uit de antwoord vam RuudThai ... ook GoogleTranslate kennt dit woord niet ...weten schreef:Waar komt dat woord vandaan?
Ultieme ATM-test banken/AEON
Moderator: Loempia
- Meritus
- Volwaardig lid
Re: Ultieme ATM-test banken/AEON
- Ben
- Expat
Meritus schreef:uit de antwoord vam RuudThai ... ook GoogleTranslate kennt dit woord niet ...weten schreef:Waar komt dat woord vandaan?
Personal Identification Number

-
- Erelid
Dus ...... pincode is eigenlijk onjuist 

Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was
dat iedereen gelukkig was
-
- Volwaardig lid
een ATM met PIN
maakt je blij van sin
(vrij naar J. Jordaan)
maakt je blij van sin
(vrij naar J. Jordaan)
- RuudThai
- Expat
Misschien is er dan een verschil tussen Nederlandse en Duitse banken.Meritus schreef:In de afgelopen 5 jaar heb ik altijd bij AEON 40K gepinnt [nieuw woord geleerd], onafhankelijk van de koers. Bij Bkk Bank 25k ...
En nu voor de eerst bij AEON 100k ...
Zodat ik bij mijn ING bank maximaal rond de 500 euro in baht kan pinnen wat dus met de huidige koers 21-22 K is. En toen we nog 50 baht voor 1 euro kregen 25 K.
En bij Duitse banken zou dat maximum dan wel eens 1000 euro kunnen zijn. Alleen is dat nu schijnbaar verhoogd tot 2500 euro. Ze willen daar zeker dat je veel geld uitgeeft en zo de economische crisis helpt bestrijden.....

-
- Volwaardig lid
Zelfs nog makkelijker dan dat, namelijk: persoonlijk identificatienummer (Zie wiki). Dus gepinnt is een typo.Ben schreef:Meritus schreef:uit de antwoord vam RuudThai ... ook GoogleTranslate kennt dit woord niet ...weten schreef:Waar komt dat woord vandaan?
Personal Identification Number
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
-
- komt net kijken
RuudThai schreef:Regelmatig wordt hier gestreden over mogelijke koersverschillen bij het pinnen tussen de verschillende banken. Die rekenen bovendien een toeslag van 150 baht voor iedere pintransactie. Behalve de AEON, wat meer een creditcardmaatschappij is, maar die bij haar kantoren ook ATM's heeft staan waar je gewoon kunt pinnen.
Bij die AEON bespaar je dus 150 baht, maar men verdenkt ze ervan om dit via een lagere koers te compenseren.
Ik heb dat eens willen testen en heb daarom afgelopen zondag geld gepind bij diverse banken. Ik heb zelf een pinpas van de ING waarmee je 2 x daags kunt pinnen. Mijn vrouw heeft er ook eentje dus kan ik in totaal 4x pinnen. Wij hebben bij de ING een pakket (heet geloof ik het Royal pakket) waardoor we geen pinkosten bij de ING hoeven te betalen.
Ik heb telkens 10.000 baht gepind bij achtereenvolgens de AEON, Kasikorn, Bangkok Bank en UOB, alles binnen 1 uur. Deze banken had ik uitgekozen omdat ik zelf een rekening heb bij de Bangkok Bank en de Kasikorn plus de UOB omdat ik weet dat 2 gewaardeerde leden alhier daar een rekening hebben en deze vergelijking misschien wel aardig vinden.
Op zondag zijn de valutabeurzen gesloten dus ligt de koers vast; op werkdagen kun je verschil zien als je op verschillende tijdstippen van de dag pint.
Bij de 3 banken werd er 10.150 baht berekend en overal was het afgeschreven bedrag in euro's hetzelfde: 249,26 euro met dus ook dezelfde koers: 40,72.
De AEON berekent niet die "farangbelasting" van 150 baht en daar werd dan 245,58 euro afgeschreven en de koers was gelijk aan die van de 3 banken: 40,72.
Bij de AEON heb ik aldus 3,68 euro bespaard.
Ik verwacht niet dat de andere grote banken als TMB, Krungthai, Ayutthaya en SCB andere koersen rekenen. Als deze 4 al dezelfde koers hanteren dan is dat beleid eenduidig voor alle banken.
Nog een klein "bijtestje": zowel zaterdag 24 als maandag 26 september heb ik boodschappen bij de BigC betaald met mijn ING Platinum creditcard. Die verrekenen dat via de Kasikornbank.
Zaterdag was de koers 40,42 euro (dus 0,3 baht minder dan de pinkoers die voor het hele weekend geldt, neem ik aan) en maandag 40,89 euro, want toen was de koers van de euro weer iets opgekrikt.
Nu zou er eigenlijk nog een test moeten gebeuren met het overschrijven van Nederlandse naar Thaise banken. Maar ik heb zowel in NL als in TH maar 1 bank. Misschien zijn er andere gegadigden..... [|)
Je kan de dagelijkse wisselkoers zelf inzien, deze wordt bij elke verandering ge-update door de betreffende bank. Hun link is: http://bankexchangerates.daytodaydata.net/default.aspx
-
- Volwaardig lid
RuudThai schreef:Misschien is er dan een verschil tussen Nederlandse en Duitse banken.Meritus schreef:In de afgelopen 5 jaar heb ik altijd bij AEON 40K gepinnt [nieuw woord geleerd], onafhankelijk van de koers. Bij Bkk Bank 25k ...
En nu voor de eerst bij AEON 100k ...
Zodat ik bij mijn ING bank maximaal rond de 500 euro in baht kan pinnen wat dus met de huidige koers 21-22 K is. En toen we nog 50 baht voor 1 euro kregen 25 K.
En bij Duitse banken zou dat maximum dan wel eens 1000 euro kunnen zijn. Alleen is dat nu schijnbaar verhoogd tot 2500 euro. Ze willen daar zeker dat je veel geld uitgeeft en zo de economische crisis helpt bestrijden.....![]()
Ruud is het niet zo dat je zelf je limiet kunt instellen voor het pinnen via internet.
Wellicht staat jouw limiet lager als die van die van Meritus.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.
- Meritus
- Volwaardig lid
vandaag op de Chaengwathana, Big C, Pak Kret weer 100k 'gepinnt', zonder enkel probleem.
Ik had gelezen dat er een hele boel ATM's buiten bedrijf zijn gesteld. Het zou maar een verzoek zijn, maar wel gelukt ...
http://www.thailandtip.net/index.php?id ... bbda585e8f
Ik had gelezen dat er een hele boel ATM's buiten bedrijf zijn gesteld. Het zou maar een verzoek zijn, maar wel gelukt ...
http://www.thailandtip.net/index.php?id ... bbda585e8f
-
- Expat
Bij mijn bank (UOB) is het hoogste pin bedrag 20.000 baht.
Je kan bij je kantoor om een verhoging vragen en ik heb daar 30.000 baht van kunnen maken.Meer ging niet (zei men) omdat anders het pakje biljetten te dik wordt om door de gleuf te gaan.Hoe zit dat dan met 100.000,vraag ik me af.?
Je kan bij je kantoor om een verhoging vragen en ik heb daar 30.000 baht van kunnen maken.Meer ging niet (zei men) omdat anders het pakje biljetten te dik wordt om door de gleuf te gaan.Hoe zit dat dan met 100.000,vraag ik me af.?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
- joepattaya
- Expat
Naast de maximale opnames die vastgesteld zijn door banken, credit card maatschappijen of door jezelf speelt ook de techniek vaak mee. Sommige (oudere) ATM's geven per pin-beurt 20 biljetten. Een paar geleden speelde er een vervalsing-kwestie en kwamen er alleen maar 500 baht biljetten en kreeg je per pin-beurt maar THB 10,000.dutch schreef:Bij mijn bank (UOB) is het hoogste pin bedrag 20.000 baht.
Uiteraard kun je dan nog (afhankelijk van maxima) meer keer achter elkaar pinnen.
- jumbo
- Expat
Ik heb een SCB platinum account and Standard Chartered Priority Accountjoepattaya schreef:Naast de maximale opnames die vastgesteld zijn door banken, credit card maatschappijen of door jezelf speelt ook de techniek vaak mee. Sommige (oudere) ATM's geven per pin-beurt 20 biljetten. Een paar geleden speelde er een vervalsing-kwestie en kwamen er alleen maar 500 baht biljetten en kreeg je per pin-beurt maar THB 10,000.dutch schreef:Bij mijn bank (UOB) is het hoogste pin bedrag 20.000 baht.
Uiteraard kun je dan nog (afhankelijk van maxima) meer keer achter elkaar pinnen.
Ik kan nergens per dag meer pinnen als 40.000
Ik stel zelf de limieten in via internet en/of het kantoor, die staan hoger
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum