailand gemaakt worden misschien goedkoper zijn.

Voor wat betreft die leuke en gezellige kleurtjes van diverse plastic produkten........het is niet langer toegestaan om lood en andere enge materialen te gebruiken die de kleurtjes maken. Je kunt er 'gif' op innemen, dat er in heel de IKEA geen produkt te vinden is waarin ook maar lood en aanverwante middelen in verwerkt zijn. Zelfs ouderwetse weekmakers zoals phtalaten zijn uit den boze.

Wat MIJ opviel op het moment dat ik de IKEA binnenstapte, was de grote hoeveelheid Thai in de voor mij zo vertrouwde IKEA omgeving. Alles, maar dan ook echt alles was vertrouwd.....zelfs de looproute en de tactische ligging van het restaurant en het practische doorsteekje, bovenaan de trap 2x rechts naar het restaurant. :neus:

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door menan » woensdag 07 december 2011, 08:17

Blijkbaar is het 'vertrouwd' gevoel bij veel mensen aangeslagen. Ik had dat ook wel, maar dat neemt niet weg dat dat 'vertrouwd' gevoel gecreëerd wordt door marketingstrategie. Derhalve moet men zich niet in slaap laten sussen en alert blijven. Raar is dat er mensen zijn die IKEA verdedigen. Blijkbaar ligt het gevoelig dat er kritische kanttekeningen geplaatst worden. IKEA heeft zijn werk goed gedaan.

Mart
Erelid
Erelid

#18 Bericht door Mart » woensdag 07 december 2011, 08:54

menan schreef: In april zijn mrs en ik naar IKEA in Duiven geweest. Zoals gewoonlijk vliegt zij op planten en bloemen af. Wij kochten daar van die kunstbloemen (om mee te nemen naar TL) voor € 1,- p/s. Hier liggen diezelfde bloemen voor 99 baht. Ook kochten wij groene kunstplanten voor € 1,-. Hier liggen zij voor 200 baht in de winkel. Ik heb gemerkt dat Thaise vrouwen gek zijn op bloemen en planten, maar dat hier op deze manier door IKEA op ingespeeld wordt gruwelt mij, ook al is het een commercieel bedrijf
In Bangkok is er dagelijks een bloemenmarkt :neus:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

RuudThai
Expat
Expat

#19 Bericht door RuudThai » woensdag 07 december 2011, 09:23

menan schreef:Blijkbaar is het 'vertrouwd' gevoel bij veel mensen aangeslagen. Ik had dat ook wel, maar dat neemt niet weg dat dat 'vertrouwd' gevoel gecreëerd wordt door marketingstrategie. Derhalve moet men zich niet in slaap laten sussen en alert blijven. Raar is dat er mensen zijn die IKEA verdedigen. Blijkbaar ligt het gevoelig dat er kritische kanttekeningen geplaatst worden. IKEA heeft zijn werk goed gedaan.
Ik heb géén aandelen in Ikea maar jij snapte niet waarom de artikelen hier in Thailand niet een stuk goedkoper waren dan in Nederland (ik snap dat je daarop let als zuunige Hollander ;) :giggle: ) en dus heb ik naar een verklaring daarvoor gezocht en hier mijn mening neergepend. Da's alles! [|)

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door menan » woensdag 07 december 2011, 09:29

RuudThai schreef:
menan schreef:Blijkbaar is het 'vertrouwd' gevoel bij veel mensen aangeslagen. Ik had dat ook wel, maar dat neemt niet weg dat dat 'vertrouwd' gevoel gecreëerd wordt door marketingstrategie. Derhalve moet men zich niet in slaap laten sussen en alert blijven. Raar is dat er mensen zijn die IKEA verdedigen. Blijkbaar ligt het gevoelig dat er kritische kanttekeningen geplaatst worden. IKEA heeft zijn werk goed gedaan.
Ik heb géén aandelen in Ikea maar jij snapte niet waarom de artikelen hier in Thailand niet een stuk goedkoper waren dan in Nederland (ik snap dat je daarop let als zuunige Hollander ;) :giggle: ) en dus heb ik naar een verklaring daarvoor gezocht en hier mijn mening neergepend. Da's alles! [|)

Constateren van een feit heeft niks met zuinigheid te maken, toch? Het is meer een vergelijkend waren-en prijzenonderzoek. al is het wel zeer kleinschalig. :lol: doe er je ding mee...of niet natuurlijk. :worshippy:

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door Pieter » woensdag 07 december 2011, 10:57

In Nederland was al jaren een Ikea gekomen in Son en Breugel (ekkerreijt) en van horen zeggen was en is
dat nou net een winkel die zeker niet trekt.
Maar ik ben ouder geworden en heb een gezin dus weet je wat ik ben een paar keer bij de Ikea geweest.
Stik vervelend is dat je de hele winkel moet door lopen wat je ook moet hebben.
Maar de kantine kan ik wel op prijs stellen.
En ook de meeste van de spullen zijn praktisch en gewoon niet duur.

Nu woon ik in thailand en verwonder me altijd b.v. bij MBK of zo aan het loopgedrag van een Thai.
het normaal rustig winkelen is er niet bij je bent 80% van de tijd bezig met Thais te ontwijken die voor je voeten zigzaggen

Dus oh dus lijkt den IKEA het ultime erger uitje te zijn voor mij waarschijnlijk.
Ik moet me daar echt op voorbereiden op niet ter plaatse boos te worden.

Hoe zou het personeel "opgeleid" zijn

zou dat beter dan de SB furnuge /SB design zijn ??
(die komen na ja ik wil die krukken na een half uur terug met mee mie
die zeggen me iets te vaak mee mie )

of den kar four met goede spullen en belachelijke inkopers en staff.

als het is zoals 7 eleven (meestal) dan mag het van mij.
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

dutch
Expat
Expat

#22 Bericht door dutch » woensdag 07 december 2011, 11:32

Er staan in mijn bijkeuken nog steeds 4 rekken van 90 cm breed en 1 rek van 60 cm breed.
Model "Billy".
Gekocht omstreeks eind 80-er jaren en nog steeds in prima condities.Hebben 4 internationale verhuizingen meegemaakt,waarvan 2 intercontinentale :clap:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

joepattaya
Expat
Expat

#23 Bericht door joepattaya » donderdag 08 december 2011, 02:27

Pieter schreef:In Nederland was al jaren een Ikea gekomen in Son en Breugel (ekkerreijt) en van horen zeggen was en is
dat nou net een winkel die zeker niet trekt.
Maar ik ben ouder geworden en heb een gezin dus weet je wat ik ben een paar keer bij de Ikea geweest.
Stik vervelend is dat je de hele winkel moet door lopen wat je ook moet hebben.
Maar de kantine kan ik wel op prijs stellen.
En ook de meeste van de spullen zijn praktisch en gewoon niet duur.

Nu woon ik in thailand en verwonder me altijd b.v. bij MBK of zo aan het loopgedrag van een Thai.
het normaal rustig winkelen is er niet bij je bent 80% van de tijd bezig met Thais te ontwijken die voor je voeten zigzaggen

Dus oh dus lijkt den IKEA het ultime erger uitje te zijn voor mij waarschijnlijk.
Ik moet me daar echt op voorbereiden op niet ter plaatse boos te worden.

Hoe zou het personeel "opgeleid" zijn

zou dat beter dan de SB furnuge /SB design zijn ??
(die komen na ja ik wil die krukken na een half uur terug met mee mie
die zeggen me iets te vaak mee mie )

of den kar four met goede spullen en belachelijke inkopers en staff.

als het is zoals 7 eleven (meestal) dan mag het van mij.
Pieter, jij hebt dus in principe niets tegen IKEA, maar je hebt iets tegen het aloude "shoppen"; slenterend om je heen kijken naar 'leuke' dingen, die je al of niet meeneemt ook al heb je ze niet nodig, daarbij iedereen ontwijkend, die hetzelfde doet als wat jij aan het doen bent.

IKEA heeft daar een oplossing voor: "sluiproutes"......als je goed om je heen kijkt, vindt je op diverse plaatsen doorgangen, waardoor je van de oorspronkelijke route kunt afwijken. De belangrijkste vind je boven aan de trap en is de weg naar het restaurant (kantine?).

Wat mij betreft mag je alles zeggen over IKEA, zelfs dat sommige produkten door middel van kinderarbeid geproduceerd worden, want dat is ongetwijfeld zo. Ik zou daarom IKEA kunnen mijden, maar ik zou daarom juist bij IKEA kunnen kopen om die kinderen te steunen. Huhhh? Wat dacht je wat. Als die kinderen niet voor IKEA werken, hoe overleeft de familie dan.........en als IKEA die kinderen niet aan het werk heeft, zouden ze dan niet werken voor Nike, Adidas, SB, Levis of wie dan ook? "Ja maar, die kinderen moeten toch naar school?" Allicht moeten die kinderen naar school..........maar school brengt op DAT moment niets op, kost geld en dat is dus dubbel lijden. Iets wat gewoonweg niet opgebracht kan worden.

Is het niet een beetje zoals de "sociaal werkers" in Pattaya.......? Hoeveel mensen zijn daar tegen? Nou, stop het dan maar en geef deze "sociaal werkers" een alternatieve vorm van bestaan! Uhm........u zei?

Maar goed, IKEA heeft gelukkig steeds meer afgestudeerde mensen die voor ze werken: Steeds vaker loop je de kans dat alles in het 'bouwpakket' aanwezig is en dus heeft in ieder geval tot 10 leren tellen :neus:

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door Duiker » donderdag 08 december 2011, 18:38

:idea: Ik hou soms juist spijkertjes en schroefjes over.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door pong » zaterdag 10 december 2011, 04:31

ben in de nwe in BKK nog niet geweest (heb hem gezien vanuit de plane...), maar wel in IKEA in nu tenminste 13 landen. In vele kan je met je Familypas gratis koffie bekomen. Niet in China-maar daar krijg je korting op de zweedse ballen.
En inderdaad-net zoals zeer vele tescoLotussen volgens precies hetzelfde bouwplan opgezet zijn geldt dat net zo voor zeer vele IKEA's. Het schijnt er continue bommetjevol te zijn geweest-maar het was dan ook nog steeds vakantie wegens de floods in nov. Maar TH heeft toch genoeg van dezelfde soort stores, Indec, Homemart etc, war je veel beter wordt bediend, het goejekoper is en je niet nog eens je spullen zelf in mekaar moet zetten?

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#26 Bericht door Pieter » zaterdag 10 december 2011, 07:36

pong schreef:ben in de nwe in BKK nog niet geweest (heb hem gezien vanuit de plane...), maar wel in IKEA in nu tenminste 13 landen. In vele kan je met je Familypas gratis koffie bekomen. Niet in China-maar daar krijg je korting op de zweedse ballen.
En inderdaad-net zoals zeer vele tescoLotussen volgens precies hetzelfde bouwplan opgezet zijn geldt dat net zo voor zeer vele IKEA's. Het schijnt er continue bommetjevol te zijn geweest-maar het was dan ook nog steeds vakantie wegens de floods in nov. Maar TH heeft toch genoeg van dezelfde soort stores, Indec, Homemart etc, war je veel beter wordt bediend, het goejekoper is en je niet nog eens je spullen zelf in mekaar moet zetten?
betere bediening betekent niet kwantiteit meer maar kwaliteit

met de kwantiteit is wat mis vind ik omdat bij elk rek 3 thais (vervelend) staan te kijken

en bediening goed kom op zeg

moet je eens proberen iets snel te hebben.

elke winkel zal nooit de moeite nemen om in Bangkok eens rond te bellen naar andere vestigingen of ze daar misschien wel iets hebben

meer dan een uur wachten voordat ze alles opgeteld hebben zodat je kunt betalen ???

Hou toch op over service in Thailand soms is dat er wel op plaatsen waar je het niet verwacht
zoals Pantip plaza
maar meestal is aan de klant denken of met de klant meedenken of een aangeleerd trukje of er niet

helaas is het er van nature niet.
Ik werk bij een voor het merendeel thais bedrijf en daar kan ik me ook af en toe groen en geel ergeren om het totale
egocentrisch denkpatroon van een thai.

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

toke
Waarschuwing!
Waarschuwing!

#27 Bericht door toke » zaterdag 10 december 2011, 11:37

Hou toch op over service in Thailand soms is dat er wel op plaatsen waar je het niet verwacht
zoals Pantip plaza
maar meestal is aan de klant denken of met de klant meedenken of een aangeleerd trukje of er niet

helaas is het er van nature niet.
Ik werk bij een voor het merendeel thais bedrijf en daar kan ik me ook af en toe groen en geel ergeren om het totale
egocentrisch denkpatroon van een thai.

Pieter
Dan ben ik gelukkig niet de enigste die er zo over denkt.

dutch
Expat
Expat

#28 Bericht door dutch » zaterdag 10 december 2011, 11:52

Als je het blijft vergelijken met Nederland?
Maar je leeft/woont hier en hier is het Thailand ;) :cheesy:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

joepattaya
Expat
Expat

#29 Bericht door joepattaya » zaterdag 10 december 2011, 11:54

pong schreef:ben in de nwe in BKK nog niet geweest (heb hem gezien vanuit de plane...), maar wel in IKEA in nu tenminste 13 landen. In vele kan je met je Familypas gratis koffie bekomen. Niet in China-maar daar krijg je korting op de zweedse ballen.
Er zijn diverse meubelketens in Thailand: Index Livingmall, SB Furniture, Koncept en IKEA.
Ze verschillen allemaal van elkaar en alleen Index en IKEA lijken op elkaar qua assortiment.
Het concept van IKEA valt met helemaal niets te vergelijken: assortiment, service, marketing, design, verkooppunten, etc.

Als je in de IKEA in China bent geweest, dan ben je ook in de IKEA in Bangkok geweest en die in Duiven, Amsterdam, Eindhoven of waar dan ook.

De door jouw genoemde HomeMart is te vergelijken met een Praxis in Nederland.

DHZ meubelen worden hier al jaren verkocht door bouwmarkten (zoals HomeMart dus), Tesco's, Carrefours (nu BigC Xtra), maar dan gaat het op kleine schaal en om kleine meubelen.

IKEA zal inderdaad wat werk moeten verzetten om in Thailand het "zelf-in-elkaar-zetten" te promoten, maar als tussenoplossing worden de aankopen niet alleen thuisbezorgd, maar ook gemonteerd.

Edje
Expat
Expat

#30 Bericht door Edje » zaterdag 10 december 2011, 12:00

joepattaya schreef:
Er zijn diverse meubelketens in Thailand: Index Livingmall, SB Furniture, Koncept en IKEA.
Ze verschillen allemaal van elkaar en alleen Index en IKEA lijken op elkaar qua assortiment.
Het concept van IKEA valt met helemaal niets te vergelijken: assortiment, service, marketing, design, verkooppunten, etc.
Foutje, of zie ik dat verkeerd :cheesy:
Groetjes; Edje

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”