Wateroverlast - gered van de dood

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid

Wateroverlast - gered van de dood

#1 Bericht door Mart » zondag 30 oktober 2011, 06:08

Eerder schreef ik dat een aantal mannen – waar onder ik - in de nacht een gezinnetje uit het ondergelopen gebied van Kamalasai ( provincie Kalasin ) hadden opgehaald.

Gisteravond vernam ik een bericht dat in dat zelfde gebied werd gevreesd voor de dood van duizenden kuikens die in een broedmachine het levenslicht reeds hadden gezien, cq een dezer dagen uit het ei zullen kruipen.

Dit was aanleiding voor mij om een reddingsoperatie te ondernemen. Uiteraard waren in korte tijd enige lieden bereid om mee te gaan. In allerijl werden een aantal dozen verzameld.
Met twee pick up’s vertrokken wij. De neef van mijn vrouw wist precies waar we naar toe moesten. Aangezien ter plaatse het water niet hoger stond dan knie hoogte konden we met de auto’s het perceel bereiken. Allereerst werd de stroom verbinding bij de meter onderbroken. Gewapend met noodverlichting werden heel snel een kleine duizend eend en kip kuikens in dozen gedaan.

Hedenmorgen kwamen we aan in het dorp. Uiteraard stonden bij aankomst drops genoten klaar om enige kuikens in ontvangst te nemen. Zelf heb ik de ruimte en gelegenheid om kuikens op te nemen, want mijn vrouw en familie hebben een groot kippenhok gereed gemaakt. Rijst kaf en kuiken voer alsmede voldoende drinkbakken zijn aangevoerd.

Nu hebben we ca 300 kuikens.

Afbeelding
Samen in een hoekje

Afbeelding
Lekker in het zonnetje

Afbeelding
Dat zijn de buren
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

joepattaya
Expat
Expat

Re: Wateroverlast - gered van de dood

#2 Bericht door joepattaya » zondag 30 oktober 2011, 06:13

Een druppel op een gloeiende plaat, maar heel veel druppels laten de plaat wel afkoelen, toch?
Jij hebt in ieder geval verse eitjes in de toekomst en dat kan niet iedereen zeggen!

Leuke actie!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » zondag 30 oktober 2011, 07:37

Niet alle heldendaden halen de media en dat is ten onrechte.

Niet alle kippen eindigen aan het spit en dat is ...

Goed werk, Mart en vrienden.

Ashley
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Ashley » zondag 30 oktober 2011, 09:23

Fijn bericht zo op de vroege morgen :thumbsup:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door elst99 » zondag 30 oktober 2011, 12:36

Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding! Endat allemaal vlak voor je 74e verjaardag, goed gedaan jochie!
Een hele fijne dag donderdag en vooral veel gezondheid! Van de 2 ouwe Thaien
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Henk Korat » zondag 30 oktober 2011, 13:00

Chapeaux Mart. Nog zes weken en je kan genieten. :Whistle:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Mart
Erelid
Erelid

#7 Bericht door Mart » zondag 30 oktober 2011, 13:01

elst99 schreef:Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding! Endat allemaal vlak voor je 74e verjaardag, goed gedaan jochie!
Een hele fijne dag donderdag en vooral veel gezondheid! Van de 2 ouwe Thaien
Bedankt, iedereen is van harte welkom, maar wel een beetje voer voor de gastjes meebrengen.

De reddingsoperatie wordt morgen opnieuw ondernomen.
Na de eerste keer is er in het dorp een actie op gang gekomen
Er is een loods beschikbaar gesteld, een aantal kat en hond hokken, donaties voor voer en vervoer.
Het is niet zo dat de kuikens gratis zijn weggegeven, per kuiken 5 B om zodoende de eigenaar die al ernstig is getroffen een beetje tegemoet te komen.

Zodra het water gezakt is, gaan de kuikens terug naar de farm.

Mart
Erelid
Erelid

#8 Bericht door Mart » zaterdag 19 november 2011, 04:14

Ondanks vroeg Edje of ik nog wel tijd had voor de farm.

De kuikens zijn nu 3 weken oud.

Wij hadden wel ervaring met kuikens op ons erf, maar moeder kip verzorgde haar kuikens.
Nu hadden wij die taak op ons genomen.
Toen de beestjes hier aan kwamen hebben we ze in eerste instantie gehuisvest in een hok. Na de eerste nacht bleken 6 kuikens het niet te hebben overleeft en hebben we er 9 in een ICU onder gebracht.
Kennelijk was de nacht te koud geweest. Direct hebben we maatregelen genomen middels windvangers en warmte lampen.
Daarna zijn we twee grote buiten rennen gaan maken. Een voor de familie Kip en een voor de familie Eend.
Nu lopen ze 2 weken buiten te scharrelen. Om 17.30 uur trachten we- voor zover ze dat nog niet uit eigen beweging hebben gedaan - weer in het hok te lokken, middels een avond maaltijd, doch dat lukt niet altijd, dus wordt er enige drang uitgeoefend.

Kippen, dus ook kuikens zijn erg sociaal en kruipen dicht tegen elkaar aan. Helaas heeft dit een negatieve uitwerking voor sommigen, en vinden we 's morgens enige overledenen cq enige die in de verdrukking zijn gekomen.
De laatste worden dan - omstreeks 06.00 uur - naar de EMS afdeling gebracht. Tot op heden kunnen we stellen dat die ca 70% overleving kans hebben.

Eenden, dat is een ander verhaal. Wel heel sociaal, ze blijven en lopen allemaal bij elkaar, maar krijgen geen bezoek van de volwassen familieleden die hier al een poosje wonen.
Eenden verblijven ook 's nachts buiten.
Volgende week mogen ze hun binnen bad verruilen voor een buitenbad. Dat wordt weer een hele toer. Mama eend - sorry Mrs - gaat dan voorop naar de visvijver, in de hoop dat de kuikens volgen.

Wordt vervolgt.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”