Corruptie.

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
RuudThai
Expat
Expat

Re: Corruptie.

#31 Bericht door RuudThai » dinsdag 06 december 2011, 12:51

Duiker schreef:Nou Ruud, dan zal ik je eens een voorbeeld geven. Op een dag was er het plan om een kerk te gaan slopen, en om daar huizen te gaan bouwen. Dus mijn pa naar de gemeente omdat hij wel interesse had in een huis aldaar. "Dat kan nog niet meneer", dat kan pas als er een aankondiging in de krant gestaan heeft. Zo gezegd, zo gedaan. En jawel hoor, op een dag staat er een aankondiging in de krant dat daat grond verkocht mag worden. En pa was als eerste die dag bij het gemeentehuis. Hij kon dus kiezen dacht ie. Niet dus. "Alles is al verkocht meneer" kreeg hij te horen. Of pa even van de telefoon gebruik mocht maken. Waarom? Om een telefoontje naar een reporter van het eindhovend dagblad te doen, immers er was nieuws te melden.
Uiteindelijk is alles nog wel goed gekomen, maar een stuk grond op dat terrein was er niet bij.

Later, veel later, blijkt dat iedere koper wel een vriendje of een kennis bij de gemeente had.
Dit is dus pure corruptie. En in nederland.
Een dergelijke zaak heb ik ook eens meegemaakt in één van de gemeenten waar ik gewerkt heb. Daar werd een hele nieuwe wijk gebouwd, gemengd sociale huurwoningen, gewone huurwoningen, simpele koopwoningen, luxe koopwoningen en grote kavels voor zelf neer te zetten villa's. De CDA-wethouder Huisvesting heeft net zo lang zitten schuiven met de toewijzingscriteria totdat hij bovenaan de lijst kwam te staan en de mooiste grootste kavel kon kopen en daar een klein kasteeltje neerzetten.
Maar....., de gemeenteambtenaren konden niets daaraan doen, het was een politieke beslissing om de toewijzingsregels goed te keuren.
Dus, ook hier weer, niet de ambtenaren waren de schuldigen aan corruptie, maar de politieke ambtsdrager. En aangezien toewijzingscriteria altijd door de politiek worden vastgesteld zal dat ongetwijfeld ook met het terrein waar je vader oog op had zijn gebeurd. En zullen degenen die hebben geprofiteerd van de toewijzing wel goede vriendjes met een wethouder of de burgemeester zijn geweest.... :( :mrgreen:

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#32 Bericht door SiamTon » woensdag 07 december 2011, 01:01

Als je dit in nederland probeert mag je blij zijn dat ze je niet arresteren, In tegenstelling tot thailand kost het het in nederland je baan waneer je corrupt bent.
Neem van mij aan, dat het ambtenarenapparaat in NL (op landelijke overheidsniveau) zeer corrupt is.
Enkele voorbeelden: bouwfraude, het geven van overheids opdrachten aan 'vriendjes', het inhuren van de vele (zeer) dure 'adviesbureaus', het instellen van de vele onderzoekscommissies, etc., etc.
Niets is zeker, zelfs dat is niet zeker.
Een mens die gekweld wordt door afgunst op een ander ontbreekt het aan zelfrespect. En dat is intriest, want dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#33 Bericht door SiamTon » woensdag 07 december 2011, 01:13

carpediem schreef:Ik geloof je.

Als je aangehouden zou worden, in jouw geval natuurlijk nooit omdat je je altijd aan de verkeersregels houdt, vraag je expleciet om naar het politieburo, soms een half uur verder weg, te mogen om daar officieel je bon te mogen betalen, terwijl een mooi aanbod hebt gekregen van 200 THB in het handje.

Ik ben tegen corrupie maar te lui om me in deze kleine criminaliteit te verzetten.

Ook ben ik me er van bewust dat heel veel kleine criminaliteit groot wordt.

Aan de andere kant gun ik die vriedelijke glimlachende politie beambte z'n avonde karaoke wel, waar dan ook weer wat verdiend word.
Dit is allemaal nog wel te accepteren, indien men ook daadwerkelijk een overtreding heeft gepleegd. Vaak wordt men echter beschuldigd een wetsovertreding gepleegd te hebben, terwijl dit niet het geval is. Dan vind ik het onacceptabel een 'boete' te moeten betalen en gun ik het de betreffende politiefunctionaris niet. Dit is pure afpersing en geen corruptie.
Een mens die gekweld wordt door afgunst op een ander ontbreekt het aan zelfrespect. En dat is intriest, want dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

joepattaya
Expat
Expat

#34 Bericht door joepattaya » woensdag 07 december 2011, 01:49

SiamTon schreef:

Als je aangehouden zou worden, in jouw geval natuurlijk nooit omdat je je altijd aan de verkeersregels houdt, vraag je expleciet om naar het politieburo, soms een half uur verder weg, te mogen om daar officieel je bon te mogen betalen, terwijl een mooi aanbod hebt gekregen van 200 THB in het handje.

Ik ben tegen corrupie maar te lui om me in deze kleine criminaliteit te verzetten.

Aan de andere kant gun ik die vriedelijke glimlachende politie beambte z'n avonde karaoke wel, waar dan ook weer wat verdiend word.
Dit is allemaal nog wel te accepteren, indien men ook daadwerkelijk een overtreding heeft gepleegd. Vaak wordt men echter beschuldigd een wetsovertreding gepleegd te hebben, terwijl dit niet het geval is. Dan vind ik het onacceptabel een 'boete' te moeten betalen en gun ik het de betreffende politiefunctionaris niet. Dit is pure afpersing en geen corruptie.
Ik voel met je mee en begrijp je standpunt, maar als je regelmatig aangehouden wordt dan ga je anders piepen.

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#35 Bericht door SiamTon » woensdag 07 december 2011, 03:31

joepattaya schreef:
SiamTon schreef:

Ik voel met je mee en begrijp je standpunt, maar als je regelmatig aangehouden wordt dan ga je anders piepen.
Oh zeker, ik weet wat je bedoelt en ik zou toch steeds die 200 baht betalen i.p.v. naar het politiebureau te moeten en een veelvoud te moeten voldoen. Maar ik zou het dan toch steeds doen onder protest. In gedachte dan, want echt protesteren heeft geen zin en maakt het alleen maar erger :lol: .

baco101
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#36 Bericht door baco101 » woensdag 07 december 2011, 10:07

op koh phangan is er elke maand wel een paar honderdduizend baht dat naar de pensioenfondsen gaat vd politie en de rechters. denk dat eind vd maand met kerst en oud en nieuw het wel eens tegen 1 miljoen aan kan zitten. Maar corruptie is het niet het is een vrijwillige bijdrage van de toerist aan de desbetreffende pensioenfondsen. :cheesy:

hebben we het nog niet gehad over het meedelen vd politie in de toegangsgelden van de diverse feesten.
zal de Thaise logica nooit begrijpen.

Waarom laten sommige toeristen hun hersens thuis

opinions are like assholes, everybody has one

jumbo
Expat
Expat

#37 Bericht door jumbo » donderdag 08 december 2011, 02:41

SiamTon schreef:
Oh zeker, ik weet wat je bedoelt en ik zou toch steeds die 200 baht betalen i.p.v. naar het politiebureau te moeten en een veelvoud te moeten voldoen. Maar ik zou het dan toch steeds doen onder protest. In gedachte dan, want echt protesteren heeft geen zin en maakt het alleen maar erger :lol: .
Ik heb een ander oplossing, ik betaal niet en geef ze een kopie van mijn rijbewijs (original at the embassy for visa) met mijn oude adres, schrijf hetzelf onhandig en onduidelijk op....
Verder zoeken ze het maar uit....
Of ik dat later nog eens tegen kom weet ik niet, maar met het 'systeem' in Thailand heb ik er nog niets van gehoord...
Maar als ik werkelijk een overtreding bega dan betaal ik deze wel...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

eltoro53
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#38 Bericht door eltoro53 » dinsdag 13 december 2011, 06:03

Ik rijdt regelmatig te hard, tegen de 160 km per uur en ben een aantal keren aangehouden.
Ook heb ik aan het tafeltje moeten zitten, maar nooit meer als 400 baht hoeven te betalen.
Dus dat van die 2000 baht vindt ik wel erg veel!! [|(
Volgens mij is het grootste gedeelte dus nog onder de agenten verdeeld :( .
En ja Thailand is erg corrupt, maak het regelmatig mee, maar wat wil je als agent met een basis salaris van 10.000 baht.

jomel17
Expat
Expat

#39 Bericht door jomel17 » dinsdag 13 december 2011, 11:26

Ook in Nederland zijn corrupte agenten volgens de volkskrant;

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... -zak.dhtml
หลงรัก

jumbo
Expat
Expat

#40 Bericht door jumbo » woensdag 14 december 2011, 02:37

eltoro53 schreef:Ik rijdt regelmatig te hard, tegen de 160 km per uur en ben een aantal keren aangehouden.
Ook heb ik aan het tafeltje moeten zitten, maar nooit meer als 400 baht hoeven te betalen.
En ja Thailand is erg corrupt, maak het regelmatig mee, maar wat wil je als agent met een basis salaris van 10.000 baht.
de maximale boete voor een snelheidsovertreding is inderdaad 400thb, volgens de advocaat dus als ik lieg is het in commissie :D
2.000 thb daar moet je minstens een monnik voor onderuit rijden en/of stoephoerlazarus achter het stuur zitten
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

joopuberda
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#41 Bericht door joopuberda » woensdag 14 december 2011, 12:35

jumbo schreef:
eltoro53 schreef:Ik rijdt regelmatig te hard, tegen de 160 km per uur en ben een aantal keren aangehouden.
de maximale boete voor een snelheidsovertreding is inderdaad 400thb, volgens de advocaat dus als ik lieg is het in commissie :D
2.000 thb daar moet je minstens een monnik voor onderuit rijden en/of stoephoerlazarus achter het stuur zitten
dan is hij mis Jumbo, zo,n jaar geleden ben ik geflitst met een lasergun kreeg de bekeuring thuis 500 bath en ook een foto van mijn auto en nummerplaat. :clap:

Mart
Erelid
Erelid

#42 Bericht door Mart » woensdag 14 december 2011, 14:15

Dat is dus 400 B voor de overtreding, enne ...... 100 B voor de foto :clap:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Ben
Expat
Expat

#43 Bericht door Ben » woensdag 14 december 2011, 15:43

Die 400 thb is inmiddels aangepast naar 500 thb

Niet handsfree telefoneren in de auto 1000 thb
Maar op Tolway of motorway 2000 thb

Door rood rijden 500 thb .

De slagboom van de securitypoort van Perfect place in BKK middendoor rijden 15.000 thb :crazy:

Mart
Erelid
Erelid

#44 Bericht door Mart » woensdag 14 december 2011, 17:42

Ben schreef: De slagboom van de securitypoort van Perfect place in BKK middendoor rijden 15.000 thb :crazy:
Maar ja ... als je daar kan wonen ........... :thumbsup: dan kan de schade aan de auto ook wel betalen :Whistle:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#45 Bericht door Duiker » woensdag 14 december 2011, 18:08

Hoe weet Ben dat van die slagboom zogoed? Ervaringsdeskundige?
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”